Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Invatarea prin folosirea metodelor interactive in ciclul primar
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Iunie 2015 09:40

ÎNVĂŢAREA PRIN FOLOSIREA METODELOR INTERACTIVE

ÎN CICLUL PRIMAR

Prof. înv. primar GLIGOR DANA

Școala Gimnazială Vidra, Jud. Alba

Învăţarea este una dintre cele patru activităţi umane fundamentale, alături de joc, muncă şi creativitate. Ea poate fi gândită ca un produs sau ca un proces.Din punct de vedere pedagogic, ne interesează mai mult procesul învăţării. O bună cunoaştere a acestea ne ajută în luarea deciziilor necesare pe parcursul unei lecţii.

În fiecare clasă elevii reprezintă o sursă bogată de experienţe,inspiraţie,provocări şi sprijin, care,dacă este utilizată, poate aduce un plus de energie în îndeplinirea sarcinilor şi activităţilor stabilite la clasă. Toate acestea depind de abilitatea învăţătorului de a canaliza această energie. Este o chestiune de atitudine, care depinde de recunoaşterea capacităţii copiilor de a contribui la procesul de învăţare şi a faptului că învăţarea este într-o mare măsură un proces social. Aceste cosiderente ne determină să avem în vedere crearea în clasă a unui mediu de lucru orientat spre includerea tuturor elevilor: improvizarea, sau,astfel spus, abilitatea de a modifica planurile şi activităţile în timpul desfăşurării lor, ca răspuns la reacţia elevilor din clasă. Astfel putem încuraja implicarea activă a elevilor în lecţii, dar şi să contribuim în egală măsură la personalizarea lecţiilor în funcţie de nevoile fiecărui individ.

Unul din obiectivele fundamentale ale educaţiei este îmbunătăţirea puterii de înţelegere a copilului şi cultivarea dorinţei acestuia de a învăţa.

Învăţarea este una dintre cele patru activităţi umane fundamentale,alături de joc, muncă şi creativitate. Ea poate fi gândită ca un produs sau ca un proces.Din punct de vedere pedagogic, ne interesează mai mult procesul învăţării. O bună cunoaştere a acestea ne ajută în luarea deciziilor necesare pe parcursul unei lecţii.

În fiecare clasă elevii reprezintă o sursă bogată de experienţe, inspiraţie, provocări şi sprijin, care, dacă este utilizată, poate aduce un plus de energie în îndeplinirea sarcinilor şi activităţilor stabilite la clasă. Toate acestea depind de abilitatea învăţătorului de a canaliza această energie. Este o chestiune de atitudine, care depinde de recunoaşterea capacităţii copiilor de a contribui la procesul de învăţare şi a faptului că învăţarea este într-o mare măsură un proces social. Aceste cosiderente ne determină să avem în vedere crearea în clasă a unui mediu de lucru orientat spre includerea tuturor elevilor: improvizarea, sau, astfel spus, abilitatea de a modifica planurile şi activităţile în timpul desfăşurării lor, ca răspuns la reacţia elevilor din clasă. Astfel putem încuraja implicarea activă a elevilor în lecţii, dar şi să contribuim în egală măsură la personalizarea lecţiilor în funcţie de nevoile fiecărui individ.

Trecerea la o metodologie mai activǎ, centratǎ pe elev implicǎ elevul în procesul de învǎţare şi îl învaţǎ aptitudinile învǎţǎrii, precum şi aptitudinile fundamentale ale muncii alǎturi de alţii şi ale rezolvǎrii de probleme. Metodele centrate pe elev implicǎ individul în evaluarea eficacitǎţii procesului de invǎţare şi în stabilirea obiectivelor pentru dezvoltarea viitoare. Este adevǎrat cǎ acela care învaţǎ trebuie sǎ îşi construiascǎ cunoaşterea prin intermediul propriei înţelegeri şi cǎ nimeni nu poate face acest lucru în locul sǎu. Dar, nu este mai puţin adevǎrat cǎ aceastǎ construcţie personalǎ este favorizatǎ de interacţiunea cu alţii care la rândul lor învaţǎ. Adevǎrata învǎţare este aceea care permite transferul achiziţiilor în contexte noi. Ea este interactivǎ.

Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev sunt:

Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă;

Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor;

Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe elevi să înveţe.

Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului – ea trebuie împărtăşită şi elevilor. Lecţia pleacă de la experienţele elevilor şi cuprinde întrebări care să îi implice.

Elevii sunt lăsaţi să aleagă singuri modul cum se informează pe o anumită temă şi cum prezintă rezultatele studiului lor.

Pe lângă învăţarea specifică disciplinei respective, li se oferă elevilor ocazia de a dobândi aptitudini fundamentale transferabile, cum ar fi aceea de a lucra în echipă.

Învăţarea trebuie să cuprindă activităţi de prelucrare a noii materii învăţate, care trebuie legată de ceea ce elevul ştie deja. Sarcinile trebuie să fie autentice, legate de viaţa reală. Ele nu trebuie să implice doar repetarea unor lucruri, deoarece acest lucru duce la învăţarea “de suprafaţă” şi nu la învăţarea “de profunzime”.

Bibliografie:

Proiectul pentru Învăţământul Rural -,,Predarea interactivă centrată pe elev,,, Bucureşti, 2005

Păcurari, O.( coord.) -,,Învăţarea activă – Ghid pentru formatori,,, M.E.C., 2001

Păcurari, O. ( coord.) -,,Strategii didactice inovative,,, Ed. Sigma, 2003

 

Revista cu ISSN

Etude concernant l ambiguite d interpret…

ÉTUDE CONCERNANT L’AMBIGUÏTE D’INTERPRETATION DES TEXTES prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea La langue du droit est pleine d’ambiguïtés, cela ne fait pas de doute. Citons...

Read more

Rolul noilor tehnologii informationale a…

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE   Prof. Răzvan Diaconu-Popovici   Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori de dezvoltare socială...

Read more

Noul plan cadru la gimnaziu incepand cu …

Noul plan cadru la gimnaziu incepand cu anul scolar 2017-2018 Azi, 5 aprilie 2016, in cadrul unei conferinte de presa, a fost prezentat noul planu cadru pentru...

Read more

Campuri abstracte din limba romana si ca…

CÂMPURI ABSTRACTE DIN LIMBA ROMÂNĂ. CÂMPUL LEXICO-SEMANTIC AL AFECTIVITĂŢII Prof. Andra Elena Diaconu, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Descrierea câmpurilor abstracte a fost evitată din cauza dificultăţilor analizei, însă în ultimul...

Read more

Structura

Membrii APR · membri activi · membri sustinãtori · membri de onoare · membri fondatori La nivelul APR functioneazã mai multe organe al cãror obiectiv principal este de a analiza si propune solutii pentru rezolvarea...

Read more

Dezvoltarea creativitatii elevilor obiec…

STUDIU - DEZVOLTAREA CREATIVITĂȚII ELEVILOR- OBIECTIV PRIORITAR AL ȘCOLARITĂȚII MICI înv. Gligor Dana, Școala Gimnazială Cîmpeni Cu toții, părinți și dascăli, ne dorim un copil creativ, imaginativ care să picteze aşa...

Read more

Programa optionala pentru invatamantul p…

PROGRAMĂ OPŢIONALĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR EDUCAŢIE INTERCULTURALĂ Prof. înv. primar Miron Simona Petronela Şcoala Gimnazială Chicerea, Iaşi Această propunere de programa şcolară pentru Educaţie interculturală reprezintă o ofertă curriculară centrală de...

Read more

Sensul onomatopeelor in creatia lirica b…

SENSUL ONOMATOPEELOR ÎN CREAŢIA LIRICĂ BACOVIANĂ   dr. Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Veacul m-a făcut / Atât de cult, / Încât mă uit / Peste oameni. / Am învăţat atâtea / În timpul...

Read more