|
|
Modificari adoptate pentru Legea Educatiei Nationale |
Scris de administrator
|
Vineri, 27 Decembrie 2013 13:31 |
Modificari adoptate pentru Legea Educatiei Nationale
In sedinta din 23 decembrie 2013, Guvernul a adoptat cateva modificari privind Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 si a urmarit luarea unor masuri noi in domeniul invatamantului. Iata care sunt principalele modificari prevazute:
· Mentinerea duratei de 4 ani pentru ciclul gimnazial si pentru liceu: documentul mentine forma existenta a ciclului gimnazial si elimina forma propusa spre implementare, prin adoptarea Legii nr. 1/2011, care prevedea trecerea clasei a IX-a in invatamantul gimnazial si reducerea liceului la o durata de 3 ani.
· Cresterea duratei invatamantului obligatoriu de la 10 la 11 ani: prin introducerea clasei pregatitoare si prin mentinerea duratei de 4 ani a liceului, invatamantul obligatoriu creste de la o durata de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, invatamantul obligatoriu va fi format din clasa pregatitoare, clasele I - VIII, clasele IX - X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai scolii profesionale, pentru cei care aleg traseul invatamantului profesional si tehnic.
· Acordarea dreptului absolventilor invatamantului profesional sa continue studiile liceale la forma de invatamant cu frecventa: Legea Educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, acorda posibilitatea absolventilor invatamantului profesional, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, sa urmeze cursurile invatamantului liceal, doar la forma cu frecventa redusa. Avand in vedere ca absolventii invatamantului profesional sunt in marea lor majoritate minori si se afla intr-un parcurs normal al educatiei lor (fara sa fi parasit sistemul de educatie), manifestand interes pentru cresterea nivelului de educatie si formare profesionala, prin adoptarea OUG li se acorda posibilitatea de a-si completa educatia si pregatirea profesionala, inclusiv prin forma de invatamant cu frecventa.
· Precizari privind invatamantul postliceal: ordonanta de urgenta aduce precizari si in ceea ce priveste organizarea invatamantului postliceal, a modalitatilor de finalizare a studiilor acestui tip de invatamant, dar si corelarea pregatirii postliceale cu Cadrul National al Calificarilor.
· Precizari privind evaluarea la clasa pregatitoare: in legislatia actuala nu este reglementata modalitatea de notare/evaluare pentru clasa pregatitoare. Prin modificarile aduse se precizeaza foarte clar ca elevii din clasa pregatitoare NU vor fi evaluati prin note sau calificative.
· Se acorda tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun si elevilor din invatamantul profesional: in prezent, se asigura tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun doar pentru elevii din invatamantul obligatoriu si liceal, creandu-se o situatie discriminatorie pentru elevii din invatamantul profesional. Ca urmare, se impune completarea art. 84 din Legea nr. 1/2011, pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul in comun si elevii din invatamantul profesional.
· Se reglementeaza calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, incepand cu generatiile de elevi care intra in clasa a V-a, respectiv in clasa a IX-a, in anul scolar 2015 - 2016: Legea nr. 1./2011 introduce noi forme de sustinere a examenelor de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, forme care pleaca de la conceptul de transdisciplinaritate. Totusi, din punct de vedere pedagogic, nu se poate concepe o modalitate de evaluare fara ca ea sa se coreleze cu modalitatea de predare. In acest sens, metoda interdisciplinara de predare a fost introdusa, pentru prima data, in sistemul romanesc de educatie in anul scolar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmand ca ea sa fie extinsa, in anii urmatori, si la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluarilor la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, incepand cu anul scolar in curs (2013-2014), evaluari concepute dupa modelul testelor internationale de tip PISA, va permite elevilor sa se pregateasca pentru noua forma de evaluare prevazuta de Legea nr. 1/2011.
· Se extinde cadrul legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate: legislatia actuala prevede posibilitatea sprijinirii financiare in vederea continuarii studiilor liceale doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi ale OUG, se extinde cadrul legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.
· Se fac o serie de precizari suplimentare privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unitatilor de invatamant: legislatia actuala nu precizeaza foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de invatamant la alta. Prin modificarile aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifica acest aspect.
· Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza in invatamantul preuniversitar, pe baza rezultatelor obtinute la concursul de titularizare: cadrele didactice netitulare calificate, care au participat in ultimii 6 ani la concursul national unic de titularizare, au obtinut cel putin nota/media 7 si au ocupat un post/catedra, au posibilitatea de a deveni titulare in sistemul de invatamant preuniversitar, dupa parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale.
· Se clarifica durata anului universitar pentru studentii din anii terminali, astfel incat acestia sa beneficieze de toate drepturile, conform cu statutul lor, pana la 30 septembrie: pentru invatamantul universitar, OUG clarifica durata anului universitar, astfel incat studentii aflati in ultimul an de studiu sa poata beneficia de toate drepturile, conform cu statutul lor, pana la data de 30 septembrie.
· Se introduc modalitati suplimentare de alocare a fondurilor catre universitati, in principal prin incurajarea cooperarii universitatilor cu diferiti actori, preponderent din mediul socio-economic: finantarea universitatilor este completata prin incurajarea diferitelor institute de cercetare sau companii, publice sau private, sa participe la proiecte cu caracter educational. De asemenea, se asigura cadrul legal ca specialisti din diverse domenii de activitate sa ocupe functii didactice de predare, avand statutul de cadru didactic asociat invitat.
