Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea instrumentului fishbone in activitatea didactica
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Mai 2016 20:29

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI FISHBONE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ

Profesor Bușcă Laura

Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari

Rezumat: Instrumentul Fishbone permite realizarea de resurse educaționale interactive. În acest articol este prezentat modul de utilizare a sa în cadrul orelor de curs, precum şi modul de realizare a resurselor cu ajutorul său.

Cuvinte cheie: resurse, interactive, educaționale, evaluare, jocuri

Profesorii de diferite specializări găsesc în instrumentul Fishbone un ajutor de nădejde în realizarea resurselor educaționale interactive. Cu ajutorul acestor resurse, învățarea nu mai este o corvoadă. Elevii învață mai mult, mai ușor și totuși distractiv.

Instrumentul educaţional Fishbone se găseşte la adresa http://www.classtools.net/education-games-php/fishbone și face parte din colecția ClassTools.

Această aplicație conține următoarele zone:

1. Factor 1, Factor 2, Factor 3, Factor 4 – zone în care profesorul specifică factorii;

2. Detail / Example (Detaliu / Exemplu) (câte trei pentru fiecare factor în parte) – zone în care elevii specifică detalii / exemple pentru factorul corespunzător;

3. Key Question (Întrebare cheie) – zonă în care profesorul specifică cerința.

Instrumentul Fishbone poate fi utilizat în activitatea de predare-învățare-evaluare. Testul-joc realizat cu această aplicație conține itemi de completare. Profesorul completează factorii, iar elevii detaliile sau exemplele din diagrama respectivă. De asemenea, Fishbone pot fi utilizat pentru prezentarea unei secvenţe de lecţii sub forma unei scheme. În acest caz profesorul completează de la început toată schema, urmând ca împreună cu elevii să poarte o discuție pe baza ei, fiind utilizată astfel pentru realizarea unor clasificări. Un avantaj al utilizării acestei aplicaţii prin testul aplicat în evaluare este evitarea ghicirii răspunsului de către elevi. Un alt avantaj este faptul că produsul obţinut de profesor poate fi utilizat şi la predare şi la învăţare. Consider că este util pentru cei al căror stil de învățare este cel vizual. Un dezavantaj este notarea greoaie a unui astfel de test, iar un dezavantaj al aplicaţiei consider că este numărul limitat de factori (patru) și de exemple pentru fiecare factor în parte (trei).

Realizarea unui test-joc cu ajutorul aplicației Fishbone presupune parcurgerea următoarelor etape:

Etapa 1. Apelăm aplicația utilizând URL-ul http://www.classtools.net/education-games-php/fishbone.

Etapa 2. Introducem cerința în zona corespunzătoare Key Question (Întrebare cheie).

Etapa 3. Introducem cei patru factori Factor 1, Factor 2, Factor 3, Factor 4 (dacă avem mai puțini factori de introdus, vor rămâne rămâne factori necompletați).

Etapa 4. Dacă dorim să realizăm un test-joc cu această aplicație vom lăsa detaliile/exemplele libere, urmând ca acestea să fie completate de elevi Detail / Example (Detaliu / Exemplu).

Etapa 5. Putem salva testul-joc ca pagină web, folosind pentru aceasta butonul „Save as Web Page” (Salvează ca Pagină Web), buton aflat în cadrul ferestrei în partea dreaptă-jos.

Etapa 6. Putem să încorporăm testul-joc în cadrul unui site / blog, folosind pentru aceasta butonul „Embed into blog / webpage” (Încorporează în blog / pagină web), buton aflat în dreapta butoului „Save as Web Page”.

Etapa 7. Elevii vor salva rezultatele făcând print screen-uri, pe care le vor insera fie într-un fișier Paint, fie într-un fișier Word. Fișierele vor fi adunate de către profesor de la elevi.

Elevilor de la clasa a XI-a le-am dat spre rezolvare testul-joc „Fractali” la sfârșitul lecției de predare a noțiunilor introductive despre fractali. Lor li s-a părut distractiv, util, interesant testul-joc pe care l-au avut de rezolvat. Le-a plăcut faptul că era interactiv. Au considerat că învățarea cu ajutorul resurselor educaționale interactive este mult mai ușoară. Și-au exprimat dorința de a mai realiza astfel de lecții interactive cu ei.

