Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Plan de actiune pentru integrarea copiilor cu dizabilitati
Scris de administrator   
Joi, 08 Aprilie 2021 18:03

 

PLAN DE ACȚIUNE PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU DIZABILITĂȚI

Profesor învățământ primar Popa Constantina

Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara

Integrarea școlară este un proces de adaptare a copilului la cerințele școlii pe care o urmează, de stabilire a unor raporturi afective pozitive cu membrii grupului școlar (clasă), de desfășurare cu succes a activităților școlare. Asimilarea de către copil a statusului de elev este rezultatul unor modificări interne în echilibrul dintre anumite dominante de personalitate cu consecințe în planul acțiunii sale.

Educația școlară a copiilor cu CES trebuie să corespundă nevoilor de dezvoltare a acestora și presupune evaluarea adecvată a potențialului lor de învățare/ dezvoltare, implicând asigurarea reabilitării– recuperării – compensării deficiențelor / tulburărilor, dificultăților de învățare. Am conceput mai jos un plan de activități pentru acești copii, care cuprinde grupul țintă, obiectivele smart, idei de activități, strategiile folosite, resursele, precum și evaluarea.

În ţara noastră, elevii cu cerinţe educative speciale au învăţat în şcoli speciale, cu cadre didactice pregătite pentru a lucra cu astfel de copii, dar în ultimii ani, s-a ajuns la concluzia că, procedându-se astfel, aceşti elevi sunt oarecum excluşi din viaţa socială şi s-a decis integrarea lor în învăţământul de masă.

În calitate de profesori, de multe ori suntem puși în situaţia de a avea la clasă elevi cu cerinţe educative speciale şi, în astfel de situaţii, trebuie să găsim cele mai bune metode de predare-învăţare pentru a-i determina pe toţi participanţii la actul educaţional să se implice conştient în activităţile derulate.

Este indicat să ţinem cont de faptul că elevii integraţi au nevoie de sprijinul nostru, al cadrelor didactice, al părinților, dar şi de sprijinul colegilor de clasă. Ei nu trebuie marginalizaţi în niciun fel, nu trebuie „uitaţi” în clasă pornind de la ideea că nu vor putea ajunge niciodată ca şi ceilalţi elevi.

Obiectivul principal al şcolilor de masă în care învaţă elevii cu CES este asigurarea integrării acestora în mediul şcolar. Şcoala trebuie să aibă în vedere transformarea elevului într-o persoană capabilă să-şi creeze propriile procese şi strategii de raţionament utile pentru rezolvarea problemelor reale şi apropiate.

PLAN DE ACTIVITĂȚI PENTRU REALIZAREA UNUI MEDIU DE ÎNVĂȚARE INCLUZIV LA NIVELUL ȘCOLII

Nr.

Grup țintă

Obiective SMART

Idei de activități (titlu, descriere)

Strategii de învățare

Resurse

Evalua-re

1.

Elevi

-integrarea în învățământul de masă;

-îmbunătăți-rea ratei succesului școlar;

-finalizarea învățământu-lui obligatoriu.

- activități școlare și extrașcolare în care să fie implicați și elevi cu CES;

- vizită la un centru de plasament;

- activități outdoor;

- jocuri pentru dezvoltarea autonomiei personale;

- concursuri cu diferite tematici (sportive, artistice etc);

- desene pe asfalt.

-metode tradiționale, cât și activ-participative: conversația, explicația, demonstrația, jocul de rol, dramatizările, cubul, ciorchinele.

-planșe cu imagini, material distributiv, calculatorul, jocuri de masă

-observa-rea directă, încuraja-rea, recom-pensa, aprecieri verbale, expozi-ție

2.

Părinți

-creșterea ratei învățării;

-aprecierea mai bine a abilităților și aptitudinilor copiilor lor;

-învățarea pă-rinților să se implice în dezvoltarea copiilor.

- părintele participă  ca și colaborator activ al școlii (în calitate de voluntar sau persoană de sprijin la activităţile din clasă, dar şi în cele extraşcolare);

- controlează îndeplinirea sarcinilor școlare;

- se implică în manifestările culturale ale școlii;

-  îşi suprave-ghează copilul din punct de vedere al sănătăţii, dar și în recreații;

-       îl ajută la desene sau decupaje.

