|
|
Studiu asupra problemei libertatii la Dostoievski |
Miercuri, 08 Februarie 2012 00:00 |
STUDIU ASUPRA PROBLEMEI LIBERTĂȚII LA DOSTOIEVSKI
Profesor Andone Crenguța
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Problema libertății apare în opera lui Dostoievski în “Frații Karamazov” și presupune posibilitatea personajului de a acționa după propria sa voință sau dorință. În acest studiu am realizat o sinteză asupra libertății, făcând referire la Feodor Pavlovici Karamazov și copiii lui. Am evidențiat faptul că fiecare dintre acestia este liber în a-și croi un drum în viață. De fapt, întregul roman se axează pe afirmația lui Dmitri Karamazov: „Totul este permis.”. În final, constatăm că unele personaje sunt private de libertate.
Problema libertății se reflectă în romanul “Frații Karamazov”, scris de Dostoievski, prin personajele sale importante, nu prin felul în care sunt privite, prin ochii lumii, ci prin ceea ce reprezintă lumea pentru erou și prin proprii săi ochi. Fiecare devine relativ liber și independent pentru că acționează după felul său de a gândi, după principiile sale, nu ale altora.
La începutul primului volum este evidențiată libertatea prin Feodor Pavlovici Karamazov, tatăl, care a dus o viață lipsită de obligații, după bunul plac, căsătorindu-se de două ori și organizând mereu petreceri, uitând că avea un copil, Mitea (Dmitri), de numai 3 ani (din prima căsătorie). Când își părăsește copilul, putem spune că e liber, e lăsat să facă ce vrea, să-și facă de cap, călcând astfel pe urmele tatălui său. Fiind liber, Feodor se căsătorește și are încă doi copii: Alexei, zis Aleoșa, și Ivan. Personajului îi moare și această a doua soție și din nou e liber, din nou fără obligații, din nou uită de copii, pe care îi lasă în voia sorții.
Chiar dacă Ivan e liber să facă ce vrea, încearcă să -și găsească un drum în viață pentru că de mic s-a dovedit a fi isteț; la 13 ani pleacă la Moscova să urmeze liceul și apoi facultatea.
Feodor urmărește doar să trăiască clipa, să savureze viața, fără a ține cont de normele morale. Dmitri îi seamănă tatălui său din multe puncte de vedere și astfel cei doi nu se înțeleg. Când Karamazovii sunt adunați în chilia starețului Zosima, Dmitri afirmă că „Totul este permis.”, ceea ce înseamnă că, pentru a-și atinge scopurile, apelează la orice. Această afirmație e repetată pe parcursul romanului atât de Dmitri, cât și de ceilalți ce spun că au auzit-o de la el.
Aleoșa este cel care, lăsat liber de tatăl său, urmează calea mănăstirii. Este liber de moștenirea fatală a caracterului tatălui său datorită influenței starețului Zosima. Dar dacă este sub supravegherea acestuia, asta nu înseamnă că poate lua și singur decizii. Într-un fel este lăsat liber și de către stareț pentru că-l sfătuiește să plece din mănăstire pentru a-și rezolva problemele, ajungând chiar s-o cucerească pe Grușenka.
Revenind la conflictul dintre Dmitri și tatăl său, se ajunge la uciderea lui Feodor, dar nu de către Dmitri, ci de Smerdeakov și, totuși, vina cade asupra lui Dmitri pentru că cei din jur cred că el este adevăratul asasin și împotriva lui sunt multe dovezi. Este condamnat și numai atunci libertatea încetează să mai existe în cazul său. Cum speranța moare ultima, constatăm că în sufletul personajului aceasta reînvie după un timp – visează că va fi liber din nou, va evada, după cum plănuise Ivan, și va trăi alături de Grușenka.
În final, libertatea este relativă, nu toate personajele beneficiază de ea - Ivan se află pe patul de moarte, iar Aleoșa, fiind liber, va pleca din oraș pentru mai mulți ani.
