Univers de copil

A+ R A-


Alimentatia umana si necesitatile calorice

 

Organismul uman dispune de un mecanism nervos de reglare cantitativa si calitativa a ingestiei, dar acest mecanism, datorita unor conditii psiho-sociale (de exemplu, datorita abundentei de alimente si posbilitatii de a consuma o hrana care da nastere unor “satisfactii” deosebite) a devenit mai putin eficient decat la animale.

Astfel, omul a dobandit unele obiceiuri alimentare neigienice, nefiziologice (de exemplu, consumul exagerat de dulciuri, de alcool, etc.). Aceasta suprasolicitare a tubului digestiv duce la obezitate si predispune la o serie de imbolnaviri ale altor organe (ficat, rinichi, inima, etc.).

Pe de alta parte, in intinse zone ale lumii, hrana este insuficienta.

Atat subnutritia, cat si alimentatia excesiva sau neechilibrata perturba grav sanatatea.

In stabilirea stiintifica a ratiei alimentare, primul obiectiv este acoperirea necesitatilor energetice ale omului, care difera in functie de varsta, sex, stare fiziologica, activitate, etc.

Sa vedem insa care sunt necesitatile calorice ale omului la diferite varste.

 

 

Varsta

Greutatea

(kg)

Inaltimea

(cm)

Necesitati energetice

(kcal/24 ore)

Barbati

13-15

16-19

49

63

163

175

3.100

3.600

25

45

65

 

70

 

175

3.200

3.000

2.550

Femei

13-15

16-19

49

54

160

162

2.600

2.400

25

45

65

 

58

 

163

2.300

2.200

1.800

 

Aceasta valoare energetica nu poate fi insa asigurata prin consumul unei singure categorii de substante, ci printr-o alimentatie variata, care sa corespunda si nevoilor plastice si celor catalitice.

 

Proteinele trebuie sa intre in hrana intr-o proportie de 13-18% din valoarea energetica totala a ratiei, ceea ce reprezinta un minimum de 1 g proteine pe kilogram de greutate corporala (1g/kg). Jumatate din proteinele hranei trebuie sa fie de provenienta animala. La femei, in cursul graviditatii si al alaptarii, cantitatea de proteine trebuie sa creasca la 1.5-2 g/kg, iar la copii, in perioada de crestere, sa ajunga la 3.5g/kg.

Glucidele trebuie sa acopere 50-65% din energia ratiei, cantitatea minima zilnica fiind de 40-60 g, iar lipidele trebuie sa acopere 20-30% din valoarea energetica a ratiei.

 

Intr-o alimentatie rationala trebuie asigurat si un aport corespunzator de vitamine.

Exista si o serie de cerinte in ceea ce priveste substantele minerale (clorura de sodiu, calciu, etc.). In alcatuirea unei diete rationale se tine seama si de modificarile pe care le sufera alimentele in cursul prepararii culinare. Astfel, fierberea duce la distrugerea unor vitamine, prajirea excesiva are drept consecinta aparitia unor produsi iritativi, etc.


Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Balada Mesterului Manole

Balada Mesterului Manole

Balada Meşterului Manole culeasă de Vasile Alecsandri   Meşterul Manole sau Monastirea ArgeşuluiPe Argeş în gios, Pe un mal frumos, Negru-vodă trece Cu tovarăşi zece:

Toamna George Cosbuc

Toamna George Cosbuc

Toamna - George Coşbuc   Toamna târziu,În noaptea cu lună,Cum vâjâie codruŞi geme, şi sună!

Martisor 2014

Martisor 2014

Martisor 2014 1 Martie aduce bucuria venirii primaverii. Romanii se bucura de aceasta sarbatoare intr-un mod original, prin oferirea de martisoare. Martisorul a avut la origine rolul de a proteja impotriva...

Retina si examenul fundului de…

Retina si examenul fundului de ochi

  Retina si examenul fundului de ochi   Cel putin o data pe an nu ar strica sa mergeti la un medic oftalmolog pentru un control. Nu uitati de examenul numit “fund de...

Nastratin Hogea si turbanul

Nastratin Hogea si turbanul

Nastratin Hogea si turbanul   Odata, la targ, lui Nastratin i-a placut grozav de tare un turban.- Cum il dai?, l-a intrebat pe negustor, luandu-si aerul unui cumparator serios.