Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul creativitatii in dezvoltarea elevilor de astazi si aplicatii la disciplina geografie
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Aprilie 2014 18:31

 ROLUL CREATIVITĂŢII ȊN DEZVOLTAREA ELEVILOR DE ASTĂZI

APLICAŢII LA DISCIPLINA GEOGRAFIE

 

Moise Iuliana Daniela – profesor,

Colegiul Tehnic, Buzău

 

Rezumat: Creativitatea  aduce contribuții fundamentale la ridicarea unui popor, fiind o resursă de valoare implicată în toate domeniile de activitate, în toate ştiințele şi disciplinele de învățământ. Lucrarea de față pune accent pe  dezvoltarea potențialului creativ al elevilor noştri, prezentând câteva exemple de teme care implică  latura creativă şi pot fi aplicate la  disciplina geografie.

Cuvinte cheie: creativitate, geografie

 

            Şcoala este şi trebuie să fie etalonul civilizației unui popor. Starea ei intelectuală depinde de înzestrarea umană, dar şi de cea materială. De multe ori, istoria i-a obligat pe români să devină intelingenți şi creativi pentru a supravețui. De aceea, ar trebui, pe termen lung, să investim în potențialul creativ al elevilor noştri. Creativitatea aduce contribuții fundamentale la ridicarea unui popor, la perfecționarea, în timp, a fondului ei genetic, la dezvoltarea inteligenței şi a imaginației. Creativitatea este o resursă de valoare a unei colectivități, poate fi cultivată la indivizi prin cunoştințe, strategii, metode, tehnici, inițiative, fiind implicată în toate domeniile de activitate, în toate ştiințele şi disciplinele de învățământ.

            Ȋnvățarea creativă are drept scop  trezirea unor sentimente, pasiuni, interese pentru nou ceea ce ar fi, de fapt, baza motivațională a descoperirii ştiințifice, invenției tehnice, creației artistice. Ȋnvățarea creativă urmăreşte să cultive  un stil de muncă inovator, receptiv la nou, bazat pe încercare – eroare – suuces – rezolvare.

            Cultivarea creativității trebuie să fie o preocupare la toate nivelurile. Trebuie gândite multe strategii de stimulare şi promovare a creativității. Chiar şi pentru disciplina geografie, elevul trebuie să-şi dezvolte aptitudinile de cunoaştere şi de creație: spiritul de observație, gândirea, atenția, imaginația, memoria. Alături de acestea, putem vorbi despre necesitatea dezvoltării interesului, a curiozității, a inițiativei în observarea şi descrierea fenomenelor. Natura este cea dintâi carte cu care elevul vine în contact, iar orizontul local este primul atlas al elevului, după cum spunea marele geograf George Vâlsan.

             Trebuie să-l facem atent pe elevul nostru la fenomenele naturii, să-l învățăm să fie curios şi să nu-i arătăm soluțiile pentru rezolvarea problemelor, ci să-l lăsăm să le rezolve singur. Să nu ştie nimic pentru că i-am arătat sau spus, ci pentru că a înteles el însuşi.

            La clasa a XI a, programa şcolară referitoare la geografia mediului înconjurător şi la problemele fundamentale ale lumii contemporane, oferă o varietate largă de teme prin care putem dezvolta latura creativă a elevilor noştri.  Pot fi propuse o serie de teme care să pună în valoare şi această latură, ca de exemplu: identificarea arealelor  din orizontul local care necesită măsuri de protecție, pledoarie în favoarea creării unui sit comunitar în Munții Siriu care să fie inclus în rețeaua Natura 2000, stabilirea disfuncționalităților în organizarea spațiului geografic în localitatea natală, analiza impactului antropic în peisajul pădurilor de conifere din Munții Buzăului, studiul vremii în localitatea natală pentru a identifica schimbările climatice din ultimii ani, realizarea unei compuneri cu conținut geografic referitoare la elementele de degradare a mediului în oraşul natal etc.

            Elevii sunt invitați, în mod deosebit, să gândească şi să propună şi ei asemenea teme căci vor culege  şi ei, la un moment dat, în societate,  creativitatea pe care au semănat-o în şcoală.

 

Bibliografie:

Amabile, Teresa M, Creativitatea ca mod de viață, Editura Ştiință şi Tehnică, Bucureşti, 1997

Dulamă, Maria Eliza, Didactica geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 1996


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Educational communication The scientific…

EDUCATIONAL COMMUNICATION The scientific methodological work   Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reșița, Caraș-Severin                 Communication is essential to the personal and social life of an individual, and cannot exist without communication in a community;...

Read more

Diversitate culturala in scoala

DIVERSITATE CULTURALĂ ÎN ŞCOALĂ                                             Prof. Alina Iftime Liceul Tehnologic „Virgil Madgearu” Constanţa   REZUMAT. Educaţia interculturală este o orientare nouă, aplicabilă în mod deosebit în comunităţile multietnice. Punctul de plecare în acceptarea...

Read more

Matematica este mai frumoasa folosind ca…

MATEMATICA ESTE MAI FRUMOASĂ FOLOSIND CALCULATORUL   Prof. Carmen Crafcenco Liceul Teoretic “ Mircea Eliade”, GALAŢI   Folosirea învăţării asistate de calculator sau a diferitelor softuri educaţionale ajută elevul să înveţe într-un mod creativ, creşte motivaţia...

Read more

Despre invatarea umana

DESPRE ÎNVĂŢAREA UMANĂ   Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională “Speranţa” Timişoara   Argument. Materialul cuprinde noţiuni despre învăţare şi teorii cunoscute ale învăţării promovate de savanţi în diferite perioade ale...

Read more

Tabel nominal cuprinzand candidatii repa…

   ANEXA Nr. 11   la metodologie   Tabel nominal cuprinzand candidatii repartizati   Unitatea de invatamant/Centrul .................................................  

Read more

Mitul propriu zis si modelul mitic in le…

ITUL PROPRIU-ZIS ŞI MODELUL MITIC ÎN ,,LES TROIS GRACES” DE MIRCEA ELIADE Elena HENDRE - prof. Colegiul Tehnic ,,Aurel Vlaicu”, Baia Mare, Maramureş Rezumat: În opera ,,Les Trois Graces” Mircea...

Read more

Temperamentul

TEMPERAMENT   Temperamentul constituie latura dinamico-energetică a personalităţii. Dinamică, deoarece ne furnizează informaţii cu privire la cât de iute sau lentă, mobila sau rigidă, este conduita individului. Energetică, pentru ca ne arată...

Read more

Programul Sa stii mai multe sa fii mai b…

Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2013   Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” apare ca şi ANEXA la ordinul MECTS nr. 5635/31.08.2012 privind structura anului...

Read more