Testul-joc realizat pentru disciplina informatică, la clasa a XI-a constă în completarea exemplelor de fractali existenţi în natură, în organismul uman, în artă, precum şi pe calculator (virtuali). Testul-joc se află la adresa http://www.classtools.net/widgets/fishbone_6/vbbQO.htm.

Pentru utilizarea la clasă a testului-joc realizat cu Fishbone profesorul are nevoie de un laborator de informatică dotat cu calculatoare şi de conexiune la Internet. Fişa în acest caz este în format electronic.

Diagrama Fishbone poate fi utilizată cu succes şi în Managementul Proiectelor. Cu ajutorul său se stabilesc principalele cauze ce stau la baza apariţiei unei probleme. Fiecare cauză are la rândul ei subcauze. Cauzele sunt analizate şi îndepărtate, rând pe rând de către membrii grupului. Cu ajutorul acestei diagrame problema este mai bine înţeleasă.

Fishbone. este util atât în predare, cât și în învățare și evaluare. Resursele educaționale realizate cu ajutorul său pot fi utilizate la majoritatea disciplinelor. Designul testului-joc realizat cu Fishbone este atractiv, sugestiv şi totodată sintetic.

Bibliografie

  1. http://www.classtools.net/_SEARCH/index.php?template=fishbone Accesat 14 aprilie, 2016

  2. http://www.deklausen.ro/articol.aspx?aid=54&cid=2 Accesat 14 aprilie, 2016

 

Revista cu ISSN

Dezvoltarea capacitatilor perceptive de …

DEZVOLTAREA CAPACITĂŢILOR PERCEPTIVE, DE OBSERVARE ŞI DE REPREZENTARE A PREŞCOLARILOR   Educator Stan Luminiţa-Simona Gradiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi   Preşcolarii au o deschidere perceptivă specială asupra spectacolului lumii ceea ce stimulează în grad...

Read more

Scoala viitorului

ȘCOALA VIITORULUI Profesor Prisecaru Petre Şcoala Gimnazială ,,Ion Ghica” Tortoman, Constanţa Cu siguranţă, efectul evoluţiei sistemelor educaţionale la nivel mondial se va face simţit şi în învăţământul românesc...

Read more

Solutii de umbrire exterioara pentru sco…

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli licee si universitati

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli, licee si universitati Protectia solara nu ar trebui sa lipseasca in mediile academice, cu atat mai mult cu cat spatiul pentru studiu trebuie sa ofere...

Read more

La traduction ecole de tolerance

LA TRADUCTION – ÉCOLE DE TOLÉRANCE                                                                                              Prof. Cipriana-Manuela NICHITA,                                                                                     Colegiul Economic "Ion Ghica" Brăila   "La traduction est, au mieux, un écho."George Borrow                                                               Avant-propos   Abstract La traduction ne peut pas se réduire au...

Read more

Metodologia de evaluare externa a calita…

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 Axa prioritară 1 : "Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării...

Read more

Test geografie clasa a X-a

Test geografie – clasa a X-a     I. Pe harta de mai jos sunt marcate state şi oraşe. - identificaţi statele marcate pe hartă cu cifre de la 1 la 8  (8 puncte) -...

Read more

Structura noului an scolar 2014-2015

STRUCTURA NOULUI AN ŞCOLAR 2014-2015 Ministerul Educației a anunțat structura noului an școlar 2014-2015. Acesta va începe pe 15 septembrie 2014 şi se va încheia pe 19 iunie 2015. Elevii din...

Read more

Spune NU drogurilor - tipuri de droguri

Principalele tipuri de droguri     1. Haşişul şi marihuana 2. Opiacee 3. Halucinogene 4. Amfetamine 5. Sedative şi somnifere 6. Cocaina 7. Crack-ul 8. Droguri sintetice (designer drugs) - Ecstasy 9. Droguri...

Read more