Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Inspectia de specialitate scop obiective tipuri etape
Duminică, 19 August 2012 00:00

CAPITOLUL II
 Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar

 

   SECTIUNEA a 5-a
Inspectia de specialitate. Scop, obiective, tipuri, etape

 

Art. 37. -

    Inspectia de specialitate reprezinta o activitate complexa de evaluare a competentelor profesionale/activitatii profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu sau activitatilor educationale pe care acestea le sustin. Inspectia de specialitate vizeaza, in mod direct, calitatea activitatilor didactice in raport cu beneficiarii primari ai educatiei, respectiv anteprescolarii, prescolarii si elevii.

Art. 38. -

    Obiectul principal al inspectiei de specialitate il reprezinta activitatea profesionala a diferitelor categorii de cadre didactice.

Art. 39. -

    Scopul inspectiei de specialitate il constituie evaluarea si/sau monitorizarea activitatii didactice, in mod fundamental a activitatii de proiectare, predare-invatare-evaluare, prin raportare la sistemul de competente al profesiei didactice, consilierea cadrelor didactice in legatura cu activitatea lor profesionala si posibilitatile de dezvoltare profesionala si evolutie in cariera.

Art. 40. -

    Principalele obiective urmarite in cadrul inspectiei de specialitate sunt:

   a) evaluarea competentelor cadrului didactic inspectat de a elabora, pe baza unei lecturi personalizate a programei scolare, planificarile calendaristice si proiectele unitatilor de invatare;

   b) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu realizarea activitatilor de planificare si proiectare didactica;

   c) evaluarea capacitatii cadrului didactic inspectat de a proiecta si utiliza strategii didactice corespunzatoare invatamantului modern bazat pe competente;

   d) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu proiectarea si utilizarea unor strategii didactice corespunzatoare invatamantului modern bazat pe competente;

   e) evaluarea capacitatii cadrului didactic inspectat de a integra Tehnologia informatiei si comunicatiilor (TIC) si lectiile din cadrul Platformei de eLearning (AEL) in activitatea didactica;

   f) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu integrarea TIC si a lectiilor AEL in activitatea didactica;

   g) evaluarea competentelor cadrului didactic inspectat de a utiliza metodele de invatare diferentiata;

   h) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu utilizarea unor metode de invatare diferentiata;

   i) evaluarea capacitatii cadrului didactic inspectat de a integra elementele de evaluare in cadrul activitatilor de predare-invatare;

   j) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu integrarea elementelor de evaluare in cadrul activitatilor de predare-invatare;

   k) consilierea cadrelor didactice in vederea diversificarii ofertei curriculare de cursuri optionale;

   l) consilierea cadrelor didactice in legatura cu posibilitatile de dezvoltare profesionala si evolutie in cariera.

Art. 41. -

    Tipurile de inspectie de specialitate sunt:

   a) inspectia de specialitate curenta;

   b) inspectia de specialitate realizata in vederea obtinerii definitivarii in invatamant;

   c) inspectia de specialitate realizata in vederea obtinerii gradelor didactice II si I sau inspectia scolara speciala;

   d) orice alta forma de evaluare/control/consiliere a activitatii cadrului didactic in domeniul de specialitate in care este incadrat, realizata de inspectorii de specialitate la nivelul MECTS sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspectia de specialitate realizata in vederea verificarii unor aspecte particulare ale activitatii didactice (modul de aplicare a curriculumului national, modul de realizare a evaluarii curente etc.), sau inspectia de specialitate realizata in vederea verificarii unor aspecte ale activitatii cadrelor didactice, semnalate in cadrul unor memorii, petitii, reclamatii.

Art. 42. -

    Tematica inspectiilor de specialitate se stabileste in baza prioritatilor MECTS/ISJ/ISMB sau la solicitarea unitatilor de invatamant.

Art. 43. -

    Inspectia de specialitate poate fi realizata si ca urmare a existentei unor reclamatii, sesizari, petitii privind activitatea unor cadre didactice, fie la solicitarea unitatilor de invatamant, fie ca urmare a autosesizarii institutiilor abilitate sa realizeze inspectia de specialitate, respectiv MECTS si ISJ/ISMB. Cadrele didactice nu pot refuza realizarea inspectiei de specialitate, cu exceptia situatiilor in care, din cauze obiective, probate cu acte doveditoare, acestea nu isi pot desfasura activitatile profesionale curente.

Art. 44. -

    La nivelul ISJ/ISMB graficul unic al inspectiei este aprobat in consiliul de administratie al ISJ/ISMB si este facut public.

Art. 45. -

    Etapele inspectiei de specialitate sunt urmatoarele:

   a) planificarea inspectiei;

   b) organizarea inspectiei;

   c) realizarea unor convorbiri preliminare pentru orientarea in context (cu persoanele abilitate pentru evaluarea competentelor profesionale ale cadrului didactic, respectiv cu cadrul didactic);

   d) asistentele la ore si completarea fisei de observare a lectiei, al carei model este prevazut in anexa nr. 5;

   e) autoevaluarea cadrului didactic inspectat;

   f) analiza activitatii si consilierea cadrului didactic inspectat;

   g) redactarea raportului scris de inspectie si consemnarea acestuia in registrul de inspectii al unitatii de invatamant preuniversitar.

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 28 Octombrie 2012 12:32
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Sistemul de invatamant si structura

SISTEMUL DE INVĂŢAMÂNT DIN ROMÂNIA     Sistemul de învăţământ reprezintă principalul subsistem al sistemului de educaţie, care se referă la organizarea instituţională a învăţământului. În cadrul sistemului de învăţământ sunt reunite instituţiile specializate...

Read more

Mobilitatea personalului didactic in anu…

Mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2013-2014   Vezi Metodologia - cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS 6239/14.11.2012.  

Read more

Relatia profesor profesor documentarist

RELAȚIA PROFESOR-PROFESOR DOCUMENTARIST Mesaroșiu Corina Georgiana, profesor de limba română- limba franceză, Școala Gimnazială Poplaca- județ Sibiu Prin intermediul acestui articol se dorește trasarea unor aspecte definitorii privind importanța...

Read more

Director manager lider

DIRECTOR, MANAGER, LIDER… Profesor Elena Marica Şcoala Gimnazială Pietrari-Dâmboviţa Articolul evidenţiază modul cum managerii pot influenţa performanţele unităţilor pe care le conduc, prin implicarea responsabilă a tuturor angajaţilor şi transformarea...

Read more

Constanta alimentatiei si psihologia soc…

CONSTANTA ALIMENTAȚIEI ȘI PSIHOLOGIA SOCIETĂȚII DE CONSUM Prof. educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca ...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

1. Droguri sintetice (designer drugs) - Ecstasy   Datorită acţiunilor şi efectelor lor diferite, drogurile sintetice sunt greu clasificabile în grupe distincte. XTC (prescurtarea pt. Ecstasy) este atribuit frecvent grupei entactogenelor...

Read more

Tendinte inovative in evaluarea procesul…

TENDINŢE INOVATIVE ÎN EVALUAREA PROCESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV   Profesor Camelia Timofte Şcoala Generală George Emil Palade Buzău   Didactica tradiţională aşează la baza evaluării numai indicatori de ordin cognitiv, pedagogia contemporană considera aceşti indicatori ca fiind...

Read more

Conventia drepturilor copilului explicat…

CONVENŢIA DREPTURILOR COPILULUI - EXPLICATĂ PENTRU COPII -   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Pe cine vizează această Convenţie (art. 1, 2): Prezenta Convenţie este prevăzută pentru toţi cei care au...

Read more