TEMATICA ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE RUTIERĂ
ABORDARE DIDACTICĂ
În vederea realizării unei educaţii rutiere eficiente, continue şi coerente a preşcolarilor şi elevilor, educatorilor li se recomandă:
- abordarea transdisciplinară (utilizarea contextelor rutiere ca studii de caz la diverse discipline de studiu, ca: fizică, educaţie civică, psihologie, chimie, protecţia mediului, geografie, arte etc);
- centrarea activităţilor pe conştientizarea copiilor asupra complexităţii traficului şi riscului rutier;
- centrarea activităţilor pe identificarea riscului rutier şi a consecinţelor acestuia;
- centrarea activităţilor pe identificarea modalităţilor de prevenire a riscului rutier;
- utilizarea metodelor interactive, preponderent rezolvarea de probleme şi studiile de caz;
- formarea competenţelor de evaluare, autoevaluare şi decizionale.
Vă prezentăm tematica activităţilor de educaţie rutieră pe cicluri de învăţământ.
CICLUL PREŞCOLAR
OBIECTIVE
· Să conştientizeze existenţa traficului rutier;
· Să discrimineze spaţiul rutier de alte tipuri de spaţii pe baza descrierii elementelor definitorii ale fiecărui tip de spaţiu;
· Să identifice situaţii de trafic rutier;
· Să descrie situaţii de trafic rutier;
· Să conştientizeze necesitatea de a fi însoţiţi de un adult pe timpul deplasărilor în spaţii rutiere;
· Să cunoască şi să aplice reguli minimale de circulaţie în calitate de pieton;
· Să utilizeze o vestimentaţie corespunzătoare în timpul deplasării rutiere;
· Să cunoască necesitatea şi să utilizeze echipamentele de siguranţă cu care sunt dotate autovehiculele;
· Să cunoască riscul asociat spaţiilor din vecinătatea traficului rutier;
· Să-şi formeze abilităţi rutiere sigure în calitate de pieton;
· Să externalizeze un comportament sigur în situaţii de trafic rutier în calitate de pieton.
TEME PROPUSE
· Recunoaşterea particularităţilor traficului rutier;
· Tipuri de comportamente în contexte rutiere;
· Reguli minimale de circulaţie în calitate de pieton;
· Semne de circulaţie destinate pietonilor;
· Identificarea riscului rutier – limitele fizice şi psihice ale vârstei;
· Opreşte-te, ascultă, priveşte şi gândeşte!;
· Vestimentaţia adecvată deplasării rutiere;
· Echipamente de siguranţă (centura de siguranţă, scaunul pentru copii).
TIPURI DE ACTIVITĂŢI PROPUSE
· Povestiri însoţite de fişe de lucru;
· Crearea de mesaje pe baza povestirilor;
· Crearea de povestiri pe baza benzilor desenate;
· Fişe de lucru: identificarea vestimentaţiei adecvate, identificarea diferitelor categorii de autovehicule – importanţa lor – tipuri de comportament asociate; reguli de circulaţie în calitate de pieton, contexte rutiere de risc din vecinătatea traficului rutier; reguli minimale de siguranţă în spaţiile din jurul traficului rutier;
· Jocuri interactive( sunetele din trafic);
· Jocuri de rol;
· Realizarea de colaje;
· Activităţi practice: simulări de trafic, mersul în coloană pe trotuar, siguranţa în parc.
CICLUL PRIMAR
OBIECTIVE
· Să conştientizeze existenţa traficului rutier;
· Să discrimineze spaţiul rutier de alte tipuri de spaţii pe baza descrierii elementelor definitorii ale fiecărui tip de spaţiu;
· Să conştientizeze necesitatea de a fi însoţiţi de un adult pe timpul deplasărilor în spaţii rutiere;
· Să cunoască şi să aplice reguli minimale de circulaţie în calitate de pieton în mediul urban şi în mediul rural;
· Să cunoască şi să aplice normele de călătorie în mijloacele de transport în comun;
· Să cunoască şi să aplice normele de utilizare a transportului în comun;
· Să cunoască necesitatea şi să utilizeze echipamentele de siguranţă cu care sunt dotate autovehiculele;
· Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu bicicleta;
· Să cunoască riscul asociat spaţiilor din vecinătatea traficului rutier;
· Să-şi formeze abilităţi rutiere sigure în calitate de pieton;
· Sa-şi formeze abilităţi le de rezolvare de probleme;
· Să externalizeze un comportament sigur în situaţii de trafic rutier în calitate de pieton.
