Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Literatura pentru copii
Joi, 08 Aprilie 2010 00:00

 LITERATURA PENTRU COPII

 

 

 Prof. Octavian Horia Minda

 Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, jud. Timiş

 

Literatura pentru copii îi introduce pe elevi într-un alt univers, cel al ficţiunii. Cărţile pentru copii sunt obiecte culturale necesare dezvoltării copilului. Literatura pentru copii hrăneşte imaginarul, este o modalitate de descoperire şi de folosire a limbii.

Obiectivul major al predării literaturii pentru copii în şcoală este acela de a-l face pe elevul de ciclul primar, tânăr cititor, să se repereze în varietatea şi multitudinea scrierilor de acest fel. Elevul trebuie îndrumat astfel încât el să reuşească să poată face tot felul de legături pentru a-şi construi progresiv categorii, reperând similitudini şi diferenţe. Copilul va putea astfel să-şi construiască o bibliotecă mentală, cu scenarii şi cu tipuri de personaje.

Literatura pentru copii permite deasemenea descoperirea lumii şi a altor lumi, a unor noi universuri culturale, a unor noi civilizaţii.

Rolul profesorului este acela de a-i ajuta pe elevi să înţeleagă. Principala dificultate pentru a intra într-o operă literară este fără îndoială înţelegerea acesteia, a mesajului transmis. Pentru a putea facilita înţelegerea trebuie identificate dificultăţile pe care le întâmpină elevul în descifrarea înţelesului sau a înţelesurilor operei literare.

Care sunt aceste obstacole?

  • Complexitatea lexicală
  • Complexitatea sintactică
  • Dificultatea de a identifica legăturile temporale sau logice
  • Dificultatea de a identifica mărcile coerenţei şi ale coeziunii textuale, anaforele pronominale în primul rînd

Înţelegerea unui text nu se limitează la descoperirea cuvintelor şi a legaturilor dintre acestea. Există şi mult implicit, multe subînţelesuri, presupoziţii care se suprapun sau se înlănţuie. Acestea îi permit elevului să parcurgă piste de interpretare a textului şi a poveştii în sine.

E important deci ca profesorul să repertorieze toate aceste obstacole pentru a putea apoi concepe diferite activităţi de învăţare care să-i ajute pe elevi în actul lecturii.

Iată doar câteva sugestii de astfel de activităţi care conduc la:

  • Descoperirea noţiunii de personaj
  • Înţelegerea personajului ca fiind unic şi permanent, chiar dacă se schimbă pe parcursul povestirii,chiar dacă este numit sau nu în mod explicit
  • Distincţia dintre personaj principal şi personaj secundar, dintre personaj pozitiv bun şi personaj negativ rău.
  • Înţelegerea poveştii ca pe o serie de acţiuni care se înlănţuie în timp
  • Descoperirea trăsăturilor de caracter şi de comportament ale personajelor.

Un text poate fi de asemenea înţeles şi ca urmare a lecturii altor texte asemănătoare, de care elevul le poate apropia, găsind similitudini, atât la nivelul personajelor, cât şi la nivelul actiunii, a faptelor, întâmplărilor. Un text poate evoca un altul şi astfel înţelegerea devine mai uşoară. Acest lucru permite înţelegerea particularităţilor basmului, a povestirilor în care personajul caută şi găseşte ceva, a povestirilor cu animale, etc.

O activitate deosebit de importantă este aceea a lecturii imaginilor. Cărţile pentru copii prezintă numeroase ilustraţii, care au rolul de a facilita înţelegerea poveştii. O lectură a imaginii, bine îndrumată de către profesor, permite elevului accesul imediat la sensul textului, îi permite o intrare rapidă şi sigură în lumea poveştii.

Lectura, memorizările, dramatizările au rolul de a dezvolta gândirea narativă a copilului. Această gândire narativă se naşte în copilărie sau niciodată. De asemenea textele pentru copii dezvoltă acel „simţ al limbii materne” care poate fi exersat doar prin lectură, prin joaca cu cuvinte, prin încurajarea creativităţii. Tipuri de activităţi specifice vârstei şcolare pentru exersarea simţului limbii sunt: găseşte rima, jocuri de căutare a sinonimelor, antonimelor, omonimelor, diminutivelor, augmentativelor, jocuri de găsire a formelor corecte pentru plural, pentru genitiv, exerciţii de creare a unor povestiri de către copii, etc. Totul trebuie să se desfăşoare ca un joc, activitate primordială a copilăriei.

 

Bibliografie:

Cernăuţi-Gorodeţchi, M., Poetica basmului modern (ediţia a doua, revăzută). Iaşi: Editura Universitas, 2002

Cornea, Paul, Introducere în teoria lecturii, Editura Polirom, Iaşi, 1998

 

 

Ultima actualizare în Miercuri, 07 Aprilie 2010 22:18
 

Revista cu ISSN

Tehnici de explorare a textului in cadru…

TEHNICI  DE EXPLORARE A TEXTULUI  ÎN CADRUL  SISTEMELOR DE ÎNVĂŢARE   Profesor  ANASIA  SIMONA, GRUPUL  ŞCOLAR  INDUSTRIAL  de  MARINĂ,  GALAŢI     The article depicts the way computers and humans work together in order to analyze different...

Read more

Fisa de observare a lectiei

FIŞA DE OBSERVARE A LECŢIEI   Loc:                                                                       Data:                               ____   Profesor/Maistru instructor:                                         Total Elevi:                       ____   Observator:                                                             Funcţie:                           ____   Disciplina:                                                                Nivel/an:                           ____   Lecţia:                                                         ...

Read more

Modificare metodologie cadru mobilitate …

Modificare Metodologie-cadru privind mobilitatea personalului didactic în anul şcolar 2012-2013 OMECTS 4071/15.05.2012   ORDIN nr. 4071/15.05.2012 pentru modificarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2012-2013, aprobată prin OMECTS...

Read more

Relatia dintre stilul parental si compor…

RELAȚIA DINTRE STILUL PARENTAL ȘI COMPORTAMENTUL INDEZIRABIL AL ȘCOLARULUI MIC Marinescu Gabriela –prof. înv. primar și preșcolar, Școala Gimnazială „Romulus Cioflec” Araci, jud.Covasna Balint Camelia...

Read more

Reprezentarea Romaniei in cadrul proiect…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -       REPREZENTAREA ROMÂNIEI  ÎN CADRUL PROIECTULUI ·        2001 – participarea la Seminarul internaţional de Educaţie globală – Strasburg, Franţa; ·        2001 – iniţierea vizitelor de studiu şi experienţă...

Read more

Structura portofoliului invatatorului

Structura portofoliului invatatorului Partea I - Date personaleStructura anului scolarOrarulFisa postuluiCurriculum VitaeRaport de autoevaluare lunar / semestrial Fisa de evaluare anuala Programa scolaraProgramele pentru optionalele propusePlanificarea materiei (planificarea anuala si proiectarea pe unitati...

Read more

Cresterea gradului de adaptabilitate sco…

CREȘTEREA GRADULUI DE ADAPTABILITATE ȘCOLARĂ A ELEVILOR CU DIZABILITĂȚI COGNITIVE PRIN TERAPIE MODULARĂ Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată,...

Read more

Prearea limbii si literaturii romane abo…

PREDAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE – ABORDARE INTEGRATĂ Prof. Bejan Oana Școala Gimnazială nr. 1 Santa Mare     În cadrul orelor de limba și literatura română, integrarea se realizează între cele trei compartimente...

Read more