|
|
Manastirea Recea intre istorie si legenda |
Sâmbătă, 08 Iunie 2013 08:16 |
MÂNĂSTIREA RECEA – ÎNTRE ISTORIE ŞI LEGENDĂ
Prof. Ciobotaru Ana-Maria
Şcoala Gimnazială Măicăneşti
Rezumat: Judeţul Vrancea are o mulţime de locuri bisericeşti care nu sunt cunoscute tuturor turiştilor. Unele dintre ele au parte de mai multă publicitate, altele au fost lăsate sub asediul timpului. Unul dintre aceste locuri bisericeşti este mânăstirea Recea din comuna Dumbrăveni, din judeţul Vrancea. Este locul de care fiecare turist ocupat al mediului modern are nevoie.
Abstract: Vrancea County has a lot of religious places that are not known to all tourists. Some of them are part of more publicity, others were left under siege time. One of these places is the Recea monastery from Dumbraveni, Vrancea County. It is the place that every tourist busy modern environmental needs.
Cuvinte cheie: mânăstirea Recea, judeţul Vrancea, biserică, turist, loc de vizitat.
Cele mai frumoase şi curate legende s-au născut în jurul mănăstirilor din codrii Vrancei. Fie că este vorba de legendele în care Maica Domnului se arată ciobanilor fie de icoanele făcătoare de minuni – toate reprezintă o mărturie de credinţă şi legendă, de implinire a voinţei divine. Din dorinţa de a umple circuitul de mănăstiri vrâncene cu dovezi de pioşenie şi devotament, mi-am abătut paşii către un drum prăfos, cam greu de urcat prin arşiţa verii, cel care duce la mănăstirea de maici Recea.
Situată la cca 20 km de municipiul Focşani, comuna Dumbrăveni, satul Cândeşti, pe valea pârâului Recea, de unde vine şi denumirea aşezământului monahal, mănăstirea Recea este un monument istoric şi de mare arhitectură religioasă. Este căptuşită între dealurile Subcarpaţilor Vrancei în bazinul superior al pârâului Recea, afluent al Râmnei.
Este o mănăstire brâncovenească de maici, având ca hram: Adormirea Maicii Domnului, Sfânta Treime şi Sfântul Nicolae. Chiar dacă nu l-a avut ctitor pe C. Brâncoveanu, biserica se numeşte brâncovenească după numele perioadei în care a domnit credinciosul şi bogatul Constatin Brâncoveanu. Chiar dacă frumuseţea mănăstirii şi a dealurilor este măgulitoare, nu trebuie să uităm şi dramele bisericii. Acestea s-au împământenit adânc în istoria celor trei secole de lupte şi dăinuire peste vremuri.
A fost înfiinţată în anul 1686 de clucerul Mănăilă şi a devenit apoi schit de călugări. Boierul buzoian, mai întâi căpitan de lefegii iar mai târziu clucer făcea parte din anturajul familiei Brâncoveanu. Nu a dorit să se lase mai prejos şi şi-a propus să devină ctitor de lăcaşuri bisericeşti.
Prin testamentul lăsat de clucerul Mănăilă, acesta a închinat biserica cu toate bunurile mobile şi imobile mănăstirii Vela din eparhia Ianina. Biserica agonisise o zestre frumoasă prin pământurile făcute danie de către locuitorii din Cândeşti, Bodeşti şi Dragosloveni. După 18 ani de la decesul clucerului Mănăilă, fiii acestuia, Constantin şi polcovnicul Şerban, au stricat testamentul tatălui lor şi au dat schitul Recea eparhiei Buzău. Acesta a fost primul pas prin care au început neînţelegerile între eparhiile Ianina şi Buzău.
Arhimandritul grec Ioanichintie al mănăstirii Vela s-a plâns domnitorului Alexandru Ipsilanti şi, apoi, domnitorul, prin hotărârea din 9 august 1778 retrocedează schitul Recea mănăstirii Vela. Este trimis ca stareţ egumenul Parthenie. După, între călugării de la Recea şi localnici încep aprinse dispute, aceştia din urmă jefuind şi furând bunurile schitului.
