Managerul scolar om specialist si educator |
Scris de mihaiela lazar
|
Sâmbătă, 08 Octombrie 2016 11:48 |
MANAGERUL ȘCOLAR - OM, SPECIALIST ȘI EDUCATOR
Prof. Aanei Genilia
Școala Gimnazială Lunca Pripor, Orașul Nehoiu, județul Buzău
,,Cel mai bun educator este acela care cunoaşte mai bine vremea în care trăieşte, care percepe cu fineţe marile trăsături caracteristice ale vieţii contemporane şi care se bucură şi suferă din cauza acestei vieţi.’’- Ernest Louis
În condiţiile unei evoluţii rapide a societăţii, mai mult ca oricând, educaţia tinde să se centreze pe cei 4 piloni menţionaţi în Raportul Comisiei UNESCO-1996(23) :,,a învăţa să ştii (să cunoşti), a învăţa să faci, a învăţa să fii şi a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’.
Pentru a forma acea personalitate autonomă, creativă, capabilă să anticipeze viitorul şi să transforme prezentul în direcţia anticipărilor sale, responsabilă şi deschisă pentru interacţiune şi schimb de idei, școala trebuie să creeze situaţii variate care să ofere elevilor posibilitatea să înveţe mai mult şi în mai multe moduri şi să-şi formeze capacităţi de a aplica în viaţă cele învăţate.
Ori aceste personalități autonome vizate de idealul educațional nu pot fi formate decât de către profesori cu același profil: personalități autonome, capabile să se adapteze permanent la nou.
Prin urmare, și directorul unei instituții școlare de succes trebuie să îndeplinească aceleași cerințe:
- să achiziționeze, prin experiență proprie sau din experiența altora, informații necesare în activitatea de management ( ,,a învăța să știi”)
- să posede diverse aptitudini de a transforma cunoștințele asimilate în acțiuni cu randament scontat (,,a învăţa să faci”)
- să adopte comportamentul sau atitudinea potrivită eficientizării unui proces managerial (,,a învăţa să fii”)
- să se adapteze la orice context, colaborând cu toți factorii implicați pentru rezolvarea unei situații problemă (,,a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’).
Astfel, calități precum inteligența, memoria, spiritul de observație, capacitatea de concentrare, capacitatea de creație, spiritul de inițiativă, capacitatea de a decide și de a acționa, capacitatea de a comunica și de a lucra în echipă devin obligatorii în conturarea profilul de succes al unui manager școlar.
Un conducător își pune amprenta asupra mediului prin felul personal de a fi, prin bagajul de cunoștințe pe care îl posedă și îl utilizează în viața de zi cu zi din școală și din afara ei, căutând cele mai bune soluții pentru rezolvarea numeroaselor probleme cu care se confruntă școala. Astfel, putem afirma că ,,dincolo de teorie, managementul este și practică, și artă.”
În activitatea complexă desfășurată în școală, directorul îndeplinește numeroase roluri interpersonale, informaționale și decizionale, pentru ca viziunea și misiunea școlii să fie atinse prin munca colectivă a întregului personal din unitate. Modul în care managerul reușește să-și formeze echipa și o orientează în obținerea performanțelor, garantează succesul în acea instituție.
În concluzie, capacitatea de comunicare, puterea de convingere, participarea efectivă a managerului în activitatea din școală și modul în care deleagă sarcini pentru îndeplinirea obiectivelor asigură succesul unui manager de școală.
