Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Invatarea activa
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Februarie 2019 00:00

ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ

Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina,

Liceul Tehnologic nr 1 Gîlgau

Învățarea activă este metoda cea mai utilizată de către cadrele didactice în activitatile centrate pe elevi.

Cuvinte cheie: Învățare, Strategie

În activitățile didactice centrate pe elevi, strategia cea mai frecvent utilizată este învățarea activă.  Putem define învățarea activă că un proces ce permite subiectului  învățării un contact direct cu materialul studiat. În mod uzual, prin învățare activă se înțelege un tip de activitate didactică ce se bazează, în principal, pe activitatea elevului, pe intervenția să nemijlocită, transformatoare, asupra materialului de studiat.

Stilul de predare trebuie adaptat stilurilor de învățare. Cercetările arată că implicarea activă a elevului în rezolvarea sarcinilor educaționale, facilitează o învățare superioară cantitativ și calitativ celei tradiționale.

Prin implicare activă se înțelege interacțiunea directă a subiectului cu conținutul învățării și transformarea acestuia, cât și conceperea de răspunsuri,  de către elevi . Învățarea   activă, deși are o tradiție lungă,  este aplicată relativ puțîn. Ea presupune renunțarea la metodele expozitive de predare și facilitarea de contacte cât mai diverse și frecvente cu materialul de învățat.

Sugestii pentru facilitarea învățării active:

- Învățarea prin descoperire, folosind material concrete

- Reflecția – acordarea unui timp în care elevul reflectează asupra unui răspuns privind o situație dată

- Activități pe grupe – alcătuirea unor grupe mai mari sau mai mici de elevi , care primesc o sarcina parțială în sarcina temei

- Dezvoltarea gândirii critice și încurajarea acesteia

- Utilizarea unor metode moderne, de grup – brainstorming, fish bowl, turul galeriei, etc.

- Învățarea pe baza de proiect – conceperea activității didactice că proiect de cercetare aplicată

Avantajele și dezavantajele învățării active

a) Avantaje

- Cel mai important beneficiu este:  Rata mai bună a învățării

- Dezvoltarea abilităților de muncă individuală și de grup

- Exersarea abilităților  metacognitive

- Dezvoltarea gândirii critice

b ) Dezavantaje:

- Consumul mare de timp

- Necesitatea restructurării didactice

Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev:

- Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă şi nu pe profesor;

- Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe levi să înveţe.

- Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor pe care îi are în grijă;

- Recunoaşterea faptului că, în mare parte, procesul de învăţare nu are loc în sala de clasă şi nici când cadrul didactic este de faţă.

- Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului- ea trebuie împărtăşită şi elevilor;

Profesorii trebuie să încurajeze şi să faciliteze implicarea activă a elevilor în planificarea şi administrarea propriului lor  proces de învăţare prin proiectarea structrată a oportunităţilor de învăţare atât în sala de clasă, cât şi în afara ei.

Bibliografie:

Crenguţa - Lăcrămioara Oprea Strategii didactice interactive, ed. a III-a, EDP, Bucureşti, 2008

 

Revista cu ISSN

Relatia dintre suportul social si simpto…

RELAŢIA DINTRE SUPORTUL SOCIAL ŞI SIMPTOMATOLOGIA PSIHOSOMATICA LA COPILUL INSTITUŢIONALIZAT Autor: psih. Pop Petronica Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj Rezumat Deoarece în ţara noastră au...

Read more

Relatia profesor profesor documentarist

RELAȚIA PROFESOR-PROFESOR DOCUMENTARIST Mesaroșiu Corina Georgiana, profesor de limba română- limba franceză, Școala Gimnazială Poplaca- județ Sibiu Prin intermediul acestui articol se dorește trasarea unor aspecte definitorii privind importanța...

Read more

Studiu psihologic privind pregatirea ele…

STUDIU PSIHOLOGIC PRIVIND PREGĂTIREA ELEVILOR Profesor învăţământ primar Postolică Steluţa, Şcoala Gimnazială Nr. 2 Piatra - Neamţ   Încă de la apariţia şi...

Read more

Tabel personal didactic promovati la exa…

Tabel personal didactic promovaţi la examenele pentru obţinerea gradului didactic II   Vezi tabel nominal cuprinzând personalul didactic care a promovat examenele pentru obţinerea gradului didactic II, anexa 2   la ordin  nr. 3129...

Read more

ameliorarea rezultatelor scolare si comb…

AMELIORAREA REZULTATELOR ŞCOLARE ŞI COMBATEREA MEDIOCRITĂŢII PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE EXTRACURRICULARE     Prof. Rusneac Anca-Gheorghina Şcoala cu clasele I-VIII Şugag, Judeţul Alba     Lucrarea prezintă o modalitate de ameliorare a rezultatelor şcolare şi combaterea mediocrităţii prin...

Read more

La traduction poetique

LA TRADUCTION POETIQUE   Prof. Florescu Paula Cristina, Liceul Tehnologic Constantin Brâncuşi Piteşti   Acest articol se opreşte asupra actului de traducere poetică care este capital pentru dialogul între culturi şi mai ales între...

Read more

Consideratii privind potentialul turisti…

CONSIDERAŢII PRIVIND POTENŢIALUL TURISTIC AL COMUNEI DUMBRĂVENI (JUDEŢUL VRANCEA)   Prof. Ciobotaru Ana-Maria Şcoala Gimnazială Măicăneşti   Rezumat: Comuna Dumbraveni prezintă un potenţial turistic puţin valorificat dar de foarte mare preţuire economică. Prin poziţia geografică,...

Read more

Regulament de organizare si functionare …

Casa Corpului Didactic este unitate conexa a Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, care functioneaza in fiecare judet, respectiv in municipiul Bucuresti, in baza prevederilor art. 99 alin. (1) din...

Read more