Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Masuri pentru revenirea si evitarea accidentelor in timpul activitatilor de educatie fizica si sport
Marţi, 14 Septembrie 2010 07:12

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII

ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

  

 

CAPITOLUL V

 

MĂSURI PENTRU PREVENIREA ŞI EVITAREA ACCIDENTELOR ÎN TIMPUL ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

 

Art.21. Prevenirea şi evitarea accidentelor în timpul activităţilor de educaţie fizică şi sport implică măsuri diferenţiate, în funcţie de etapa de desfăşurare: înaintea începerii activităţii (cu caracter preventiv), pe parcursul desfăşurării şi în încheiere. Măsurile preventive intră în atribuţia conducerii unităţii de învăţământ, a cadrelor didactice care conduc activităţile de educaţie fizică şi sport, a elevilor şi a părinţilor acestora.

 

Art.22. Conducerea unităţii de învăţământ şi personalul administrativ au următoarele atribuţii:

a)        asigurarea spaţiilor necesare pentru organizarea activităţilor de educaţie fizică şi sport, atât în aer liber cât şi în interior;

b)        amenajarea corespunzătoare a spaţiilor de lucru, prin asigurarea unor suprafeţe ale terenurilor care să nu favorizeze alunecarea, derapajele sau împiedicarea acţiunilor motrice;

c)        dotarea spaţiilor de lucru cu instalaţii funcţionale şi asigurate corespunzător;

d)        amenajarea şi asigurarea spaţiilor pentru sărituri şi aterizări;

e)        asigurarea spaţiilor necesare echipării elevilor (vestiare), separat fete şi băieţi şi a instalaţiilor sanitare necesare, cu funcţionalitate permanentă;

f)          asigurarea corpurilor de iluminat, bine protejate;

g)        asigurarea instalaţiilor de aerisire a spaţiilor de desfăşurare a activităţilor;

h)        igienizarea sistematică (de două ori pe zi, sau de câte ori este necesară), a spaţiilor destinate activităţilor de educaţie fizică şi sport;

i)          protejarea ferestrelor cu grilaje de protecţie bine fixate;

j)          protejarea tablourilor electrice şi a altor instalaţii din interior;

k)        protejarea corespunzătoare a întrerupătoarelor şi prizelor;

l)          dotarea catedrei de educaţie fizică cu un dulap sanitar care să conţină materiale şi produse medicale, necesare acordării primului ajutor.

 

 

Art.23. Atribuţiile personalului didactic sunt următoarele:

a)        la începutul fiecărui semestru, prima lecţie de educaţie fizică va fi lecţie teoretică, în care se vor prezenta NORMELE DE SĂNĂTATE ŞI SECURITATE A MUNCII, elevii semnând un proces verbal în acest sens, în care se consemnează că au luat la cunoştinţă de prevederile privind protecţia activităţilor de educaţie fizică şi sport;

b)        înaintea începerii activităţii:

-          verificarea permanentă a respectării normelor de sănătate şi securitate a muncii în activităţile cu elevii;

-          verificarea funcţionalităţii instalaţiilor şi aparatelor ce urmează a fi folosite, eliminându-se orice cauză de producere a unor accidente;

-          verificarea echipamentului sportiv corespunzător al elevilor, potrivit condiţiilor materiale şi climatice în care se organizează activitatea;

-          asigurarea condiţiilor pentru aplicarea operativă a mijloacelor de prim ajutor, în cazul producerii unor accidente;

-          dispunerea adecvată, în spaţiul de lucru, a materialelor didactice necesare lecţiei, astfel încât acestea să nu poată fi utilizate, necontrolat, de elevi;

c)        pe parcursul desfăşurării lecţiei:

-          verificarea stării de sănătate a elevilor, trecându-i în repaus pe cei cu simptome nefavorabile desfăşurării activităţii;

-          asigurarea permanentă a disciplinei, prevenind ieşirile necontrolate, acordarea, după caz, a asistenţei, sprijinului sau ajutorului, potrivit conţinuturilor şi nivelului de instruire;

-          evitarea programării unor eforturi solicitante în condiţii climatice nefavorabile;

-          supravegherea atentă a situaţiilor în care se supraaglomerează spaţiul de desfăşurare a activităţii cu obiecte, materiale şi instalaţii sportive;

-          asigurarea desfăşurării activităţii didactice numai în spaţii care pot fi permanent supravegheate;

 

d)        la încheierea lecţiei:

- supravegherea părăsirii spaţiului de desfăşurare a activităţii de către elevi.

