Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Strategii didactice interactive evaluative utilizate in cadrul lectiilor de geografie
Joi, 08 Martie 2012 00:00

STRATEGII DIDACTICE INTERACTIVE EVALUATIVE

UTILIZATE ÎN CADRUL LECŢIILOR DE GEOGRAFIE

 

Profesor MIRON STELUŢA OTILIA

Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila

 

 

Rezumat: Lucrarea prezintă exemple de stategii didactice interactive evaluative şi metode interactive de evaluare utilizate în cadrul lecţiilor de geografie în gimnaziu.

Cuvinte cheie: strategie interactivă evaluativă, portofoliu, proiect, hartă conceptuală.

           

            În ultimii ani, în practica şcolară s-au îmbunătăţit metodele şi tehnicile de evaluare în scopul realizării unor corelaţii eficiente între predare – învăţare – evaluare.

            Spre deosebire de metodele tradiţionale de evaluare, metodele complementare de evaluare realizează evaluarea concomitent cu învăţarea şi privesc rezultatele şcolare obţinute pe o perioadă mai îndelungată, care vizează formarea unor capacităţi, dobândirea de competenţe şi mai ales schimbări în planul intereselor, atitudinilor, corelate cu activitatea de învăţare.

            Metodele complementare de evaluare conferă strategiilor de evaluare aplicate un grad ridicat de activism, prin promovarea interrelaţionării şi colaborării dintre profesor şi elev.

 

PORTOFOLIUL

 

Portofoliul este un instrument complex de evaluare, care reflectă experienţa şi include rezultatele relevante obţinute prin celelalte forme de evaluare şi care permite urmărirea progresului înregistrat de elev în achiziţia cunoştinţelor într-un interval mare de timp (semestru, an şcolar, ciclu de învăţământ) şi în formarea competenţelor, prin analiza produselor elaborate.

            Structura portofoliului depinde de tipul acestuia:

1.      Portofoliul elevului la geografie cuprinde: titlul, obiectivele urmărite, argument, conţinutul (rezultatele obţinute la evaluările tradiţionale; chestionare privind predarea şi învăţarea geografiei; recenzii ale unor cărţi, articole geografice; bibliografiile unor geografi; proiecte ale unor investigaţii; concluzii ale vizitelor, drumeţiilor sau excursiilor; eseuri; postere; fişe de activitate experimentală; fişe de autoevaluare; bibliografia studiată), judecăţile de valoare elaborate pe marginea conţinutului, concluzii, recomandări.

2.      Portofoliul tematic la geografie cuprinde titlul, obiectivele urmărite, argument, produsele realizate (cartoschema, postere, eseuri, curiozităţi, bibliografia unor personaţităţi, articole din ziare, etc.), bibliografia, fişa de autoevaluare.

Evaluarea portofoliului se face sub forma unui interviu în care sunt prezentate produsele realizate, realizându-se şi feed-back-ul.

 

PROIECTUL

 

            Proiectul este o lucrare cu character aplicativ, întocmită pe baza unei teme date, care cuprinde analiza – cauzală, cronologică, spaţială – a unei probleme şi un demers explicit de evoluţie şi soluţionarea ei. Elevii trebuie să aibă în vedere următoarele întrebări: Unde suntem? Unde dorim să ajungem? Cum ajungem?

            Tipuri de proiecte:

1.      Proiect de tip constructiv: să realizeze un afiş, un colaj de fotografii, o colecţie de roci, un ierbar, un insectar; să construiasă o machetă sau un mulaj; să redacteze un articol sau o revistă, etc.

2.      Proiect de tip problemă: să rezolve o situaţie – problemă (valorificarea resurselor naturale locale; amenajarea unui teren erodat, poluat, inundabil; protejarea unor specii de plante sau animale, etc.)

3.      Proiect de tip învăţare: să-şi îmbunătăţească o tehnică sau o procedură de instruire (utilizarea dicţionarului de termeni geografici, căutarea bibliografiei pentru o temă, etc.)

Proiectele sunt prezentate, analizate, comparate, apreciate şi evaluate de către profesor şi elevi.

