Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


GHID PRACTIC
Luni, 08 Decembrie 2008 00:00

Lazar Mihaiela

 

 

GHID PRACTIC AL AUTOFORMARII MANAGERIALE

A PROFESORULUI

 

 

 

In cuprins:

 

Managementul organizarii activitatii

Managementul proiectarii

Managementul comportamentului eficace

Managementul influentarii, motivarii

Managementul comunicarii

Managementul relatiilor

Managementul stresului la clasa

Managementul evaluarii

 

1. Managementul organizarii activitatii

§ Realizati o lista a obiectivelor pe etape, situatii si programati actiunile dozand timpul necesar

§ Stabiliti prioritatile si organizati resursele, conditiile, activitatea elevilor

§ Realizati sarcinile in ordinea lor logica, didactica, la momentul oportun al invatarii

§ Imbinati sarcinile atribuite intregii clase cu cele pe grupe si cu cele individuale

§ Prevedeti circulatia eficienta a informatiilor asupra activitatilor, elevilor, ca si a retelelor de comunicare

§ Acordati atentie relatiilor intre elevi in timpul activitati, nu minimizalti relatiile informale

§ Diversificati, alternati tipurile de activitati, situatii ca elevii sa-si mentina atentia, motivatia participarii

§ Anticipati actiunile elevilor pe categorii de obiective si oferiti indrumarile adecvate

§ Grupati intrebarile referitoare la “cine”: cine raspunde, cine rezolva anumite sarcini, cine poate primi responsabilitati in activitate

§ Grupati intrebarile referitoare la “ce”: ce este de facut pentru fiecare obiectiv sau clasa, cum trebuie prevenit si combatut, ce conditii sunt necesare, etc.

§ Definiti realizarea procesuala, situationala a organizarii activitatilor

§ Realizati schematic derivarea activitatilor in etape, sarcini, actiuni, situatii, operatii de predare-invatare-evaluare.

 

 

2. Managementul proiectarii

 

§ Realizati o analiza profunda a rezultatelor anterioare, prin metodele date, pentru a desprinde perspectivele

§ Definiti in mod adecvat obiectivele de diferite tipuri ale conditiilor concrete

§ Rezolvati relatia obiective-sarcini, actiuni, pentru a nu formula alte sarcini sau sarcini la modul general, valabile oricand, oriunde

§ Precizati in sistem actiunile la un obiectiv, atat pentru elevi cat si pentru dvs.

§ Analizati, valorificati adecvat categoriile de resurse, nu numai cele informationale

§ Asigurati diferitele conditii pentru participarea, implicarea elevilor

§ Imbinati corect diagnoza cu prevederea, apoi cu planificarea-proiectarea si programarea

§ Elaborati proiectele, programele in mai multe variante, pentru ca apoi sa decideti asupra celei mai eficiente

§ Stabiliti si criteriile de masurare, de apreciere a indeplinirii obiectivelor

§ Prevedeti dificultatile, greselile tipice posibile si formulati variante de rezolvare

§ Preveniti in loc sa combateti diferite efecte negative, comportamente, influente

§ Realizati o listare a situatiilor problematice ale activitatii si solutii adecvate

§ Utilizati in sistem si alternativ metodele de proiectare, surprinzandu-va elevii prin varietatea stilului de actiune

§ Deduceti, organizati mai multe programe operative de rezolvare a diferitelor obiective ale activitatii, pe situatii, pe probleme, pe langa proiectul general

§ Feriti-va ca planul, proiectul actual sa nu fie identice cu cele anterioare sau inadecvate specificului clasei

§ Discutati la inceputul activitatii (semestru, capitol) proiectele cu elevii sau adaptati-le dupa sugestiile lor

§ Tratati proiectarea ca fiind strans legata de decizie, respectandu-i deci conditiile, etapele

§ Realizati un portofoliu propriu cu modele ale diferitelor categorii de proiecte la disciplina dvs., pentru a va afirma apoi rationalitatea, creativitatea, dezvoltarea pentru cercetare

 

 

3. Managementul comportamentului eficace

 

