Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


INSTRUIREA ASISTATA DE CALCULATOR
Duminică, 08 Noiembrie 2009 03:00

INSTRUIREA ASISTATÃ DE CALCULATOR

 

prof. Adriana Verbinschi

Colegiul National Octav Onicescu Bucuresti

 

 

Sistemul IAC (Instruire Asistatã de Calculator) este un mediu integrat hardware-software destinat interactiunii dintre posesorii unui sistem de cunostinte si destinatarii acestuia, în vederea asimilãrii active de informatie însotitã de achizitionarea de noi operatii si deprinderi. Progresele considerabile în domeniul informaticii, atât hardware cât si software, au revolutionat tehnologiile educationale, acest lucru ducând la dezvoltarea si perfectionarea învãtãmântului. Computerul, prin posibilitãtile sale remarcabile a devenit un instrument de învãtare (instruire), cercetare si gestionare. Devenind un mediu interactiv, în mãsurã sã întretinã un dialog intens de întrebãri si rãspunsuri cu elevul care-l utilizeazã, posibilitãtile virtuale de folosire a computerului ca instrument de sprijinire a instruirii sunt numeroase. Didactica informationalã îsi propune sã realizeze studierea aspectelor legate de receptarea specificului programãrii proceselor,a restructurãrii conceptuale si procesuale aduse de programare actului de predare si învãtare privit ca pe o comunicare educationalã.

În ceea ce priveste rolul formativ al informaticii în cadrul procesului de învãtãmânt, trebuie sã fie mentionate urmãtoarele douã aspecte:

- Utilizarea calculatorului electronic ca instrument didactic în desfãsurarea procesului de predare-învãtare;

- Obiectivul propus nu poate fi realizat decît dacã utilizarea calculatorului, ca instrument didactic, se realizeazã în contextul folosirii unor strategii didactice adecvate.

 

Platforma de e-Learning AEL

Platforma integratã completã de instruire asistatã de calculator si gestiune a continutului, AeL este un sistem integrat de predare, învãtare si gestiune a continutului, bazat pe principii educationale moderne. Platforma de eLearning AeL oferã suport pentru predare si învãtare, pentru testare si evaluare, pentru administrarea continutului, monitorizarea procesului de învãtãmânt si conceptie curicularã.

Platforma AEL este destinatã sprijinirii procesului de instruire/învãtare punând la dispozitia profesorilor un instrument suplimentar de lucru caracterizat prin eficientã si capacitate de adaptare iar elevilor un spatiu în care instruirea este deschisã tuturor posibilitãtilor si ideilor. Softul este produs de Siveco România. Utilizarea platformei AEL este marcatã de o vastã extindere a ariei de acoperire specificã domeniului educatiei:

- suport multi-lingvistic si regional: AeL este usor de transpus într-o altã limba si usor de reconfigurat;

- rolurile, grupurile, utilizatorii si drepturile de acces asociate sunt usor de administrat;

oferã un sistem de operare care este periodic upgradat;

- module de lectii care trateazã interactiv diverse subiecte din programa scolarã;

- testeazã si evalueazã elevii, realizând o monitorizare inteligentã în functie de nivelul de pregãtire al fiecãruia;

- accesul nelimitat la informatie prin Internet sau baze de date proprii (cum ar fi dictionarele, care afiseazã definitii la o simplã selectare a unui cuvânt);

- realizeazã administrarea resurselor clasei/scolii, contribuind punctual si global la organizarea eficientã a programului scolar;

- este un cadru de desfãsurare a unei strategii, pe care o stabileste profesorul, el utilizeazã module-momente de lectie furnizate de pachetul AEL, fiecare moment fiind, de fapt, un soft educational de un anume tip;

- realizarea de proiecte comune ale elevilor si profesorilor lor.

Schimbãrile ating nu numai un mod de a transmite-oferi informatia ci si relatiile dintre profesor si elev.

Astfel, profesorul îsi schimbã competentele dar implicit si mentalitatea, în acest nou context el nu oferã informatia ci o mijloceste, o pozitie complexã în care trebuie sã se potriveascã perfect devenind un termen al trinomului elev-educator-computer. Rolul lui nu se diminueazã ci evolueazã spre o altã functie. Profesorul trebuie sã foloseascã eficient toate resursele existente, el are posibilitatea sã participe activ creând momente de lectie în mediul prietenos al clasei virtuale care îi pune la dispozitie un adevãrat arsenal de obiecte diverse care pot contribui la dezvoltarea unei teme si am numit aici bazele de date care sunt în continuã completare si complexificare.

