Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Organizarea si desfasurarea unei activitati de proiect
Joi, 08 Noiembrie 2012 11:04

ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA UNEI ACTIVITĂŢI DE  PROIECT

 

                                                                               Prof. Mihalcea Carla

                                                                                  Scoala nr. 1, Pantelimon - Ilfov

 

Proiectul este deopotrivă activitate de învăţare şi modalitate de evaluare, cu un profund caracter formativ.

Avantajele proiectului:

Proiectul permite:

- folosirea achiziţiilor dobândite, într-un context nou, relevant pentru învăţare;

- descoperirea de aspecte noi şi integrarea lor în structurile cognitive deja formate;

- abordarea pragmatică a învăţării: proiectul este ceva; pe parcursul desfăşurării activităţii de proiect se produce ceva, în funcţie de tema aleasă, ceea ce induce elevului sentimentul utilităţii acţiunilor sale; în acest sens, este de preferat a propune elevilor teme a căror realizare se concretizează în ceva palpabil care să le ofere, la final, satisfacţia lucrului împlinit.

 

PLANUL PROIECTULUI

 

Tema: Viaţa şi opera lui Tudor Arghezi

Clasa: a VII-a

Durata: ultimele şase săptămâni ale anului şcolar

Competenţe specifice:

- exprimarea orală sau în scris a propriilor reacţii şi opinii privind textele receptate;

- redactarea unor diverse texte;

- aplicarea conceptelor de specialitate în analiza şi discutarea textelor literare studiate;

- utilizarea corectă şi adecvată a formelor exprimării orale şi scrise în diverse situaţii de comunicare.

 

Etape:

I. Stabilirea unor criterii de apreciere a proiectului – prima oră;

II. Lecturi din creaţia argheziană, exersări pe texte, lecturi despre opera argheziană – 2-3 ore (şi teme de muncă independentă acasă);

III. Excursie literară  la casa memorială Mărţişor – la sfârşitul primei săptămâni a proiectului;

IV. Realizarea unor pagini de carte cu ilustraţii – prima oră din săptămânile 2-5 ale proiectului;

V. Prezentarea paginilor elaborate (ultima oră din săptămâna a şasea a proiectului).

Organizarea clasei: primele trei ore – individual şi frontal; următoarele ore – activităţi în grup.

Cerinţe pentru elevi: (sunt enunţate cerinţe pentru fiecare dintre etape)

 

I. Vom realiza un volum al clasei despre viaţa şi opera lui Tudor Arghezi. În acest scop vom organiza şi o excursie la casa memorială Mărţişor. Volumul va cuprinde şase secţiuni (elaborate şi finalizate, fiecare de către un grup de elevi):

1. O relatare despre viaţa lui T. Arghezi (3 pagini);

2. O colecţie ilustrată cu cele mai frumoase versuri argheziene (3 pagini);

3. O descriere a locurilor unde a trăit şi a compus T. Arghezi (2 pagini + 1 pagină ilustrată);

4. Un portret al lui Tudor Arghezi (2 pagini + 1 pagină ilustrată);

5. Un jurnal al excursiei  (3 pagini);

6. O colecţie de interviuri despre excursie (3 pagini).

Pentru a aprecia obiectiv aceste pagini va trebui să stabilim o serie de criterii pe care le vom aplica la finalul proiectului. Vă rog să avansaţi idei pentru o listă de criterii.

 

II. Veţi consulta un volum de poezii de Arghezi, dicţionarul enciclopedic (Arghezi, Tudor).

a. Analizaţi o poezie la alegere, identificaţi figurile de stil şi elementele de versificaţie.

b. Redactaţi o fişă biografică în care să punctaţi principalele evenimente din viaţa poetului.

În drum spre Bucureşti, veţi avea, fiecare, două minute la dispoziţie, în care să prezentaţi colegilor ce vi s-a părut interesant pe parcursul documentării.

c. Veţi pregăti recitarea expresivă a 12-20 de versuri. Vom face un concurs de recitări la casa memorială Mărţişor.

 

III. Cerinţe pentru grupuri (pentru pregătirea excursiei literare)

Cunoscând cele şase secţiuni ale volumului, vă rog să vă alegeţi grupul din care veţi face parte (Atenţie! Grupul care redactează secţiunea a doua va realiza şi coperta volumului, precum şi ilustraţiile acestuia).

Grupa 1. Pe parcursul vizitei la casa Mărţişor veţi strânge cât mai multe informaţii despre Tudor Arghezi. Luaţi-vă notiţe după explicaţiile ghidului. În timpul deplasării spre casă schimbaţi notiţele între voi şi discutaţi despre informaţiile notate.

