Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Linii directoare si idei pentru incorporarea SF-ului in diverse domenii educationale
Scris de administrator   
Joi, 17 Aprilie 2014 08:37

PARTEA IV

Linii directoare şi idei pentru încorporarea SF-ului în diverse domenii educaţionale 

 

Proiectul SciFiEd pune accentul pe (1) furnizarea de instrumente, formare şi consiliere pentru profesori, care să-i asiste în îmbunătăţirea modului lor de predare, făcând ştiinţa mai atractivă pt. elevi, conectând-o cu probleme reale, din viaţa de zi cu zi, cum ar fi mediul, precum şi pe (2) facilitarea accesului la ştiinţă pt. fete şi alte grupuri marginalizate. Ideea centrală a proiectului este de a realiza aceste lucruri prin încorporarea SF-ului în predarea ştiinţelor. Cercetarea arată că introducerea naraţiunilor în educaţia ştiinţifică îmbunătăţeşte semnificativ memoria, motivaţia şi înţelegerea elevilor.

Consorţiul are convingerea că naraţiunile SF, în mod special, pot produce îmbunătăţiri impresionante în educaţia ştiinţifică europeană. Deşi SciFiEd se focalizează în principal pe literatura pt. copii şi adolescenţi (nuvele, poveşti scurte, benzi desenate şi nuvele grafice), el aspiră de asemenea să facă uz de SF-ul mediatizat tehnologic, cum ar fi filme şi jocuri pe calculator.

 

 

 

Beneficiile şi provocările folosirii naraţiunilor în educaţie

 

Profesorii şi experţii identifică beneficii educaţionale multiple ce derivă din folosirea naraţiunilor în educaţie: naraţiunile permit elevilor să-şi dezvolte abilităţi de cercetare, gândire critică şi creativă, abilităţi de dezbatere şi decizie, care sunt legate de gestionarea şi utilizarea cunoştinţelor ştiinţifice în viaţa de zi cu zi, precum şi abilităţi care sunt necesare pt. a face faţă problemelor de mediu sau sociale care au legătură cu ştiinţa. Un alt avantaj important oferit de către folosirea naraţiunilor pe parcursul procesului de învăţare este că acest fel de poveşti sprijină elevii în a înţelege subiecte şi concepte de bază care derivă din propriile lor interese şi experienţe, precum şi recunoaşterea naturii ştiinţei şi a contribuţiei ei la dezvoltarea culturii umane.

 

 

Predare şi învăţare interdisciplinară

 

Predare interdisciplinară

 

Predarea interdisciplinară este o metodă care este folosită pt. a preda o unitate sau un subiect la mai mult de o disciplină (academică) în acelaşi timp.

 

Această metodă de predare permite elevilor să dezvolte abilităţi înalte de gândire, prin achiziţionarea informaţiei fără doar a memora fapte, ci în acelaşi timp aplicând ceea ce ei au învăţat în viaţa lor de zi cu zi.

 

Folosirea naraţiunilor SF în educaţie necesită o abordare interdisciplinară, pt. a permite profesorilor şi elevilor să exploateze la maxim avantajele pe care interdisciplinaritatea le poate oferi procesului de învăţare. Nevoia ca elevii să-şi dezvolte gândirea critică este considerată ca necesară pt. lecţiile care sunt bazate pe naraţiuni SF, iar această nevoie poate fi satisfăcută  prin predare şi învăţare interdisciplinară.

 

 Cele mai importante beneficii ale predării şi învăţarii interdisciplinare sunt:

·        Diversitate în clasă.

·        Nu e nevoie a mai duplica sau repeta munca.

·        Conexiunile inter-curriculare (cross-curriculare) plasează ştiinţa la un nivel istoric şi fac mai uşor de înţeles ceea ce este de obicei dificil de achiziţionat de către elevi

·        Implicarea şi conectarea mai bună a elevilor cu alte subiecte (discipline)

·        Contextul inter-curricular (cross-curricular) permite elevilor să trateze procesul de învăţare ca un singur proces, ca o dezvoltare personală distinctă.

·        Interacţiunea între elevi.

·        Şansa de a primi mai mult decât o singură viziune, în mai multe subiecte (discipline).

·        Dezvoltarea de abilităţi la elevi privind modul în care să-şi dea seama de corelaţii între două sau mai multe lucruri.

·        Stimularea creativităţii elevilor.

·        Elevii ar putea dobândi o viziune largă şi completă asupra unor teme de zi cu zi de bază.

 

 

Linii directoare practice generale

 

Mai jos sunt prezentate câteva linii directoare practice despre cum se pot introduce şi folosi naraţiunile SF în educaţie:

·         Dezvoltarea unor liste de povestiri SF adecvate vârstei

·         Menţinerea interactivă a procesului de povestire

·         Angajarea (motivarea) cititorilor reticenţi

·         Publicarea de material online accesibil gratuit care să fie interesant şi gata de a fi folosit de către elevi

·         Dezvoltarea de activităţi care sunt de mare calitate şi încurajează explorarea, investigarea şi descoperirea de noi cunoştinţe.

·         Adaptarea materialului la anumite niveluri de vârstă.

·         Adaptarea materialului, povestirilor şi a activităţilor SciFiEd la anumite arii ale unor curriculum-uri specifice şi elaborarea de material care se corelează cu alte materiale didactice (de ex.: manuale) folosite în prezent

·        Utilizarea tehnologiei, producerea de suporturi vizuale relevante şi încurajarea folosirii de multimedia (sunet, mişcare, video etc.)