TEME PROPUSE
· Descrierea traficului rutier;
· Tipuri de autovehicule şi specificul lor (importanţă, utilitate, reguli de circulaţie asociate acestora);
· Categorii de pietoni (grupuri vulnerabile: copii, adolescenţi, vârstnici, limite de dezvoltare: fizice şi psihice – riscurile asociate acestora);
· Oraşul, comuna, satul;
· Strada, aleea, poteca;
· Spaţii de joacă ;
· Pietonul;
· Grupul de copii;
· Biciclistul – echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice ;
· Reguli de circulaţie asociate diferitelor semne de circulaţi;e
· Reguli de utilizare a transportului în comun;
· Tipuri de comportamente în calitate de pieton şi în transportul în comun;
· Vestimentaţia corectă în timpul deplasării rutiere;
· Contexte şi spaţii rutiere nesigure.
CONCEPTE
· Risc, pericol, hazard, repede, încet, aproape, departe, aglomeraţie, înspre , dinspre, larg, îngust, zgomot, linişte etc.
TIPURI DE ACTIVITĂŢI PROPUSE
· Fişe de lucru – reguli de circulaţie, spaţii rutiere de risc (cu vizibilitate redusă: curbe, dealuri, fără marcaje etc); activităţi care distrag atenţia, limitările fizice şi psihice ale vârstei, tipuri de drumuri – comportamente rutiere sigure asociate echipamente de siguranţă etc.;
· Crearea de povestiri pe baza benzilor desenate;
· Planificarea unei călătorii cu autobuzul, cu autoturismul, cu bicicleta, pe jos, cu părinţii, cu bunicii, cu grupul de prieteni, cu prietenul/prietena;
· Descrierea celei mai sigure rute înspre şi dinspre şcoală. Semne de circulaţie, marcaje întâlnite – reguli de circulaţie asociate – comportament rutier sigur. Pericole şi riscuri potenţiale – măsuri de prevenire a acestora.
· Activităţi practice în spaţiu deschis (curtea şcolii, strada, parcul): simulări, identificarea semnelor şi marcajelor rutiere destinate diferitelor reguli de circulaţie destinate şi diferitelor categorii de participanţi la trafic; identificarea vitezei de deplasare a unui tip de autovehicul după zgomot, după timpul în care parcurge o distanţă etc.
· Rolul şi regulamentul patrulelor şcolare de circulaţie;
· Rolul şi regulamentelor caravanelor de circulaţie;
· Jocuri interactive;
· Concursuri aplicative în spaţiu deschis;
· Crearea de mesaje pentru campanii rutiere.
CICLUL GIMNAZIAL
OBIECTIVE
· Să conştientizeze existenţa traficului rutier;
· Să discrimineze spaţiul rutier de alte tipuri de spaţii pe baza descrierii elementelor definitorii ale fiecărui tip de spaţiu;
· Să cunoască şi să aplice regulile de circulaţie în calitate de pieton în mediul urban şi în mediul rural;
· Să cunoască şi să aplice normele de călătorie în mijloacele de transport în comun;
· Să cunoască şi să aplice normele de utilizare a transportului în comun;
· Să cunoască necesitatea şi să utilizeze echipamentele de siguranţă cu care sunt dotate autovehiculele, bicicletele, rolele;
· Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu bicicleta;
· Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu rolele şi skateboardu-ul;
· Să cunoască riscul asociat spaţiilor din vecinătatea traficului rutier;
· Să-şi formeze abilităţi rutiere sigure în calitate de pieton, biciclist şi skateroller;
· Să-şi formeze abilităţi le de rezolvare de probleme;
· Să-şi formeze abilităţi decizionale;
· Să externalizeze un comportament sigur în situaţii de trafic rutier în calitate de pieton, biciclist.