§ Acordati atentia cuvenita formarii culturii manageriale, pentru a conduce educatia, instruirea elevilor

§ Nu absolutizati valoarea pregatirii de specialitate, ca fiind generatoare si de competente manageriale

§ Nu exagerati rolul experientei empirice, ignorand ratiunea, teoria

§ Convingeti-va ca procesul managerial solicita informatii din domenii colaterale si procedati in consecinta

§ Nu este suficient sa aveti doar informatii manageriale in sistem, ci sa le convertiti intr-o conceptie, un stil in competente practice

§ Deveniti model pentru elevi, atunci cand acestia apreciaza aspectele vizibile ale culturii dvs., in motivarea actiunilor, in perfectionarea calitatilor personale, in afirmarea creativa, in coordonarea actiunilor si resurselor

§ Cautati sa deveniti nu numai lider formal, ci si informal, recunoscut de elevi

§ Fiti atenti la calitatile personale care sunt urmarite si luate model de catre elevi: energia, initiativa, echilibrul emotional, sinceritatea, obiectivitatea, respectul, comunicarea eficienta, dorinta de perfectionare, cautarea de solutii optime, utilizarea diferentiata a metodelor, coordonare s.a.

§ Daca aveti un temperament coleric, controlati-va impulsivitatea, aplecati-va asupra obiectivelor operationale, reduceti inegalitatea actionala, valorificati-va corect forta de actiune, cooperarea

§ Daca aveti un temperament sangvinic, fiti atent la instabilitatea in relatii, la tendinta de a fi impresionabil si a genera tensiuni, dar valorificati-va mobilitatea, forta, echilibrul, stapaniti-va tendinta spre superficialitate

§ Daca sunteti flegmatic, valorificati-va echilibrul, calmul, perseverenta, cumpatarea, realismul, spiritual practic, dar perfectionati-va sau compensati reactivitatea scazuta, slaba afectivitate

§ Stabiliti-va criterii de observare, analiza a actiunilor, situatiilor, cazurilor

§ Sesizati la timp factorii care influenteaza pozitiv sau negativ

§ Cand gresiti, recunoasteti si corectati-va in mod firesc in fata elevilor

§ Nu pastrati mereu o atitudine formala, dar nici nu exagerati cu permisivitatea in decizii, actiuni

§ Ca sa raspundeti eficient la o situatie concreta, impletiti autoritatea cu responsabilitatea, dozarea criteriilor impuse cu libertatea elevilor, conexiunea inverse, orientarea spre rezultate

§ Evitati volumul mare de sarcini, prin ierarhizarea lor

§ Veti lucra eficient cu elevii, daca ii veti cunoaste bine, veti dovedi pricepere de a-i mobiliza, a-i motiva, a realiza climatul participativ, comunicarea, informarea

§ Nu confundati (limitati) competenta manageriala cu volumul de informatii in domeniu, nici cu capacitatile intelectuale, nici cu autoritatea investita. Ea apare numai in procesul managerial, in realizarea conducerii efective a activitatii

 

 

4. Managementul influentarii, motivarii

 

§ Sesizati, analizati si invatati din erorile, greselile elevilor, caci sunt si oglinda muncii dumneavoastra

§ Nu insistati sa pledati in fata elevilor ca disciplina dumneavoastra este cea mai importanta in formarea lor

§ Evitati sa considerati murmurul din clasa, miscarea elevilor, cautarea in manual in timpul predarii ca lipsa de interes, de atentie. Convingeti-va de cauze, continutul acestora, si chiar stimulati

§ Ajutati elevii sa ia decizii rationale, completandu-le informatiile, solutiile de rezolvare, argumentele

§ Utilizati umorul, pauza, tacerea in momentele tensionate sau concentrati-va pe alte momente care calmeaza

§ Nu respingeti ideile elevilor, diferite de ale dumneavoastra; utilizati-le, stimulati productia lor

§ Mai eficient este sa fiti ferm cu elevii la inceput, devenind mai relaxat apoi

§ Pregatiti activitatile in amanunt, caci elevii sesizeaza si utilizeaza descumpanirile dumneavoastra