 

Idei de predare şi activităţi pentru educaţia ştiinţifică

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii de ştiinţe care include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

2.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

3.      Joc de rol: elevii, ca oameni de stiinţă diferiţi, interacţionează unul cu altul, îşi împărtăşesc gândurile şi ideile, care vor fi reluate după citirea naraţiunii şi discutarea ei cu profesorul

4.      Elevii fac prezentări Powerpoint ale diferiţilor inventatori şi ale invenţiile lor.

 

Idei de predare şi activităţi pentru educaţia tehnologică

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii de tehnologie care include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

2.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

3.      Joc de rol: elevii, ca oameni de stiinţă diferiţi, interacţionează unul cu altul, îşi împărtăşesc gândurile şi ideile, care vor fi reluate după citirea naraţiunii şi discutarea ei cu profesorul

4.      Activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming şi sesiuni de scriere (compunere) creativă

5.      Elevii fac prezentări Powerpoint ale diferiţilor inventatori şiale  invenţiile lor

 

Idei de predare şi activităţi pentru educaţia  ecologică

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii care se focalizează pe educaţia ecologică şi care include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Idei inovative privind folosirea ştiinţei şi tehnologiei pt. a controla oamenii şi pt. a supra-exploata mediul ar putea fi tema unei unităţi interdisciplinare. În acelaşi timp, copii ar trebui încurajaţi să exploreze toate căile prin care folosirea înţeleaptă a ştiintei şi tehnologiei poate contribui la îmbunătăţirea vieţii noastre şi a mediului.

2.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

3.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

4.      Activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming şi sesiuni de scriere (compunere) creativă

 

 

 

Idei de predare şi activităţi pentru instrucţie lingvistică şi alfabetizare

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii de instrucţie lingvistică şi alfabetizare care include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Activităţile de clasă pot include proiecte de grup, jocuri, activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming, scrierea de poezii, desenarea sau schiţarea, şi altele care vor permite elevilor dumneavoastră să interacţioneze unul cu altul, să fie creativi şi în cele din urmă să înţeleagă concepte cheie din text mai degrabă “făcând” decât pur şi simplu studiind

2.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

3.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

4.      Activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming

5.      Scriere (compunere) creativă, scrierea propriilor memorii, discutarea firelor narative, descrierea oamenilor, locurilor şi evenimentelor

 

Idei de predare şi activităţi pentru educaţia civică

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii de educaţie civică ce include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

2.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

3.      Activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming şi sesiuni de scriere (compunere) creativă

Ultima actualizare în Sâmbătă, 26 Aprilie 2014 18:51
 

Revista cu ISSN

Psalmul manifestare poetica expresionist…

PSALMUL – MANIFESTARE POETICĂ EXPRESIONISTĂ ÎN OPERELE LUI TUDOR ARGHEZI ŞI LUCIAN BLAGA prof. Elena HENDRE, Colegiul Tehnic ,,Aurel Vlaicu”, Baia Mare, Maramureş În lirica modernă psalmul este...

Read more

Dezvoltarea personalitatii elevului prin…

DEZVOLTAREA PERSONALITĂŢII ELEVULUI PRIN ACŢIUNI DE VOLUNTARIAT Profesor Roxana Monica Paraschiv Şcoala Gimnazială Tărlungeni, Jud. Braşov Voluntariatul este o activitate ce poate dezvolta armonios personalitatea unui elev care învaţă...

Read more

Rules to fallow at the office

RULES TO FOLLOW AT THE OFFICE   Burghiu Iuliana-Florina Grup Şcolar “Sfânta Maria”, Galaţi     The article is a translation from Romanian into English of some rules which almost every employee should respect at...

Read more

Rezultate titularizare 2012

Rezultate titularizare 2012   Afla rezultatele de la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar 2012 (rezultate titularizare 2012).  

Read more

Din datinile obiceiurile si traditiilor …

DIN DATINILE, OBICEIURILE SI TRADITIILE RUSILOR LIPOVENI DIN MUNICIPIUL BRAILA   Prof. dr. Ion Andronache, Liceul Tehnologic „Constantin Brancoveanu”, Braila   Braila a fost si este un oras cosmopolit, unde toleranta fata de alte...

Read more

Influenta antichitatii greco latine in o…

INFLUENȚA ANTICHITĂȚII GRECO-LATINE ÎN OPERA LUI ALEXANDRU MACEDONSKI   MIRON Costina Violeta, Doctorand Universitatea “Ovidius” Constanţa Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj   Alexandru Macedonski est le théoricien de la modernité entre les...

Read more

Studiu privind etimologia cuvantului cra…

STUDIU PRIVIND ETIMOLOGIA CUVÂNTULUI CRĂCIUN   Prof. Curticăpean Diana Liceul Tehnologic “Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș   Studiul de față își propune să prezinte evoluția etimologică a cuvântului Crăciun în opinia lingviștilor și prezentarea etimoanelor termenului.   După...

Read more

Modificari si completari la Legea Educat…

Modificări şi completări la Legea Educaţiei Naţionale   Guvernul României a aprobat în şedinţa de miercuri, 30 mai, proiectul de ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011....

Read more