Joi, 08 Noiembrie 2012 11:07 |
PLEDOARIE PENTRU LECTURĂ
Prof. Stan Cristina
Şcoala Gimnaziala Bâsca-Chiojdului, jud. Buzău
Lumea se schimbă cu o rapiditate extraordinară, mass-media pătrunde în viaţa fiecăruia dintr noi, copleşindu-ne prin informaţie, comunicaţia este rapidă, prin telefon, internet sau fax. În asemenea condiţii, nu este chiar de mirare când unii dintre elevi, şi nu numai, se întreabă la ce bun o ora de limba şi literatura română, un dascăl care predă aceeaşi gramatică cu norme rigide, un profesor care să-i trimita să citească pe Eminescu, Creangă, Sadoveanu sau Preda, torturându-i 50 de minute cu lucruri care, aparent, s-ar putea să nu le folosească niciodată.
Răspunsul nu este simplu, căci activitatea de educaţie a profesorului de limbă şi literatură româna este un factor de gândire şi de simţire, de modelare a sufletului şi de pe lângă achiziţiile din programa şcolară, manuale şi cărţi, elevul este ajutat de profesor să-şi formeze comportamente noi, adecvate pentru manifestarea creativităţii, iniţiativei şi complexităţii personalităţii sale, pentru ca tânărul educat să devină un reper al comunităţii căreia îi aparţine.
Cred că progresul şcolar este determinat de ce face, cum face profesorul de limbă şi literatură română şi, bineînţeles, de ce vor şti să facă elevii săi. Profesorului îi revine sarcina dificilă de a forma la elevi, în primul rând, deprinderea de a citi, pentru că lectura este singura cale de adaptare, oferind posibilitatea de dezvoltare interioară şi spirituală.
Învăţarea limbii şi literaturii române în şcoală este o cale importantă de formare şi autoperfecţionare, stimulând memoria, imaginaţia, gândirea. Lectura înseamnă explorarea unui univers nou, confruntarea de idei, modele de urmat, repere, asumarea de atitudini.
În învăţământul primar şi gimnazial, lectura în clasă este foarte importantă deoarece prin ea se realizează atât dobândirea unei experienţe psihointelectuale, cât şi educaţia şi instrucţia elevilor. Aceştia vor înţelege că lectura este un act esenţial al existenţei şi realizării operei literare, ca rezultatal coparticipării cititorului la semnificaţia mesajului artistin încorporat în operă.
Actul lecturii are la bază un fond cultural, emoţional şi comportamental care diferă de la un receptor la altul, ceea ce presupune o pregătire a elevului pentru a recepta textul literar.profesorul trebuie să-l atragă, să-i cultive gustul pentru lectură, prezentând verbul a citi ca pe un act cultural obligatoriu, de educaţie ce se desfăşoară într-o perioadă îndelungată de timp bprin abordarea unor texte diverse.
Obligativitatea, superficialitatea, renunţarea, modul de a gândi astazi nu mai citeşte nimeni, sunt atitudini aculturale, nepedagogice care fac ca relaţia profesor-literatură-elev să se transforme într-o convenienţă, cu un efect negativ asupra celui din urmă.
Receptarea textului literar înseamnă şi predarea normelor ortoepice şi ortografice ale limbii române, acestea aflându-se în raport de reciprocitate, în sensul că ortografia fixează grafic ortoepia sau că imaginea scrisă a cuvântului, corectitudinea lui influenţează stilul. Profesorul de limbă şi literatură română trebuie să analizeze textul împreună cu elevii printr-o confruntare a greşelii cu norma, prin fixarea variantei corecte cu ajutorul unor exemple adecvate de cunoaştere, caracterizare, grupare, morivare, disociere, în scopul formării deprinderilor corecte.
Studierea limbii şi literaturii române în şcoală oferă posibilitatea de a solicita ortografia şi ortoepia în interpretarea operei literare, în multe csazuri acestea determinând stilul şi individualizarea unor personaje sau relevând intenţionalitatea scriitorului de a exprima o idee, un anumit mesaj. Lectura este una dintre căile importante de formare, îmbogăţire şi de nuanţare a vocabularului elevilor, de aceea profesorului de limbă şi literatură română îi revine obligaţia de a cunaşte ce şi cât citesc elevii, de a orienta lectura acestora. Programa oferă posibilitatea stabilirii unei bibliografii obligatorii, de referinţă, pe care elevii trebuie să o parcurgă pentru a-şi forma o cultură generală, pentru a-şi educa gustul şi simţul estetic. În cadrul orei de literatură, profesorul are posibilitatea de a analiza textele literare într-o discuţie liberă, necoercitivă, dezvoltând la elevi simţul de observaţie şi analiză, stabilind etape şi nivele de lectură ale înţelegerii unui text, vocabularul necesar exprimării observaţiilor, punctelor de vedere. Profesorul de limbă şi literatură română trebuie să urmărească pe termen lung, prin obiective educaţionale concrete, formarea deprinderilor, a instrumentelor de lucru.
Sunt convinsă că ora de limbă română înseamnă comunicare literară, presupunând un om şi o carte. Cartea nu este un spaţiu sec, închis, ci o lume spirituală, o punte între autor şi cititor. Lectura nu este numai un act de manifestare a operei, ci şi un proces de valorificare. Credinţa mea este că literatura nu se predă ca o împărţire a materiei pe secvenţe ordonate, ea presupune, în primul rând, lectură. Cultivarea deprinderii de a citi trebuie să ajungă pâna intr-acolo încât lectura trebuie să ajungă o necesitate cotidiană, de aceea trebuie încurajat în a citi cât mai divers, în a-şi exprima opiniile. Eşecul în cazul literaturii înseamnă semialfabetizare, ingnoranţă, căci lectura nu poate fi înlocuită nici de internet, nici de film, presa, radio sau televiziune.
