Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - plante etnobotanice
Duminică, 25 Aprilie 2010 21:40

13. Plantele etnobotanice

 

 

Plantele psihogene sau plantele psihotrope sunt acele plante care produc schimbări în ceea ce priveşte modul de gândire, de a percepe lucrurile din jur sau dispoziţia persoanelor care le utilizează. Plante etnobotanice au efecte similare drogurilor, inhibă emisfera cerebrala stângă unde se găsesc funcţiile ce ţin de raţionalitate şi activează emisfera cerebrală dreaptă a cărei funcţie este intuiţia.

Plantele halucinogene induc efecte fiziologice şi mentale care cuprind în special perturbări ale comportamentului, ale funcţiilor cognitive şi ale percepţiei, care se pot perturba până la instalarea halucinaţiilor, adică la modificarea realităţii.

Aproape 98% din produsele etnobotanice, vândute în magazinele de profil, prezintă pericol pentru sănătate, fiind vorba de plante cu efect halucinogen, dar şi de plante obişnuite, stropite cu substanţe interzise.

Folosirea plantelor psihotrope a crescut puternic în societăţile occidentale moderne. Principalii consumatori de produse etnobotanice din România sunt adolescenţi sau adulţi tineri, iar în cazul celor care au început să consume produse etnobotanice s-a constatat o degradare fizică şi psihică în trei luni de la începerea consumului.

Centrul European pentru Monitorizarea Drogurilor şi Dependenţei de Droguri (EMCDDA) a analizat componenţa celei mai des întâlnite game de produse, vândute sub numele de „Spice”. În urma unor cercetări care au decodificat structura moleculară şi biochimică a ierburilor, cercetătorii au descoperit că efectele halucinogene descrise de consumatori sunt cauzate de nişte substanţe sintetice, adăugate de către producători, care poartă numele de canabinoide. Cei mai întâlniţi compuşi chimici sunt JWC-018, HU-210 şi CP 47, 497.


Aceştia sunt receptori canabinoizi care se fixează pe o celulă şi declanşează activitatea acesteia, generând un efect psihoactiv. Substanţele pot fi de sute de ori mai puternice decât THC, elementul psihoactiv din canabis. Pentru a masca adăugarea componenţilor chimici sintetici, producătorii completează amestecul cu o cantitate mare de substanţe care nu prezintă niciun risc, precum vitamina E, cafeină sau mentol. De asemenea, unele dintre amestecuri pot avea chiar reziduuri de metale grele, periculoase pentru organism.

Aceste produse se comercializează în special sub formă de ţigări, comprimate, pulberi, fragmente vegetale ambalate în plicuri, sub denumite denumiri ca: Spice Gold, Genie, Pulse, Spice Diamond, Wild Opium Mix, Mojo, Shunk, Smoke, Hummer, Fly Agaric Mushroom, sau plante celebre ca zorele, salvia, cornul secarei, mitragina, keraton, etc.

Consumul de etnobotanice este mai periculos decât cel de droguri, pentru că nu sunt cunoscute efectele pe care aceste produse îl pot avea şi, prin urmare, medicii nu ştiu ce tratamente pot aplica.

Plantele etnobotanice halucinogene pot acţiona asupra organismului în diverse moduri. Pe termen scurt, persoana care a utilizat acest produse poate resimţi diverse efecte fizice:

· Dureri puternice de cap;

· Ameţeli, senzaţie de greaţă şi vărsături;

· Creşterea frecvenţei cardiace;

· Creşterea tensiunii arteriale;

· Transpiraţie excesivă;

· Dilatarea pupilelor;

· Tremurături ale corpului.

Efectele psihice produse de folosirea plantelor psihotrope sunt:

· Stări confuzionale – pierderea identităţii;

· Dispoziţii schimbătoare;

· Atacuri severe de panică, senzaţie de moarte iminentă;

· Râs fără motiv, euforie, relaxare;

· Imposibilitatea de a se concentra şi memora, diminuarea atenţiei;

· Probleme de raţionament logic, clarviziuni;

· Iluzii senzoriale şi distorsiuni spaţio-temporale;

· Halucinaţii, senzaţia decorporalizării (ieşirii-expulzării din corp);

· Senzaţie de omniscienţă (persoana se crede atotcunoscătoare);

· Frică, anxietate, angoasă, tristeţe, iritabilitate, paranoia, etc.

Ceea ce este deosebit de important de specificat este că anumite persoane pot manifesta halucinaţii deosebit de grave care pot deveni extrem de periculoase atât pentru ele, cât şi pentru cei din jur.

 

 

Plantele şi substanţele etnobotanice interzise în România

Printr-o Ordonanţă de Urgenţă adoptată în data de 10 februarie de Guvernul României, au fost interzise 36 de plante şi substanţe etnobotanice cu caracter halucinogen. Persoanele care comercializează sau consumă una dintre aceste plante psihotrope riscă să fie pedepsite cu închisoarea.

Plante interzise:

Anumite specii de salvie (Salvia divinorum Epling & Játiva). Planta produce halucinaţii – se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Anumite specii de mitragina (Mitragyna speciosa Korth (Kratom). Planta are efecte similare cocainei, care creează dependenţă - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Ciuperci interzise:

Amanita muscaria - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Amanita pantherina - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Toate speciile din genul Psilocybe - planta care produce halucinaţii, cu efecte similare LSD (Acidul Lisergic) - se pedepseşte cu închisoarea de la 10-20 ani.

