LUCRAREA PRACTICĂ LA EDUCAȚIE TEHNOLOGICĂ,
ÎNTRE CLASIC ȘI MODERN
Profesor Ioana – Camelia Suciu
Școala Gimnazială “Octavian Goga” Cluj–Napoca
Lucrarea se dorește a fi o pledoarie pentru utilizarea lucrărilor practice în cadrul orelor de educație tehnologică. Astfel, în cadrul disciplinei, deși profesorul are libertatea de a stabili ponderea lecțiilor teoretice în raport cu aplicațiile practice, utilizarea lucrării practice este benefică deoarece contribuie în mare măsură la atingerea competențelor din programa școlară, dezvoltând la elevi gândirea critică, simțul estetic și creativitatea, deprinderile și abilitățile practice. De asemenea, cultivă la elevi comportamentul ecologic, spiritul competițional și capacitatea de a lucra în echipă.
Cuvinte cheie: educație tehnologică, lucrare practică
Educația tehnologică este o disciplină de trunchi comun din Aria curriculară “Tehnologii”. Ea contribuie, alături de celelalte discipline obligatorii studiate în gimnaziu, la formarea unei culturi generale la elevi, evidențiind raportul omului modern cu tehnologia.
Abordarea acestei discipline se realizează modular, elevii studiind în gimnaziu opt module corespunzătoare unor domenii de activitate. Diversitatea acestora, deși utilă în pregătirea elevilor, ridică probleme didactice, profesorul fiind nevoit să abordeze segmente tehnologice variate.
Scopul disciplinei educație tehnologică nu este de a realiza un produs finit, de a instrui practic elevii, ci de a înțelege esența problemelor tehnologice, dezvoltând gândirea elevilor.
Lucrez ca profesor de educație tehnologică de peste 20 de ani, participând implicit la transformările (benefice) suferite în abordarea acestei discipline. De-a lungul timpului, numărul de ore alocate educației tehnologice s-a redus la 1-2 ore pe săptămână, s-a renunțat la demixtarea claselor, iar competențele sunt centrate pe elev.
Teoreticul și practicul se îmbină, dar profesorul este cel care decide, adaptându-se la caracteristicile grupului de elevi, preponderența teoreticului sau a practicului în desfășurarea orelor de educație tehnologică.
Ora ideală de educație tehnologică este aceea care presupune atât elemente teoretice, cât și lucrări practice, fapt sesizat și de Ministerul Educației și Cercetării Științifice, al cărui corp de experți a stabilit o metodologie de desfășurare a Olimpiadei de educație tehnologică. Astfel, în cadrul Olimpiadei teoreticul se îmbină cu practicul, ponderea fiind de 50% pentru proba teoretică și 50% pentru proba practică. Acest aspect este apreciat atât de profesori, cât și de elevii participanți.
Lucrarea practică este una dintre metodele tradiționale de evaluare la educație tehnologică. Deși timpul a trecut, metoda continuă să fie actuală deoarece nu urmărește preprofesionalizarea elevului. Eficiența și utilitatea lucrării practice este demonstrată, deoarece aceasta ajută la:
· realizarea unui produs folosind o fișă tehnologică
· identificarea și selectarea unor materiale studiate
· valorificarea termenilor studiați.
Prin folosirea lucrării practice se dezvoltă la elevi gândirea critică, simțul estetic și creativitatea, se dezvoltă deprinderile și abilitățile practice.
Am observat de-a lungul carierei faptul că elevilor le plac activitățile practice, atât realizate individual, cât și pe grupe, valorizând astfel într-un mod superior cunoștințele acumulate în cadrul lecțiilor teoretice. Elevilor li se cultivă astfel gustul pentru frumos, un comportament ecologic prin folosirea de multe ori a unor deșeuri reciclabile, spiritul competițional și capacitatea de a lucra în echipă cu colegii de clasă. Elevii nu mai sunt stresați ca și în cazul evaluărilor orale sau scrise. Disconfortul temporar creat de un oarecare zgomot sau de resturile de materiale dispare la finalul activității, când elevii își admiră produsele realizate.
Exemple de lucrări practice care se pot realiza la orele de educație tehnologică:
· machete ale cartierului
· locuințe tradiționale sau moderne, din diverse epoci/țări
· colaje
· tablouri realizate cu materiale din natură, materiale textile sau deșeuri
· obiecte decorative
· jucării
· mărțișoare
· felicitări
· afișe/reclame pe diferite teme
· preparate culinare simple
· ambalaje/etichete ale unor produse
· circuite electrice simple
· machete ale unor tehnologii tradiționale sau moderne de utilizare a energiei
· machete ale unor tehnologii de transport sau de comunicație, etc.
Nu am pretenția că am inventat acum roata. Sunt aspecte din cadrul disciplinei pe care profesorii de educație tehnologică le cunosc foarte bine. Îmbinarea lecțiilor teoretice cu aplicațiile practice ține de măiestria profesorului de educație tehnologică de a ști să folosească eficient timpul și resursele materiale și umane de care dispune pentru ca această disciplină să nu fie tratată cu superficialitate de către elevi, ci să fie îndrăgită și apreciată la adevărata ei valoare.
Ora de educație tehnologică poate deveni preferata elevilor dacă îndrăznim și noi profesorii să fim creativi și să le acordăm elevilor șansa de a se manifesta creativ și liber.
Bibliografie
· Constantin Rodica, Didactica educației tehnologice, curs editat de Ministerul Educației și Cercetării în cadrul Proiectului pentru învățământul rural, București, 2005
· Sârbu D.Ion, CosmaDragoș, Matei Sorin, Sârbu Melania Antoaneta, Metodica predării educației tehnologice în gimnaziu, Editura Arves, Craiova, 2006
· Lichiardopol Gabriela, StoicescuViorica, Neacșu Silvica, Educație tehnologică, ghidul profesorului – clasele V-VIII, Editura Aramis, București, 2006
Articole asemanatoare relatate:
|