Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


GHID PRACTIC
Luni, 08 Decembrie 2008 00:00

Lazar Mihaiela

 

 

GHID PRACTIC AL AUTOFORMARII MANAGERIALE

A PROFESORULUI

 

 

 

In cuprins:

 

Managementul organizarii activitatii

Managementul proiectarii

Managementul comportamentului eficace

Managementul influentarii, motivarii

Managementul comunicarii

Managementul relatiilor

Managementul stresului la clasa

Managementul evaluarii

 

1. Managementul organizarii activitatii

§ Realizati o lista a obiectivelor pe etape, situatii si programati actiunile dozand timpul necesar

§ Stabiliti prioritatile si organizati resursele, conditiile, activitatea elevilor

§ Realizati sarcinile in ordinea lor logica, didactica, la momentul oportun al invatarii

§ Imbinati sarcinile atribuite intregii clase cu cele pe grupe si cu cele individuale

§ Prevedeti circulatia eficienta a informatiilor asupra activitatilor, elevilor, ca si a retelelor de comunicare

§ Acordati atentie relatiilor intre elevi in timpul activitati, nu minimizalti relatiile informale

§ Diversificati, alternati tipurile de activitati, situatii ca elevii sa-si mentina atentia, motivatia participarii

§ Anticipati actiunile elevilor pe categorii de obiective si oferiti indrumarile adecvate

§ Grupati intrebarile referitoare la “cine”: cine raspunde, cine rezolva anumite sarcini, cine poate primi responsabilitati in activitate

§ Grupati intrebarile referitoare la “ce”: ce este de facut pentru fiecare obiectiv sau clasa, cum trebuie prevenit si combatut, ce conditii sunt necesare, etc.

§ Definiti realizarea procesuala, situationala a organizarii activitatilor

§ Realizati schematic derivarea activitatilor in etape, sarcini, actiuni, situatii, operatii de predare-invatare-evaluare.

 

 

2. Managementul proiectarii

 

§ Realizati o analiza profunda a rezultatelor anterioare, prin metodele date, pentru a desprinde perspectivele

§ Definiti in mod adecvat obiectivele de diferite tipuri ale conditiilor concrete

§ Rezolvati relatia obiective-sarcini, actiuni, pentru a nu formula alte sarcini sau sarcini la modul general, valabile oricand, oriunde

§ Precizati in sistem actiunile la un obiectiv, atat pentru elevi cat si pentru dvs.

§ Analizati, valorificati adecvat categoriile de resurse, nu numai cele informationale

§ Asigurati diferitele conditii pentru participarea, implicarea elevilor

§ Imbinati corect diagnoza cu prevederea, apoi cu planificarea-proiectarea si programarea

§ Elaborati proiectele, programele in mai multe variante, pentru ca apoi sa decideti asupra celei mai eficiente

§ Stabiliti si criteriile de masurare, de apreciere a indeplinirii obiectivelor

§ Prevedeti dificultatile, greselile tipice posibile si formulati variante de rezolvare

§ Preveniti in loc sa combateti diferite efecte negative, comportamente, influente

§ Realizati o listare a situatiilor problematice ale activitatii si solutii adecvate

§ Utilizati in sistem si alternativ metodele de proiectare, surprinzandu-va elevii prin varietatea stilului de actiune

§ Deduceti, organizati mai multe programe operative de rezolvare a diferitelor obiective ale activitatii, pe situatii, pe probleme, pe langa proiectul general

§ Feriti-va ca planul, proiectul actual sa nu fie identice cu cele anterioare sau inadecvate specificului clasei

§ Discutati la inceputul activitatii (semestru, capitol) proiectele cu elevii sau adaptati-le dupa sugestiile lor

§ Tratati proiectarea ca fiind strans legata de decizie, respectandu-i deci conditiile, etapele

§ Realizati un portofoliu propriu cu modele ale diferitelor categorii de proiecte la disciplina dvs., pentru a va afirma apoi rationalitatea, creativitatea, dezvoltarea pentru cercetare

