Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Platforme de elearning Moodle si Ael
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Aprilie 2014 20:15

PLATFORME DE ELEARNING MOODLE ŞI AEL

STUDIU ŞTIINŢIFIC

 

Profesor Grecu Daniela, 

Liceul de Arte “Marin Sorescu” Craiova

 

Moodle este un Sistem de management al învătării / predării – Learning Management System (LMS). O altă denumire pentru Moodle o reprezintă cea de Mediu de Învăţare Virtual– Virtual Learning Environment (VLE). Platforma Moodle  pune la dispozitia utlizatorilor săi o serie de resurse şi activitaţi.

AeL este un sistem prin excelenţă flexibil, putând fi folosit în diferite limbi, regiuni, pe niveluri de studiu şi tipuri de instituţii de învăţământ. Platforma oferă funcţionalităţi complete pentru toţi participanţii la procesul educaţional: elevi, profesori, directorii instituţiilor de învăţământ, personalul administrativ, părinţi.

 

Platforma Moodle este construită din module care oferă capabilităţi diferite de colaborare, comunicare, E-learning şi nu numai. Moodle poate fi accesat de la orice calculator conectat la internet. Scopul principal al platformei este de a oferi un cadru de interacţiune pentru profesori şi elevii lor. Moodle este construit respectând principiile direcţiei Constructiviste a Învăţării –conform căreia oamenii ar învăţa cel mai bine prin implicare şi experienţe.

 Platforma Moodle  pune la dispozitia utlizatorilor săi o serie de resurse şi activitati. Printre resursele puse la dispoziţie de Moodle amintim:

-          Book - Modulul Book permite unui profesor să creeze o resursă cu mai multe pagini (ca un format de carte) cu capitole şi subcapitole. Cărţile pot conţine fişiere media, cât şi texte şi sunt utile pentru afişarea de pasaje lungi de informaţii care pot fi defalcate în secţiuni.

-          Dosar – Modulul Dosar permite unui profesor includerea mai multor fişiere într-un singur folder (director). Aici pot fi ataşate arhive sau create fodere goale pentru a introduce diferite fişiere.

-          Eticheta - Un ecuson permite textului şi imaginilor să fie introduse în activităţile accesibile prin link-urile paginii de curs.

-          Lightbox Gallery – permite introducerea de imagini şi afişarea acestora sub forma de galerie

-          Pagina - O pagină permite să se afişeze şi editeze o pagină web într-un curs.

-          URL – permite introducerea unui link web ca şi resursă a cursului

Printre activităţile puse la dispozitie de Moodle amintim:

-          Alegere - permite profesorului să pună o întrebare şi să specifice mai multe opţiuni de răspunsuri.

-          Assignment – permite profesorului să dea o tema, să vizualizeze tema realizată de fiecare elev în parte (totul de pe contul său) şi să ofere note şi feedback.

-          Baza de date - permite folosirea de activităţi ce au nevoie de baze de date permite participanţilor să creeze, să întreţină şi să caute intrări în baze de date. Formatul şi structura acestor intrări pot fi aproape nelimitate, inclusiv imagini, fişiere, URL-uri, numere şi texte, printre multe altele.

-          Glosar - Modulul care permite folosirea de activităţi ce au nevoie de baze de date permite participanţilor să creeze, să întreţină şi să caute intrări în baze de date. Formatul şi structura acestor intrări pot fi aproape nelimitate, inclusiv imagini, fişiere, URL-uri, numere şi texte, printre multe altele.

-          Teme:

·         Functionalitate complexa de  încărcare fişere - Acest tip de temă permite fiecărui participant să încarce unul sau mai multe fişiere în orice format. Fişierele încărcate pot fi documente editate cu orice tip de procesor de text, imagini, site-uri Web arhivate, sau orice alt fel de format solicitat de profesor. Se pot de asemenea încărca mai multe fişiere de răspuns. Fişierele de răspuns pot fi încărcate înainte de trimiterea temei şi pot fi folosite astfel încât fiecare participant să lucreze pe un fişier individual.

·         Text online - Acest tip de temă permite fiecărui participant să încarce unul sau mai multe fişiere în orice format. Fişierele încărcate pot fi documente editate cu orice tip de procesor de text, imagini, site-uri Web arhivate, sau orice alt fel de format solicitat de profesor. Se pot de asemenea încărca mai multe fişiere de răspuns. Fişierele de răspuns pot fi încărcate înainte de trimiterea temei şi pot fi folosite astfel încât fiecare participant să lucreze pe un fişier individual.

·         Incarcă un singur fişier - Acest tip de temă permite fiecărui participant să încarce un singur fişier, de orice tip. Fişierul încărcat poate fi un document editat cu orice tip de procesor de text, o imagine, un site Web arhivat, sau orice alt fel de format solicitat de profesor.

-         Etc.

 

AeL este un sistem prin excelenţă flexibil, putând fi folosit în diferite limbi, regiuni, pe niveluri de studiu şi tipuri de instituţii de învăţământ. Platforma oferă funcţionalităţi complete pentru toţi participanţii la procesul educaţional: elevi, profesori, directorii instituţiilor de învăţământ, personalul administrativ, părinţi.

Factorii responsabili de buna desfăşurare a procesului educaţional dispun prin platforma AeL de un suport adecvat în domeniile decizional, control, planificare, urmărire şi previziune.