Grupa 2. Pe parcursul excursiei literare, veţi strânge cât mai multe materiale (este de dorit să cumpăraţi şi câteva vederi de la muzeu) care să vă amintească de locul vizitat şi să poată fi folosite ca ilustraţii pentru volumul „Un muzeu într-o carte” ce va fi realizat de întreg colectivul clasei. Nu uitaţi că această „carte” va reflecta aspecte ale creaţiei unui mare poet, momente importante ale vieţii sale, precum şi impresii ale voastre despre toate acestea.

Grupa 3. Pe parcursul excursiei literare veţi fi atenţi la peisaj, la natură, la arhitectura casei. Strângeţi impresii despre toate acestea. Urmează să realizaţi o descriere  (în grup) care va fi inspirată de cele văzute. O veţi ilustra, apoi, cu ajutorul unui coleg din grupa a doua pentru volumul „Un muzeu într-o carte”.

Grupa 4. Pe parcursul excursiei de la casa Mărţişor, veţi privi cu atenţie toate imaginile care îl reprezintă pe Tudor Arghezi. Veţi fi, de asemenea, atenţi la explicaţiile ghidului şi veţi lua notiţe despre tot ceea ce priveşte persoana marelui poet. La întoarcere veţi realiza un portret al lui Arghezi pe care îl veţi ilustra cu ajutorul colegilor de la grupa a doua.

Grupa 5. Pe parcursul excursiei ,veţi consemna principalele momente ale acesteia, notând aspectele semnificative. De asemenea, consemnaţi şi diverse întâmplări în care sunt implicaţi colegi din alte grupuri, inclusiv remarci ale acestora. La întoarcere, va trebui să realizaţi jurnalul de grup al excursiei.

Grupa 6. În timpul excursiei , veţi realiza mai multe interviuri cu colegii, pe care le veţi include, apoi, în revista şcolii şi în volumul „Un muzeu într-o carte”. Pentru a realiza aceste interviuri veţi pregăti mai multe întrebări pe care toţi membrii grupului vostru urmează să le cunoască, pentru a le putea adresa colegilor. Notaţi-vă aceste întrebări şi reţineţi-le. Veţi face interviuri atât pe drumul către Bucureşti, cât şi la întoarcere. În primul caz, veţi încerca să aflaţi ce gândesc colegii despre excursie şi semnificaţiile ei, în al doilea, veţi încerca să culegeţi cât mai multe impresii despre cele văzute.

 

IV. Cerinţe pentru grupuri (pentru perioada realizării paginilor de carte):

Grupa 1.

a. Pornind de la notiţele luate , faceţi un plan de redactare a unui text cu tema: Viaţa lui Tudor Arghezi.

b. Realizaţi redactarea pe baza ideilor planului.

c. Revedeţi textul redactat. Confruntaţi-l cu planul. Aveţi grijă la exprimare, la respectarea semnelor de punctuaţie. Folosiţi-vă cunoştinţele de gramatică pentru a obţine un text clar şi coerent.

d. Elaboraţi cele trei pagini de text, completându-le cu sugestii pentru ilustraţii.

Grupa 2.

a. Delegaţi 1-2 participanţi la discuţiile grupurilor 3 şi 4. Aceştia urmează să ilustreze câte o pagină pentru fiecare dintre aceste grupuri.

b. Ceilalţi membri ai grupului urmează să facă patru schiţe preliminare ale coperţilor volumului.

c. Realizaţi schiţele de copertă şi de ilustraţie (pentru grupurile 3 şi 4). Ilustraţiile vor fi discutate cu colegii de la grupurile 3 şi 4, înainte de a fi finalizate.

d. Realizaţi coperta volumului şi ilustraţiile acestuia.

Grupa 3.

a. Întocmiţi o listă  elementelor pe care consideraţi că trebuie să le cuprindă descrierea.

b. Găsiţi un titlu sugestiv pentru descrierea voastră. Redactaţi descrierea.

c. Confruntaţi textul obţinut cu lista iniţială. Refaceţi anumite pasaje, dacă este cazul. Aveţi grijă la exprimare, la respectarea semnelor de punctuaţie. Folosiţi-vă cunoştinţele de gramatică pentru a obţine un text clar şi coerent.

d. Elaboraţi cele două pagini pentru volum.

Pe parcursul tuturor discuţiilor, aveţi grijă să fie de faţă şi colegul de la grupa 2 care va face ilustraţia. În momentul prezentării schiţei, spuneţi-vă părerea.

