Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Softuri pentru harti mentale
Scris de administrator   
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:21

SOFTURI PENTRU HĂRȚI MENTALE

Profesor Bușcă Laura

Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari

Rezumat: Acest articol prezintă noțiunea de hartă mentală, importanța utilizării acesteia în activitatea de învățare, câteva exemple de softuri pentru hărți mentale, precum și modul de realizare a acestora cu ajutorul aplicației FreeMind.

Cuvinte cheie: învățare, hartă mentală, FreeMind

Harta mentală (mind mapping) este o unealtă cu ajutorul căreia elevii pot învăța mai ușor, pot memora mai mult și își pot organiza mai bine informațiile. Examenele pe care aceștia le susțin pot fi mai bine pregătite utilizând harta mentală. Aceasta se dovedeşte a fi un instrument de nădejde şi pentru studenţi, profesori, oameni de afaceri. În timp, folosirea frecventă a acestui instrument crește capacitatea intelectuală, precum și creativitatea.

Harta mentală este un desen în care sunt concentrate foarte multe informații în jurul unei idei sau a unui concept. Pentru realizarea sa, informațiile trebuie să fie foarte bine înțelese. Cu ajutorul său putem vedea o problemă în ansamblul ei, dar şi în detaliu, ceea ce ne ajută să luăm decizii şi să rezolvăm problema.

Realizarea hărților mentale se poate realiza de mână, cu ajutorul creioanelor colorate, a gumei și a hârtiei, dar și cu ajutorul diferitelor aplicații existente pe Internet. Crearea acestora cu ajutorul softurilor face ca această activitate să fie facilă, ajutându-ne să ne focalizăm mai mult asupra modului său de concepere. În cazul în care dorim să efectuăm modificări în harta mentală realizată, acestea se pot realiza mult mai uşor cu ajutorul softurilor, faţă de varianta clasică în care utilizăm creioane, gumă şi hârtie.

În centrul hărții mentale este trecut subiectul tratat. De la subiectul central pornesc linii către alte subiecte legate de acesta. Apoi, din subiectele derivate din subiectul central, pornesc linii către alte subiecte legate de acestea. Pentru fiecare subiect vom utiliza cuvinte-cheie, aceasta ducând la creșterea gândirii sintetice. Cuvintele-cheie vor fi însoțite de imagini sugestive, care ne vor ajuta să ne reamintim ideea. În final, harta mentală va arăta precum un copac cu multe ramuri, sau precum o caracatiţă cu multe braţe.

Există pe Internet la ora actuală multe aplicaţii gratuite cu ajutorul cărora se pot elabora hărţi mentale, cum ar fi:

  1. FreeMind – aflat la adresa http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page,

  2. Imindmap – aflat la adresa https://app.imindmap.com,

  3. Mind42 – aflat la adresa www.mind42.com,

  4. Mindmeister – aflat la adresa https://www.mindmeister.com/,

  5. Xmind – aflat la adresa http://www.xmind.net/, ș.a.

    FreeMind este o aplicație uşor de utilizat, iar realizarea unei hărți mentale cu ajutorul său presupune parcurgerea următorilor pași:

  1. Lansăm în execuţie aplicaţia.

  2. În centrul său, în zona New Mind introducem subiectul tratat.

  3. Apoi inserăm rând pe rând subiectele legate de subiectul central cu ajutorul opţiunii New Child Node, din meniul Insert. Nodul copil este un nod descendent al unui nod principal din harta mentală. Când utilizăm comanda respectivă suntem poziţionaţi pe nodul căruia dorim să îi adăugăm un nod copil.

  4. Dacă pentru un subiect dorim să introducem alt subiect legat de el, ne poziţionăm pe el şi utilizăm din nou opţiunea New Child Node, din meniul Insert.

  5. Atunci când dorim să introducem un nod frate utilizăm opţiunea New Sibling Node, din meniul Insert.

  6. Ştergerea unui nod se realizează cu ajutorul opţiunii Remove Node din meniul Edit. Mai întâi ne vom poziţiona pe nodul ce urmează a fi şters și apoi dăm comanda de ștergere.

  7. Dacă dorim să modificăm textul ce apare într-un nod, efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Node.

  8. Pentru formatarea textului dintr-un nod efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Long Node. Va apare fereastra Edit Long Node. Aici putem modifica fontul, dimensiunea acestuia, stilul, culoarea, precum și alinierea. De asemenea, putem insera și tabele, dacă este necesar.

  9. Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un fişier de pe calculator. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (File Chooser), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea fişierului conectat la nodul respectiv.

  10. Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un site. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (Text Field), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea site-ului conectat la nodul respectiv.

  11. Putem introduce un icon pentru fiecare subiect cu ajutorul opţiunii Icons, din meniul Insert. Există următoarele iconuri: Idea, Question, Important, Stop, No Entry, Info, OK, Not OK, Priority 1, ..., Priority 9, Priority 0, Red Traffic Light, Yellow Traffic Light, Green Traffic Light, Back, Forward, Up, Down, Look Here, I am happy, No mind, Surprising, Angriy, I’m not amused, Dangerous. În partea stângă a ferestrei aplicaţiei FreeMind mai sunt afișate și alte iconuri pe lângă iconuri prezentate anterior.

