SCOPUL ŞI EFICIENŢA ACTIVITĂŢILOR
DE EDUCAŢIE RUTIERĂ
Educaţia rutieră are ca scop prevenirea vătămării copiilor şi adolescenţilor prin accident rutier, prin formarea abilităţilor, competenţelor şi comportamentului rutier responsabil, în calitate de pietoni, skate rollers şi conducători de vehicule cu două roţi.
Subsumată educaţiei pentru formarea abilităţilor de viaţă, educaţia rutieră sau, mai degrabă, educaţia pentru prevenirea riscului rutier, urmăreşte formarea abilităţilor şi competenţelor rutiere personale, de grup şi sociale în rândul preşcolarilor şi elevilor din învăţământul preuniversitar.
Realitatea educativă contemporană a demonstrat că, în cazul educaţiei pentru formarea abilităţilor de viaţă, eficienţa formativă este realizată cu rezultate maxime, în spaţiul real, aplicativ, în cazul nostru, al străzii, în defavoarea celui contrafactual, preponderent teoretic, al clasei. Motivele optării pentru preponderenţa organizării şi desfăşurării activităţilor de educaţie rutieră au la bază câteva argumente definitorii:
· evitarea transformării educaţiei pentru siguranţă rutieră într-un obiect de studiu teoretic;
· conştientizarea , de către elevi, a necesităţii acestui tip de educaţie;
· absenţa constrângerilor ;
· spaţiul real oferă infinit mai multe cazuri/situaţii resursă decât o planşă, un manual sau un afiş;
· valorificarea experienţei copiilor care pot stabili mai uşor conexiuni,
· acumularea de noi informaţii şi formarea abilităţilor prin experienţe personale şi de grup;
· posibilitatea verificării imediate a informaţiilor şi a exersării nemijlocite a abilităţilor rutiere;
· exersarea abilităţii de rezolvare de probleme şi dezvoltarea creativităţii elevilor;
· conştientizarea riscului rutier.
Prin intermediul acestor activităţi practice, aplicative, copilul interacţionează, investighează, deconstruieşte spre a reconstrui, experimentează, descoperă, găseşte soluţii, îşi asumă responsabilităţi, pentru ca, ulterior, să devină independent, în siguranţă.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|