Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolurile manageriale ale cadrului didactic
Scris de administrator   
Joi, 08 Martie 2018 20:01

ROLURILE MANAGERIALE ALE CADRULUI DIDACTIC

Macarie Cristina, prof. pedagogie

Liceul Vocaţional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureş

Delimitarea unor roluri specifice managerului clasei de elevi a fost determinată de evoluţia în timp a funcţiilor atribuite cadrului didactic. Începuturile învăţământului au fost dominate de curentul pedagogic magistrocentrism care combina rolul didactic al profesorului cu cel de „administrator” al clasei de elevi.

Schimbările impuse de trecerea la pedocentrism şi orientarea socială către dezvoltarea resurselor umane au diversificat rolurile profesorului transformându-l într-un proiectant-creator, realizator-coordonator, consilier-agent motivator, analist reflexiv şi evaluator al activităţilor instructiv-educative.

Din perspectiva managementului clasei de elevi rolurile cadrului didactic sunt dezvoltate şi particularizate la specificul muncii de conducere a grupului şcolar şi a procesului instructiv-educativ urmând aceeaşi linie cu rolurile fundamentale din managementul ştiinţific care vizează:

a) Planificarea/prognoza. Poate fi definită ca modalitate de „stabilire a traiectului ipotetic de la ceea ce este – starea actuală a (sub)sistemului sau procesului organizaţional – la ceea ce trebuie să fie – starea dezirabilă a (sub)sistemului respectiv”. La nivelul clasei de elevi planificarea reprezintă primul pas în stabilirea strategiei de realizare a finalităţilor prevăzute de documentele curriculare şi se concretizează în instrumente manageriale realizate în conformitate cu cerinţele impuse de politicile educaţionale la nivelul clasei, disciplinei.

b) Organizarea. În plan operaţional, acţional, funcţia de organizare solicită din partea managerului şcolar aproximativ aceleaşi competenţe ce sunt antrenate la nivelul practicii educaţionale: stabilirea şi operaţionalizarea obiectivelor, proiectarea activităţii etc. Un rol important în procesul organizării poate fi atribuit componentei informaţionale în sensul stabilirii unor legături între elementele organizării;

c) Comunicarea. Activitatea de management al clasei presupune implicarea unui dialog permanent cu elevii ce reclamă un climat educaţional stabil, deschis şi constructiv. Se vor stabili canalele de comunicare şi repertoriile comune;

d) Conducerea/coordonarea. La nivelul clasei de elevi, funcţia de conducere/coordonare îmbracă trăsături şi acţiuni specifice, chiar dacă în fond ea reprezintă o demultiplicare a caracteristicilor sale, transpusă la nivel managementului clasei de elevi. În acest sens, E. Joiţa transpune actul de conducere într-un sistem de acţiuni şi mijloace prin care profesorul influenţează elevii în realizarea obiectivelor şi situaţiilor corespunzătoare, care motivează şi sprijină afirmarea diferenţiată în acest sens. Atât conducerea, cât şi coordonarea depind de înţelegerea relaţiei autoritate – libertate, de climatul psihosocial existent la nivelul şcolii/clasei, de rigoarea proiectării obiectivelor, de motivarea şi implicarea profesorilor/elevilor în atingerea acestora.

e) Controlul/evaluarea. Evaluarea ca funcţie managerială nu trebuie confundată cu evaluarea didactică. Ea reprezintă un set de proceduri utilizate pentru determinarea raportului dintre performanţele obţinute şi cele intenţionate, precum şi pentru corectarea rezultatelor în sensul dorit şi implică patru etape:

§ Măsurarea realizărilor (cantitativ şi calitativ);

§ Raportarea (compararea) realizărilor la obiectivele şi standardele iniţial stabilite pentru evidenţierea eventualelor abateri;

§ Determinarea cauzelor care au generat aceste abateri;

§ Efectuarea corecturilor, fie asupra obiectivelor, fie asupra rezultatelor, ceea ce oferă evaluării şi o dimensiune reglatorie.

f) Motivarea. Se va avea în vedere folosirea întăririlor pozitive, a aprecierilor verbale în sprijinul consolidării comportamentelor asertive. Managerul va realiza orientarea valorică a tendinţelor negative identificate în conduita elevilor;

g) Consilierea. Rolul managerului clasei este şi acela de a sta la dispoziţia elevilor şi de a-i asculta şi ajuta în diversele probleme de natură personală, educaţională, de orientare şcolară şi profesională.

