Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Optional istorie locala intre actualitate si necesitate
Marţi, 08 Mai 2012 21:08

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ

ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE

                                                                                            

                                                                            Prof. Delescu Claudia

Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi

 

Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi o necesitate. Este cea de lângă noi, din imediata vecinătate, este cea căreia îi aparţinem, este cea care aşteaptă să fie descoperită şi valorificată.

 

Orice localitate îşi are istoria ei, are o vechime, o întindere în timp şi spaţiu, are personalităţile ei, are OAMENI, LOCURI, FAPTE cu care se poate mândri. Este rolul profesorului de istorie să le descopere, să încerce să le pună în valoare, să-i facă pe elevi să le conştientizeze însemnătatea, să fie interesaţi şi mândri de comunitatea locală. Numai cunoscând istoria locală ne cunoaştem mai bine, învăţăm să fim mai buni, să apreciem valorile neamului, ne dezvoltăm spiritul patriotic.

Curriculum la decizia şcolii se constituie din pachete disciplinare opţionale aprobate la nivel central, cât şi din pachete disciplinare opţionale constituite la nivelul unităţii de învăţământ. Curriculum la decizia şcolii este stabilit de către Consiliul de Administraţie al unităţii şcolare în urma consultării elevilor şi a părinţilor, şi ţinând cont de resursele umane şi materiale disponibile.

Istoria locală este o disciplină nouă, i se aloca ore de opţional. Este un opţional întocmit în şcoală pentru care se realizează programă proprie şi suport de curs. 

Istoria locală trebuie raportată permanent la istoria naţională, la cea universală, evenimentele trebuiesc corelate, stabilite conexiuni. Este cea care îl duce pe elev de la apropiat la depărtat, de la abstract la concret. În cadrul opţionalului de istorie locală elevii se transformă din receptori în emiţători, aduc imformatii, uneori direct de la sursă, îi face să fie mai activi, mai implicaţi în procesul de învăţământ.

În zilele noastre oferta educaţionala are rolul de a pune în valoare instituţiile şcolare, de a veni în întâmpinarea elevului, de a aduce un element de noutate, de a face şcolile să se diferenţieze între ele, de a fi mai atractive, de ai face pe copii şi părinţi să înţeleagă că ele reprezintă cea mai bună variantă. Toate acestea se pot realiza în special cu ajutorul Curriculumului la decizia şcolii. Scoala românească actuală crează particularităţi de învăţare propriilor elevi, oferă şi alternative pe lângă trunchiul comun.

Prin intermediul opţionalului, elevii nu numai că studiază istoria, ci se afla chiar în mijlocul ei. Opţionalul corespunde foarte mult cerinţelor actuale ale educaţiei în sensul că învăţământul este centrat pe elev, metodele folosite sunt active şi interactive, mijloacele de învăţământ sunt diverse, formele de evaluare sunt multiple, locaţiile pot fi variate. Sursele de documentare acoperă o gamă largă, elevii au ocazia să vină în întâmpinarea imformaţiei. Formează competente civice şi sociale, promovează valori şi atitudini democratice.

Curriculumul la decizia şcolii este o actualitate, o realitate a şcolii contemporane. Conform Legii 1/2011, Legea Educaţiei Naţionale, în cadrul Curriculumului naţional, disciplinele opţionale au o pondere de 20 % în planurile cadru pentru învăţământul obligatoriu şi de 30 % în cele pentru liceu. Curriculumul la decizia şcolii este şi o necesitate, o oportunitate pentru elevi şi părinţi de a  studia discipline noi, de a afla mai multe informaţii despre anumite domenii de interes. În speţă, studierea istoriei  locale  este benefică pentru a ne cunoaşte trecutul, plaiurile natale, acţiunile strabunilor- OAMENI, LOCURI, FAPTE.

Numai cunoscând trecutul oamenii pot înţelege prezentul şi pot anticipa viitorul.

 

BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ:

1.    Consiliul Naţional pentru Curriculum, Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de istorie, clasele a IV-a – a VIII-a, Editura Aramis Print, Bucureşti, 2011;

2.    Manea Mihail, Popescu Mirela şi alţii, Elemente de didactică a istoriei, Editura Nomina, Bucureşti, 2010;

3.    Monitorul Oficial al României nr. 18 din 10 ianuarie 2011, Legea Educaţiei Naţionale;

4.    Păun Ştefan, Didactica istoriei, Editura Corint, Bucureşti, 2007.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Calendarul admiterii la liceu pentru anu…

Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014   Vezi Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul 2013-2014 

Read more

Analiza depravarii unei constiinte in ro…

ANALIZA DEPRAVĂRII UNEI CONŞTIINŢE ÎN ROMANUL ,,MOŞ GORIOT” DE HONORE DE BALZAC Elena HENDRE - prof. Colegiul Tehnic ,,Aurel Vlaicu”, Baia Mare, Maramureş Rezumat: ,,Moş Goriot” este un roman balzacian...

Read more

Metodologie si criterii pentru acordarea…

Ordin pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor pentru acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, emis de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului  

Read more

Programul Scoala Altfel

Programul Scoala Altfel Prevederi generale 1. Saptamana 2-6 aprilie 2012 va fi dedicata activitatilor educative extracurriculare si extrascolare, in cadrul programului numit "Scoala altfel". In aceasta saptamana nu se organizeaza cursuri...

Read more

La pedagogie du projet

La pedagogie du projet

LA PEDAGOGIE DU PROJET   Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI TIMIŞ                 1. La définition du projet Dans le monde contemporain, l’éducation est une nécessité, imposée par de rapides changements économiques....

Read more

Spune NU drogurilor - tipuri de droguri

Principalele tipuri de droguri     1. Haşişul şi marihuana 2. Opiacee 3. Halucinogene 4. Amfetamine 5. Sedative şi somnifere 6. Cocaina 7. Crack-ul 8. Droguri sintetice (designer drugs) - Ecstasy 9. Droguri...

Read more

Mecanismele naratiunii in romanele lui C…

MECANISMELE NARAŢIUNII ÎN ROMANELE LUI CAMIL PETRESCU prof. Ghiţă Valentin-Viorel Şcoala Gimnazială Nr. 200, Bucureşti Prin prezenta lucrare încercăm să ilustrăm instanţele comunicării narative, având ca text suport două...

Read more

Masurarea competentelor de lectura ale e…

MĂSURAREA COMPETENŢELOR DE LECTURĂ ALE ELEVILOR DIN CLASA A IX-A LICEU - studiu de caz -   Prof. VIRA ADINA MONICA Colegiul Tehnic de Transporturi, jud. Braşov   Predarea limbii şi literaturii române la clasele cu...

Read more