· Reglementarea statutului Bibliotecii Pedagogice Nationale „I. C. Petrescu", care devine sectie a Bibliotecii Centrale Universitare: o reglementare importanta se refera la noul statut al Bibliotecii Pedagogice Nationale „I.C. Petrescu" din Bucuresti, care devine sectie a Bibliotecii Centrale Universitare, asigurandu-i-se, astfel, continuitatea. Din cauza faptului ca imobilul ocupat, pana de curand, de Biblioteca Pedagogica Nationala „I.C. Petrescu" a fost retrocedat, institutia se afla intr-un mare pericol de a pierde fondul de carte si locurile de munca ale angajatilor sai. In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei OUG se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale Regulamentul de organizare si functionare a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I" din Bucuresti.
· Reglementari privind functionarea ARACIS: un alt punct important se refera la reglementari privind declansarea alegerilor pentru noii membri ai ARACIS, dat fiind ca in anul 2014, o data cu finalizarea mandatelor unor membri, posturile devin vacante.
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
SPORT ŞI ALIMENTAŢIE SĂNĂTOASĂ
Prof. Adrian-Grigore Antal
Liceul Teoretic „O.C. Tăslăuanu”
Topliţa, Harghita
More and more countries around the world presents alarming statistics on absolutely unhealthy lifestyle that... Read more
Structura anului şcolar 2012-2013
Anul şcolar 2012-2013 începe pe 17 septembrie 2012, luni.
Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a anunţat sâmbătă, 1 septembrie 2012, că anul şcolar 2012-2013 va începe în data de 17... Read more
DIRECŢII EXPRESIONISTE IN POEZIA LUI ION BARBU
Institutor: Nevodenszki Sorina
Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Jud. Timis
“În poezia mea, ceea ce ar putea trece drept modernism nu este... Read more
Capitolul I. Reglementãri generale
Art. 1 APR
Denumirea organizatiei este „Asociatia Profesorilor din România" denumitã în continuare APR.
APR este organizatia profesorilor din România. În consecintã, APR reprezintã si apãrã drepturile cadrelor didactice... Read more
EDUCAŢIA INCLUZIVĂ ÎN GRĂDINIŢĂ
Prof. înv. preşcolar Gârtan Daniela
GPN COŞEŞTI-ARGEŞ
,,Eu sunt copilul! Tu ţii în mâinile tale destinul meu.Tu determini în cea mai mare măsură, dacă voi reuşi sau... Read more
PRINCIPIUL LUI DIRICHLET (PRINCIPIUL CUTIEI)
Prof. Hahui Maria
Şcoala nr. 25, Galaţi
Principiul cutiei: ,,dacă repartizăm n+1 obiecte în n cutii atunci cel puţin doua obiecte vor fi în aceeaşi cutie”. Justificare:... Read more
ETUDE DE SPECIALITE - L’ANALYSE DU DISCOURS RAPPORTE DANS UN ARTICLE DE PRESSE
Prof. Aruștei Dana Marinela,
Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman, jud. Neamț
Cuvinte cheie: discours rapporté,... Read more
Ordin nr. 5106/01.09.2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de realizare a raportului de activitate în vederea obţinerii gradaţiei de merit pentru personalul didactic de predare din învăţământul preuniversitar
Norme... Read more
Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit 2013
Vezi Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, publicate in Monitorul Oficial 17 din 9 ianuarie 2013 (M.…
JOCUL DIDACTIC INTEGRAT
TERAPIEI EDUCAȚIONALE COMPLEXE ȘI INTEGRATE
Prof. Educator Mureșan- Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și
Documentare privind Educația…
SPORTUL ÎN VIAȚA NOASTRĂ
Prof. Adrian-Grigore Antal
Liceul Teoretic „O.C.TĂSLĂUANU”
Toplița, Harghita
De ce sport în viaţa noastră? Sportul sub diverse forme, mişcarea în aer liber, cu efort fizic mai mic sau mai… IGIENA APARATULUI REPRODUCĂTOR
Prof. Camelia Veronica Cosma
Liceul de Artă „Ioan Sima”, Zalău
SEXUALITATEA UMANĂ
Sexualitatea umană este un concept care implică mai multe aspecte, aşa cum rezultă din imaginea de mai jos, unde…
COMPETENȚA – O CONDIŢIE FUNDAMENTALĂ
A OREI DE LITERATURĂ
Marincaș Marinela Adriana,
profesor la Liceul de Arte ,,Regina Maria” Alba-Iulia
…
SCOPUL ŞI EFICIENŢA ACTIVITĂŢILOR
DE EDUCAŢIE RUTIERĂ
Educaţia rutieră are ca scop prevenirea vătămării copiilor şi adolescenţilor prin accident rutier, prin formarea abilităţilor, competenţelor şi comportamentului rutier responsabil, în calitate de… 12. Alcoolul
Alcoolul nu este considerat întotdeauna un drog, fiind acceptat de societate. Cu toate astea, alcoolul este într-adevar un drog, iar folosirea lui abuzivă a crescut, până la a deveni,… "Educatia este abilitatea de a asculta aproape orice lucru fãrã sã-ti pierzi rãbdarea sau încrederea în tine." - Robert Frost
„Pentru ca educarea copiilor sã fie încununatã de…
"Cu cât mai mult traiesc, cu atât mai bine îmi dau seama de cât de puternic si important este impactul atitudinii asupra vietii. Pentru mine, atitudinea este mai importantã decât…
|
|