În plan educaţional deciziile greşite în procesul de formare pot avea efecte nefaste în dezvoltarea elevilor atât în plan individual, cât şi social, motiv pentru care activitatea de management al clasei de elevi reclamă exercitarea cu profesionalism a acestor roluri care să asigure performanţa şi eficienţa actului educativ în ansamblu. Personalizarea modului de realizare a atribuţiilor conferite de statutul managerial şi ansamblul trăsăturilor, caracteristicilor, însuşirilor specifice fiecărui profesor în coordonarea clasei de elevi desemnează stilul managerial educaţional.

Bibliografie:

Iucu, R. B. Managementul clasei de elevi. Aplicaţii pentru gestionarea situaţiilor de criză educaţională. (ediţia a II- a revăzută şi adăugită). Editura Polirom. Iaşi. 2000.

Joiţa, E. Management educaţional. Profesorul-manager: roluri şi metodologie. Editura Polirom. Iaşi. 2000.

Niculescu, R. Să fii un bun manager. Editura Port. Tulcea. 1994.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Meseria de parinte

MESERIA DE PĂRINTE   Profesor Psiholog Blejan Maria Liliana Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov   Toată lumea ştie că a fi părinte nu este un lucru uşor , iar pentru a stabili...

Read more

Principii de formare interculturala a ca…

PRINCIPII DE FORMARE INTERCULTURALĂ A CADRELOR DIDACTICE                                                          Prof. Popescu Mihaela, Colegiul Tehnic Mătăsari, Gorj      Societatea actuală impune formarea cadrelor didactice şi din perspectivă interculturală. În acest sens, Camilieri distinge o...

Read more

Relatia profesor profesor documentarist

RELAȚIA PROFESOR-PROFESOR DOCUMENTARIST Mesaroșiu Corina Georgiana, profesor de limba română- limba franceză, Școala Gimnazială Poplaca- județ Sibiu Prin intermediul acestui articol se dorește trasarea unor aspecte definitorii privind importanța...

Read more

Valorificarea documentelor autentice in …

VALORIFICAREA DOCUMENTELOR AUTENTICE ÎN LIMBA FRANCEZĂ   Prof. Mihaela COCU Liceul Tehnologic de Marină, Galaţi     Documentele autentice reprezintă pentru elevi şi profesori o poartã deschisã spre actualitate, spre tot ce e nou în limba...

Read more

Portofoliul elevului ca mijloc de pregat…

PORTOFOLIUL ELEVULUI CA MIJLOC DE PREGĂTIRE SUPLIMENTARĂ LA MATEMATICĂ Prof.  Badea  Brigitte, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara În cadrul strategiilor educaţionale centrate pe elev un instrument de lucru de mare...

Read more

Cercul de biologie Minunile naturii

CERCUL DE BIOLOGIE Prof. Țopa Geamona Diana Școala Gimnazială Fitionești, Vrancea Explorarea sistemelor biologice în afara clasei constă în efectuarea unor forme de activități cu...

Read more

Spune NU drogurilor - clasificare drogur…

Clasificare droguri În literatura de specialitate şi în practică există numeroase clasificări ale drogurilor, având la bază diferite criterii, cele mai cunoscute fiind: după efectul produs asupra sistemului nervos central -...

Read more

La radio dans la classe de fle comment

                    LA RADIO DANS LA CLASSE DE FLE. COMMENT?   Ilie MINESCU Universitatea de Vest din Timişoara   Avant de travailler avec le document radiophonique l’apprenant est préparé à la réception du document. L’enseignant lui...

Read more