Softuri pentru harti mentale |
Scris de administrator
|
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:21 |
SOFTURI PENTRU HĂRȚI MENTALE
Profesor Bușcă Laura
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Acest articol prezintă noțiunea de hartă mentală, importanța utilizării acesteia în activitatea de învățare, câteva exemple de softuri pentru hărți mentale, precum și modul de realizare a acestora cu ajutorul aplicației FreeMind.
Cuvinte cheie: învățare, hartă mentală, FreeMind
Harta mentală (mind mapping) este o unealtă cu ajutorul căreia elevii pot învăța mai ușor, pot memora mai mult și își pot organiza mai bine informațiile. Examenele pe care aceștia le susțin pot fi mai bine pregătite utilizând harta mentală. Aceasta se dovedeşte a fi un instrument de nădejde şi pentru studenţi, profesori, oameni de afaceri. În timp, folosirea frecventă a acestui instrument crește capacitatea intelectuală, precum și creativitatea.
Harta mentală este un desen în care sunt concentrate foarte multe informații în jurul unei idei sau a unui concept. Pentru realizarea sa, informațiile trebuie să fie foarte bine înțelese. Cu ajutorul său putem vedea o problemă în ansamblul ei, dar şi în detaliu, ceea ce ne ajută să luăm decizii şi să rezolvăm problema.
Realizarea hărților mentale se poate realiza de mână, cu ajutorul creioanelor colorate, a gumei și a hârtiei, dar și cu ajutorul diferitelor aplicații existente pe Internet. Crearea acestora cu ajutorul softurilor face ca această activitate să fie facilă, ajutându-ne să ne focalizăm mai mult asupra modului său de concepere. În cazul în care dorim să efectuăm modificări în harta mentală realizată, acestea se pot realiza mult mai uşor cu ajutorul softurilor, faţă de varianta clasică în care utilizăm creioane, gumă şi hârtie.
În centrul hărții mentale este trecut subiectul tratat. De la subiectul central pornesc linii către alte subiecte legate de acesta. Apoi, din subiectele derivate din subiectul central, pornesc linii către alte subiecte legate de acestea. Pentru fiecare subiect vom utiliza cuvinte-cheie, aceasta ducând la creșterea gândirii sintetice. Cuvintele-cheie vor fi însoțite de imagini sugestive, care ne vor ajuta să ne reamintim ideea. În final, harta mentală va arăta precum un copac cu multe ramuri, sau precum o caracatiţă cu multe braţe.
Există pe Internet la ora actuală multe aplicaţii gratuite cu ajutorul cărora se pot elabora hărţi mentale, cum ar fi:
-
FreeMind – aflat la adresa http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page,
-
Imindmap – aflat la adresa https://app.imindmap.com,
-
Mind42 – aflat la adresa www.mind42.com,
-
Mindmeister – aflat la adresa https://www.mindmeister.com/,
-
Xmind – aflat la adresa http://www.xmind.net/, ș.a.
FreeMind este o aplicație uşor de utilizat, iar realizarea unei hărți mentale cu ajutorul său presupune parcurgerea următorilor pași:
-
Lansăm în execuţie aplicaţia.
-
În centrul său, în zona New Mind introducem subiectul tratat.
-
Apoi inserăm rând pe rând subiectele legate de subiectul central cu ajutorul opţiunii New Child Node, din meniul Insert. Nodul copil este un nod descendent al unui nod principal din harta mentală. Când utilizăm comanda respectivă suntem poziţionaţi pe nodul căruia dorim să îi adăugăm un nod copil.
-
Dacă pentru un subiect dorim să introducem alt subiect legat de el, ne poziţionăm pe el şi utilizăm din nou opţiunea New Child Node, din meniul Insert.
-
Atunci când dorim să introducem un nod frate utilizăm opţiunea New Sibling Node, din meniul Insert.
