Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Integrarea calculatorului in lectiile de geografie
Vineri, 08 Martie 2013 12:03

INTEGRAREA CALCULATORULUI

ÎN LECŢIILE DE GEOGRAFIE

 

Profesor Miron Steluţa Otilia

Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila

 

Rezumat: Pentru profesor, calculatorul constituie o invitaţie permanentă spre autoperfecţionare şi autodepăşire. Din practica la catedră pot afirma cu certitudine că desfăşurarea activităţilor care implică resurse informatice determină beneficii în direcţia creşterii calităţii învăţării, creşterii motivaţiei elevilor pentru studierea geografiei şi a îmbunătăţirii relaţiei professor – elev.

Cuvinte cheie: mijloace de învăţământ, calculator, geografie.

 

Dezvoltarea actuală a tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor a determinat pătrunderea calculatorului şi în şcoală, implementarea noilor tehnologii înscriindu-se ca o prioritate în direcţia modernizării învăţământului românesc. Deoarece în prezent domeniile de activitate s-au întrepătruns foarte mult, este necesară o abordare globală, pluridisciplinară a fenomenelor.

Geografia este o disciplină cu caracter aplicativ, fapt pentru care se impune ca în lecţii, să se aducă în faţa elevilor elemente ale mediului, să se reproducă în clasă diferite fenomene, toate acestea putându-se realiza cu ajutorul mijloacelor de învăţământ.

Calculatorul, videoproiectorul şi tabla interactivă fac parte din categoria celor mai moderne mijloace de învăţământ şi contribuie cu succes la creşterea eficienţei orelor de geografie. Cu ajutorul calculatorului se asigură procesului instructiv-educativ o bază perceptivă şi documentară de calitate, sprijinind cunoaşterea obiectivă şi complexă a realităţii, elevii venind în contact cu fenomene şi procese inaccesibile percepţiei directe.

La ciclul gimnazial, profesorul de geografie poate utiliza calculatorul prin lansarea platformei de învăţare AEL care oferă profesorului posibilitatea creării de teste şi lecţii originale.

Realizarea unei lecţii în AEL presupune crearea unui director cu resurse (hărţi, schiţe, imagini, texte geografice, articole, etc.) care să fie utilizate într-o succesiune bine stabilită în cadrul lecţiei. În ceea ce priveşte crearea testelor, profesorul are la dispoziţie o gamă variată de itemi.

Pe lângă lecţiile AEL, profesorul de geografie mai are la dispoziţie “Lecţiile interactive de geografie - Intuitext”, concepute în conformitate cu programa şcolară, care îşi propun promovarea învăţământului de calitate, orientat mai mult pe formarea de competenţe şi mai puţin spre reţinerea mecanică de informaţii. Aceste lecţii cuprind animaţii, experimente virtuale, jocuri interactive pentru fixarea cunoştinţelor, texte, desene schematice, hărţi, fotografii, probe de evaluare.

Alte produse multimedia care pot fi utilizate în cadrul lecţiilor de geografie sunt CD-urile care conţin diferite informaţii digitale: enciclopedii, dicţionare, imagini, filme, hărţi, desene schematice, jocuri geografice, etc. O astfel de enciclopedie geografică complexă este Encarta, care oferă posibilitatea realizării unor trasee virtuale în diferite locuri de pe glob, elevii având posibilitatea să cunoască aspecte legate de obiceiurile, tradiţiile şi obiectivele turistice deosebite. Encarta are o grafică deosebită şi cuprinde o serie de suporturi cartografice, dicţionare de termeni de specialitate a căror explicare este susţinută şi de imagini, filmuleţe cu prezentarea unor fenomene naturale şi sociale, jocuri care familiarizează elevul în lucrul cu harta.

Un sprijin important aflat la dispoziţia profesorului de geografie este şi Internetul, prin

intermediul căruia se pot căuta informaţii referitoare la un subiect anume, elevii pot comunica cu colegi din alte şcoli, din alte ţări, pe teme de interes comun.

O altă modalitate eficientă de utilizare a calculatorului în cadrul lecţiilor de geografie o reprezintă prezentările Power Point cu ajutorul videoproiectorului. Slide show-ul poate fi folosit în mod eficient în predarea geografiei deoarece pe fiecare diapozitiv se pot prezenta informaţiile atât sub formă de text, cât şi sub formă de imagini, tabele, grafice, animaţii sau filme. Este necesar ca prezentarea să nu fie foarte animată pentru a nu distrage atenţia elevilor de la conţinut şi pentru a nu-i obosi. Folosind în prezentare materiale grafice adecvate, elevii au posibilitatea de a gândi logic, de a face conexiuni, dobândind cunoştinţe temeinice.

