Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Noile tehnologii valorificate in predarea limbii si literaturii romane
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 August 2020 11:25

 

NOILE TEHNOLOGII VALORIFICATE ÎN PREDAREA LIMBII ȘI LITERATURII ROMÂNE

Mocan Nicoleta, profesor limba română,

Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat

Ultimele două decenii au transformat tehnologia informaţiei şi comunicării (T.I.C.) dintr-un produs destinat unui număr restrâns de indivizi, datorită costurilor ridicate de achiziţie şi a dimensiunilor relativ mari, într-un instrument prezent tot mai mult în viaţa profesională şi personală a oamenilor. Avantajele T.I.C. nu sunt deloc de ignorat, fapt care a atras răspândirea rapidă în activităţi educaţionale, fie ele formale sau non-formale.

Scopul introducerii T.I.C. este acela al îmbunătăţirii şi chiar al restructurării modului de predare-învăţare-evaluare prin adaptarea curriculumului fiecărei discipline la cerinţele societăţii informatizate.

Oportunitatea utilizării tehnologiilor

Voi încerca să prezint aici câteva dintre principalele tehnologii care se pot utiliza, cu succes, în cadrul orelor de limba și literatura română.

Cele mai importante tipuri de instrumente T.I.C. sunt:

- Bazele de date: sunt instrumente prin care se colectează şi organizează informaţii despre anumite subiecte pentru a facilita accesul persoanelor interesate. Deşi baze de date au existat cu mult timp înainte de apariţia tehnologiilor digitale, doar odată cu introducerea acestora s-a atins un nivel de accesibilitate şi eficienţă care să conducă la generalizarea utilizării lor.

- Instrumentele de procesare a informaţiei (audio, video, imagini, text): fac parte din programele cele mai întrebuinţate, atât de către utilizatori profesionali cât şi de cei cu scop recreativ. Ele permit crearea de noi conţinuturi sau rearanjarea unora deja existente.

- Reţele de socializare online: sunt aplicaţii care facilitează întâlnirea în spaţiul virtual a unor persoane care de obicei împărtăşesc interese comune. Răspândite începând cu primul deceniu al secolului al XXI- lea, ele au devenit foarte repede fenomene de masă. Într-un timp relativ scurt cele mai mari reţele au atins sute de milioane de utilizatori şi continuă să se dezvolte în ciuda controverselor care le-au însoţit expansiunea.

- Reţelele profesionale: sunt o variantă particulară a reţelelor de socializare care se concentrează pe aspecte ce ţin de un anumit domeniu de activitate. Existenţa lor poate fi susţinută de o platformă dedicată (ex. LinkedIn, Yammer) sau prin adaptarea unui serviciu cu caracter general (ex. listă discuţii).

- Instrumentele de promovare şi autopromovare: au o valoare specială. Scopul lor este de a difuza informaţia într-o formă uşor accesibilă, scoțând în evidenţă calităţile celui care le utilizează.

- Instrumentele de comunicare: simple sau complexe, sincrone sau asincrone, gratuite sau plătite, sunt unele dintre cele mai apreciate facilităţi oferite de noile tehnologii. Ele au revoluţionat modul de comunicare prin reducerea dramatică a costurilor şi disponibilitatea lor în aproape orice colţ al lumii.

- Instrumentele de evaluare şi autoevaluare: a serviciilor oferite sunt percepute ca unul dintre cele mai utile instrumente pe care T.I.C. le-a promovat. Uşurinţa cu care ele pot fi dezvoltate, costurile relativ scăzute de a le aplica şi interpretarea lor aproape instantanee le-au transformat din nişte instrumente greoaie care necesitau multe ore de muncă, în instrumente utile pentru a scoate informaţia relevantă în maniera predilectă de a porni sau monitoriza procesul didactic.

Conform documentului Comisiei Europene, competenţa digitală este una dintre cele opt competenţe cheie şi constă în utilizarea tehnologiilor multimedia pentru a regăsi, a stoca, a crea, a prezenta, a utiliza şi a schimba informaţii. După UNESCO, a fi familiarizat cu tehnologiile şi cu mijloacele multimedia înseamnă a avea o suită de abilităţi precum: selectarea instrumentelor adecvate, operarea cu echipamente şi aplicaţii, utilizarea lor pentru a gestiona, analiza, integra, evalua şi crea informaţii, într-o diversitate de forme.