-
Ştergerea unui nod se realizează cu ajutorul opţiunii Remove Node din meniul Edit. Mai întâi ne vom poziţiona pe nodul ce urmează a fi şters și apoi dăm comanda de ștergere.
-
Dacă dorim să modificăm textul ce apare într-un nod, efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Node.
-
Pentru formatarea textului dintr-un nod efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Long Node. Va apare fereastra Edit Long Node. Aici putem modifica fontul, dimensiunea acestuia, stilul, culoarea, precum și alinierea. De asemenea, putem insera și tabele, dacă este necesar.
-
Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un fişier de pe calculator. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (File Chooser), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea fişierului conectat la nodul respectiv.
-
Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un site. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (Text Field), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea site-ului conectat la nodul respectiv.
-
Putem introduce un icon pentru fiecare subiect cu ajutorul opţiunii Icons, din meniul Insert. Există următoarele iconuri: Idea, Question, Important, Stop, No Entry, Info, OK, Not OK, Priority 1, ..., Priority 9, Priority 0, Red Traffic Light, Yellow Traffic Light, Green Traffic Light, Back, Forward, Up, Down, Look Here, I am happy, No mind, Surprising, Angriy, I’m not amused, Dangerous. În partea stângă a ferestrei aplicaţiei FreeMind mai sunt afișate și alte iconuri pe lângă iconuri prezentate anterior.
-
Putem grupa un nod cu nodurile sale copil utilizând opţiunea Cloud, din meniul Insert. Pentru fiecare nor/grupare de noduri putem stabili o culoare cu ajutorul opţiunii Cloud Color, din meniul Format.
-
Harta mentală se salvează cu ajutorul opţinii Save din meniul File, cu extensia mm. Această salvare ne permite ca ulterior să putem efectua modificări, în cazul în care considerăm că este necesar acest lucru.
-
Harta mentală poate fi salvată şi sub formă de imagine, fie cu extensia png, fie cu extensia jpeg. Pentru a salva imaginea cu extensia png utilizăm opţiunea Export As PNG, din meniul File. Opţiunea Export As JPEG, din meniul File salvează imaginea cu extensia jpeg.
S-ar putea ca la început, realizarea hărților mentale să fie dificilă, dar în timp, exersând această tehnică vom ajunge la o anumită măiestrie.
O hartă mentală realizată cu ajutorul aplicaţiei Freemind este prezentată la adresa http://s1067.photobucket.com/user/utilizator1/media/Anul_zpss74y8pig.png.html?sort=3&o=0. Aceasta are extensia png, conţine un nod principal cu patru noduri copii, iar fiecare nod copil are la rândul său trei noduri copii. Nodurile sale au fost grupate în patru „nori”. Pentru realizarea hărţii mentale s-au utilizat culori şi iconuri diferite.
Cadrele didactice pot utiliza hărţile mentale atât în predare, cât şi în evaluare, iar elevii le pot folosi cu succes în învăţare.
Bibliografie
-
Christian Drapeau, Învață cum să înveți repede, Editura Teora, București, 2004
-
http://mashable.com/2013/09/25/mind-mapping-tools/#cjbAbnyjqGqa Accesat 21 mai, 2016
-
http://www.open-of-course.org/courses/course/view.php?id=10 Accesat 25 mai, 2016
-
http://www.sergiubaltatescu.info/cursuri/cursuri-de-master/managementul-performantei/seminar-1---harti-mentale Accesat 21 mai, 2016
-
https://technofabulousstuff.wikispaces.com/file/view/click2try_freemind81_Tutorial.pdf Accesat 23 mai, 2016
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
LITERATURA PENTRU COPII
Prof. Octavian Horia Minda
Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, jud. Timiş
Literatura pentru copii îi introduce pe elevi într-un alt univers, cel al ficţiunii. Cărţile pentru copii sunt obiecte culturale... Read more
ROLUL ŞI IMPORTANŢA JOCURILOR LOGICO-MATEMATICE
ÎN ACTIVITĂŢILE INSTRUCTIV- EDUCATIVE
DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR
Prof. înv. primar si preşcolar Niţu Florina
Grădiniţa cu program normal „Lumea copiilor”... Read more
Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat 2013
Vezi Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS nr. 5608/2012.