În anul 1864, Alexandru Ioan Cuza a secularizat toate averile mănăstirilor şi astfel a fost deposedat de terenuri şi schitul Recea iar calugarii au fost transferaţi la mănăstirea Nifon din Buzău. La schit au mai rămas numai trei călugări bolnavi şi bătrâni. După moartea călugărilor, biserica a fost pusă la dispoziţia sătenilor din Cândeşti. Datorită vitregiilor naturii şi malitiozităţii oamenilor, până în anul 1948, biserica a ajuns în cel mai avansat grad de deterioare.
Invazia ruşilor din 1944 a adus şi nenumărate rele prin faptul că ministrul de interne Alexandru Drăghici a impus distrugerea tuturor aşezămintelor monahale determinând călugării şi călugariţele să-şi lepede odăjdiile şi să se stabilească în domicilii obligatorii. Aşa s-a desfiinţat şi schitul de maici de la Rogozu din comuna Slobozia Bradului. Două măicuţe care nu şi-au lepădat credinţa şi învăţămintele divine au fugit, refugiindu-se la biserica Recea săpându-şi singure în mal un bordei în care au locuit mult timp.
Observând dăruirea faţă de credinţa, locuitorii satelor din împrejurimi le-au ajutat să-şi construiască primele chilii, să refacă gardurile, să renoveze biserica. Biserica a fost repictată în anul 1949 de pictorul Pascu Ştefan care n-a perceput plata decât contravaloarea vopselelor. Populaţia schitului a crescut de la două măicuţe la 14. După 1989 biserica a intrat în reparaţii capitale, a fost repictată, s-au construit chilii noi, s-a construit o clopotniţă, o trapeză şi un muzeu.
Acum, ca întotdeauna, clopotele ample cheamă credincioşii la utrenie şi toaca de lemn dă semnalul de începere a vecerniei. Acum, mănăstirea Recea, se ridică falnică cu o cupolă argintie ce se zăreşte din dealurile vecine, într-o linişte de la poale de deal cu păduri de foioase şi poieniţe vesele de flori sălbatice dar şi cu o speranţa în puterea viguroasă a credinţei.
Bibliografie:
Ielenicz M., Pătru-Stegariu I., Clius M. 2011. România. Subcarpaţii, volumul 4, Editura Universitară, Bucureşti.
Cândea M., Bran F., Cimpoeru I. 2006. Organizarea, amenajarea şi dezvoltarea durabilă a spaţiului geografic, Editura Universitară, Bucureşti.
http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/manastirea-recea-vrancea-137082.html
http://www.vrancea.djc.ro/ObiectiveDetalii.aspx?ID=815&lacas=true
http://www.europeana.eu/portal/record/2020716/061F11D82A02175E518129D9BB9687F15ACE742F.html?start=2
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Duminică, 09 Iunie 2013 08:25 |
|
DEBUTUL REUȘIT AL FIECĂREI ZILE DE ȘCOALĂ – ÎNTÂLNIREA DE DIMINEAȚĂ
Prof. Marc Aurica
Școala Gimnazială Câmpeni
Această modalitate de debut a fiecărei zile de școală pornește... Read more
CUNOAŞTEREA DE SINE PRIN ÎNTÂLNIREA CU DUBLUL
ÎN ROMANUL FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL
Prof. dr. Ramona Nedea
Colegiul Tehnic Buzău
Articolul de faţă îşi propune să evidenţieze tema... Read more
CAPITOLUL II
Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar
SECTIUNEA a 6-a
Inspectia tematica. Scop, obiective, tipuri, etape
Art. 46. -
Obiectul principal al inspectiei tematice il reprezinta o secventa particulara/un aspect a/al activitatii... Read more