Platforma eLearning AeL oferă suport pentru predare şi învăţare, testare şi evaluare, administrare a conţinutului digital, gestionare şi monitorizare a întregului proces educaţional.

AeL este optimizat pentru:

  • învăţare sincronă - profesorul controlează în întregime procesul educaţional, creând, adaptând şi monitorizând mediul de instruire
  • învăţare asincronă – studiul are loc în ritmul personal al elevilor şi implică proiecte de colaborare;
  • testare şi evaluare - pentru a veni în întâmpinarea nevoilor instituţiilor de învăţământ de măsurare a impactului şi eficacităţii procesului didactic.

Principalele beneficii oferite de utilizarea platformei AeL în procesul de predare, învăţare şi evaluare sunt:

  • sprijinirea procesului didactic prin mijloace informatice moderne, punând la dispoziţia profesorilor un instrument complementar, flexibil şi eficient
  • monitorizarea procesului educaţional şi a rezultatelor obţinute de elevi, atât pe perioada cursurilor, cât şi după finalizarea acestora
  • planificarea eficientă a resurselor (profesori, săli de curs)
  • facilitarea procesului de învăţare, mărind receptivitatea şi gradul de asimilare al cunoştinţelor:
    • stimularea multisenzorială în prezentarea informaţiei
    • activitatea de explorare/căutare individuală a informaţiei şi de operare asupra ei
    • schimbul de informaţii şi colaborarea în rezolvarea unor sarcini de lucru
    • diversitatea surselor de informaţie
    • stimularea gândirii analitice
    • învăţarea orientată spre rezultate
  • stimularea creativităţii şi competiţiei, a lucrului individual şi în echipă
  • posibilitatea de simulare a unor fenomene ca substitut pentru materialele şi instrumentele didactice costisitoare sau dificil de procurat
  • trecerea de la învăţarea bazată pe memorarea mecanică a informaţiei (learning by memorizing), la învăţarea bazată pe experiment, prin descoperire, learning by doing.

 

 

Aşadar, ambele platforme ofera o varietate de instumente de învăţare-evaluare, instumente inovative, interactive, care permit profesorului să-şi desfăşoare orele într-un mod cu totul inedit, departe de modul de predare tradiţional, iar elevilor le oferă o serie de instrumente menite sa le creasca gradul de interes vis-a-vis de disciplina predata prin intermediul acestora.

 

Bibliografie

·        dr. Ing. Rîurean Simona-Mirela - Platforme e-LEARNING, Note de curs

·        http://www.siveco.ro

·        https://edu.moodle.ro/

·        http://en.wikipedia.org/wiki/E-learning

Ultima actualizare în Miercuri, 09 Aprilie 2014 20:20
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Difference Differance sau instabilitatea…

 DIFFÉRENCE / DIFFÉRANCE SAU INSTABILITATEA LIMBAJULUI LA DERRIDA   Prof. Drd. Miron Costina Violeta Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, Dolj   „Celebra definiţie a lui Saussure, conform căreia limba este un sistem alcătuit din diferenţe...

Read more

Lectura si rolul ei in dezvoltarea intel…

LECTURA ŞI ROLUL EI ÎN DEZVOLTAREA INTELECTUALĂ A COPILULUI   Învăţătoare Nevodenszki Sorina ,,Şcoala cu clasele I-VIII  Sânandrei”, Jud. Timiş     ,,Oricât de simple şi uşoare ar părea aceste poveşti, ele, nasc, fără îndoială, între...

Read more

Clasic si modern in invatamantul primar …

CLASIC ŞI MODERN ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR ROMÂNESC Prof. înv. primar: Dobrea Monica Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, judeţul Bacău „Consideră elevul o făclie...

Read more

Instrumentul connect fours utilizat in a…

INSTRUMENTUL CONNECT FOURS UTILIZAT ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Acest articol prezintă modul în care pot fi utilizate în activitatea didactică resursele educaționale interactive...

Read more

Relatia pofesor elev in context modern

Relatia pofesor elev in context modern

RELAȚIA POFESOR – ELEV ÎN CONTEXT MODERN   Rotariu Corina - Daniela Liceul Tehnologic „Alexandru VlahuȚă” Șendriceni   Rezumat             Relaţia profesor - elev a constituit un obiect de reflecţie pentru teoreticienii tuturor timpurilor. Ea...

Read more

Adaptarea curriculara pentru integrarea …

ADAPTAREA CURRICULARĂ PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU CERINȚE EDUCATIVE Prof.Brătilă Cristina-Zonica C.S.E.I. ,,Elena Doamna, Focșani”, județul Vrancea Adaptarea curriculară pentru elevii cu...

Read more

The critical period in language learning

THE CRITICAL PERIOD IN LANGUAGE LEARNING Prof. Chirilă Ana-Maria Şcoala Gimnazială ,,Iustin Pîrvu’’ Poiana Teiului The critical period hypothesis states that there is a period of life (between birth and puberty)...

Read more

Calin file din poveste

CĂLIN (file din poveste)   Ileana Faur, proferor Limba şi Literatura română           Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara   Poemul Călin( file din poveste) este unul dintre cele mai dragi copiilor.  Fiecare dintre noi ne...

Read more