Read more
MANAGEMENTUL PRIN OBIECTIVE
Prof. ec. Gr.I. Cîrcotă Roxana
Liceul Tehnologic de Marină Galați
Rezumat
Managementul prin obiective reprezintă cel mai larg utilizat sistem de planificare, luare de decizii şi control.
Pentru ca managementul prin obiectve... Read more
ROLUL DIRIGINTELUI ÎN ACTIVITATEA EDUCATIVĂ
profesor Mirela POPOV
Școala Gimnazială Ceamurlia de Jos, județul Tulcea
(Rolul dirigintelui este acela de a atinge succesul împreună cu clasa de elevi, conform unui plan... Read more
OBIECTIVELE EDUCAŢIONALE ALE FAMILIEI
Prof. înv. primar, Rãu Monica Crina
Şcoala Generalã Tîrnova, judetul Arad
Pãrintii care au acceptat, în cunostintã de cauzã, sã lase urmasi, implicit, si-au asumat rãspunderea educãrii lor în... Read more
PARTEA IV
Linii directoare şi idei pentru încorporarea SF-ului în diverse domenii educaţionale
Proiectul SciFiEd pune accentul pe (1) furnizarea de instrumente, formare şi consiliere pentru profesori, care să-i asiste în îmbunătăţirea... Read more
STUDY ON EXPRESSING PRESENT AND PAST ROUTINE IN ENGLISH
Prof. Simona PISOI
Colegiul Naţional Carol I, Craiova
SUMMARY
English has no single verb expressing habitual aspect. Instead, habitual behaviour is indicated in various ways,... Read more
Cadrele didactice titularizabile in ultimii 6 ani pot ocupa un post pe perioada nedeterminata
Guvernul Romaniei a aprobat, miercuri - 9 aprilie 2014, modificarile la Legea Educatiei Nationale prin care cadrele…
VALENŢELE EDUCAŢIONALE ALE PLASTILINEI
Educatoare: Portik Laura
Grădiniţa P. P. Nr.1 Reghin
Rezumat
In activitatea didactică - cadrele didactice, dar şi acasă - părinţii utilizează în jocul lor cu…
Planificare model pentru religie invatamant special
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata materiale… DESTINUL ADAMIC ÎN SPIRITUALITATEA ROMÂNEASCĂ
Prof. Maghiar Adina
S08 „Arany Janos”, Salonta
Articolul de faţă evidenţiază existenţa unei corespondenţe între structura agrară a neamului românesc şi originile adamice ale civilizaţiilor. În sufletul românesc… Scurt istoric
Încă din cele mai vechi timpuri oamenii au cunoscut proprietăţile drogurilor. Acestea erau folosite în cadrul ceremoniilor religioase, al ritualurilor mistice, în scopuri terapeutice, dar şi pentru a induce… Proiect Comenius multilateral:
“You can’t teach an old dog new tricks, or can you …?”
Ţări partenere:
Polonia, Portugalia, Turcia, România
Evaluarea activitatii personalului didactic si didactic auxiliar - ordin nr. 3597/18.06.2014 – modificari si completari
Vezi Ordin nr. 3597/18.06.2014 pentru modificarea si completarea Metodologiei de evaluare anuala a activitatii personalului…
ANEXA Nr. 3
la metodologie
Numele si prenumele candidatului.....................................
Data..............................
Examinator ................................
FISA DE EVALUAREA LECTIEI
Inspectia speciala la clasa
1. Crack-ul
La mijlocul anilor 80 a apărut în SUA şi mai târziu în Europa un drog care seamănă, din punct de vedere al procesului de producţie, cu drogurile sintetice…
|