Substanţe interzise:

LSA (amida acidului lisergic) - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Ketamina - creează dependenţă şi poate provoca chiar şi deces - se pedepseste cu închisoarea de la 3-15 ani.

Derivaţi din piperazina - produce halucinaţii - se pedepseşte cu închisoarea de la 10-20 ani.

Sare de baie (Mefedrona) - au fost înregistrate cazuri de deces - se pedepseşte cu închisoare de la 10-20 ani.

 

Lista substanţelor interzise de Guvern este următoarea:

· DOC (2,5-dimetoxi-4-cloroamfetamin) = 1-(4-clor-2,5-dimetoxifenil)propan-2-amina

· DOI (2,5-dimetoxi-4-iodoamfetamina) = 1-(2,5-dimetoxi-4-iodofenil)-propan-2-amina

· 4-metilmetcatinona (mefedrona) = 1-(4-metilfenil)-2-metilaminopropan-1-ona

· Fluorometcatinona (flefedrona) = 1-(fluorofenil)-2-(metilamino)propan-1-ona

· 4-metoximetcatinona (metedrona) = 1-(4-metoxifenil)-2-(metilamino)propan-1-ona

· ß-ceto-MDMA (metilona) = 2-metilamino-1-(3,4-metilendioxifenil)propan-1-ona

· ß-ceto-MBDB (butilona) = 1-(1,3-benzodioxol-5-il)-2-(metilamino)butan-1-ona

· CPP (clorofenilpiperazina)

· TFMPP (trifluorometilfenilpiperazina)

· BZP (benzilpiperazina)

· CP 47,497 = 2-(3-hidroxiciclohexil)-5-(2-metiloctan-2-il)fenol

· JWH-018 = Naftalen-1-il-(1-pentilindol-3-il)metanona

· Indanylamphetamine

· Toate speciile din genul Psilocybe

· Amida acidului lisergic

· Rivea Corymbosa (L.) Hallier f.

· Toate speciile din genul Argyreia

· Nymphaea caerulea Sav.

· Acid ibotenic

· Muscimol

· Amanita muscaria (L:Fr.) Lam

· Amanita pantherina

· Ketamina

· Salvia divinorum Epling & Jativa

· Salvinorin A-F

· Tabernanthe iboga (L.) Nutt.

· Ibogaina

· Mitragyna speciosa Korth (Kratom)

· 7-hidroximitragynina

· Mitragyna

· Nitril de amil

· Bromo-dragonfly = 1-(8-Bromobenzodifuran-4-il)-2-aminopropan

· Gama-butirolactona (GBL) = Dihdrofuran-2(3H)-ona

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:06
 

Revista cu ISSN

Strategii didactice interactive utilizat…

Strategii didactice interactive utilizate in cadrul lectiilor de geografie

  STRATEGII DIDACTICE INTERACTIVE UTILIZATE ÎN CADRUL LECŢIILOR DE GEOGRAFIE Profesor: Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila Rezumat: Lucrarea conţine definirea conceptului de strategie didactică precum...

Read more

Proiect educational Mihai Eminescu

                                                           PROIECT EDUCAȚIONAL                                                                              Sava Ștefania, limba și literatura română                                                                           Școala cu clasele I-VIII Octav Băncilă, Corni, Botoșani   La jumătatea primei lunii a fiecărui an se sărbătorește ziua poetului național, Mihai Eminescu....

Read more

Educabilitatea

EDUCABILITATEA   CONCEPT Prin expresia „educabilitate”, psihopedagogii desemneaza potentialul de formare umana sub influenta factorilor de mediu sau educationali. Polisemantismul termenilor care compun aceasta definitie o fac foarte neclara. De exemplu, expresia „potential de...

Read more

Educatia socio emotionala la varsta pres…

EDUCAŢIA SOCIO-EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Prof. înv. preşc DAN FLORINA, Grădiniţa cu PP nr. 19 Braşov Conceptul de educaţie socială şi emoţională în contextul actual Etimologic, cuvântul „educaţie” provine din latinescul...

Read more

Ambalajele ecologice incotro

AMBALAJELE ECOLOGICE – ÎNCOTRO? Prof. Pavel Surlaru Adriana - Cristina Colegiul Economic Buzău În ultima perioadă de timp au crescut foarte mult preocupările organismelor guvernamentale...

Read more

Planificare model pentru limba franceza …

Planificare model pentru limba franceza invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Dezvoltarea psihopedagogica a scolarului…

DEZVOLTAREA PSIHOPEDAGOGICĂ A ŞCOLARULUI MIC prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Copilăria este perioada în care dezvoltarea psihică a copiilor...

Read more

Cunoasterea profilului psihopedagogic si…

CUNOAŞTEREA PROFILULUI PSIHOPEDAGOGIC ŞI FIZIC AL ŞCOLARULUI MIC         Prof. înv. primar: DOBREA MONICA, Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău   Moto: „Omul îşi poate lua cunoştinţele numai de la om. Aşa, bazinul se...

Read more