Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Intuitia in ciclul gimnazial
Marţi, 08 Februarie 2011 00:00

INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL

Andrei Roxana, profesor

Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi

 

Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind numai să concretizeze noţiunile formale. La această vârstă au apărut demonstraţiile şi intuiţia are rolul de a mări încrederea în demonstraţii. Treptat, intuirea se bazează pe reprezentări, pe imagini din ce în ce mai schematice sau pe imagini convenţionale.

 

Etimologic, “intuire” înseamnă “a vedea în” (tuere = a vedea). Înţelesul este că “vederea” nu se opreşte la detalii ce ar putea fi nesemnificative, ci caută aspecte esenţiale. În vorbirea curentă, “intuitiv” are două sensuri:

ü Neabstract, neriguros, plauzibil;

ü Integrativ (opus lui detaliat, analitic).

Aceste sensuri permit includerea în cadrul principiului caracterului intuitiv al învăţământului a

unor identificări ale lui R cu axa reală, a unei funcţii prin graficul său, a unui punct prin coordonatele sale (sau invers). În continuare, sunt prezentate două exemple în care intuiţia verifică sau ajută la conturarea raţionamentului demonstrativ:

1. Formula de calcul prescurtat: (a+b)2 = a2 +2ab+b2 , cu a,b Î R, a fost introdusă prin calcul algebric.

Verificarea ei se poate face intuitiv folosind reprezentarea din figura 1. Aria pătratului de latură a+b se poate determina ca sumă a ariilor pătratului de latură a, pătratului de latură b si a celor două dreptunghiuri, având lungimile laturilor egale cu a si respectiv b.

2. Inegalitatea mediilor: Daca a,b≥0, atunci a+b/2 >/radical ab.

 

Se va demonstra intuitiv plecând de la faptul ca lungimea înălţimii corespunzătoare unui triunghi dreptunghic este media geometrică a lungimilor proiecţiilor catetelor pe ipotenuză. De asemenea, se foloseşte faptul că lungimea înălţimii este cea mai mică distanţă dintre vârful drept şi un punct al ipotenuzei unui triunghi dreptunghic (de exemplu, lungimea înălţimii este mai mica sau egală cu lungimea medianei).

 

Bibliografie:

1. D. Brânzei, Metodica predării matematicii, Editura Paralela 45, Piteşti, 2007.

2. M. Postolache, Metodica predării matematicii în liceu, Editura Fair Partners, Bucuresti, 2008.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 30 Ianuarie 2013 22:44
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Stafiizarea egoului si demitizarea nefii…

STAFIIZAREA EGOULUI ŞI DEMITIZAREA NEFIINDULUI de Ştefan Lucian MUREŞANU   Moto: Povara acestei lumi este prea grea pentru ca vreun om să o poată purta, iar suferinţa Universului prea crudă pentru o...

Read more

Tetralitatea in romanele lui Sorin Titel

TEATRALITATEA ÎN ROMANELE LUI SORIN TITEL   Prof. Ramona Nedea Colegiul Tehnic Buzău     Teatralitatea desemnează prezenţa clară a teatrului într-un text, care poate fi pus astfel în scenă. În articolul de faţă mi-am  propus...

Read more

Proiect integrat de activitate didactica

PROIECT DE ACTIVITATE Profesor propunător: CĂLIN ALEXANDRA RALUCA, Școala Gimnazială Nr. 96 Este un proiect integrat de activitate didactică, nivel II- grupa mare, menit să ȋi familiarizeze pe preșcolari cu...

Read more

Cercetarea stiintifica si tipologia pref…

CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ TIPOLOGIA PREFIXOIDELOR prof. Chiru Adelina Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, Mărăcineni, judeţul Buzău Aspectul formal Intrând în compunerea unui cuvânt, prefixoidele...

Read more

Activitatea dirigintelui

PRECIZĂRI pentru aplicarea Ordinului M.E.C.I. nr. 5132/10.09.2009 privind organizarea şi desfăsurarea activităţilor specifice funcţiei de diriginte    În atenţia directorului,  coordonatorului de proiecte şi  programe educative şcolare şi extraşcolare, responsabilului comisiei metodice...

Read more

PREDAREA INTEGRATA LA CLASELE I-IV

PREDAREA INTEGRATÃ LA CLASELE I-IV   Inst. Nicolau Mariana Şcoala cu Clasele I-VIII Gherãesti, jud. Neamt     Problemele concrete de viatã, ce trebuie rezolvate zi de zi, au un caracter integrat si nu pot...

Read more

Jocul didactic metoda ideala de activiza…

JOCUL DIDACTIC – METODĂ IDEALĂ DE ACTIVIZARE A ÎNVĂŢĂRII Prof. înv. primar: DOBREA MONICA Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău ...

Read more

Considerations methodologiques sur l ens…

CONSIDÉRATIONS MÉTHODOLOGIQUES SUR L’ENSEIGNEMENT DU FRANÇAIS EN CLASSE PRÉPARATOIRE   Profesor Popescu Mihaela Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari   Le présent article a pour objectif principal de présenter quelque considérations méthodologiques sur l’ enseignement du français en...

Read more