Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Inovarea si modalitati de valorificare a ei in activitatea didactica
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Februarie 2016 12:02

INOVAREA ŞI MODALITĂŢI DE VALORIFICARE A EI

ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ

Prof. Saizescu Cristina-Alexandra

Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara

Secolul XXI impune ca formatorii să adopte o atitudine corespunzătoare noilor coordonate ale realităţii, aflate într-o continuă schimbare, preocupându-se de formarea lor continuă, pentru ca ulterior să poată utiliza ceea ce au învăţat şi să poată selecta acele competenţe care să inducă elevilor capacitatea de a aplica în viaţa cotidiană cât mai multe din noţiunile predate în cadrul disciplinelor din trunchiul comun al curriculei şcolare.

Educaţia pe tot parcursul vieţii a devenit o prioritate a sistemelor de învăţământ la nivel global. Chiar dacă rolul educaţiei de bază, formale, rămâne esenţial, învăţarea permanentă, împreună cu educaţia nonformală, vin să personalizeze şi să dezvolte aptitudini cât mai apropiate de cerinţele pieţei şi ale societăţii actuale. Comisia Europeană a reunit iniţiativele sale de formare sub o singură umbrelă - programul de învăţare pe tot parcursul vieţii, iar acesta conţine patru subprograme: Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci şi Grundtvig.

Prioritatea centrală a programului de învăţare pe tot parcursul vieţii este să întărească contribuţia adusă de educaţie şi formarea profesională în atingerea obiectivului Lisabona de transformare a Uniunii Europene „în cea mai competitivă economie bazată pe cunoaştere din lume, capabilă de o creştere economică durabilă însoţită de o creştere cantitativă şi calitativă a numărului locurilor de muncă şi de o mai mare coeziune socială”, potrivit Comisiei Europene.

Ideea formării pe tot parcursul vieţii îşi pune amprenta şi asupra resursei umane din sistemul educaţional, iar cadrele didactice, mai mult poate decât alte categorii de intelectuali, pot fructifica în mod eficient competenţele inovative în procesul de învăţământ prin eficientizarea activităţilor cu elevii. Astfel, profesorii pot realiza legături interdisciplinare în cadrul demersurilor didactice la diverse nivele, create din necesitatea de a explica în cadrul vreunei lecţii un fenomen, o noţiune, o proprietate, sau pot fi planificate şi pot fi legate prin definirea unor concepte de utilizare a unor metode şi instrumente noi.

Activitățile de inovare sunt acțiunile cu caracter novator, care au ca bază funcţională procesul creativ specific uman de genera idei sau concepte noi, noi asocieri între idei sau concept pre-existente şi presupun parcurgerea unor etape: analiza surselor de oportunități de inovare, implementarea lor şi crearea modalităţii de a optimiza ulterior produsul realizat.

Interdisciplinaritatea constituie un mod inovativ de abordare a activităţii didactice, realizată pe fondul unei atitudini favorabile cretivităţii şi cultivate la cadrele didactice prin intermediul programelor de formare continuă la care aceştia participă periodic. Astfel, activităţile susţinute de profesori în medii formale sau informale vor fi mai apropiat de experienţele reale ale elevilor şi de nevoile lor de cunoaştere, iar premisa o constituie capacitatea inovativă a cadrului didactic de a crea asocieri între diverse discipline. Astfel, demersul interdisciplinar se revarsă peste limitele materiilor strict delimitate de curriculă, conlucrând la formarea personalităţii elevului, dar într-un mod integrator şi mult mai eficient. Dar pentru un astfel de demers, capacitatea de inovare a cadrelor didactice reprezintă cheia şi nucleul de la care pot pleca aceste asocieri interdisciplinare.

Cultivarea şi promovarea capacităţii de inovare a cadrelor didactice prin programe de formare continuă cât mai adecvate are efecte benefice asupra abordării ulterioare a procesului instructiv-educativ, iar capacitatea profesorilor de a realiza şi aplica asocieri interdisciplinare aduce un plus de eficienţă, o manieră didactică mai apropiată de nevoile reale de formare ale elevilor şi de noile coordonate ale realităţii.

Bibliografie

1. Creţu Eugen şi colectiv, „Inovarea în învăţământul de masă”, Editura Aramis, Bucureşti, 2014;

2. Morton Samuel, „Ingeniozitate în şcoala mileniului III”, Editura Eurobit, Timişoara, 2015;

3. *** Declaraţia Statutară a Comisiei pentru Învăţământ a Uniunii Europene.

 

Revista cu ISSN

La protection de l environnement est not…

LA PROTECTION DE L’ENVIRONNEMENT EST NOTRE RESPONSABILITÉ A TOUS                                                           Prof. Mira Magdalena                                                     Liceul Tehn. Constantin Brâncuşi, Piteşti   « C'est une triste chose de songer que la nature parle et que le genre humain...

Read more

Festivalul International de Poezie si Ep…

  REGULAMENTUL FESTIVALULUI INTERNAŢIONAL DE POEZIE ŞI EPIGRAME „ROMEO ŞI JULIETA LA MIZIL” ED. A V-A, 2011-2012   FĂRĂ TAXĂ!   „Mizilul!... Aşezată la poalele Tohanilor, celebre podgorii, această urbe - o grădină - se răsfaţă cu...

Read more

Personalitati culturale iancane interbel…

PERSONALITĂŢI CULTURALE IANCANE INTERBELICE   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila    Oraşul Ianca se află în partea central – vestică a judeţului Brăila, în Câmpia Brăilei, cele mai apropiate oraşe...

Read more

CAUZELE ALBIRII RECIFURILOR DE CORALI_ST…

STUDIU DE CAZ DESPRE CAUZELE ALBIRII RECIFURILOR DE CORALI Prof. Dimitriu Alina Grup Școlar Agricol Alexandria, jud. Teleorman Recifurile de corali sunt printre cele mai diverse...

Read more

Europa e mai aproape

EUROPA E MAI APROAPE                                                                                       Prof. Georgeta Munteanu                                                                                     CNA « Ion Vidu » Timişoara   Vise...vise...vise. Cu toţii visăm. Si iată că visele devin uneori realitate. Cum a fost şi acesta, al meu. Când auzeam...

Read more

Study on subjectivity and feminism_Virgi…

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VIRGINIA WOOLF’S THE NEW DRESS Part II   Prof. Delia Ilona Cristea Colegiul Naţional Elena Cuza, Craiova It is through the searching for a language...

Read more

Rolul locul si semnificatia compunerilor…

                                    ROLUL, LOCUL ŞI SEMNIFICAŢIA COMPUNERILOR   ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR   Inst. DOBREA MONICA Şcoala cu clsasele I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău                    „Compunerile reprezintă rezultanta unei activităţi intelectuale complexe, care implică sinteza...

Read more

Stilistica si problematica stilului

STILISTICA ŞI PROBLEMATICA STILULUI Profesor Andra Elena Diaconu Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Prin analogie cu dihotomia langue – parole a lui Ferdinand de Saussure, discipolul acestuia, Charles Bally, dezvoltă distincţia...

Read more