Bibliografie:
,,Managementul în instituțiile de învățământ”, Editura Art, 2008
John C. Maxwell, ,,Totul despre lideri, atitudine, echipă, relații”, Editura Amaltea, 2005
John C. Maxwell, ,,Dezvoltă liderul din tine”, Editura Amaltea, 2003
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2016 22:01 |
|
DESPRE PROBLEMELE ELEVILOR
CARE NE CREEAZĂ PROBLEME
Silvia Brănescu, Profesor de Limba si literatura română
Şcoala cu Clasele I-VIII Mintiu Gherlii, Cluj
Într-un ziar apărea cu ceva timp în urmă un articol care... Read more
CARTEA - DRUMUL SPRE LIBERTATE
Prof. înv. primar Iosim Daniela Cristina
Şcoala Gimnnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea”
Fiecare om de carte, gânditor al vremurilor trecute şi de azi, defineşte şi arată cu multă... Read more
ORDIN privind organizarea si desfasurarea
admiterii în învatamantul liceal de stat,
pentru anul scolar 2011-2012
În baza prevederilor Legii învatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
În temeiul Hotararii Guvernului nr.... Read more
METODE ALTERNATIVE DE EVALUARE
Prof. Camelia Cosma
Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău și Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu” Zalău
Profesorul de biologie trebuie să plece... Read more
JOCUL DIDACTIC LA CLASA PREGĂTITOARE
Prof. Înv. Primar, Vladu Ana Nicoleta
Școala Gimnazială Nr. 3 Rovinari
Jocul didactic constituie un mijloc valoros de... Read more
L’ÉTUDE DE LA LITTÉRATURE DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE EN ROUMANIE
SILVIA NICOLETA BALTĂ
Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti
L’enseignement de la littérature dans le système d’enseignement secondaire roumain devrait être mis... Read more
ASERTIVITATEA ŞI ROLUL EI ÎN COMUNICAREA CU ELEVUL
Alina Martin, profesor-consilier la CJRAE-Timiş-Colegiul Tehnic “Ion Mincu”,
Liceul de Arte Plastice şi Grădiniţa PP nr. 14 Timişoara
Rezumat: Asertivitatea joacă un rol deosebit... Read more
METODOLOGIA REFORMEI EDUCAŢIEI
Prof. Nae Mihaela
Liceul Tehnologic “ Constantin Brâncuşi”, Piteşti
“Cunoaşterea literaturii române reprezintă un proces didactic complex, eşalonat pe un întins parcurs temporal, bine organizat în virtutea unor... Read more
1. Crack-ul
La mijlocul anilor 80 a apărut în SUA şi mai târziu în Europa un drog care seamănă, din punct de vedere al procesului de producţie, cu drogurile sintetice… Evaluarea Nationala 2014
Matematica subiect si barem
Vezi subiectul si baremul de corectare de la a doua proba de Evaluare Nationala pentru clasa a VIII-a, pentru anul scolar 2013-2014, respectiv Matematica.
JOCUL DIDACTIC INTEGRAT
TERAPIEI EDUCAȚIONALE COMPLEXE ȘI INTEGRATE
Prof. Educator Mureșan- Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și
Documentare privind Educația… DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE
Prof. Alina Preduț,
Turda, Județul Cluj
În societatea contemporană, invazia tehnologiei si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi…
Evaluarea nationala clasa a VIII-a 2017
Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a publicat ordinul care prezinta calendarul desfasurarii Evaluarii Nationale la clasa a VIII-a in anul scolar 2016-2017.
Calendarul examenului…
Ordin pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor pentru acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, emis de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
PERSPECTIVE MODERNE ÎN ABORDAREA
STRATEGIILOR DE INSTRUIRE
Profesor: Broboană Maria
Liceul Tehnologic P.S Aurelian-Slatina
Teoria inteligențelor multiple multiple-corolare instrucționale.
Contrazicând afirmația că rațiunea,… Legea nr. 78/2014
reglementarea activitatii de voluntariat in Romania
Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activitatii de voluntariat in Romania a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 469 din 26 iunie… COMMENT FAIRE LE FRANÇAIS PLUS ATTRAYANT?
ETUDE SUR LE JEU EN CLASSE DE FLE
Prof. Alexie Cristina
«C.T. Ion Mincu», Slatina
Sans diminuer le rôle et l importance de l’écrit dans l’apprentissage…
|