Grupa 4.

a. Faceţi o listă a elementelor pe care consideraţi că trebuie să le cuprindă portretul poetului T. Arghezi. Reflectaţi atât asupra calităţilor fizice, cât şi a celor de caracter.

b. Redactaţi o primă variantă a portretului. Găsiţi un titlu sugestiv pentru acesta.

c. Confruntaţi textul obţinut cu lista iniţială. Refaceţi anumite pasaje, dacă este cazul. Aveţi grijă la exprimare, la selectarea vocabularului adecvat şi la punctuaţie. Folosiţi-vă cunoştinţele de gramatică pentru a obţine un text clar şi coerent.

Pe parcursul tuturor discuţiilor, aveţi grijă să fie de faţă şi colegul de la grupa 2 care va face ilustraţia. În momentul prezentării schiţei, spuneţi-vă părerea.

Grupa 5.

a. Confruntaţi notiţele adunate pe parcursul excursiei. Selectaţi-le pe acelea care consemnează momentele semnificative.

b. Este interesant dacă aveţi două perspective asupra aceluiaşi eveniment. Vedeţi cum aţi putea integra în jurnal asemenea relatări diferite. Ordonaţi cronologic întâmplările.

c. Redactaţi jurnalul.

d. Elaboraţi cele trei pagini pentru volum.

 

Grupa 6.

a. Schimbaţi între voi notiţele realizate cu ocazia interviurilor. Selectaţi interviurile care par interesante.

b. Scrieţi interviurile în întregime, incluzând şi întrebările pe care le-aţi adresat colegilor.

c. Revizuiţi textele. Discutaţi despre calitatea redactării. Fiţi atenţi la semnele de punctuaţie şi la exprimare. Nu modificaţi, însă, ideile exprimate de colegi.

d. Elaboraţi paginile pentru volum, după ce aţi mai revizuit a dată textele.

Atenţie! Pe tot parcursul activităţilor, ţineţi seama de criteriile de apreciere formulate în prima oră, astfel încât să realizaţi produse de calitate.

 

V. Cerinţe pentru raportare:

Prezentaţi paginile şi coperţile realizate. Fiecare grup va fi evaluat de colegi pe baza criteriilor enunţate în prima oră.

Posibile criterii de evaluare:

- conformitatea produsului cu structura stabilită;

- originalitatea produsului;

- coerenţa textului produs/adecvarea imaginii (colajului) produs;

- claritatea textului/claritatea graficii;

- corelarea text-grafică.

 

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 09 Noiembrie 2012 11:11
 

Revista cu ISSN

Ideea de critica literara in viziunea lu…

IDEEA DE CRITICĂ LITERARĂ ÎN VIZIUNEA LUI JEAN STAROBINSKI     Prof. Apostol Iuliana – Andreea Şcoala cu clasele I-VIII „Dimitrie Pompeiu”, Broscăuţi           În acest articol voi prezenta concepţia unuia dintre membrii Şcolii de la...

Read more

Familia sursa de tensiuni si nelinisti p…

FAMILIA-SURSĂ DE TENSIUNI ŞI NELINIŞTI PENTRU COPII?                                            Prof. Terchilă Elena                                              Liceul Teologic Tg-Jiu              Familia reprezintă un partener important în educaţia copilului. Educaţia este o obligaţie a familiei, a statului, a...

Read more

proiectul_metoda de evaluare moderna_lim…

METHODE D’EVALUATION MODERNE: LE PROJET   Burghiu Anca-Lavinia, profesor de limba francezã Şcoala gimnazialã Costache Negri, localitatea Costache Negri, judetul Galati     Le processus d’enseignement est un processus très complexe qui suppose...

Read more

Studiu despre geneza metaforei si sensul…

STUDIU DESPRE GENEZA METAFOREI ŞI SENSUL CULTURII DE LUCIAN BLAGA   Prof. Dr. Elena Nadia Vesa Şcoala cu Clasele I-VIII, Vidra, Judeţul Alba   Motto: Destinul omului este creaţia.   Pornind de la scurta prezentare a...

Read more

Educarea gustului pentru lectura

STRATEGII PENTRU EDUCAREA GUSTULUI PENTRU LECTURÃ ÎN RÂNDUL ELEVILOR   prof. Cristina CIUCÃ Şcoala cu clasele I-VIII, Bâsca-Chiojdului, jud. Buzãu     Eveniment cultural – constituind altãdatã un privilegiu – lectura cãrtilor devine în zilele noastre...

Read more

Planificare model pentru matematica inva…

Planificare model pentru matematica invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Metodologia de organizare si functionare…

Ordin privind aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a claselor cu frecventa redusa in invatamantul preuniversitar obligatoriu

Read more

Transferul elevilor de la o scoala la al…

Transferul elevilor de la o scoala la alta modificat   Au aparut modificari in ceea ce priveste transferul elevilor de la o scoala la alta. Aceste modificari se regasesc in Ordinul privind...

Read more