Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metode de comunicare
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Februarie 2017 19:05

METODE DE COMUNICARE

Prof. Macarie Cristina

Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș

Cadrul didactic are un rol activ în comunicarea didactică deoarece el acţionează ca un filtru care selecţionează, organizează şi personalizează informaţia.

Ascultarea este o abilitate importantă pe care trebuie să o ai pentru a înțelege ceea ce spune celălalt.

A asculta activ înseamnă ca receptorul să comunice emiţătorului ce a înțeles din mesajul primit.

În cadrul comunicării didactice se poate verifica înţelegerea mesajului transmis şi acurateţea ascultării, observând diferite aspecte referitoare la comportamentul elevilor.

Comunicarea didactică vizează în principal înţelegerea, cadrul didactic având un rol activ. El acţionează ca un filtru care selecţionează, organizează şi personalizează informaţia. Faţă de alte domenii, subiectivitatea nu poate fi evitată, chiar este necesară, profesorii transmiţând elevilor informaţii prelucrate.

Metodele de comunicare sunt următoarele: observarea; ascultarea; conversația; analiza; sinteza; schematizarea; chestionarea, proiecția; empatia; interpretarea; monologul; dialogul etc.

Observarea dirijată are menirea să îndrume, să direcţioneze activitatea de observare a elevului spre obiectivul stabilit.

Observarea nedirijată oferă elevilor diverse posibilităţi de dezvoltare, atât în privinţa achiziţiei de cunoştinţe, dar și în cea a formării unor atitudini, capacităţi și deprinderi.

Ascultarea este una dintre cele mai importante abilități pe care este obligatoriu să o avem, pentru a putea înțelege ceea ce spune celălalt. Cât de bine ascultăm are un impact major asupra activităților și asupra calității relaționării nostre cu ceilalți.

Abilitatea de a pune întrebări adecvate la momentul potrivit şi de a răspunde vorbitorului reprezintă o parte esenţială a ascultării active.

A asculta activ înseamnă a comunica emiţătorului ce înseamnă pentru el (receptor), mesajul primit.

Ascultarea empatică presupune interrelaţionarea cu o persoană aflată în dificultate, în imposibilitatea de a rezolva o problemă.

Ascultarea empatică are următoarele etape:

Ø încercarea de clarificare a situaţiei („Dacă nu greşesc ...”);

Ø repetarea ideii de bază cu propriile cuvinte;

Ø controlarea şi parafrazarea sentimentelor interlocutorului („Este corect ...”).

Tehnicile de ascultare activă includ: limbajul corpului; parafrazarea a ceea ce a spus interlocutorul; exprimarea empatiei, înţelegerii faţă de interlocutor; adresarea unor întrebări pentru a-l convinge pe interlocutor să repete, să clarifice sau să detalieze informaţiile pe care le oferă; acceptarea pauzelor.

Pe parcursul comunicării didactice se poate verifica înţelegerea mesajului transmis şi acurateţea ascultării, observând următoarele aspecte referitoare la comportamentul elevilor:

· urmăresc întregul sens al mesajului - a auzi ceea ce spune cineva nu este acelaşi lucru cu a înţelege ce vrea să spună acea persoană;

· colaborează cu vorbitorul - înţelesul cuvintelor/frazelor poate fi depistat în urma unei conversaţii dintre vorbitor - ascultător;

· anticipează următoarele idei ale vorbitorului – acest lucru asigură ascultarea eficientă şi învăţarea prin comparaţie şi contrast;

· identifică elementele cheie ale unei conversaţii - identificarea elementelor de sprijin ale punctelor principale ale discuţiei măreşte capacitatea ascultătorului de a reţine ideile esenţiale;

· elaborează rezumate mentale - atunci când vorbitorul tace, ascultătorul recapitulează ceea ce s-a spus, organizându-şi mental ideile exprimate.

În comunicarea didactică, demonstrarea şi argumentarea se completează reciproc. Prestigiul cadrului didactic și limbajul acestuia sunt elemente care contribuie la o comunicare eficientă.

Bibliografie:

Cucoş, C., Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2002;

Pânişoară, O., Comunicarea eficientă, Editura Polirom, Iaşi, 2006.

 

Revista cu ISSN

Educatia socio emotionala la varsta pres…

EDUCAŢIA SOCIO-EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Prof. înv. preşc DAN FLORINA, Grădiniţa cu PP nr 26 Braşov Conceptul de educaţie socială şi emoţională în contextul...

Read more

Dezvoltarea abilitatilor practice

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE Prof. Cosma Camelia Veronica, Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj Abstract: Developing student’s practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to...

Read more

Structura anului scolar 2011 2012

Structura anului scolar 2011- 2012 Ordinul nr. 4292/2011 privind structura anului scolar 2011-2012 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 416 din 14 iunie 2011MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI In...

Read more

Notes sur la possession - appatenance

NOTES SUR LA POSSESSION/APPARTENANCE    Prof. Ilie Minescu  Universitatea de Vest, Timişoara     La relation d’interdépendance exprimée par le possessif a une structure variable selon le type de combinaison syntagmatique qui relie les deux éléments....

Read more

Probele de evaluare din cadrul examenulu…

Probele de evaluare a competenţelor din cadrul examenului de bacalaureat 2012   Luni, 11 iunie 2012, încep primele probele de evaluare a competentelor din cadrul examenului de bacalaureat. Prima sesiune a examenului...

Read more

Gheorghe Asachi si revolutia de la 1848

  GHEORGHE ASACHI ŞI REVOLUŢIA DE LA 1848 Mamalaucă Mariana, profesor Şcoala Gimnazială ,,George Tutoveanu” Bârlad Dezvoltarea unei țări se face prin efortul oamenilor, iar dintre aceștia se evidențiază cei care...

Read more

Evaluarea Nationala 2014 la clasele a II…

Evaluarea Nationala 2014 la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a - modele de test Au aparut postate pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale modelele de test pentru Evaluarea Nationala...

Read more

Studiul tendinte ecoeducationale in lume…

STUDIUL-TENDINȚE ECOEDUCAȚIONALE ÎN LUMEA DE AZI prof. Arjoca Mihaela Maria Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara Rezumat: Ecologia dezvoltă comportamente și atitudini corecte, față de mediul înconjurător și formele de viată...

Read more