- învățarea prin cooperare, conversația, explicația, demonstrația

- calculator, telefon, diferite materiale de specialitate sau care se folosesc în activitatea la clasă.

- ghiduri de interviu, chestio-nare, observa-rea sistematică a compor-tamentu-lui

3.

Cadre didac-tice

-să remarce punctele forte și interesele fiecărui copil utilizându-le pentru motivarea interioară în procesul de educație;

-să stabilească obiective diferențiate, adecvate elevului respectiv;

- utilizeze un stil de predare bazat mai mult pe activități decât pe intervenția de la catedră;

- să lucreze în echipă cu părinții și cu alți profesioniști care se ocupă de copil.

- invitarea cadrelor di-dactice care predau la clasă să participe la activități co-mune cu în-vățătorul (profesorul de limbă străină învățătorul);

-organizarea de activități extrașcolare unde copiii cu CES participă alături de alți copii fără CES;

- apelarea la ajutorul unui consilier şcolar, psi-holog, pro-fesor de sprijin;

- realizarea în comun a PIP-urilor sau a anumitor materiale folosite la clasă.

- întocmirea planificărilor individualiza-te, a activităţi-lor de învăţare diferenţiate;

- realizarea unor materiale didactice de sprijin.

-participarea la cursuri de formare care au în vedere copiii cu CES.

-observa-rea sistematică;

Bibliografie:

Vrăjmaș, T., Învăţământul integrat şi/sau incluziv pentru copiii cu cerinţe educative speciale. București: Aramis, 2001

Ultima actualizare în Marţi, 22 Martie 2022 18:13
 

Revista cu ISSN

IMAGOLOGIA LITERARA COMPARATA

STUDIU PRIVIND IMAGOLOGIA LITERARÃ COMPARATÃ Prof. Maria Drãgulescu Şcoala Generalã Nr. 7, Tg-Jiu     Câteva repere teoretice si metodologice   O directie de cercetare în domeniul stiintelor...

Read more

Stafiizarea egoului si demitizarea nefii…

STAFIIZAREA EGOULUI ŞI DEMITIZAREA NEFIINDULUI de Ştefan Lucian MUREŞANU   Moto: Povara acestei lumi este prea grea pentru ca vreun om să o poată purta, iar suferinţa Universului prea crudă pentru o...

Read more

Scoala incluziva

 ŞCOALA INCLUZIVĂ   Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu Clasele I-VIII Dudeştii Noi              Dreptul de incluziune şcolară se poate defini prin acceptarea de către instituţiile de învăţământ a tuturor copiilor, indiferent de sex,...

Read more

Limba franceza_ limba utila si necesara

LIMBA FRANCEZĂ ESTE ÎNCĂ O LIMBĂ UTILĂ ŞI NECESARĂ A ZILELOR NOASTRE?   Prof. Dinu Maria Şcoala cu clasele I-VIII, Bâlta, Dolj     În zilele noastre, limbile străine au devenit o necesitate pentru o viaţă...

Read more

PERSONALITATEA MANAGERULUI SCOLAR

PERSONALITATEA MANAGERULUI ŞCOLAR prof. Ciucã Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu În ultimii ani, se fac din ce...

Read more

Modificari adoptate pentru Legea Educati…

Modificari adoptate pentru Legea Educatiei Nationale   In sedinta din 23 decembrie 2013, Guvernul a adoptat cateva modificari privind Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 si a urmarit luarea unor masuri noi in...

Read more

Tipuri de paratopii in poetica macedonsk…

TIPURI DE PARATOPII ÎN POETICA MACEDONSKIANĂ   Profesor Drd. Miron Costina Violeta profesor la Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, Dolj   Macedonski este o persoană care nu-și găsește locul și trebuie să-și construiască teritoriul...

Read more

Rolul si importanta activitatilor extrac…

ROLUL ȘI IMPORTANȚA ACTIVITĂȚILOR EXTRACURRICULARE   Prof. Adăscăliței Elena-Daniela Liceul Tehnologic „Al. Vlahuță” Șendriceni               „A instrui pe tineri cum se cuvine, nu constă în a le vârî în cap mulțime de cuvinte, fraze,...

Read more