PRINCIPIILE EDUCAȚIEI MORALE
Prof. înv. primar: Vaida Ioana
Liceul Tehnologic nr 1 Gâlgău
Educația morală de tip școlar se bazează în realizarea sa pe respectarea unor principii didactice ferme. Scopul fundamental al educației morale este formarea profilului moral al personalității copilului în concordanță cu cerințele idealului educațional, scop căruia îi corespund ca obiective, formarea conștiintei și conduitei morale.
(cuvinte cheie:educație morală, principii)
Principiile educație morale reprezintă normele care orientează conceperea și desfășurarea acțiunilor de formare a profilului moral al elevilor.
Din sistemul principiilor educației morale fac parte:
1. Principiul caracterului experiențial al realizării educației morale
Realizarea educației morale se va baza atât pe valorificarea unor situații din experiența de viață a elevilor, cât și pe îmbogățirea acesteia ca urmare a antrenării elevilor în diferite activități cu conotații morale.
2. Principiul îmbinării exigenței față de copii cu indulgenta și respectul față de aceștia
Este nevoie de afirmarea explicită a sentimentului de încredere în judecata și conduita morală a elevilor și asigurarea unui echilibru optim între indulgență și exigență, evitându-se extremele.
3. Principiul organizării morale a colectivului de elevi
Trebuie să existe o preocupare constantă a profesorului pentru dimensionarea relațiilor interpersonale ale elevilor la nivelul clasei sau în afara acesteia, în conformitate cu valorile și normele morale.
4. Principiul sprijinirii pe elementele pozitive ale personalității elevilor
Desfășurarea acțiunii educative de formare a moralității elevilor se va realiza concomitant atât în sensul identificării și consolidării elementelor pozitive din personalitatea elevului prin întărire pozitivă, recompense și încurajări cât și relative la valorificarea potențialului formative al acestor componente în direcția eliminării elementelor negative, prin sistemul întăririlor negative, respectiv a sancțiunilor și dezaprobării.
5. Principiul sugestiei pozitive
Reglementările de ordin moral vor fi formulate prin intermediul unor sfaturi sau recomandări de forma sugestiei și îndemnului acțional pozitiv, evitându-se pe cât posibil transpunerea acestora în termeni de restricționare acțională sau interdicții care pot declanșă instantaneu opoziția subiectivă a elevului față de aceste reglementări.
6. Principiul favorizării intervenției întăritoare a clasei
Se asigură reacții adecvate la nivelul colectivului clasei, atât în ceea ce privește încurajarea și aprobarea acțiunilor pozitive ale elevuluii de către colegii săi, cât și referitor la sancționarea și dezaprobarea fermă a comportamentelor negative din punct de vedere moral ale acestuia.
7. Principiul continuității educației morale
Se presupune o consecvență acțională și unitate internă atât în ceea ce privește valorile și principiile morale promovate cât și referitor la metodele și procedeele didactice utilizate.
8. Principiul realizării diferențiate a educației morale
Modul de formare a regulilor și principiilor morale, alegerea metodelor didactice și organizarea diferitelor acțiuni cu caracter educativ, utilizarea întăririlor pozitive sau negative și relația educațională cu elevul, în general, vor avea la bază luarea în calcul a caracteristicilor individuale și de vârstă ale acestuia.
Principiile educației morale formează un sistem organizat și structurat, nerespectarea unui principiu periclitând acțiunea celorlalte principii.
Aceste principii asigură un caracter optimal acțiunilor educative de formare a conștiintei și conduitei morale ale elevilor.
Bibliografie:
Rousseau, J.J., Emil sau despre educație, EDP, București
Cucoș C., Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2002
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|