             

Art.24. Elevii care participă la activităţile de educaţie fizică şi sport au următoarele obligaţii:

a)        să prezinte la începutul fiecărui an şcolar avizul medical cu specificaţia “apt pentru efort fizic în anul şcolar …..”;

b)        să respecte  prevederile referitoare la statutul de „scutit medical”, atunci când este cazul;

c)        să respecte integral normele de sănătate şi securitate a muncii pentru care au semnat procesul verbal;

d)        să fie prezenţi, la timp şi să nu părăsească locul unde se desfăşoară lecţiile fără acordul cadrului didactic;

e)        să efectueze numai exerciţiile indicate de cadrul didactic;

f)          să solicite, după caz, explicaţii suplimentare, sprijin sau ajutor pentru execuţiile cu grad ridicat de dificultate;

g)        să semnaleze cadrului didactic problemele apărute în funcţionarea aparatelor şi instalaţiilor sportive;

h)        să respecte regulile stabilite pentru participarea în concursuri şi întreceri;

i)          să întrerupă exerciţiile şi să anunţe cadrul didactic, asupra unor tulburări privind starea de sănătate;

j)          să utilizeze echipamentul sportiv adecvat în lecţii;

k)        să nu intre în spaţiul de desfăşurare a lecţiei fără a avea acordul cadrului didactic.

           

Art.25. În activitatea sportivă de performanţă, la începutul fiecărui semestru, prima lecţie de antrenament/pregătire sportivă practică va fi lecţie teoretică, în care se vor prezenta NORMELE DE SĂNĂTATE ŞI SECURITATE A MUNCII, elevii semnând un proces verbal în acest sens, în care se consemnează că au luat la cunoştinţă de prevederile privind protecţia activităţilor de educaţie fizică şi sport.

Art.26. Măsurile privind prevenirea şi evitarea accidentării elevilor cuprinşi în activitatea sportivă de performanţă sunt următoarele:

a)      asigurarea măsurilor de prim ajutor şi/ sau a asistenţei medicale, în timpul antrenamentelor şi competiţiilor sportive;

b)      cunoaşterea de către elevii sportivi a măsurilor de autoprotecţie;

c)      verificarea funcţionalităţii şi utilizarea, în antrenamente, a instalaţiilor şi aparatelor ce urmează a fi folosite, eliminându-se orice cauză de producere a unor accidente;

d)      informarea asupra stării de sănătate a elevilor sportivi, înaintea începerii lecţiei de antrenament;

e)      acordarea, după caz, a asistenţei, sprijinului sau ajutorului, potrivit conţinuturilor şi nivelului de instruire;

f)        asigurarea echipamentului de protecţie specific disciplinelor sportive.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:57
 

Revista cu ISSN

Scoala incluziva

 ŞCOALA INCLUZIVĂ   Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu Clasele I-VIII Dudeştii Noi              Dreptul de incluziune şcolară se poate defini prin acceptarea de către instituţiile de învăţământ a tuturor copiilor, indiferent de sex,...

Read more

Optimizarea procesului de predare prin d…

OPTIMIZAREA PROCESULUI DE PREDARE PRIN DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE        Înv. Gligor Dana Școala Gimnazială Vidra, jud. Alba   O învățare eficientă, durabilă, este aceea care are la bază participarea activă a elevului la...

Read more

Nevoia de raportare la model a personali…

NEVOIA DE RAPORTARE LA MODEL A PERSONALITĂȚII ÎN FORMARE     Grădinița ,,Ion Creangă”, Ploiești, Județul Prahova                                 Relaționarea cu ceilalți, propria imagine de sine, atitudinile, aspirațiile, statusul social al omului de la...

Read more

Educatia estetica si artistica

EDUCATIA ESTETICA SI ARTISTICA   Conceptul de estetica si educatie estetica Conceptul de estetica isi are originea in limba greaca: aisthesis, aisthetikos ceea ce se refera la sensibil, placut, frumos. Estetica este stiinta...

Read more

Perceptia autoeficacitatii in munca a ti…

PERCEPŢIA AUTOEFICACITĂŢII ÎN MUNCĂ A TINERILOR DIN ORGANIZAŢIILE VIRTUALE Psih. Pop Petronica Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj Rezumat Studiul de faţă încearca să patrundă în lumea organizaţiilor virtuale (virtual organizaţion), un domeniu deosebit...

Read more

Gandirea critica forma a gandirii solici…

GÂNDIREA CRITICĂ – FORMĂ A GÂNDIRII SOLICITATĂ DE SOCIETATEA ACTUALĂ   Învăţător Popica Cristina-Maria Şcoala cu clasele I-VIII Mihail Sadoveanu Întorsura Buzăului     În eseul de mai jos, se urmăreşte sublinierea importanţei pe care o...

Read more

Profesorul un pygmalion fauitor de minti

PROFESORUL, UN PYGMALION FĂURITOR DE MINȚI Profesor Marincaș Marinela Adriana, Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” Motto: „Un profesor este asemeni unei lumânări. El se mistuie pe sine pentru...

Read more

Programul Scoala Altfel 2014

Programul Şcoala Altfel 2014   Vezi Programul "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2014, anexă la Ordinul nr. 3.818 din 3 iunie 2013 privind structura anului şcolar 2013-2014,...

Read more