§ Pregatiti exemple, solutii, sarcini alternative pentru diferite situatii, elevi

§ Dovediti fermitate si consecventa in aplicarea sanctiunilor

§ Evitati confruntarea cu elevii in fata clasei; vor primi noi aliati

§ Precizati elevului detaliile realizarii pentru care este recompensat

§ Precizati elevilor standardele de atins, efortul ce trebuie depus, modalitatile de indeplinire a sarcinilor, pentru a primi o apreciere pozitiva

§ Comparati performantele actuale cu cele anterioare si anticipati-le pe cele viitoare

§ Centrati atentia elevilor pe comportamentul propriu, desfasurat in realizarea performantelor si intariti-l pe cel dezirabil

§ Nu analizati performanta unui elev prin prisma performantelor colegilor, intarind astfel competitia, rivalitatea

§ Convingeti elevii ca patru elemente sunt esentiale pentru succes: scopul clar, intelegerea si acceptarea valorilor cuprinse in sarcini, alcatuirea si respectarea unui proiect de actiune, utilizarea adecvata a resurselor necesare.

 

 

 

Ultima actualizare în Miercuri, 20 Iunie 2012 13:26
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Ecoeducatia

ECOEDUCAȚIA prof. Arjoca Mihaela Maria Colegiul Tehnic ‘’ Ion Mincu”, Timișoara Rezumat: Ecoeducația va ajuta la dezvoltarea umanității. Cuvinte cheie: ecologie, mediu, educație, evoluție. ...

Read more

Argourile acronimele emoticoanele si nou…

ARGOURILE, ACRONIMELE, EMOTICOANELE ŞI NOUL LIMBAJ FOLOSIT PE INTERNET   Profesor Camelia Kallos Grupul Şcolar “Gheorghe Lazăr” Pecica, jud. Arad     Prezenta lucrare reprezintă un studiu pentru o activitate susținută cu ocazia zilei de...

Read more

Metodologia cadru privind mobilitatea pe…

Metodologia cadru privind mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2013-2014 modificata si completata   Vezi ordinul pentru modificarea şi completarea Metodologiei - cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar...

Read more

Despre problemele elevilor care ne creea…

DESPRE PROBLEMELE ELEVILOR CARE NE CREEAZĂ PROBLEME   Silvia Brănescu, Profesor de Limba si literatura română Şcoala cu Clasele I-VIII Mintiu Gherlii, Cluj   Într-un ziar apărea cu ceva timp în urmă un articol care...

Read more

Infiintare Consiliul National pentru Pre…

Înfiinţare Consiliul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Violenţei în mediul şcolar   Ministrul Liviu Marian Pop a emis ordinul de înfiinţare a Consiliului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Violenţei în mediul şcolar Ministrul interimar...

Read more

Determinarea sensibilitatii bacteriilor …

DETERMINAREA SENSIBILITĂŢII BACTERIILOR LA ANTIBIOTICE Prof. Chiroşcă Gabriela Şcoala Gimnazială Horleşti Rezistenţa la antibiotice este o calitate funcţională şi inevitabilă a bacteriilor antibacteriene. Pentru a...

Read more

DEZVOLTAREA CREATIVITATII LA ELEVI

STUDIU DE SPECIALITATE DEZVOLTAREA CREATIVITÃŢII LA ELEVI Învãtãtor Ciorbã Ramona Nicoleta Şcoala cu clasele I-IV Popeni, comuna Cãiuti, judetul Bacãu     "Nu uita cã Dumnezeu te-a trimis pe lume sã-L înlocuiesti, sã dai...

Read more

Familia refugiu inchisoare sau scoala a …

FAMILIA: REFUGIU, ÎNCHISOARE SAU ŞCOALA A IUBIRII?   Profesor Şulic Adrian Şcoala cu clasele I –VIII, Nr. 1, Dorohoi, Botoşani      ,,Sentimentele de stimă pot apărea doar într-o atmosferă unde diferenţele între indivizi sunt apreciate,...

Read more