Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Principiile educatiei morale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Februarie 2016 12:28

PRINCIPIILE EDUCAȚIEI MORALE

Prof. înv. primar: Vaida Ioana

Liceul Tehnologic nr 1 Gâlgău

Educația morală de tip școlar se bazează în realizarea sa pe respectarea unor principii didactice ferme. Scopul fundamental al educației morale este formarea profilului moral al personalității copilului în concordanță cu cerințele idealului educațional, scop căruia îi corespund ca obiective, formarea conștiintei și conduitei morale.

(cuvinte cheie:educație morală, principii)

Principiile educație morale reprezintă normele care orientează conceperea și desfășurarea acțiunilor de formare a profilului moral al elevilor.

Din sistemul principiilor educației morale fac parte:

1. Principiul caracterului experiențial al realizării educației morale

Realizarea educației morale se va baza atât pe valorificarea unor situații din experiența de viață a elevilor, cât și pe îmbogățirea acesteia ca urmare a antrenării elevilor în diferite activități cu conotații morale.

2. Principiul îmbinării exigenței față de copii cu indulgenta și respectul față de aceștia

Este nevoie de afirmarea explicită a sentimentului de încredere în judecata și conduita morală a elevilor și asigurarea unui echilibru optim între indulgență și exigență, evitându-se extremele.

3. Principiul organizării morale a colectivului de elevi

Trebuie să existe o preocupare constantă a profesorului pentru dimensionarea relațiilor interpersonale ale elevilor la nivelul clasei sau în afara acesteia, în conformitate cu valorile și normele morale.

4. Principiul sprijinirii pe elementele pozitive ale personalității elevilor

Desfășurarea acțiunii educative de formare a moralității elevilor se va realiza concomitant atât în sensul identificării și consolidării elementelor pozitive din personalitatea elevului prin întărire pozitivă, recompense și încurajări cât și relative la valorificarea potențialului formative al acestor componente în direcția eliminării elementelor negative, prin sistemul întăririlor negative, respectiv a sancțiunilor și dezaprobării.

5. Principiul sugestiei pozitive

Reglementările de ordin moral vor fi formulate prin intermediul unor sfaturi sau recomandări de forma sugestiei și îndemnului acțional pozitiv, evitându-se pe cât posibil transpunerea acestora în termeni de restricționare acțională sau interdicții care pot declanșă instantaneu opoziția subiectivă a elevului față de aceste reglementări.

6. Principiul favorizării intervenției întăritoare a clasei

Se asigură reacții adecvate la nivelul colectivului clasei, atât în ceea ce privește încurajarea și aprobarea acțiunilor pozitive ale elevuluii de către colegii săi, cât și referitor la sancționarea și dezaprobarea fermă a comportamentelor negative din punct de vedere moral ale acestuia.

7. Principiul continuității educației morale

Se presupune o consecvență acțională și unitate internă atât în ceea ce privește valorile și principiile morale promovate cât și referitor la metodele și procedeele didactice utilizate.

8. Principiul realizării diferențiate a educației morale

Modul de formare a regulilor și principiilor morale, alegerea metodelor didactice și organizarea diferitelor acțiuni cu caracter educativ, utilizarea întăririlor pozitive sau negative și relația educațională cu elevul, în general, vor avea la bază luarea în calcul a caracteristicilor individuale și de vârstă ale acestuia.

Principiile educației morale formează un sistem organizat și structurat, nerespectarea unui principiu periclitând acțiunea celorlalte principii.

Aceste principii asigură un caracter optimal acțiunilor educative de formare a conștiintei și conduitei morale ale elevilor.

Bibliografie:

Rousseau, J.J., Emil sau despre educație, EDP, București

Cucoș C., Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2002


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Pledoarie pentru studiul limbii franceze

PLEDOARIE PENTRU STUDIUL LIMBII FRANCEZE   prof. drd. Stan Cristina Şcoala Gimnazială Grigore Moisil  Ploieşti, jud. Prahova     În zilele noastre, limbile străine au devenit o necesitate pentru o viaţă profesională de succes şi...

Read more

Cum prevenim bullying-ul in mediul scola…

CUM PREVENIM BULLYING-UL ÎN MEDIUL ȘCOLAR Prof. înv. primar Almaș Andreea-Ioana Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău Ca verb „to bully” înseamnă: a intimida, a speria, a domina. Bully...

Read more

Cadrele didactice titularizabile in ulti…

Cadrele didactice titularizabile in ultimii 6 ani pot ocupa un post pe perioada nedeterminata   Guvernul Romaniei a aprobat, miercuri - 9 aprilie 2014, modificarile la Legea Educatiei Nationale prin care cadrele...

Read more

Evaluarea nationala 2013

Evaluarea nationala 2013 Calendarul probelor si etapele repartizarii in licee   Cursurile la clasa a VIII-a se vor incheia in 14 iunie 2013, iar in perioada 17-19 iunie va avea loc inscrierea...

Read more

Pregatire si grafic examene pentru gradu…

Pregătire şi grafic examene pentru gradul didactic II la Universitatea Sibiu   Află informaţii privind perioada şi cursurile de pregătire organizate de Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, Facultatea de Drept, pentru gradul...

Read more

Autenticitatea in literatura romana inte…

 AUTENTICITATEA ÎN LITERATURA ROMÂNĂ INTERBELICĂ     Prof. Iorga Violeta – Teodora  Şcoala nr.16 ,,N. Bălcescu”        Perioada interbelică a însemnat pentru romanul românesc un amplu proces de modernizare la temelia căruia s-au aşezat studii...

Read more

Revista cercului literar

CERCHIŞTII ŞI ,,REVISTA CERCULUI LITERAR” DE LA SIBIU   Nevodenszki Sorina, profesor I Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Jud. Timis     Sibiul a oferit climatul în care s-a constituit una din cele mai cunoscute grupãri din...

Read more

Influente culinare de la centru si est e…

INFLUENŢE CULINARE DE LA CENTRU ŞI EST EUROPENI   Maistru instructor Hodorog Cristina C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj             Un studiu  făcut la făcut la Universitatea Charles din Praga pe adolescenţii din ţările...

Read more