Bibliografie
F. M. Dostoievski, Frații Karamazov, Vol. I, II, Editura Victoria, București, 1993.
Articole asemanatoare relatate:
|
|
GENEZA UNOR FRAZEOLOGISME ROMÂNEŞTI
Lorincz Cristina
profesor Liceul de Arte Plastice, Braşov
Rezumat: Articolul prezintă geneza unor frazeologisme româneşti, pornind de la explicarea termenului, etimologie şi ajungând la exemplificarea unora. Articolul subliniază de... Read more
NUMERELE ÎNTREGI NEGATIVE, APARIȚIE ȘI MOTIVAȚIA NECESITĂȚII LOR
Profesor: Vasilache Paraschiva
Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci
Rezumat: Istoria matematicii ne fascinează, ne dezvăluie aspecte inedite legate de... Read more
RELAȚIA PROFESOR-ELEV
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Rezumat: Articolul “Relația profesor-elev” pornește de la cunoscuta afirmație a lui Ion Creangă, ce are drept idee meseria de dăscăl. M-am... Read more
PARTENERIATELE EDUCAŢIONALE
MODALITĂŢI DE COMUNICARE
ÎNTRE ŞCOALĂ ŞI COMUNITATE
Ştefănescu Adreana profesor psihopedagog,
Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională Speranţa Timişoara
Rezumat: Articolul surprinde aspecte legate de importanţa încheierii unui parteneriat educaţional precum... Read more
DIMITRIE GUSTI – ÎNTEMEIETORUL ŞCOLII MONOGRAFICE ROMÂNEŞTI
Prof. Dr. Nadia Vesa
Şcoala Gimnazială Vidra, Judeţul Alba
Filosof, sociolog şi estetician, membru al Academiei Române, fondator al Şcolii monografice de la Bucureşti, Dimitrie Gusti... Read more
Programul Scoala Altfel
pentru anul scolar 2012-2013
ANEXĂ
PROGRAMUL „ŞCOALA ALTFEL“ – anul şcolar 2012-2013
Prevederi generale
1. Săptămâna 1–5 aprilie 2013 va fi dedicată activităţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului numit... Read more
CAPITOLUL II
Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar
SECTIUNEA 1
Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar. Aspecte generale
Art. 10. -
Prezentul regulament asigura caracterul unitar al inspectiei scolare generale la... Read more
DE CE “STEP BY STEP”?
Înv. Roatiș Alina Camelia
Step by Step este o metodă alternativă de educație a copiilor bazată pe datele psihologiei științifice a dezvoltării copilului și vizează cultivarea... Read more
STRATEGII DIDACTICE INTERACTIVE EVALUATIVE
UTILIZATE ÎN CADRUL LECŢIILOR DE GEOGRAFIE
Profesor MIRON STELUŢA OTILIA
Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Lucrarea prezintă exemple de stategii didactice interactive evaluative şi metode interactive… ACTIVITĂȚILE EXTRACURRICULARE ȘI IMPACTUL ACESTORA ASUPRA DEZVOLTĂRII PERSONALITĂȚII PREȘCOLARULUI
Prof. RĂȘCHITOR SIMONA
Școala gimnazială C-TIN PANTIRU GRINȚIEȘ, NEAMȚ
Oricât ar fi de importantă educaţia realizată prin procesul de învăţământ, aceasta nu…
SUB SEMNUL CREATIVITĂŢII
Prof. înv. primar Gligor Dana
Şcoala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba
Scopul esenţial pe care îl urmăreşte învăţământul este dezvoltarea gândirii. Prin urmare…
1. LA NIVELUL DIRECTORULUI
Nr. crt.
Tipul documentului
Numele documentului
1.
Documente de proiectare
1.1. Planul de dezvoltare instituţională al unităţii.
1.2. Oferta educaţională a unităţii.
1.3. Planul managerial anual.
1.4. Programe manageriale semestriale.
2.
Documente de evidenţă
2.1. Contract de… „VESTITORII PRIMĂVERII” de George Coşbuc
(Aplicaţii ale metodelor de gândire critică)
1. SPARGEREA GHEŢII
Scrie mai jos numele păsărilor pe care le cunoşti:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
· Descrie-o pe cea care pe care o ştii cel…
DIRECŢII EXPRESIONISTE IN POEZIA LUI ION BARBU
Institutor: Nevodenszki Sorina
Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Jud. Timis
“În poezia mea, ceea ce ar putea trece drept modernism nu este… MOMENTE DIN ISTORIA INDEPENDENŢEI
prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic
Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea
Scopul acestui articol este reactualizarea semnificaţiei naţionale a zilei de 9 mai, care de la intrarea în Uniunea Europeană… TIPURI DE COMUNICARE
Învăţător Oniciuc Eugen
Şcoala cu clasele I-VIII Octav Băncilă, Corni, Botoşani
Orice gest, orice privire a unei persoane comunică ceva. În demersul didactic desfăşurat la clasă…
METODE ALTERNATIVE DE EVALUARE
Prof. Camelia Cosma
Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău și Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu” Zalău
Profesorul de biologie trebuie să plece…
|
|