STUDIU PRIVIND EDUCAREA ESTETICĂ PRIN ACTIVITĂŢILE ARTISTICE-PLASTICE
Prof. ȋnv. primar: Andrei Alexandra
Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni, judeţul Argeş
Rezumat: Dat fiind faptul... Read more
ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF USING COURSE BOOKS
Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I
Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor
Discussions about the advantages and disadvantages of teacher-designed materials usually centre on a... Read more
TRANSMISII PRIN FRICŢIUNE
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reșița, Caraș-Severin
Mecanismul reprezintă o verigă fundamentală indispensabilă construcţiilor maşinilor. Mecanismul este o parte constructivă a unei maşini sau a unui aparat... Read more
11. Solvenţi
În anii 50, inhalarea de cleiuri a fost larg răspândită în rândul adolescenţilor americani şi suedezi. Adezivii care conţin toluol şi solvenţi volatili erau picuraţi pe batiste (care... Read more
FORMAREA DE COMPETENŢE
PRIN LECŢIILE DE ECONOMIE ŞI ECONOMIE APLICATĂ
Profesor, Popescu Marcela Paula
Liceul Tehnologic”Vasile Cocea”Moldoviţa
Cuprins:
1.Competenţele ca finalităţi ale procesului de instruire.... Read more
LE « DISCOURS RAPPORTE » (DR)
– UN USAGE MODERNE
Lector ILIE MINESCU
Universitatea de Vest TIMIŞOARA
Parler de discours rapporté, de discours direct et indirect est un usage moderne pour désigner des faits grammaticaux… NEBUNIA DANSULUI
ÎN ROMANUL „CIULEANDRA”
Prof. Didin Florentina Gabriela
Şcoala gimnazială Nr. 1 Vulpeşti, Argeş
Liviu Rebreanu, prin geniul său artistic, va traduce viaţa pintr-o luptă aprigă şi indisolubilă a măcinărilor de forţe. Pornind… ÎNVĂŢAREA CHIMIEI UTILIZÂND LIMBA ENGLEZĂ CA MEDIU DE COMUNICARE- METODA CLIL
Ofelia Cornelia POPA, profesor de chimie
Şcoala Panticeu, Cluj
„Învaţă aplicând şi aplică învăţând”
Rezumat: Unul din cele peste 200 de termeni…
INTEGRAREA COPIILOR CU DEFICIENȚE
ÎN ȘCOALA ROMÂNEASCĂ, REALITATE SAU FICȚIUNE?
Prof. de psihopedagogie specială Martinconi Noemi,
Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă ,,Alexandru Roșca Lugoj”
Societatea este în continuă schimbare, totul evoluează într-un ritm mai…
DIMENSIUNILE CRIZEI EDUCAȚIONALE ȊN ROMÂNIA
Negoiţă Anca-Roxana
Şcoala Gimnazială Călineşti, Floreşti-Prahova
REZUMAT:
Criza educaţiei pare a consta în lipsa de motivare a elevilor, conjugată în acelaşi timp, cu o demotivare la fel…
OPORTUNITĂŢI DE FORMARE PROFESIONALĂ
PRIN PROIECTE EUROPENE
profesor Moise Iuliana
profesor Ghiţă Angelica
profesor Ilie Lăcrămioara
Liceul cu Program Sportiv ”I. B. Şoter”, Buzău
… ACTIVITATEA NR. 2
CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!
Program Şcoala Altfel - Activităţi
1. Grupa de vârstă: tineriiii din clasele IX-XII
2. Ariile de dezvoltare: fizic, intelectual, caracter, emoţional, social, spiritual
3. … INTERFERENŢE LITERARE
A aştepta să culegi altceva dintr-un pământ decât ceea ce a fost semănat în el ar fi copilărie.
Prof. Ioniţă Olimpia
Colegiul Economic Viilor, Bucureşti
… DE CE ÎMI PLÂNGE ZIUA CE-A TRECUT?
de Ştefan Lucian MUREŞANU
Fulgi mari se jucaseră în văzduh, bătând în geamurile prăfuite ale camerei mele de lucru, toată ziua. Rece şi transpirată…
|
|