Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu asupra problemei libertatii la Dostoievski
Miercuri, 08 Februarie 2012 00:00

STUDIU ASUPRA PROBLEMEI LIBERTĂȚII LA DOSTOIEVSKI

 

Profesor Andone Crenguța

Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov

 

 

Problema libertății apare în opera lui Dostoievski în “Frații Karamazov” și presupune posibilitatea personajului de a acționa după propria sa voință sau dorință. În acest studiu am realizat o sinteză asupra libertății, făcând referire la Feodor Pavlovici Karamazov și copiii lui. Am evidențiat faptul că fiecare dintre acestia este liber în a-și croi un drum în viață. De fapt, întregul roman se axează pe afirmația lui Dmitri Karamazov: „Totul este permis.”. În final, constatăm că unele personaje sunt private de libertate.

 

Problema libertății se reflectă în romanul “Frații Karamazov”, scris de Dostoievski, prin personajele sale importante, nu prin felul în care sunt privite, prin ochii lumii, ci prin ceea ce reprezintă lumea pentru erou și prin proprii săi ochi. Fiecare devine relativ liber și independent pentru că acționează după felul său de a gândi, după principiile sale, nu ale altora.

La începutul primului volum este evidențiată libertatea prin Feodor Pavlovici Karamazov, tatăl, care a dus o viață lipsită de obligații, după bunul plac, căsătorindu-se de două ori și organizând mereu petreceri, uitând că avea un copil, Mitea (Dmitri), de numai 3 ani (din prima căsătorie). Când își părăsește copilul, putem spune că e liber, e lăsat să facă ce vrea, să-și facă de cap, călcând astfel pe urmele tatălui său. Fiind liber, Feodor se căsătorește și are încă doi copii: Alexei, zis Aleoșa, și Ivan. Personajului îi moare și această a doua soție și din nou e liber, din nou fără obligații, din nou uită de copii, pe care îi lasă în voia sorții.

Chiar dacă Ivan e liber să facă ce vrea, încearcă să -și găsească un drum în viață pentru că de mic s-a dovedit a fi isteț; la 13 ani pleacă la Moscova să urmeze liceul și apoi facultatea.

Feodor urmărește doar să trăiască clipa, să savureze viața, fără a ține cont de normele morale. Dmitri îi seamănă tatălui său din multe puncte de vedere și astfel cei doi nu se înțeleg. Când Karamazovii sunt adunați în chilia starețului Zosima, Dmitri afirmă că „Totul este permis.”, ceea ce înseamnă că, pentru a-și atinge scopurile, apelează la orice. Această afirmație e repetată pe parcursul romanului atât de Dmitri, cât și de ceilalți ce spun că au auzit-o de la el.

Aleoșa este cel care, lăsat liber de tatăl său, urmează calea mănăstirii. Este liber de moștenirea fatală a caracterului tatălui său datorită influenței starețului Zosima. Dar dacă este sub supravegherea acestuia, asta nu înseamnă că poate lua și singur decizii. Într-un fel este lăsat liber și de către stareț pentru că-l sfătuiește să plece din mănăstire pentru a-și rezolva problemele, ajungând chiar s-o cucerească pe Grușenka.

Revenind la conflictul dintre Dmitri și tatăl său, se ajunge la uciderea lui Feodor, dar nu de către Dmitri, ci de Smerdeakov și, totuși, vina cade asupra lui Dmitri pentru că cei din jur cred că el este adevăratul asasin și împotriva lui sunt multe dovezi. Este condamnat și numai atunci libertatea încetează să mai existe în cazul său. Cum speranța moare ultima, constatăm că în sufletul personajului aceasta reînvie după un timp – visează că va fi liber din nou, va evada, după cum plănuise Ivan, și va trăi alături de Grușenka.

În final, libertatea este relativă, nu toate personajele beneficiază de ea - Ivan se află pe patul de moarte, iar Aleoșa, fiind liber, va pleca din oraș pentru mai mulți ani.

 

Bibliografie

F. M. Dostoievski, Frații Karamazov, Vol. I, II, Editura Victoria, București, 1993.

 

Revista cu ISSN

Geneza unor frazeologisme romanesti

GENEZA UNOR FRAZEOLOGISME ROMÂNEŞTI   Lorincz Cristina profesor Liceul de Arte Plastice, Braşov   Rezumat: Articolul prezintă geneza unor frazeologisme româneşti, pornind de la explicarea termenului, etimologie şi ajungând la exemplificarea unora. Articolul subliniază de...

Read more

Numerele intregi negative, aparitie si m…

NUMERELE ÎNTREGI NEGATIVE, APARIȚIE ȘI MOTIVAȚIA NECESITĂȚII LOR Profesor: Vasilache Paraschiva Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci Rezumat: Istoria matematicii ne fascinează, ne dezvăluie aspecte inedite legate de...

Read more

Relatia profesor elev

RELAȚIA PROFESOR-ELEV   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Rezumat: Articolul “Relația profesor-elev” pornește de la cunoscuta afirmație a lui Ion Creangă, ce are drept idee meseria de dăscăl. M-am...

Read more

Parteneriatele educationale modalitati d…

PARTENERIATELE EDUCAŢIONALE MODALITĂŢI DE COMUNICARE ÎNTRE ŞCOALĂ ŞI COMUNITATE   Ştefănescu Adreana profesor psihopedagog, Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională Speranţa Timişoara   Rezumat: Articolul surprinde aspecte legate de importanţa încheierii unui parteneriat educaţional precum...

Read more

Dimitrie Gusti intemeietorul scolii mono…

DIMITRIE GUSTI – ÎNTEMEIETORUL ŞCOLII MONOGRAFICE ROMÂNEŞTI   Prof. Dr. Nadia Vesa Şcoala Gimnazială Vidra, Judeţul Alba   Filosof, sociolog şi estetician, membru al Academiei Române, fondator al Şcolii monografice de la Bucureşti, Dimitrie Gusti...

Read more

Programul Scoala Altfel pentru anul scol…

Programul Scoala Altfel pentru anul scolar 2012-2013     ANEXĂ PROGRAMUL „ŞCOALA ALTFEL“ – anul şcolar 2012-2013   Prevederi generale 1. Săptămâna 1–5 aprilie 2013 va fi dedicată activităţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului numit...

Read more

Inspectia scolara generala a unitatilor …

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar      SECTIUNEA 1 Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar. Aspecte generale   Art. 10. -     Prezentul regulament asigura caracterul unitar al inspectiei scolare generale la...

Read more

De ce_step by step

DE CE “STEP BY STEP”?                                                Înv. Roatiș Alina Camelia                     Step by Step este o metodă alternativă de educație a copiilor bazată pe datele psihologiei științifice a dezvoltării copilului și vizează cultivarea...

Read more