Concluzionând, se pot desprinde o serie de avantaje ale utilizării calculatorului în cadrul lecţiilor de geografie, atât pentru profesori, cât mai ales pentru elevi.

 

 

Avantaje pentru profesori

Avantaje pentru elevi

·         Procesele geografice sunt prezentate prin mijloace ăi metode mult mai eficiente (animaîii), decât cele tradiţionale.

·         Calculatorul poate fi utilizat în orice moment al lecţiei (dobândire de cunoştinţe, verificarea cunoştinţelor, fixarea cunoştinţelor).

·         Secvenţele derulate pe calculator pot fi reluate de mai multe ori în cadrul lecţiei.

·         Situaţiile de învăţare pot fi organizate în diferite forme: individual, în perechi, în grupuri mici, frontal.

·         Procesul de învăţare este motivat intuitiv, atractiv, interactiv, dinamic.

·         Materialul este atractiv prin modul de prezentare, prin probele de evaluare, prin jocuri.

·         Calculatorul este uşor de utilizat.

·         Prezentările urmăresc ordinea cronologică a desfăşurării proceselor, fapt ce facilitează înţelegerea.

·         Elevii dobândesc cunoştinţe de bună calitate, ce sunt integrate în memoria de lungă durată.

 

Prin utilizarea calculatorului, învăţarea devine un proces intuitiv, dinamic şi interactiv, asigurându-se întelegerea proceselor din mediu şi formarea unor cunoştinţe ştiinţifice durabile. Însă trebuie să se ţină cont de faptul că mediul electronic este utilizat ca facilitator în activitatea didactică şi nu ca substitut al profesorului.

 

BIBLIOGRAFIE

Dulamă Maria Eliza, Modele, strategii şi tehnici didactice activizante cu aplicaţii în geografie, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2002

Dulamă Maria Eliza, (2006), Tendinţe actuale în predarea şi învăţarea geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2006

Ilinca N., Didactica geografiei, Editura Didactică şi Pedagogică R.A., Bucureşti, 2006

 

 

Revista cu ISSN

Stafiizarea egoului si demitizarea nefii…

STAFIIZAREA EGOULUI ŞI DEMITIZAREA NEFIINDULUI de Ştefan Lucian MUREŞANU   Moto: Povara acestei lumi este prea grea pentru ca vreun om să o poată purta, iar suferinţa Universului prea crudă pentru o...

Read more

Horoscopul carierei si banilor pentru lu…

Horoscopul carierei si banilor pentru luna octombrie 2014    Afla horoscopul carierei si banilor pentru luna octombrie 2014 pentru toate zodiile. Un articol detaliat cu previziunile pentru toate zodiile in ceea ce...

Read more

Particularitati psihologice ale scolarul…

PARTICULARITĂŢI PSIHOLOGICE ALE ŞCOLARULUI ÎN PROCESUL ÎNSUŞIRII CITIRII ŞI SCRIERII   Herczeg Monica-Institutor Şcoala cu clasele I-VIII Dudestii Noi          Procesul citirii la copiii începători se deosebeşte calitativ de procesul citirii unui cititor cu experienţă....

Read more

Ideea franceza de civilizatie

IDEEA FRANCEZĂ DE CIVILIZAŢIE   Maghiar Adina, prof. de limba şi literatura română S08 „Arany Janos”, Salonta        Fiecare civilizaţie este legată de un spaţiu, cu limite aproape stabile, existând pentru fiecare dintre ele...

Read more

Competentele cheie si geografia scolara

Competenţele - cheie şi geografia şcolară       Competenţele - cheie sugerate de Comisia Europeană      Comisia Europeană, prin directoratul general pentru educaţie şi cultură, a realizat un demers derulat pe mai mulţi ani (2002...

Read more

Rolul educatiei in dezvoltarea personali…

ROLUL EDUCAȚIEI ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITĂȚII Prof. Nadia Breazu Colegiul Tehnic Motru Cuvinte cheie: educabilitate, ineism, ambientalism, interacţionism, repere psiho-genetice Rezumat. Numai omul poate învăţa. Puterea educaţiei...

Read more

Studiu privind aplicatiile proprietatii …

Studiu privind aplicatiile proprietatii lui Darboux

STUDIU PRIVIND APLICAŢIILE PROPRIETĂŢII LUI DARBOUX Prof. Pantin Delia Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara Proprietatea lui Darboux poate fi folosită în...

Read more

Planificare model pentru limba franceza …

Planificare model pentru limba franceza invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more