Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metoda flippe classroom si instrumentele tic
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 August 2019 00:00

METODA FLIPPED CLASSROOM ŞI INSTRUMENTELE TIC

Prof. Cecilia Nicolae,

Colegiul Tehnic, Buzău

„Flipped Classroom” este o metodă nouă de predare centrată pe elev şi care foloseşte instrumentele TIC. Sistemul actual de educaţie este în continuă schimbare şi răspunde noilor provocări, iar prin clasa inversată se trece la un alt nivel învăţare mult mai accesbil.

Cuvinte cheie: flipped classroom, instrumente TIC, Snapseed, TinyURL, Thinglink, Kaizena

În perioada 18 - 25.11.2018 am participat la cursul „Flipped Classroom”, desfăşurat la Dublin, Irlanda, în cadrul Programului Erasmus+, Acţiunea cheie 1 - Educaţie şcolară „Reuşim împreună. Competenţele profesorilor îmbunătăţite pentru elevi motivaţi.”, proiect nr. 2018-1-RO01-KA101-048278.

„Flipped Classroom” sau clasa inversată este o metodă modernă, apărută în 2010 în S.U.A., menită să activizeze rolul elevului prin parcugerea unui material acasă şi experimentarea acestuia în sala de clasă sub îndrumarea profesorului. Astfel, profesorul vine în întâmpinarea nevoilor elevilor şi apelează la noua tehnologie, smartphone, tabletă, laptop, pentru a propune o abordare creativă a materiei de studiat. În acest context profesorul nu mai este transmiţătorul de informaţii, ci un bun moderator şi ghid al elevilor, un manager al clasei.

În cazul elevilor, este necesar ca aceştia să aibă un cont Gmail pentru o comunicare facilă cu profesorul (spre exemplu pentru Google Classroom), să cunoască şi să folosească motorul de căutare Google Chrome. Elevii vizionează materialele acasă, iar la şcoală discută, rezolvă exerciţii sau alocă timp pentru realizarea unui proiect.

La curs am utilizat instrumente TIC variate, atât pe telefon (descărcarea aplicaţiilor din Magazin Play), cât şi pe laptop, pentru integrarea lor în diferite momente ale lecţiei.

SNAPSEED este un program app profesional pentru editare foto JPG şi RAW utilizat pentru smartphone, tabletă, calculator. Versiunea pentru Android a aplicaţiei se descarcă gratuit din Google Play Store, iar pentru IOS de pe App-ul companiei. Fotografiile create pot fi salvate, modificate oricând, exportate şi partajate.

Beneficii pentru profesori:

- realizarea unor lecţii şi prezentări mai atractive;

- realizarea unor activităţi extraşcolare, cercuri de fotografie;

Beneficii pentru elevi:

- utilizarea fotografiilor editate pentru proiecte, portofolii, reviste şcolare, pagini web, site-uri;

- realizarea unor teme într-un mod mai atractiv prin utilizarea noilor tehnologii;

- prezentarea unor fenomene, procese geografice, monumente, muzee, etc. cu ajutorul fotografiilor la diferite discipline;

- implicarea activă în învăţarea la clasă, folosind metoda Flipped Classroom;

Fig. 1 – Exemplu de fotografie editată cu Snapseed

TINY-URL este un instrument gratis, util pentru adrese web sau link-uri, care are multiple utilizări:

- a crea lecţii, jocuri, playlist-uri, tiny - url;

-localizarea unor fenomene, procese geografice în timpul lecţiei, utilizând link-uri create cu Tinyurl.com în Google Doc;

THINGLINK este o aplicaţie utilă pentru realizarea de imagini interactive, video şi media 360° (oraşe, muzee, state, etc.) în cadrul lecţiilor, exersarea abilităţilor şi feedback-ul de la elevi.

Fig.2 – Exemplu de fotografie interactivă în Thinglink

KAIZENA este o aplicaţie utilă pentru obţinerea rapidă a feedback-ului de la elevi în timpul lecţiilor. Profesorul foloseşte aplicaţia pentru a posta un comentariu audio cu elemente cheie, iar elevul adaugă comentariile corecte.

Beneficiile sunt atât pentru profesor, cât şi pentru elev, deoarece se realizează o comunicare rapidă şi eficientă, în sensul că poţi vedea şi auzi în acelaşi timp.

Cu toate că metoda Flipped Classroom este cronofagă, profesorul are libertatea de a selecta cele mai adecvate instrumente în diferite etape ale lecţiei, integrându-le alături de cele tradiţionale.

Bibliografie:

www.commonsense.org

www.educationalappstore.com

www.snapseed.online.com

www.thinglink.com

www.app.kaizena.com


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Utilizarea softului educational in instr…

UTILIZAREA SOFTULUI EDUCAŢIONAL ÎN INSTRUIREA COPIILOR CU CES                                                                           Profesor Psihopedagog Ştefănescu Adreana                                     Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională „Speranţa”Timişoara     Rezumat: Integrarea softurilor educaţionale în cadrul sistemului preuniversitar de învăţământ din România vizează...

Read more

Emisiuni monetare in timpul lui Alexandr…

  EMISIUNI MONETARE ÎN TIMPUL LUI ALEXANDRU CEL BUN   Profesor Adrian Şulic Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani                                       Lunga domnie a lui Alexandru cel Bun a cunoscut numeroase emisiuni monetare. La început...

Read more

Postmodernismul

POSTMODERNISMUL Georgeta-Irina Rusu, Şcoala Gimnazială ,,Ion Creangă"Bacău         Un curent controversat apărut ca o reacţie la modernism, postmodernismul s-a manifestat cu precădere după cel De-al Doilea Război Mondial, în toate domeniile: filosofie,...

Read more

Aspecte metodice ale predarii istoriei i…

ASPECTE METODICE ALE PREDĂRII ISTORIEI ÎN CICLUL PRIMAR Radu Emilia Rodica, învăţător Şcoala cu Clasele I-VIII Nr. 19 „Avram Iancu”  Timişoara „Puneţi copiii în faţa monumentelor în care este...

Read more

Modificari privind mobilitatea personalu…

Modificari privind mobilitatea personalului didactic pentru anul scolar 2014-2015 In baza OUG nr. 16/2014 privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011 prin care art. 253 din lege a fost...

Read more

Ordinul 5455 din 2013 privind gradatia d…

Ordinul 5455 din 2013 privind gradatia de merit 2014   Vezi Ordinul nr. 5455/2013 pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, publicat in Monitorul Oficial,...

Read more

Rolul educatiei in dezvoltarea personali…

ROLUL EDUCAȚIEI ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITĂȚII Prof. Nadia Breazu Colegiul Tehnic Motru Cuvinte cheie: educabilitate, ineism, ambientalism, interacţionism, repere psiho-genetice Rezumat. Numai omul poate învăţa. Puterea educaţiei...

Read more

Amenajarea, dotarea si intretinerea baze…

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR       CAPITOLUL VI   AMENAJAREA, DOTAREA ŞI ÎNTREŢINEREA BAZELOR SPORTIVE ŞCOLARE   Art.27. (1)Fiecare unitate de învăţământ, are obligaţia să amenajeze, cu sprijinul organelor...

Read more