Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolurile profesorului in managementul clasei de elevi
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Aprilie 2014 19:27

ROLURILE PROFESORULUI ÎN MANAGEMENTUL

CLASEI DE ELEVI

 

 

 

 

Profesor Coman Valentina

Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești

 

Rezumat: Articolul îşi propune evidențierea rolurilor cel mai des întâlnite în relația cu clasa de elevi

Cuvinte cheie: rol, școală, profesor, elev

 

Cadrul didactic este cel care reunește toate resursele materiale și umane și le configurează într-o manieră proprie la nivelul clasei pe care o conduce. Cu alte cuvinte este managerul clasei de elevi. Oricare ar fi latura din care privim clasa de elevi, rolul profesorului este proeminent, iar exercitarea concretă a acestui rol depinde de personalitatea lui si de situațiile educative cu care se confruntă si pe care le are de rezolvat. Profesorul este lider numit. Prin hotărârea conducerii școlii el primeste un număr de clase cu care va lucra si o clasă pe care o va îndruma ca diriginte.

După cum se știe, profesorul si elevii nu se aleg unii pe alții. Profesorului îi revine sarcina si răspunderea integrării sale în clasă si în colectivul de elevi pe care urmează să-l închege, iar într-un colectiv deja format, profesorul devine unul din membrii acestuia cu statut special. Profesorul conduce si decide, organizează, influențează, consiliază si controlează, apreciază si îndrumă, este model de conduită civică si morală, este un adevărat profesionist. El își exercită atributele si calitățile asupra grupului si asupra fiecărui membru al acestuia în parte pentru obținerea succesului școlar si formarea comportamentelor dezirabile, dirijează relațiile interpersonale din grup în scopul asigurării unui climat psihosocial favorabil dezvoltării personalității elevilor si pentru a îmbunătăți relațiile interpersonale.

Influența educativă exercitată de manager asupra clasei de elevi este determinată de modul în care acesta își îndeplinește rolurile manageriale. Ca profesor în învățământul liceal tehnologic aș dori să evidențiez rolurile cel mai des utilizate în relația cu clasa de elevi.        

 În procesul de formare, cadrul didactic este figura centrală pentru elevi. Această poziție nu se primeşte de undeva, ci se câştigă. Conducerea unui colectiv de elevi este inseparabil legat de organizare si are ca moment hotărâtor decizia. Profesorul poate lua decizii cu privire la tot ceea ce se întâmplă în procesul instructiv-educativ, îsi exercită puterea asupra principalelor fenomene ce au loc în grup, supraveghează si îndrumă întreaga activitate a clasei. Întreaga activitate a clasei de elevi este organizată de profesor, cu consultarea membrilor grupului şi cu delegarea responsabilităților în rândul elevilor. Participarea la organizarea muncii a elevilor clasei conduce la o atitudine pozitivă a acestora față de obiectivele urmărite şi îi motivează pentru îndeplinirea lor.

Un alt rol extrem de important este comunicarea. Comunicarea este esențială. Ea trebuie înțeleasă ca proces ce se desfăşoară de la profesor la elev, de la elev la profesor şi între elevi. Aceste relații ar trebui să fie deschise, sincere, nestresante, pentru ca mesajul să fie bine perceput şi liber acceptat. Calitatea comunicării influențează climatul din interiorul grupului, care, la rândul lui, influențează procesul învățării. Climatul afectiv al clasei este rodul nu numai al comportamentului profesorului, ci si al conlucrării lui cu elevii si se realizează cu contributia ambelor părți. Profesorul trebuie să sesizeze si sã încurajeze orice încercare, oricât de timidă, a elevilor de a se apropia de el. Elevului îi este frică să nu gresească si mai ales sã nu fie înțeles greșit, dar el dorește din toate puterile sã-si deschidă sufletul în fața profesorului. Tonul afectiv pe care profesorul îl imprimă relațiilor sale cu elevii si pe care îl induce în relatiile dintre elevi generează climatul afectiv, favorabil sau nefavorabil bunei desfășurări a activității. Profesorul poate interveni conștient în crearea unei stări afective pozitive la nivelul clasei ajutându-i pe elevi să-și dozeze rațional efortul de învățare prin modul de predare, prin cerințe si prin îndrumarea studiului individual. Solicitarea prea mare, neraționalã sau neînțeleasã de elevi are efecte negative în comportamentul acestora, manifestate prin chin, minciună, fraudă, anxietate, pasivitate, plictiseală, sustragere de la îndatoririle școlare. Prin tonusul pe care îl imprimă grupului, profesorul favorizează efortul elevilor si rezultatele lor sau dimpotrivă, le face munca mai grea, chiar apăsătoare.