De ce pledez pentru calitatea şi eficienţa orelor de limba şi literatura română şi pentru letură? Tocmai pentru că nu vreau ca generaţiile următoare să fie ignorante, pentru că vreau ca tinerii de mâine să fie comunicativi şi înţelegători, bogaţi spiritual şi capabili să se integreze în societate.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Vineri, 09 Noiembrie 2012 11:10 |
|
ROLUL MOTIVAŢIEI ÎN REUŞITA ÎNVĂŢĂRII LIMBILOR STRĂINE
Prof. înv. preşcolar Dan Florina
Grădiniţa cu program prelungit nr. 19, Braşov
Studiul limbilor străine, însuşirea şi cunoaşterea lor se dovedesc a fi astăzi mult... Read more
Cadrele didactice titularizabile in ultimii 6 ani pot ocupa un post pe perioada nedeterminata
Guvernul Romaniei a aprobat, miercuri - 9 aprilie 2014, modificarile la Legea Educatiei Nationale prin care cadrele... Read more
METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII
ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
CAPITOLUL X
ACTIVITATEA ASOCIAŢIEI SPORTIVE ŞCOLARE
Art.47. Asociaţia sportivă reprezintă principala formă extraşcolară de organizare a activităţilor competiţionale şi necompetiţionale ale... Read more
Fişă psihopedagogică
Vă prezentăm un model de fişă psiho-pedagogică, însă acest model va fi completat doar pentru elevii care au fost implicaţi in acte de violenţă si are valoare numai în... Read more
EVOLUȚIA GEOMETRIE DIFERENȚIALE ÎN ROMÂNIA
Prof. Popa Crina Diana
Școala Gimnazială Hășmaș, jud. Arad
Geometria diferențială este o ramură a matematicii, care îmbină geometria... Read more
APPRENDRE PAR LE BIAIS DES JEUX
Profesor limba francezã Negraia Marta Cristiana,
Şcoala nr. 12 ’’Miron Costin’’ Galaţi
La compétence de communication orale peut se développer par l’intermède du jeu qui exige s’adapter... Read more
EMISIUNI MONETARE ÎN TIMPUL LUI ALEXANDRU CEL BUN
Profesor Adrian Şulic
Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani
Lunga domnie a lui Alexandru cel Bun a cunoscut numeroase emisiuni monetare. La început... Read more
INFLUENȚA EMOȚIILOR ÎN COMUNICAREA INTERPERSONALĂ
A PĂRINȚILOR COPIILOR CU CES
profesor Cristian Chelaru,
Școala Gimnazială Specială Pașcani
Rezumat
Studiul prezentat își propune să... Read more
Horoscopul carierei si banilor pentru luna decembrie 2015
Afla horoscopul carierei si banilor pentru luna decembrie 2015 pentru toate zodiile. Un articol detaliat cu previziunile pentru toate zodiile pentru…
INTERACTING IN MADRID
STRATEGII DE PREDARE șI DE ÎNVĂțARE
FOLOSIND JOCURI șI ACTIVITĂțI DRAMATICE
Inst. Riciu Daniela
Liceul Teoretic Duiliu Zamfirescu Odobești, Vrancea
Cursul „Interacting in Madrid. Teaching and learning strategies using games and…
ANEXA Nr. 8
la regulament
CHESTIONAR PENTRU PARINTI*)
___________
*)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.
- model -
Cunoasteti numele invatatorului/dirigintelui clasei in care invata fiul/fiica dvs., precum si… IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM PERSONALIZAT DE RECUPERARE A RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA ÎNVĂȚĂTURĂ
Prof.înv. preșcolar Ciolan Laura Elena
G.P.P. ”Sfântul Nicolae” Câmpulung, Argeș
Rezumat
Acest articol conține un studiu de caz al unui copil de… MATEMATICĂ ŞI CREATIVITATE
Prof. inv. primar Gligor Dana
Scoala gimnaziala Vidra, jud. Alba
Rezolvarea problemelor constituie o activitate cu caracter complex în cadrul căreia se clarifică noţiuni teoretice, se formează priceperi şi deprinderi,… DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE
Prof. Alina Preduț,
Turda, Județul Cluj
În societatea contemporană, invazia tehnologiei si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi…
ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL DIN ROMÂNIA – UN NOU ÎNCEPUT
Şeptelean Florina Elvira,
doctorand Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca
„Meseria este brăţară de aur”, spunea un vechi proverb românesc, iar în zilele noastre instruirea şi transmiterea…
ANALYSE CONTRASTIVE: POINTS THÉORIQUES
Marta Negraia, Şcoala nr. 12 “Miron Costin”, Scoala nr. 1 “Nicolae Mantu”,
Liceul Teoretic Dunărea, Galaţi
L’analyse contrastive suppose la comparaison des deux langues en contact, une…
RELAȚIA PROFESOR-PROFESOR DOCUMENTARIST
Mesaroșiu Corina Georgiana, profesor de limba română- limba franceză,
Școala Gimnazială Poplaca- județ Sibiu
Prin intermediul acestui articol se dorește trasarea unor aspecte definitorii privind importanța…
|