SISTEMUL DE INVĂŢAMÂNT DIN ROMÂNIA
Sistemul de învăţământ reprezintă principalul subsistem al sistemului de educaţie, care se referă la organizarea instituţională a învăţământului.
În cadrul sistemului de învăţământ sunt reunite instituţiile specializate implicate în procesul de educaţie, cercetare şi cultură, responsabile de realizarea în mod organizat, planificat şi metodic a dezideratelor educative.
Sistemul de învăţământ, în sens larg, cuprinde “ansamblul instituţiilor care participă la organizarea arhitecturii şcolare, adică la derularea generală a studiilor pe cicluri, orientări, filiere.”
Privit din această perspectivă, sistemul de învăţământ are un caracter deschis incluzând pe lângă instituţiile şcolare şi universitare cu caracter formal şi instituţiile specializate în instruire nonformală, cum ar fi centrele de pregătire profesională, cluburile, taberele şcolare, programele de radio / televiziune şcolară / universitară, pe de o parte şi pe de alta parte, diferiţi agenţi sociali cu care şcoala stabileşte relaţii de tip contractual (şcolile militare, şcolile profesionale, biserica) sau consensuale (familia, comunitatea locală).
În sens restrâns sistemul de învăţământ cuprinde instituţiile şcolare (şcoala primară, gimnaziul, liceul, învăţământul profesional şi superior), organizate pe trepte, cicluri şi ani de studii. Privit din acest punct de vedere, sistemul de învăţământ este definit ca sistem şcolar, “specializat în realizarea funcţiilor pedagogice ale sistemului de educaţie la nivelul procesului de instruire, în cadrul concret al activităţii didactice / educative.”
STRUCTURA
Principalele niveluri de structurare a sistemului de învăţământ sunt:
1. Nivelul învăţământului primar:
· treapta învăţământului preşcolar
· treapta învăţământului primar (clasele I-IV)
2. Nivelul învăţământului secundar:
1. treapta învăţământului secundar inferior (clasele V-IX)
2. treapta învăţământului secundar superior:
I. liceal (clasele X-XII)
II. profesional: - şcoli profesionale de 1-2 ani/profesii simple
- şcoli profesionale de 2-3 ani/profesii complexe
3. Nivelul învăţământului superior:
· treapta învăţământului superior de scurtă durată (2-3 ani)
· treapta învăţământului superior de lungă durată (4-6 ani)
· treapta învăţământului superior post-universitar (studii aprofundate, masterat, doctorat);
Specificul diverselor niveluri de organizare ale învăţământului este următorul:
· nivelul învăţământului primar este axat pe dobândirea culturii generale de factură instrumentală (dobândirea deprinderilor de scriere, citire, de calcul, iniţierea în limbaje specifice);
· nivelul învăţământului secundar inferior / gimnazial urmăreşte dobândirea culturii generale de bază (cunoştinţe fundamentale din principalele domenii ale cunoaşterii);
· nivelul învăţământului secundar superior / liceal vizează orientarea culturii generale spre anumite domenii de cunoaştere (ştiinţă, socio-uman, tehnologie, economie.), cu deschidere spre cultura opţională de specialitate;
· nivelul învăţământului profesional înglobează orientarea înspre dobândirea culturii de specialitate necesare practicării unei anumite profesii;
· nivelul învăţământului superior / universitar este axat pe aprofundarea teoretico-practică specializată a unui anumit domeniu de cunoaştere.
Articole asemanatoare mai vechi:
|