În ceea ce privește motivarea, un alt rol al profesorului ca manager al clasei, aș vrea să punctez faptul că acesta este un rol esențial al profesorului în societatea de astăzi.Motivarea elevilor pentru învățare ar trebui să fie o dorință care vine din interiorul fiecăruia și să fie doar o obligație. Profesorul trebuie să știe să-și motiveze elevii prin forme de întăriri pozitive sau negative.

În sistemul de învățământ, rolurile profesorului se exercită direct asupra elevilor. Între cei doi actori nu se interpune altceva. De asemenea, profesorul trebuie să fie conştient că în educație rezultatele nu se pot recondiționa şi că influența lui asupra elevilor este hotărâtoare. În sistemul social de educație si învățământ cadrele didactice trebuie să se raporteze la cei pe care îi educă , să stabilească relații de cooperare cu părinții acestora. “Rolul de educator” nu se limitează doar la catedră si în clasă, ci prin fiecare contact relațional cu elevii si părinții acestora.  Activitatea cadrelor didactice se desfașoară in fața unor individualități în formare, munca având rolul de creștere si  dezvoltare, conducere si direcționare. Dacă la clasele mici educatorul este privit ca un model, ca singurul adult în grupul de elevi, la clasele mari pot interveni situații de criză (indisciplină, violența, nonimplicare). Aceste situații pot genera conflicte, de aici intervine rolul unui bun manager de clasă ce trebuie sa rezolve problemele imediat, găsind soluții. 

 

Bibliografie:

Crişan. Alexandru - coordonator, Cinci exerciţii de politică educaţională în România, ED. Vanemonde, Bucureşti, 2008

Cucoş C., „ Pedagogie” Editura Polirom, Bucureşti , 2002

Iosifescu Şerban, Management educaţional pentru instituţiile de învăţământ,Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Bucureşti, 2001

Verboncu Ion,, Management general, Editura Economică, Bucureşti, 2000 învăţământ, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Bucureşti, 2001

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Forme ale educatiei

FORME ALE EDUCATIEI   In functie de gradul de organizare si de oficializare al formelor educatiei putem delimita trei mari categorii: - educatia formala (oficiala), - educatia non-formala (extrascolara), - educatia informala (spontana).

Read more

Planificare model pentru terapia tulbura…

Planificare model pentru terapia tulburarilor de limbaj invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari...

Read more

Calendarul Activitatilor Educative Natio…

Calendarul Activitatilor Educative Nationale 2013   Vezi Calendarul Activitatilor Educative Nationale 2013 – anul 2013.  

Read more

Metodologia cadru pentru mobilitatea per…

Metodologia cadru pentru mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2014-2015   Vezi Ordinul nr. 5451/12.11.2013 si anexa pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2014-2015.

Read more

Elemente de management institutional din…

ELEMENTE DE MANAGEMENT INSTITUȚIONAL DIN PERSPECTIVA DEZVOLTĂRII DURABILE Prof. Isabela Curaleț, Școala Gimnazială „Simion Florea Marian” Ilișești, jud. Suceava Rezumat: Societatea Cunoașterii generează transformări și implică alinieri la nivelul...

Read more

DESPRE EDUCATIA ADULTILOR

DESPRE EDUCAŢIA ADULŢILOR, COLABORAREA ŞCOALÃ-FAMILIE ŞI MANAGEMENTUL COMUNICÃRII Prof. Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Educatia este forma de adaptare esentialã a omului la...

Read more

Proiect Comenius multilateral mobilitate…

PROIECT COMENIUS MULTILATERAL MOBILITATE ÎN BURSA - TURCIA   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău   În perioada 17-21 aprilie 2012 a avut loc o nouă reuniune în cadrul proiectului multilateral Comenius...

Read more

La Fontaine

LA FONTAINE                                                                                    Prof. Mira Magdalena                                                            Liceul Tehnic “Constantin Brâncuşi” Piteşti   La Fontaine est un poète dans le sens restraint du mot, puisque sa gloire repose sur des oeuvres qui ne passent...

Read more