Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Succesul scolar perspectiva finlandeza
Scris de administrator   
Luni, 08 Ianuarie 2018 17:12

SUCCESUL ȘCOLAR. PERSPECTIVA FINLANDEZĂ

Prof. Alexandru Colțan

Școala Gimnazială Săcălaz, jud. Timiș

În ultima decadă, sistemul educațional finlandez a atins constant cele mai bune performanțe la majoritatea testelor și probelor de evaluare internaționale. Secretul succesului său îl constituie setul de valori specifice, care îi compun o viziune originală, transpusă, la rândul ei, în scopuri și obiective educaționale urmărite cu obstinație. Perspectiva pedagogică finlandeză și viziunea sa managerială pot constitui puncte de reflecție pentru actorii învățământul românesc, aflat într-un plin proces de reformare.

Cuvinte cheie : valoare, reformă, educație, copil, management școlar, succes școlar

Rapoartele instituțiilor internaționale de prestigiu ale ultimilor ani, precum World Economic Forum, precum și rezultatele obținute la testele științifice periodice acreditează performanța continuă a Finlandei în privința educației școlare. Din anul 2000, de când OECD a început redactarea rapoartelor Pisa, Finlanda a cucerit frecvent locuri fruntașe în lume în privința ratei absolvirii liceului, admiterii la facultate și a rezultatelor la testele periodice. De mai mulți ani, suntem, practic, martorii succesului incontestabil al acestui sistem la principalele criterii și probe de evaluare moderne.

1. Valori finlandeze

Sistemul de învățământ finlandez, reformat deja de aproape o jumătate de secol, constituie o expresie a culturii și valorilor naționale specifice. Acestea articulează o serie de principii, care îi alcătuiesc o viziune specifică asupra educației:

- Copilul constituie adevăratul tezaur național. El reprezintă centrul și finalitatea întregului proces educativ, deci orice decizie pedagogică trebuie să țină seama de impactul direct sau indirect asupra lui.

- Educația este privită ca prioritate națională și personală a fiecărui membru al comunității. În mentalitatea finlandeză, educația și cultura ocupă spații mai importante decât acumularea vremelnică de bunuri; educația nu doar pavează drumul spre bunăstare (John Vilheln Snellman), ci este percepută, în principal, ca necesitate a tuturor finlandezilor.

- Drepturile copilului sunt foarte importante, prin urmare accentul educației cade pe echitate, asigurarea șanselor egale și consolidarea comportamentului de cooperare în grup, iar nu pe competiție (Pasi Sahlberg). Formarea unor valori sănătoase și consolidarea caracterului este urmărită cu maximă atenție de către educatori de-a lungul întregului proces de învățământ.

- Succesul școlar depinde, de funcționalitatea a trei factori, aflați în relație de interdependență: familia, școala și resursele socio-culturale. Familia constituie nucleul cultural de bază, în care copilul învață valoarea studiului și a cărților, dar și disciplina ( esențialmente luterană ) a muncii. Statul acordă ajutoare familiilor care muncesc și care au copii în întreținere; de asemeni, statul oferă prânzul gratis, manuale și materiale școlare, acoperă costul transportului dacă elevul locuiește la mai mult de 5 km de școală. Anual, 14 % dintre veniturile țării sunt direcționate către sectorul educativ.

- Procesul educativ trebuie eficientizat, iar calitatea lui, monitorizată atent ; de aceea, selecția educatorilor este una extrem de dură - unii comentatori consideră chiar că este mai ușor a deveni medic decât profesor în Finlanda. Cu toate acestea, după absolvirea facultății și a masteratului, mulți profesori lucrează încă sub contracte temporare și trebuie să-și upgradeze periodic cunoștințele, mai precis să-și aleagă opțiuni de Long Life Learning.