  12. Putem grupa un nod cu nodurile sale copil utilizând opţiunea Cloud, din meniul Insert. Pentru fiecare nor/grupare de noduri putem stabili o culoare cu ajutorul opţiunii Cloud Color, din meniul Format.

  13. Harta mentală se salvează cu ajutorul opţinii Save din meniul File, cu extensia mm. Această salvare ne permite ca ulterior să putem efectua modificări, în cazul în care considerăm că este necesar acest lucru.

  14. Harta mentală poate fi salvată şi sub formă de imagine, fie cu extensia png, fie cu extensia jpeg. Pentru a salva imaginea cu extensia png utilizăm opţiunea Export As PNG, din meniul File. Opţiunea Export As JPEG, din meniul File salvează imaginea cu extensia jpeg.

    S-ar putea ca la început, realizarea hărților mentale să fie dificilă, dar în timp, exersând această tehnică vom ajunge la o anumită măiestrie.

    O hartă mentală realizată cu ajutorul aplicaţiei Freemind este prezentată la adresa http://s1067.photobucket.com/user/utilizator1/media/Anul_zpss74y8pig.png.html?sort=3&o=0. Aceasta are extensia png, conţine un nod principal cu patru noduri copii, iar fiecare nod copil are la rândul său trei noduri copii. Nodurile sale au fost grupate în patru „nori”. Pentru realizarea hărţii mentale s-au utilizat culori şi iconuri diferite.

    Cadrele didactice pot utiliza hărţile mentale atât în predare, cât şi în evaluare, iar elevii le pot folosi cu succes în învăţare.

    Bibliografie

  1. Christian Drapeau, Învață cum să înveți repede, Editura Teora, București, 2004

  2. http://mashable.com/2013/09/25/mind-mapping-tools/#cjbAbnyjqGqa Accesat 21 mai, 2016

  3. http://www.open-of-course.org/courses/course/view.php?id=10 Accesat 25 mai, 2016

  4. http://www.sergiubaltatescu.info/cursuri/cursuri-de-master/managementul-performantei/seminar-1---harti-mentale Accesat 21 mai, 2016

  5. https://technofabulousstuff.wikispaces.com/file/view/click2try_freemind81_Tutorial.pdf Accesat 23 mai, 2016

 

Revista cu ISSN

Costume intalnite in zona moldovei

COSTUME ÎNTÂLNITE ÎN ZONA MOLDOVEI   Prof.Vacaru Mariana, Colegiul Tehnic „Danubiana”Roman     Costumul naţional femeiesc din Moldova are o structură unitară, fiind constituit în toate satele din aceleaşi elemente: cămaşa (ia), poalele, catrinţa, brâul şi...

Read more

Studiu geografic asupra calitatii mediul…

STUDIU GEOGRAFIC ASUPRA CALITĂŢII MEDIULUI ÎN MUNICIPIUL BRĂILA   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila   Rezumat: Studiul şi-a propus să identifice actualele probleme de mediu de pe raza municipiului...

Read more

Romanul Maitreyi o initiere in labirintu…

ROMANUL MAITREYI – O INIŢIERE ÎN LABIRINTUL IUBIRII Profesor Marincaș Marinela Adriana, Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” Rezumat Mircea Eliade se abandonează unei instinctive şi patetice simplităţii în crearea mitului...

Read more

Rolul comunicarii in procesul de invatam…

ROLUL COMUNICÃRII ÎN PROCESUL DE ÎNVÃŢÃMÂNT   Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2 Vorniceni, Judetul Botosani     Schimbarea conceptiei comunicative promovatã în scoalã pune în mod acut problema educãrii cu si...

Read more

IMAGOLOGIA LITERARA COMPARATA

STUDIU PRIVIND IMAGOLOGIA LITERARÃ COMPARATÃ Prof. Maria Drãgulescu Şcoala Generalã Nr. 7, Tg-Jiu     Câteva repere teoretice si metodologice   O directie de cercetare în domeniul stiintelor...

Read more

Postmodernismul repere teoretice

POSTMODERNISMUL – REPERE TEORETICE   Prof. Nedea Ramona Colegiul Tehnic Buzău     Articolul de faţă îşi propune să prezinte câteva repere teoretice legate de postmodernism, termenul cel mai controversat dintre toate. Sunt prezentate, succint,...

Read more

Abandonul scolar cauze si modalitati de …

ABANDONUL ȘCOLAR- CAUZE ȘI MODALITĂȚI DE PREVENIRE Prof. înv. primar Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba Educaţia are un rol vital în viaţa unei persoane. Așa cum spune John Dewey...

Read more

Specializari invatamantul special

   ANEXA Nr. 12   la metodologie   SPECIALIZARI care confera dreptul de a ocupa posturi didactice/catedre in invatamantul special, fara sa mai fie necesar un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica...

Read more