TEME PROPUSE
· Descrierea traficului rutier;
· Tipuri de autovehicule şi specificul lor (importanţă, utilitate, reguli de circulaţie asociate acestora);
· Categorii de pietoni (grupuri vulnerabile: copii, adolescenţi, vârstnici, limite de dezvoltare: fizice şi psihice – riscurile asociate acestora);
· Oraşul, comuna, satul;
· Strada, aleea, poteca;
· Reguli de circulaţie asociate diferitelor semne de circulaţie;
· Reguli de utilizare a transportului în comun;
· Spaţii de joacă;
· Pietonul;
· Biciclistul – echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;
· Skateroller-ul - echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;
· Grupul de copii/prieteni,
· Tipuri de comportamente în calitate de pieton, biciclist, şi în transportul în comun;
· Vestimentaţia corectă în timpul deplasării rutiere;
· Contexte şi spaţii rutiere nesigure;
· Autocunoaştere;
· Agresivitate vs. asertivitate;
· Preadolescenţa şi problematica ei;
· Evaluarea contextului rutier.
CONCEPTE
· Risc, pericol, hazard, aglomeraţie, zgomot, liniste, decizie, opţiune, evaluare a contextului, auto-evaluare, autocunoaştere, agresivitate, teribilism, pre-adolescenţă, atenţie, resposansibilitate etc.
TIPURI DE ACTIVITĂŢI PROPUSE
· Studii de caz;
· Investigaţii la faţa locului;
· Campanii TV;
· Creare de postere;
· Elaborare de proiecte de siguranţă rutieră;
· Acţiuni comune cu agenţii de poliţie;
· Patrulele şcolare de circulaţie;
· Caravanele de circulaţie;
· Crearea de scenarii pe diferite teme: presiunea grupului, agresivitate, teribilism – identificarea riscului şi a celor mai bune metode de a face faţă acestor fenomene;
· Chestionare centrate pe diferite teme: auto-cunoaştere, evaluare a contextului rutier, presiunea grupului, consumul de alcool, reguli de circulaţie, luarea deciziei etc.
· Concursuri aplicative etc.;
· Activităţi în spaţiu deschis.
CICLUL LICEAL
OBIECTIVE
· Să cunoască şi să aplice regulile de circulaţie în calitate de pieton în mediul urban şi în mediul rural;
· Să cunoască şi să aplice normele de călătorie în mijloacele de transport în comun;
· Să cunoască şi să aplice normele de utilizare a transportului în comun,
· Să cunoască necesitatea şi să utilizeze echipamentele de siguranţă cu care sunt dotate autovehiculele, bicicletele, rolele, skateboardul, mopedul, motocicleta;
· Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu bicicleta;
· Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu rolele şi skateboardu-ul;
· Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu mopedul/motocicleta;
· Să cunoască riscul asociat spaţiilor din vecinătatea traficului rutier;
· Să-şi formeze abilităţi rutiere sigure în calitate de pieton, biciclist, skateroller, mopedist, motociclist şi conducător auto;
· Să analizeze factorii de risc determinanţi pentru accidental rutier;
· Să evalueze context rutiere şi factorii de risc asociaţi;
· Să acţioneze responsabil în situaţii de risc rutier;
· Să-şi formeze competenţe de autocunoaştere şi decizionale;
· Să-şi formeze abilităţi de identificare şi prevenire a riscului rutier;
· Să-şi adapteze comportamentului rutier la diferite contexte rutiere pentru prevenirea riscului rutier.
TEME PROPUSE
· Categorii de pietoni (grupuri vulnerabile: copii, adolescenţi, vârstnici, limite de dezvoltare: fizice şi psihice – riscurile asociate acestora);
· Oraşul, comuna, satul;
· Pietonul;
· Biciclistul – echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;
· Skateroller-ul - echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;
· Motociclistul - echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;
· Mopedistul - echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;
· Factori de risc rutier;
· Grupul de prieteni;
· Reguli de utilizare a transportului în comun;
· Tipuri de comportamente în calitate de pieton, biciclist, mopedist, motociclist şi în transportul în comun:
· Vestimentaţia corectă în timpul deplasării rutiere;
· Contexte şi spaţii rutiere nesigure;
· Autocunoaştere;
· Agresivitate vs. asertivitate;
· Adolescenţa şi problematica ei;
· Luarea deciziei;
· Evaluarea contextului rutier.
CONCEPTE
- Risc, pericol, hazard, aglomeraţie, zgomot, liniste, decizie, opţiune, evaluare a contextului, auto-evaluare, autocunoaştere, agresivitate, teribilism, adolescenţă, atenţie, resposansibilitate etc.
ACTIVITĂŢI PROPUSE
· DVD „Viaţa în trafic – între risc şi siguranţă”
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|