Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Sistemul de invatamant si structura
Joi, 28 Octombrie 2010 16:02

SISTEMUL DE INVĂŢAMÂNT DIN ROMÂNIA

 

 

Sistemul de învăţământ reprezintă principalul subsistem al sistemului de educaţie, care se referă la organizarea instituţională a învăţământului.

În cadrul sistemului de învăţământ sunt reunite instituţiile specializate implicate în procesul de educaţie, cercetare şi cultură, responsabile de realizarea în mod organizat, planificat şi metodic a  dezideratelor  educative. 

Sistemul de învăţământ, în sens larg, cuprinde “ansamblul instituţiilor care participă la organizarea arhitecturii şcolare, adică la derularea generală a studiilor pe cicluri, orientări, filiere.”

 Privit din această perspectivă, sistemul de învăţământ are un  caracter deschis incluzând  pe  lângă  instituţiile  şcolare  şi  universitare  cu  caracter  formal  şi  instituţiile specializate în instruire nonformală, cum ar fi centrele de pregătire profesională, cluburile, taberele şcolare, programele de radio / televiziune şcolară / universitară, pe de o parte şi pe de alta parte,  diferiţi agenţi sociali cu care  şcoala stabileşte relaţii  de tip contractual (şcolile militare, şcolile profesionale, biserica) sau consensuale (familia, comunitatea locală).

În  sens  restrâns  sistemul  de  învăţământ  cuprinde  instituţiile  şcolare  (şcoala primară, gimnaziul, liceul, învăţământul profesional  şi superior), organizate pe trepte, cicluri  şi ani de studii.  Privit din acest punct de vedere, sistemul de învăţământ este definit ca sistem şcolar, “specializat în realizarea funcţiilor pedagogice ale sistemului de educaţie   la   nivelul   procesului   de   instruire,   în   cadrul  concret  al activităţii didactice / educative.”

 

 

STRUCTURA

 

Principalele niveluri de structurare a sistemului de învăţământ sunt:

1. Nivelul învăţământului primar:

·         treapta învăţământului preşcolar

·         treapta învăţământului primar (clasele I-IV)

 

 

2. Nivelul învăţământului secundar:

1.       treapta învăţământului secundar inferior (clasele V-IX)

2.       treapta învăţământului secundar superior:

I.        liceal (clasele X-XII)

II.     profesional: - şcoli profesionale de 1-2 ani/profesii simple

-     şcoli profesionale de 2-3 ani/profesii complexe

 

3. Nivelul învăţământului superior:

·         treapta învăţământului superior de scurtă durată (2-3 ani)

·         treapta învăţământului superior de lungă durată (4-6 ani)

·         treapta învăţământului superior post-universitar (studii aprofundate, masterat, doctorat);

 

Specificul diverselor niveluri de organizare ale învăţământului este următorul:

·         nivelul învăţământului primar este axat pe dobândirea culturii generale de factură instrumentală (dobândirea deprinderilor de scriere, citire, de calcul, iniţierea în limbaje specifice);

·         nivelul învăţământului secundar inferior / gimnazial urmăreşte dobândirea culturii generale de bază (cunoştinţe fundamentale din principalele domenii ale cunoaşterii);

·         nivelul învăţământului secundar superior / liceal vizează orientarea culturii generale spre anumite domenii de cunoaştere (ştiinţă, socio-uman, tehnologie, economie.), cu deschidere spre cultura opţională de specialitate;

·         nivelul învăţământului profesional înglobează orientarea înspre dobândirea culturii de specialitate necesare practicării unei anumite profesii;

·         nivelul învăţământului superior / universitar este axat pe aprofundarea teoretico-practică specializată a unui anumit domeniu de cunoaştere.

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 18:49
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

TEHNICI DE DISCUTIE CARE CONTRIBUIE LA …

TEHNICI DE DISCUtIE CARE CONTRIBUIE LA DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE Dimitriu Alina, profesor de geografie Grup Şcolar Tehnic Drãgãnesti-Vlasca, Teleorman     În acest articol voi prezenta douã tehnici de dezvoltare a gândirii critice: investigatia...

Read more

Metode si procedee interactive utilizate…

METODE ŞI PROCEDEE INTERACTIVE UTILIZATE ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV LA CICLUL PRIMAR   Pricope Delia Loredana, profesor învăţământul primar, Şcoala Gimnazială “Vasile Conta”, Iaşi     Metodele de învăţământ reprezintă căile de transformare în practică a...

Read more

Instrumente interactive in matematica

INSTRUMENTE INTERACTIVE ÎN MATEMATICĂ Prof. Buzea Gabriela, ȘcoalaGimnazială Nr. 56, București Rezumat : Articolul evidenţiază un exemplu prin care profesorii pot influenţa performanţele elevilor  pe care îi îndrumă, prin folosirea unor...

Read more

Calendarul olimpiadelor si concursurilor…

Calendarul olimpiadelor si concursurilor scolare internationale 2015   Vezi Calendarul olimpiadelor si concursurilor scolare internationale desfasurate in Romania si in strainatate pentru anul scolar 2014-2015, respectiv: activitatea, tara/localitatea si perioada.

Read more

Rezumatul raportului scris final al insp…

ANEXA Nr. 4   la regulament   Rezumatul raportului scris final al inspectiei scolare generale   - model -      1. Denumirea unitatii de invatamant preuniversitar .............................................................    2. Perioada inspectiei .......................................................................................................    3. Echipa de inspectie: Coordonatorul...

Read more

Metode de gandire critica - aplicatii - …

Metode de gandire critica - aplicatii - Vestitorii primaverii

„VESTITORII PRIMĂVERII” de George Coşbuc    (Aplicaţii ale metodelor de gândire critică)       1. SPARGEREA GHEŢII   Scrie mai jos numele păsărilor pe care le cunoşti: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------   · Descrie-o pe cea care pe care o ştii cel...

Read more

A study about Jane Eyre

A STUDY ABOUT JANE EYRE Prof. Adriana- Maria Ştefănescu Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I”, Timişoara Charlotte Brontë (1816-1855) was born in Thornton, Yorkshire, England, the third of six children....

Read more

Experiente de invatare generate de jocul…

EXPERIENȚE DE ÎNVĂȚARE GENERATE DE JOCUL DIDACTIC MATEMATIC LA ȘCOLARII MICI, ABORDATE DIN TREI PERSPECTIVE DIFERITE Marinescu Gabriela, Prof. învățământ primar Școala Gimnazială „Romulus Cioflec”Araci, jud. Covasna ...

Read more