 

 

 

HARTA CONCEPTUALĂ

 

            Harta conceptuală sau harta cognitivă reprezintă un mod diagramic de exprimare cu privire la anumite noţiuni, reprezentând un important instrument de predare, învăţare, cercetare şi evaluare.

            Harta conceptuală poate fi definită drept acel grafic care include concepte, ierarhizări, conexiuni între concepte şi interpretări ce relevă relaţiile dintre diferite părţi ale hărţii.

 

Tipuri de hărţi conceptuale:

1.      Harta conceptuală sub forma “pânzei de paianjen”.

 

2.      Harta conceptuală ierarhică.

Exemplu: Realizaţi harta conceptuală – Vegetaţia, fauna şi solurile Câmpiei Române – pornind de la următoarele concepte.

 

 

3.      Harta conceptuală lineară.

Exemplu: Realizaţi harta conceptuală pentru următoarele procese: înlocuirea vegetaţiei de stepă de către culturi agricole, soluri foarte fertile, dispariţia unor specii de animale, reducerea biodiversităţii, dispariţia unor specii de plante.

 

 

Bibliografie:

Dulamă Maria Eliza, Didactică axată pe competenţe, Editura Presa Universitară Clujeană, 2010

Oprea Crenguţa Lăcrămioara, Strategii didactice interactive,Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti. 2008

Radu I.T., Evaluarea în procesul didactic, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2000

             

 

Ultima actualizare în Miercuri, 07 Martie 2012 18:35
 

Revista cu ISSN

Activitatea dirigintelui

PRECIZĂRI pentru aplicarea Ordinului M.E.C.I. nr. 5132/10.09.2009 privind organizarea şi desfăsurarea activităţilor specifice funcţiei de diriginte    În atenţia directorului,  coordonatorului de proiecte şi  programe educative şcolare şi extraşcolare, responsabilului comisiei metodice...

Read more

Chestionar pentru personalul didactic in…

ANEXA Nr. 9   la regulament   CHESTIONAR pentru personalul didactic*)      ___________    *)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.   - model -   In scopul diagnosticarii procesului institutional din scoala dvs., a stabilirii unor...

Read more

Studiul biodiversitatii si activizarea e…

STUDIUL BIODIVERSITĂȚII. ACTIVIZAREA ELEVILOR ÎN CURSUL ORELOR DE BIOLOGIE prof. Arjoca Mihaela, Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timişoara Rezumat: Biologia și ecologia sunt știintele care vor ajuta la evoluția și dezvoltarea întregii umanităti,...

Read more

Educatia adultilor scurt istoric

EDUCAŢIA ADULŢILOR. SCURT ISTORIC   Alexandra Pepelea, profesor     Din perspectiva înţelegerii educaţiei şi învăţării ca proces continuu, pe durata întregii vieţi, a creşterii importanţei capitalului uman în condiţiile economice actuale, a globalizării tuturor...

Read more

Rolul familiei in relatia scoala comunit…

ROLUL FAMILIEI ÎN RELAŢIA ŞCOALĂ-COMUNITATE   Înv. Marc Aurica, Şcoala Gimnazială Câmpeni, jud. Alba    Educaţia este o acţiune la care îşi dau concursul şcoala, familia, întreaga societate. Colaborarea între toţi factorii educaţionali,...

Read more

Ereditatea

EREDITATEA   Ereditatea reprezinta insusirea fundamentala a materiei vii de a transmite, de la o generatie la alta, sub forma codului genetic, informatii / mesaje de specificitate care privesc specia, grupul de...

Read more

Demersul analogic in predarea cauzalei

DEMERSUL ANALOGIC ÎN PREDAREA CAUZALEI   Prof. drd. Florina Țermure, Școala Gimnazială, localitatea Dobric. Jud. Bistrița-Năsăud   Rezumat: Prezenta lucrare își propune să abordeze unul din cele patru demersuri didactice, demersul analogic, care constă...

Read more

Formarea continua a personalului din inv…

 Formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar modificări şi completări prin ordin 3129 din 2013   Vezi Ordin 3129/2013 Ordin pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar,...

Read more