2. Viziune curriculară și management școlar

Reforma învățământului finlandez a dus la eliminarea materiilor clasice și la abordarea interdisciplinară și transdisciplinară, sub forma Temelor sau a Fenomenelor (ex. studiul combinat al economiei cu elemente de istorie, geografie și limbi străine în programa liceelor teoretice). Pentru a ușura tranziția la noua abordare, Marjo Kyllonen, managerul educațional al orașului Helsinki, propunea metode moderne de co-predare (prezența la curs a profesorilor cu mai multe specializări). Lecțiile sunt esențialmente practice, atractive și motivante, axate pe învățarea intuitivă, prin descoperire și pe antrenarea gândirii logice ; relațiile dintre elevi și profesori sunt bazate pe cooperare și prietenie; multe cadre didactice nu utilizează tabla, majoritatea lucrează diferențiat, în funcție de nevoile copilului ; per total, sistemul de învățământ finlandez cuprinde un număr mai mic de ore decât cel spaniol, de exemplu, care produce, în schimb, rezultate mai slabe. Un alt element al reformei educației l-a constituit desființarea conceptului clasic al clasei de elevi pasivi ; profesorul lucrează foarte adesea pe grupe de elevi, încurajează empatia, cooperarea și toleranța.

Nu în ultimul rând, sistemul finlandez este unul dinamic. În acesta își găsesc locul metode noi de predare-învățare, dintre care unele, deja testate la clasă, urmează a fi implementate în toate școlile în următorii trei ani. Pentru clasele primare, spre pildă, proiectul Playful Learning Centre ( Olavi Mentanen ) prevede introducerea jocurilor video în procesul predării și învățării la clasă.

Bibliografie:

Bordei, Sanda, "Cum funcționează cel mai performant sistem de învățământ din lume", 6 iulie, 2013, http : //www.Timpul.md

Loznianu, Ramona, "Cel mai bun sistem de învățământ din lume scoate materiile clasice din programă. Ce vor studia elevii finlandezi", 22 martie 2015, http : //www.gandul.info

Garaiman, Roxana, "Țara europeană cu cel mai performant sistem de învățământ pregătește o reformă radicală în educație: "Ce a fost bun în 1900 nu mai este în secolul 21", 22 martie 2015, http : //www.adevarul.ro

Ciulac, Andreea ,"Sistemul de educație cel mai performant din Europa este în Finlanda. Care e rețeta succesului în condițiile în care nu se încurajeze concurența", 11 octombrie 2012, http : //www.evz.ro.

Anton, Alexandra – http : //www.spreadingeducation.wordpress.com.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatia estetica si artistica

EDUCATIA ESTETICA SI ARTISTICA   Conceptul de estetica si educatie estetica Conceptul de estetica isi are originea in limba greaca: aisthesis, aisthetikos ceea ce se refera la sensibil, placut, frumos. Estetica este stiinta...

Read more

Influente culinare de la centru si est e…

INFLUENŢE CULINARE DE LA CENTRU ŞI EST EUROPENI   Maistru instructor Hodorog Cristina C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj             Un studiu  făcut la făcut la Universitatea Charles din Praga pe adolescenţii din ţările...

Read more

Parteneriat familie-scoala

PARTENERIAT FAMILIE - ŞCOALÃ   Inst. DOBREA MONICA Şcoala cu cls. I -VIII „Înv. N. Pâslaru” Casin, jud. Bacãu     Motto: „Prezenta pãrintilor poate transforma cultura scolii.” ...

Read more

Acte necesare pentru inscrierea la gradu…

Actele necesare pentru înscrierea la examen GRADUL DIDACTIC  I  - seria 2011-2013     1.      Cerere de înscriere, adresată conducerii I.S.J. (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă la...

Read more

Educatia Globala context scop si obiecti…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -     CONTEXT   1.1.            GLOBALIZAREA, EDUCAŢIA  ŞI EDUCAŢIA GLOBALĂ Ca rezultat al legăturilor de cooperare şi interdependenţă dintre şări, lumea în care trăim a evoluat într-un singur sistem social. Relaţiile...

Read more

Proiectul Metoda de invatare si evaluare

PROIECTUL METODĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE   Ciobănescu Petruţa, profesor Gr. Şc. Industrial Construcţii de Maşini Nr. 2, Craiova   Rezumat: În acest articol voi prezenta câteva repere teoretice despre o metodă alternativă de invăţare/ evaluare-...

Read more

Evaluare Nationala 2016

Evaluare Nationala 2016 Vezi Ordinul nr. 5081/2015 din 31 august 2015 privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2015-2016.

Read more

Educarea estetica prin activitatile arti…

STUDIU PRIVIND EDUCAREA ESTETICĂ PRIN ACTIVITĂŢILE ARTISTICE-PLASTICE Prof. ȋnv. primar: Andrei Alexandra Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni, judeţul Argeş Rezumat: Dat fiind faptul...

Read more