Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Invatarea activa
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Februarie 2019 00:00

ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ

Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina,

Liceul Tehnologic nr 1 Gîlgau

Învățarea activă este metoda cea mai utilizată de către cadrele didactice în activitatile centrate pe elevi.

Cuvinte cheie: Învățare, Strategie

În activitățile didactice centrate pe elevi, strategia cea mai frecvent utilizată este învățarea activă.  Putem define învățarea activă că un proces ce permite subiectului  învățării un contact direct cu materialul studiat. În mod uzual, prin învățare activă se înțelege un tip de activitate didactică ce se bazează, în principal, pe activitatea elevului, pe intervenția să nemijlocită, transformatoare, asupra materialului de studiat.

Stilul de predare trebuie adaptat stilurilor de învățare. Cercetările arată că implicarea activă a elevului în rezolvarea sarcinilor educaționale, facilitează o învățare superioară cantitativ și calitativ celei tradiționale.

Prin implicare activă se înțelege interacțiunea directă a subiectului cu conținutul învățării și transformarea acestuia, cât și conceperea de răspunsuri,  de către elevi . Învățarea   activă, deși are o tradiție lungă,  este aplicată relativ puțîn. Ea presupune renunțarea la metodele expozitive de predare și facilitarea de contacte cât mai diverse și frecvente cu materialul de învățat.

Sugestii pentru facilitarea învățării active:

- Învățarea prin descoperire, folosind material concrete

- Reflecția – acordarea unui timp în care elevul reflectează asupra unui răspuns privind o situație dată

- Activități pe grupe – alcătuirea unor grupe mai mari sau mai mici de elevi , care primesc o sarcina parțială în sarcina temei

- Dezvoltarea gândirii critice și încurajarea acesteia

- Utilizarea unor metode moderne, de grup – brainstorming, fish bowl, turul galeriei, etc.

- Învățarea pe baza de proiect – conceperea activității didactice că proiect de cercetare aplicată

Avantajele și dezavantajele învățării active

a) Avantaje

- Cel mai important beneficiu este:  Rata mai bună a învățării

- Dezvoltarea abilităților de muncă individuală și de grup

- Exersarea abilităților  metacognitive

- Dezvoltarea gândirii critice

b ) Dezavantaje:

- Consumul mare de timp

- Necesitatea restructurării didactice

Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev:

- Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă şi nu pe profesor;

- Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe levi să înveţe.

- Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor pe care îi are în grijă;

- Recunoaşterea faptului că, în mare parte, procesul de învăţare nu are loc în sala de clasă şi nici când cadrul didactic este de faţă.

- Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului- ea trebuie împărtăşită şi elevilor;

Profesorii trebuie să încurajeze şi să faciliteze implicarea activă a elevilor în planificarea şi administrarea propriului lor  proces de învăţare prin proiectarea structrată a oportunităţilor de învăţare atât în sala de clasă, cât şi în afara ei.

Bibliografie:

Crenguţa - Lăcrămioara Oprea Strategii didactice interactive, ed. a III-a, EDP, Bucureşti, 2008

 

Revista cu ISSN

Comunicarea scoala familie comunitate in…

COMUNICAREA ŞCOALĂ-FAMILIE-COMUNITATE, ÎN CONTEXTUL DESCENTRALIZĂRII SISTEMULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT   prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea     Scopul acestui articol este sublinierea unor probleme ce marchează mult “trâmbiţata” descentralizare a sistemului...

Read more

Instruirea programata

INSTRUIREA PROGRAMATÃ   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã...

Read more

Rolurile manageriale ale cadrului didact…

ROLURILE MANAGERIALE ALE CADRULUI DIDACTIC Macarie Cristina, prof. pedagogie Liceul Vocaţional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureş Delimitarea unor roluri specifice managerului clasei de elevi a fost determinată de evoluţia în timp...

Read more

Micul este frumos, marele este sublim, I…

MICUL ESTE FRUMOS, MARELE ESTE SUBLIM  – IMMANUEL KANT   Drd. Miron Costina Violeta Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj   “Există un efect estetic bazat pe ineditul şi imprevizibilitatea dintotdeauna a frumosului....

Read more

Fisa inscriere invatamant profesional 20…

Fisa inscriere invatamant profesional 2014   Descarca fisa de inscriere pentru invatamantul profesional de 3 ani – an scolar 2014-2015.

Read more

Particularitati hidrogeologice ale Balti…

PARTICULARITĂŢI HIDROGEOLOGICE ALE BĂLŢII BRĂILEI   Prof. dr. Ion Andronache, Liceul Tehnologic „Constantin Brâncoveanu”, Brăila   În regim natural de scurgere, nivelul pânzei freatice din Balta Mare a Brăilei era situat la adâncimi de...

Read more

Transilvania s-a unit cu Romania

TRANSILVANIA S-A UNIT CU ROMÂNIA Mamalaucă Mariana, professor Şcoala Gimnazială ,,George Tutoveanu” Bârlad Articolul de pe prima pagină a ziarului Izbânda care informează cititorii asupra marelui eveniment...

Read more

Influentarea pozitiva a elevilor printr-…

  INFLUENȚAREA POZITIVĂ A ELEVILOR PRINTR-O COMUNICARE EFICIENTĂ -STUDIU- înv. Marc Auric Școala Gimnazială Cîmpeni Orice activitate umană are la bază procesul de comunicare, iar în afara comunicării nu putem exista ca oameni....

Read more