 

 

3. Managementul comportamentului eficace

 

§ Acordati atentia cuvenita formarii culturii manageriale, pentru a conduce educatia, instruirea elevilor

§ Nu absolutizati valoarea pregatirii de specialitate, ca fiind generatoare si de competente manageriale

§ Nu exagerati rolul experientei empirice, ignorand ratiunea, teoria

§ Convingeti-va ca procesul managerial solicita informatii din domenii colaterale si procedati in consecinta

§ Nu este suficient sa aveti doar informatii manageriale in sistem, ci sa le convertiti intr-o conceptie, un stil in competente practice

§ Deveniti model pentru elevi, atunci cand acestia apreciaza aspectele vizibile ale culturii dvs., in motivarea actiunilor, in perfectionarea calitatilor personale, in afirmarea creativa, in coordonarea actiunilor si resurselor

§ Cautati sa deveniti nu numai lider formal, ci si informal, recunoscut de elevi

§ Fiti atenti la calitatile personale care sunt urmarite si luate model de catre elevi: energia, initiativa, echilibrul emotional, sinceritatea, obiectivitatea, respectul, comunicarea eficienta, dorinta de perfectionare, cautarea de solutii optime, utilizarea diferentiata a metodelor, coordonare s.a.

§ Daca aveti un temperament coleric, controlati-va impulsivitatea, aplecati-va asupra obiectivelor operationale, reduceti inegalitatea actionala, valorificati-va corect forta de actiune, cooperarea

§ Daca aveti un temperament sangvinic, fiti atent la instabilitatea in relatii, la tendinta de a fi impresionabil si a genera tensiuni, dar valorificati-va mobilitatea, forta, echilibrul, stapaniti-va tendinta spre superficialitate

§ Daca sunteti flegmatic, valorificati-va echilibrul, calmul, perseverenta, cumpatarea, realismul, spiritual practic, dar perfectionati-va sau compensati reactivitatea scazuta, slaba afectivitate

§ Stabiliti-va criterii de observare, analiza a actiunilor, situatiilor, cazurilor

§ Sesizati la timp factorii care influenteaza pozitiv sau negativ

§ Cand gresiti, recunoasteti si corectati-va in mod firesc in fata elevilor

§ Nu pastrati mereu o atitudine formala, dar nici nu exagerati cu permisivitatea in decizii, actiuni

§ Ca sa raspundeti eficient la o situatie concreta, impletiti autoritatea cu responsabilitatea, dozarea criteriilor impuse cu libertatea elevilor, conexiunea inverse, orientarea spre rezultate

§ Evitati volumul mare de sarcini, prin ierarhizarea lor

§ Veti lucra eficient cu elevii, daca ii veti cunoaste bine, veti dovedi pricepere de a-i mobiliza, a-i motiva, a realiza climatul participativ, comunicarea, informarea

§ Nu confundati (limitati) competenta manageriala cu volumul de informatii in domeniu, nici cu capacitatile intelectuale, nici cu autoritatea investita. Ea apare numai in procesul managerial, in realizarea conducerii efective a activitatii

 

 

4. Managementul influentarii, motivarii

 

§ Sesizati, analizati si invatati din erorile, greselile elevilor, caci sunt si oglinda muncii dumneavoastra

§ Nu insistati sa pledati in fata elevilor ca disciplina dumneavoastra este cea mai importanta in formarea lor

§ Evitati sa considerati murmurul din clasa, miscarea elevilor, cautarea in manual in timpul predarii ca lipsa de interes, de atentie. Convingeti-va de cauze, continutul acestora, si chiar stimulati

§ Ajutati elevii sa ia decizii rationale, completandu-le informatiile, solutiile de rezolvare, argumentele

§ Utilizati umorul, pauza, tacerea in momentele tensionate sau concentrati-va pe alte momente care calmeaza