Majoritatea elevilor dețin deja tehnologia necesară în activităţi de învăţare ce implică folosirea unor instrumente digitale precum: computer, telefoane cu cameră foto şi posibilităţi de utilizare ca: reportofon, cameră foto digitală, cameră video, iPod etc. Elevii au unele competenţe necesare pentru utilizarea acestor dispozitive, însă ei nu le folosesc în mod organizat şi, de cele mai multe ori, din păcate, numai pentru distracţie.

Profesorii trebuie să valorifice competenţele şi experienţele anterioare ale elevilor în folosirea T.I.C. în vederea integrării activităţilor interactive moderne în lecții. Tot profesorii au menirea de a-i face conştienți pe toți elevii de competenţele T.I.C. pe care aceştia le au, și de a-i determina să le utilizeze în cadrul unor activităţi de învăţare ce folosesc instrumente T.I.C. .

Integrarea instrumentelor T.I.C. în procesul de predare-învăţare-evaluare implică împărţirea activităţilor care permit sau favorizează utilizarea T.I.C. în câteva mari categorii, şi anume:

a) Surse de informare şi documentare

b) Prezentări

c) Publicaţii digitale

d) Aplicaţii multimedia

e) Biblioteci şi muzee virtuale

f) Dicţionare şi enciclopedii

g) Comunicare on-line

h) Portaluri web

i) Platforme colaborative

j) Aplicaţii pentru evaluare

Bibliografie:

ANGHEL, T., Instrumente Web 2.0 utilizate în educaţie. Ed. Albatros, Cluj-Napoca, 2008

BRUT, M., Instrumente pentru E-learning. Ghidul informatic al profesorului modern. Ed. Polirom, Bucureşti, 2006

 

Revista cu ISSN

Problematica esecului scolar

PROBLEMATICA EȘECULUI ȘCOLAR Negoiță Anca-Roxana Școala Gimnazială, Sat Cătina Comuna Florești, Județul Prahova „Maxima debetur puero reverentia” (Unui copil trebuie să i se arate cel mai mare respect) ...

Read more

Programul Euro 200 pentru calculatoare 2…

Programul Euro 200 pentru calculatoare 2014 Ministerul Educatiei Nationale continua si in anul 2014 programul social „Euro 200" pentru acordarea unui sprijin financiar in vederea stimularii achizitiei de computere. Ajutorul financiar...

Read more

Rolul dirigintelui in activitatea educat…

ROLUL DIRIGINTELUI ÎN ACTIVITATEA EDUCATIVĂ profesor Mirela POPOV Școala Gimnazială Ceamurlia de Jos, județul Tulcea (Rolul dirigintelui este acela de a atinge succesul împreună cu clasa de elevi, conform unui plan...

Read more

Rolul imaginii de televiziune in influen…

ROLUL IMAGINII DE TELEVIZIUNE ÎN INFLUENŢAREA COMPORTAMENTULUI ELEVILOR   Prof. CIUCĂ (STAN) CRISTINA Şcoala cu clasele I-VIII Basca-Chiojdului, Chiojdu, jud. Buzău     Lumea se schimbă cu o rapiditate extraordinară, mass-media pătrunde în viaţa fiecăruia dintre...

Read more

Metode alternative de evaluare

METODE ALTERNATIVE DE EVALUARE Prof. Camelia Cosma Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău și Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu” Zalău Profesorul de biologie trebuie să plece...

Read more

Ordin 4799 din 2010 Metodologia bacalaur…

Ordin 4799/2010: Metodologia bacalaureat 2011   Ordin 4799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat 2011In baza prevederilor Legii învatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, In temeiul Hotararii Guvernului nr....

Read more

Les etapes de la comprehension orale

LES ETAPES DE LA COMPRÉHENSION ORALE   Ilie MINESCU Universitatea de Vest TIMIŞOARA     La pré-écoute Lors d’une activité de compréhension orale, les élèves comprennent en général: les mots qu'ils connaissent déjà; les mots transparents ; les mots dont...

Read more

Strategii de optimizare a activitatilor …

STRATEGII DE OPTIMIZARE A ACTIVITĂŢILOR ÎN ORELE DE CONSILIERE ŞI ORIENTARE PENTRU CICLUL GIMNAZIAL   Profesor Bezman Adriana Liliana, Şcoala Gimnazială Sf. Cuv. Parascheva, comuna Smârdan, jud. Galaţi   Articolul vizează inventarierea unor metode...

Read more