Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metoda flippe classroom si instrumentele tic
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 August 2019 00:00

METODA FLIPPED CLASSROOM ŞI INSTRUMENTELE TIC

Prof. Cecilia Nicolae,

Colegiul Tehnic, Buzău

„Flipped Classroom” este o metodă nouă de predare centrată pe elev şi care foloseşte instrumentele TIC. Sistemul actual de educaţie este în continuă schimbare şi răspunde noilor provocări, iar prin clasa inversată se trece la un alt nivel învăţare mult mai accesbil.

Cuvinte cheie: flipped classroom, instrumente TIC, Snapseed, TinyURL, Thinglink, Kaizena

În perioada 18 - 25.11.2018 am participat la cursul „Flipped Classroom”, desfăşurat la Dublin, Irlanda, în cadrul Programului Erasmus+, Acţiunea cheie 1 - Educaţie şcolară „Reuşim împreună. Competenţele profesorilor îmbunătăţite pentru elevi motivaţi.”, proiect nr. 2018-1-RO01-KA101-048278.

„Flipped Classroom” sau clasa inversată este o metodă modernă, apărută în 2010 în S.U.A., menită să activizeze rolul elevului prin parcugerea unui material acasă şi experimentarea acestuia în sala de clasă sub îndrumarea profesorului. Astfel, profesorul vine în întâmpinarea nevoilor elevilor şi apelează la noua tehnologie, smartphone, tabletă, laptop, pentru a propune o abordare creativă a materiei de studiat. În acest context profesorul nu mai este transmiţătorul de informaţii, ci un bun moderator şi ghid al elevilor, un manager al clasei.

În cazul elevilor, este necesar ca aceştia să aibă un cont Gmail pentru o comunicare facilă cu profesorul (spre exemplu pentru Google Classroom), să cunoască şi să folosească motorul de căutare Google Chrome. Elevii vizionează materialele acasă, iar la şcoală discută, rezolvă exerciţii sau alocă timp pentru realizarea unui proiect.

La curs am utilizat instrumente TIC variate, atât pe telefon (descărcarea aplicaţiilor din Magazin Play), cât şi pe laptop, pentru integrarea lor în diferite momente ale lecţiei.

SNAPSEED este un program app profesional pentru editare foto JPG şi RAW utilizat pentru smartphone, tabletă, calculator. Versiunea pentru Android a aplicaţiei se descarcă gratuit din Google Play Store, iar pentru IOS de pe App-ul companiei. Fotografiile create pot fi salvate, modificate oricând, exportate şi partajate.

Beneficii pentru profesori:

- realizarea unor lecţii şi prezentări mai atractive;

- realizarea unor activităţi extraşcolare, cercuri de fotografie;

Beneficii pentru elevi:

- utilizarea fotografiilor editate pentru proiecte, portofolii, reviste şcolare, pagini web, site-uri;

- realizarea unor teme într-un mod mai atractiv prin utilizarea noilor tehnologii;

- prezentarea unor fenomene, procese geografice, monumente, muzee, etc. cu ajutorul fotografiilor la diferite discipline;

- implicarea activă în învăţarea la clasă, folosind metoda Flipped Classroom;

Fig. 1 – Exemplu de fotografie editată cu Snapseed

TINY-URL este un instrument gratis, util pentru adrese web sau link-uri, care are multiple utilizări:

- a crea lecţii, jocuri, playlist-uri, tiny - url;

-localizarea unor fenomene, procese geografice în timpul lecţiei, utilizând link-uri create cu Tinyurl.com în Google Doc;

THINGLINK este o aplicaţie utilă pentru realizarea de imagini interactive, video şi media 360° (oraşe, muzee, state, etc.) în cadrul lecţiilor, exersarea abilităţilor şi feedback-ul de la elevi.

Fig.2 – Exemplu de fotografie interactivă în Thinglink

KAIZENA este o aplicaţie utilă pentru obţinerea rapidă a feedback-ului de la elevi în timpul lecţiilor. Profesorul foloseşte aplicaţia pentru a posta un comentariu audio cu elemente cheie, iar elevul adaugă comentariile corecte.

Beneficiile sunt atât pentru profesor, cât şi pentru elev, deoarece se realizează o comunicare rapidă şi eficientă, în sensul că poţi vedea şi auzi în acelaşi timp.

Cu toate că metoda Flipped Classroom este cronofagă, profesorul are libertatea de a selecta cele mai adecvate instrumente în diferite etape ale lecţiei, integrându-le alături de cele tradiţionale.

Bibliografie:

www.commonsense.org

www.educationalappstore.com

www.snapseed.online.com

www.thinglink.com

www.app.kaizena.com


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Integrarea calculatorului in lectiile de…

INTEGRAREA CALCULATORULUI ÎN LECŢIILE DE GEOGRAFIE   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila   Rezumat: Pentru profesor, calculatorul constituie o invitaţie permanentă spre autoperfecţionare şi autodepăşire. Din practica la catedră pot...

Read more

Comment faire la francais plus attrayant…

COMMENT FAIRE  LE  FRANÇAIS  PLUS ATTRAYANT? ETUDE SUR LE JEU EN CLASSE DE FLE   Prof. Alexie Cristina «C.T. Ion Mincu», Slatina               Sans diminuer le rôle et l importance de l’écrit dans l’apprentissage...

Read more

Stimularea gustului pentru lectura la sc…

STIMULAREA gustului pentru lecturǎ lA ŞCOLARUL MIC prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Cu toatǎ amploarea pe care au luat-o mijloacele audio-vizuale în...

Read more

Postmodernismul repere teoretice

POSTMODERNISMUL – REPERE TEORETICE   Prof. Nedea Ramona Colegiul Tehnic Buzău     Articolul de faţă îşi propune să prezinte câteva repere teoretice legate de postmodernism, termenul cel mai controversat dintre toate. Sunt prezentate, succint,...

Read more

Activitatile extracurriculare si impactu…

ACTIVITĂȚILE EXTRACURRICULARE ȘI IMPACTUL ACESTORA ASUPRA DEZVOLTĂRII PERSONALITĂȚII PREȘCOLARULUI Prof. RĂȘCHITOR SIMONA Școala gimnazială C-TIN PANTIRU GRINȚIEȘ, NEAMȚ Oricât ar fi de importantă educaţia  realizată prin procesul de învăţământ, aceasta nu...

Read more

La Fontaine

LA FONTAINE                                                                                    Prof. Mira Magdalena                                                            Liceul Tehnic “Constantin Brâncuşi” Piteşti   La Fontaine est un poète dans le sens restraint du mot, puisque sa gloire repose sur des oeuvres qui ne passent...

Read more

Metodologie constituirea corpului nation…

Ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si desfasurarea concursului de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului national de experti in management educational  ...

Read more

Scoala viitorului

ȘCOALA VIITORULUI Profesor Prisecaru Petre Şcoala Gimnazială ,,Ion Ghica” Tortoman, Constanţa Cu siguranţă, efectul evoluţiei sistemelor educaţionale la nivel mondial se va face simţit şi în învăţământul românesc...

Read more