§ Nu respingeti ideile elevilor, diferite de ale dumneavoastra; utilizati-le, stimulati productia lor

§ Mai eficient este sa fiti ferm cu elevii la inceput, devenind mai relaxat apoi

§ Pregatiti activitatile in amanunt, caci elevii sesizeaza si utilizeaza descumpanirile dumneavoastra

§ Pregatiti exemple, solutii, sarcini alternative pentru diferite situatii, elevi

§ Dovediti fermitate si consecventa in aplicarea sanctiunilor

§ Evitati confruntarea cu elevii in fata clasei; vor primi noi aliati

§ Precizati elevului detaliile realizarii pentru care este recompensat

§ Precizati elevilor standardele de atins, efortul ce trebuie depus, modalitatile de indeplinire a sarcinilor, pentru a primi o apreciere pozitiva

§ Comparati performantele actuale cu cele anterioare si anticipati-le pe cele viitoare

§ Centrati atentia elevilor pe comportamentul propriu, desfasurat in realizarea performantelor si intariti-l pe cel dezirabil

§ Nu analizati performanta unui elev prin prisma performantelor colegilor, intarind astfel competitia, rivalitatea

§ Convingeti elevii ca patru elemente sunt esentiale pentru succes: scopul clar, intelegerea si acceptarea valorilor cuprinse in sarcini, alcatuirea si respectarea unui proiect de actiune, utilizarea adecvata a resurselor necesare.

 

 

 

Ultima actualizare în Miercuri, 20 Iunie 2012 13:26
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Genul liric

GENUL LIRIC Prof. Ștefan Maximiliana, Școala Gimnazială „Ion Buteanu” Buceș, jud. Hunedoara Genul liric se situează în ...

Read more

Protocol de colaborare model

PROTOCOL DE COLABORARE - MODEL   Vă prezentăm un model pentru protocol de colaborare în activităţile pe care le iniţiaţi şi le desfăşuraţi în cadrul şcolii, prin cooperare, parteneriate, proiecte.

Read more

Difference Differance sau instabilitatea…

 DIFFÉRENCE / DIFFÉRANCE SAU INSTABILITATEA LIMBAJULUI LA DERRIDA   Prof. Drd. Miron Costina Violeta Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, Dolj   „Celebra definiţie a lui Saussure, conform căreia limba este un sistem alcătuit din diferenţe...

Read more

Chestionar pentru personalul didactic in…

ANEXA Nr. 9   la regulament   CHESTIONAR pentru personalul didactic*)      ___________    *)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.   - model -   In scopul diagnosticarii procesului institutional din scoala dvs., a stabilirii unor...

Read more

Mihai Eminescu poet national si valoare …

Mihai Eminescu- poet naŢional Şi valoare europeană -diseminare parteneriat mulTilateral ACTIVE FOR EU   Prof. Casangiu Adriana-Daniela Grădiniţa cu PP “Nicolae Romanescu” Craiova   Opera marelui Eminescu, cel mai important poet naţional român, este fără...

Read more

Error analysis good feedback for teacher…

ERROR ANALYSIS. GOOD FEEDBACK FOR TEACHERS Profesor: Elisabeta Maxim Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Botoşani Abstract In the past forty years, studies of second language learning have occupied a central...

Read more

Experienta interactiva elearning

EXPERIENŢA INTERACTIVĂ eLEARNING   Prof. Gabriela Gorgan Şcoala Gimnaziala Petriş, Bistriţa – Năsăud   Educaţia în secolul XXI presupune elaborarea unor evaluări bazate pe standarde şi obiective în corelaţie cu competenţele cheie ale secolului, cu...

Read more

Nanoparticule

Nanoparticule

II.1. NANOPARTICULE Nanoparticulele sunt bucăţi/piese foarte mici dintr-un material mai mare. Ce se întâmpla când creaţi astfel de piese mici? PIESE MICI = MAI MULTE SUPRAFEŢE MAI MULTE SUPRAFEŢE =...

Read more