Elevul devine unul dintre constructorii propriei cunoasteri, dobândind un rol care, chiar si în trecutul apropiat, îi era necunoscut. Sigur acesta vine nu numai cu avantajele evidente ci si cu responsabilitãti, pentru cã centrul noii educatii este responsabilizarea, descoperirea timpurie a importantei actului educational care se transformã din dogmã în proiect liber consimtit la care elevul participã activ îmbinând acumularea de informatii cu dobândirea unor abilitãti precise care sã îi dea posibilitatea sã caute, descopere, investigheze, acumuleze oferindu-i o bazã puternicã pentru societatea în care urmeazã sã trãiascã.

Dinamica noilor metode de învãtare este fundamental alta, elevul este învãtat cum sã învete adaptând mijloacele propuse la propriile capacitãti si abilitãti, este deprins mai degrabã sã caute informatia, folosind algoritmi precisi, decât sã o retinã fãrã discernãmânt.

Întrebarea pe care probabil multi dintre noi o pun în acest context fiind dacã într-adevãr este nevoie de aceste schimbãri majore, structurale, care pot genera probleme de adaptare unor categorii de profesori sau elevi.

Rãspunsul este dat de chiar societatea spre care ne îndreptãm. Societatea informationalã nu mai este o previziune de viitor ci o stare de fapt a prezentului, rãmâne la latitudinea fiecãruia cât de repede va sti sã facã parte cu adevãrat din ea si aceasta nu numai ca o cerintã exterioarã, impusã, ci ca o necesitate individualã de armonizare.

 

Bibliografie

  1. Cerchez E., Sisteme de calcul, Ed. L&S Infomat, Bucuresti, 1998
  2. Cerghit I., Metode de învãtãmânt, E.D.P., Iasi,1996
  3. Ionescu C., Metodica predarii informaticii, Univ. Babes-Bolyai Cluj, 1998
  4. http://www.immromania.ro/servicii

 

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:25
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Sistemul de asigurare a calitatii inspec…

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar    SECTIUNEA a 7-a Sistemul de asigurare a calitatii inspectiei la nivelul ISJ/ISMB   Art. 54. -     Managementul calitatii inspectiei scolare consta in crearea unor sisteme si...

Read more

Comunicarea eficienta dintre profesor si…

COMUNICAREA EFICIENTĂ DINTRE PROFESOR ȘI ELEV            Profesor psihopedagog Ștefănescu Adreana                                      Centrul de Resurse și  Asistență Educațională ”Speranța” Timișoara               Comunicarea eficientă dintre profesor și elev presupune existența unor relații de ...

Read more

Organizarea si desfasurarea unei activit…

ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA UNEI ACTIVITĂŢI DE  PROIECT                                                                                  Prof. Mihalcea Carla                                                                                   Scoala nr. 1, Pantelimon - Ilfov   Proiectul este deopotrivă activitate de învăţare şi modalitate de evaluare, cu un profund caracter formativ. Avantajele...

Read more

Studiu privind efectele negative ale cal…

STUDIU PRIVIND EFECTELE NEGATIVE ALE CALCULATORULUI ASUPRA COPIILOR   Prof. Copaciu Georgeta Cătălina Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov   În lumea occidentală, cercetătorii din domeniul educaţiei au constatat că acei copii...

Read more

Metodologie gradatie de merit pentru pro…

Metodologie gradatie de merit pentru profesori 2017 Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Mircea Dumitru, a aprobat, prin ordin, metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit personalului didactic din...

Read more

Proba practica la concursul de ocuparea …

   ANEXA Nr. 6   la metodologie   PROBA PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar Disciplina Informatica si tehnologia informatiei      1. Realizarea...

Read more

Educatia formala

EDUCATIA FORMALA   O definitie a  educatiei formale a fost data de  catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara...

Read more

Situatia deseurilor in municipiul Brasov

Situatia deseurilor in municipiul Brasov

STUDIU PRIVIND SITUAŢIA DEŞEURILOR ÎN MUNICIPIUL BRAŞOV   Constantin Elena Mădălina Prof Geografie -  Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu     Rezumat: Odată cu dezvoltarea economică a oraşului Braşov începută în a doua jumatate a...

Read more