Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Activitatile extrascolare importanta lor instructiv educativa
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 Ianuarie 2015 13:38

ACTIVITĂŢILE EXTRAŞCOLARE

IMPORTANŢA LOR INSTRUCTIV-EDUCATIVĂ

 

Profesor  Moise Iuliana Daniela

Liceul cu Program Sportiv „Iolanda Balaş Şoter”, Buzău

 

Experienţa practică a evidenţiat de-a lungul timpului că activităţile desfăşurate în afara spaţiului şcolii joacă un important rol în ceea ce priveşte înţelegerea de către elevi a fenomenelor care se petrec în jurul nostru, determinându-i să gândească dincolo de limitele lor, să le dezvolte spiritul de a lucra în echipă, să cunoască într-o altă lumină percepţia despre mediu.

 

Necesitatea cunoaşterii de către elevi a importanţei mediului în care trăiesc, include şi conştientizarea acestora privind frumuseţile şi valorile capitalului uman şi natural. Insuflând elevilor dragostea pentru frumuseţile naturii, ne asigurăm că şi generaţiile viitoare vor aprecia aceste bogăţii şi le vor lăsa moştenire mai departe.

De aceea, şcoala românească a încetat demult să mai fie doar un loc unde se transmit şi se verifică conţinuturi, informaţii. Astăzi, şcoala tinde să fie un loc unde elevii învaţă să devină oameni responsabili, sensibili la problemele de mediu din jurul lor, fiind gata oricând să încerce să producă schimbări în bine, prin efortul lor propriu. O modalitate de a produce aceste schimbări este chiar cea referitoare la activităţile extraşcolare care implică de cele mai multe ori ieşiri sub diferite forme: excursii, vizite, drumeţii, în natură.

            Natura, obiectul de studiu al geografiei, oferă frumuseți foarte variate: culori, linii, forme, mişcare care se îmbină într-un mod armonios pe suprafața terestră. George Vâlsan spunea despre geografie că este  „o ştiință de observare a naturii” şi că „nu eşti geograf fiindcă ai citit cărți de geografie, ci fiindcă, îmbogățit cu această lectură, începi a vedea cu un ochiu luminat fenomenele geografice şi fiindcă, după ce ai început a vedea şi tu ce au văzut alții, uneori descoperi fapte pe care alții nu le-au văzut sau nu le-au văzut destul de bine” .

            Aşadar, educația geografică se poate face eficient numai în mijlocul naturii. Manualul geografic, harta sunt doar nişte interpretări a ceea ce vedem noi în jurul nostru, iar rolul geografului nu este să învețe ce au spus alții, ci să învețe singur să descifreze natura şi să-i învețe şi pe elevii lui să o descifreze. Descoperirea adevărului se realizează numai prin activități extraşcolare, de tipul excursiilor, plimbărilor, vizitelor, drumețiilor, expedițiilor sau  aplicațiilor fie în orizontul local, fie în împrejurimi. Ȋn vastul „laborator al naturii”, elevii îşi pot consolida cunoştințele teoretice. Cunoştințele care rămân în memoria elevilor sunt cele adunate în timpul unor astfel de activități pentru că le dezvoltă spiritul de observație, gândirea, imaginația, atenția, îi face să fie mai îndrăzneți nefiind descurajați de ideile celorlalți.

            De exemplu, într-o plimbare scurtă în oraşul natal, elevii pot învăța cum să se orienteze pe hartă, să facă o schiță a oraşului, să identifice speciile de plante, tipurile de roci etc.  Toate plimbările  se pot face cu planul oraşului în  mână, iar astfel elevul va descoperi oraşul şi în natură şi pe hartă. De multe ori, elevii care au rezultate slabe la învățătură sunt activi, responsabili de îndeplinirea sarcinilor date, se adaptează mult mai uşor la situații noi. Plimbarea trezeşte curiozitatea copilului, chiar dacă a trăit de la naştere în localitate, îl pune în contact de la început  cu natura, îl eliberează de manual şi îi dă încredere în puterile sale intelectuale. Plimbarea este şi un bun prilej de odihnă, de recreere, dar şi de apropiere sufletească între profesor şi elev, de dezvoltare a spiritului de solidaritate şi de lucru în echipă. Cunoştințele acumulate în subconştient sunt un teren fertil pentru cunoştințele viitoare, geografice sau negeografice. Cunoscând problemele de mediu cu care se confruntă localitatea, elevii îşi pot schimba atitudinea față de mediu, asumându-şi responsabilități în lupta împotriva poluării şi acționând pozitiv.

            Geografia, ca disciplină de învățământ cu caracter aplicativ, are rolul de a dezvolta capacități intelectuale ale elevilor, de a le consolida abilitățile de investigare, de a le lărgi orizontul de cunoaştere, de a le forma deprinderi comportamentale necesare unui cetățean civilizat.

 

Bibliografie:

Morariu, T., George Vâlsan, Un mare geograf român, Colecția S.R.S.C., Bucureşti, 1956


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015 17:56
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Retard de limbaj_dislalie, tahilalie

RETARD DE LIMBAJ - DISLALIE. TAHILALIE - Studiu de caz   Institutor: Anton Simona Marinela şcoala cu clasele I-VIII nr.2 Vorniceni, Judetul Botosani     Nume subiect: Emilian Vârstã: 6 ani si 5 luni Clasa I Nevoia specialã: Retard de...

Read more

Poezii

POEZII Bordianu Cristina Elena Profesor pentru învãţãmânt preşcolar Grãdiniţa cu P.P. “Norocel” Negreşti, jud. Vaslui (creaţii proprii) ...

Read more

Film Baietelul proiect pentru combaterea…

Film Baietelul - combaterea si prevenirea abandonului scolar     Filmul Baietelul a fost realizat in cadrul proiectului de combatere si prevenire a abandonului scolar in randul copiilor proveniti din familii defavorizate socio-economic,...

Read more

Plan cadru pentru clasa pregatitoare ord…

Ordinul 5755 din 17 septembrie 2012 (Ordinul 5755/2012) Plan cadru pentru clasa pregatitoare   Afla ordinul privind aprobarea planurilor-cadru pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale clasa pregatitoare, invatamant special, publicat in Monitorul Oficial...

Read more

Studiul critic al manualelor scolare

STUDIUL CRITIC AL MANUALELOR ŞCOLARE   Prof. Sandu Diana Colegiul Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara   Studiul se referă la modul în care este tratată tema “Compuşi hidroxilici” în manualele de chimie pentru clasele...

Read more

Organizarea si defasurarea admiterii la …

Ordin privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014   Vezi Ordinul privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat, pentru anul scolar 2013-2014  

Read more

Cerinte deontologice privind activitatea…

    CERINŢE DEONTOLOGICE PRIVIND ACTIVITATEA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE   Art.33. Personalul didactic de predare trebuie să cunoască drepturile şi obligaţiile legale în vigoare ce îi revin în unitatea de învăţământ în care funcţionează.    Art.34....

Read more

Educatia fizica si sportul

EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL   Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor...

Read more