|
|
|
|
|
Evaluarea formala si evaluarea informala |
|
Scris de mihaiela lazar
|
|
Duminică, 08 Februarie 2015 12:47 |
|
EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ
Prof. Nuți Gălețeanu
Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București
Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum educația este de mai multe tipuri și evaluarea poate fi clasificată. Iar fiecare tip de evaluare are trăsăturile ei specifice.
“Evaluarea conduce la menținerea unui feedback funcțional între profesori și elevi” (Cucoș 2008).
La modul general, evaluarea presupune trei operații (Potolea, 2005): măsurare → apreciere → decizie
Dar după cum se știe, există mai multe tipuri de evaluare, clasificate după anumite criterii.
Astfel, după caracterul standardizat al instrumentelor, evaluarea poate fi clasificată ca fiind de două tipuri :
1. Evaluare formală
2. Evaluare informală
Din punct de vedere etimologic, termenul “formal” își are originea în latinescul “formalis” care înseamnă “organizat”, “oficial” deci, putem spune că evaluarea formală “verifică” rezultatele unei educații “oficiale”.
Referitor la termenul “informal”, etimologic vorbind, acesta provine tot din latină- “informis”/ “informalis” de unde a fost preluat cu sensul de “spontan”.
Așadar, evaluarea informală este una spontană.
Între aceste două tipuri de evaluări există unele diferențe pe care le redăm mai jos:
Evaluarea formală -se realizează prin instrumente standardizate asociate sau nu cu teste psihologice. Această evaluare se face în mod organizat și presupune existența unei metodologii oficiale și în același timp presupune urmărirea unor obiective riguroase.
De exemplu, în evaluarea proiectelor este utilizată evaluarea formală.
Evaluarea informală -este realizată prin instrumente nestandardizate, alternative proiectate de către profesor. Acest tip de evaluare are loc zilnic. Ea se materializează prin aprecieri spontane ale profesorului privitoare la o anumită sarcină dată elevilor.
Evaluarea are o situație specială în cazul educației informale, deoarece aceasta se realizează la nivelul opiniilor și reușitelor personale și sociale ale oamenilor, pe baza unor analize comportamentale și factuale.
Deci, între aceste două tipuri de evaluare există unele diferențe pe care le prezentăm în tabelul de mai jos:
Evaluare formală (sau sistemică)
|
Evaluare informală (neconvențională)
|
- presupune anumite criterii bine determinate
- este asociată cu evaluarea prin teste standardizate
- presupune un anumit nivel de expertiză a celui care o realizează
|
- se bazează pe criterii intuitive
- este asociată cu evaluarea prin teste proiectate de către formator, îndeosebi cu utilizarea metodelor alternative de evaluare
|
AVANTAJE:
- este obiectivă
|
AVANTAJE:
- este mai puțin costisitoare
|
LIMITE:
- este mai costisitoare
|
LIMITE:
- este mai subiectivă
|
Tabelul 1. Diferențe între evaluarea formală și evaluarea informală
Bibliografie:
1. Cucoș, C-tin, Teoria și metodologia evaluării, Polirom, București, 2008
2. Potolea, Dan. & Manolescu, Marin, Teoria și practica evaluării naționale, P.I.R. Ministerul Educației și Cercetării (2005)
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
CARMEN SYLVA - ASPECTE DIN ACTIVITATEA LITERARĂ
Prof. Mihaela Melinte,
Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi
Regina Elisabeta a României este considerată drept una dintre... Read more
POLUAREA MEDIULUI
PROBLEMA NOASTRÃ A TUTUROR
Învãtãtor: Ciorbã Ramona Nicoleta
Şcoala cu clasele I-IV Popeni, Com. Cãiuti, jud. Bacãu
Mediul de pe Pãmânt - care ni... Read more
ÎMPREUNĂ PRIN ARTĂ
Iosim Daniela Cristina, Profesor învăţământ primar
Şcoala Gimnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea” Săcele
Arta este în esență cea mai profundă expresie a creativității umane. Pe cât de dificil de definit, pe atât... Read more
ANEXA Nr. 10
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate la clasele/grupele/unitatile de invatamant care scolarizeaza elevi cu deficiente de auz
Proba practica consta in:... Read more
STUDIU PRIVIND ISTORICUL LOCALITĂŢII GLIMBOCA
Prof. Sandu Diana – Ileana
Colegiul Tehnic “Regele Ferdinand” Timişoara
În acest studiu am căutat să ilustrez câteva date semnificative din istoria unui loc fascinant, aproape mitic pentru... Read more
ADOLESCENTUL, EDUCAȚIA ȘI LUMEA
Apostol Elena-Alina, profesor limba engleză,
Șc. Gimnazială Nr.7, Buzău
O perspectivă sociologică asupra formării identității, la vârsta adolescenței. Literatura de specialitate prezintă în mod sugestiv și... Read more
MESERIA DE DASCĂL – CONSIDERAŢII
Profesor Oana Alexe
G.P.P. nr. 15, Focşani
A fi educator este fără îndoială, meseria cea mai importantă şi nobilă a omenirii, pentru că are acces direct la sufletul... Read more
Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ
1. Competenţe generale ale geografiei ca domeniu educaţional
Competenţele generale ale geografiei ca domeniu educaţional, redate mai jos, acoperă cele opt domenii de... Read more
CALCULATORUL ŞI IMPORTANŢA LUI ÎN PREDAREA BIOLOGIEI
Profesor Ilinca Ion
Şcoala Generală Samarineşti, judeţul Gorj
Rezumat: În învăţământul românesc, informatizarea a devenit o strategie naţională. Calculatorul este un mijloc tot mai folosit… ALTERNATIVE EDUCATIONALE
Alternativele educationale reprezinta variante de organizare scolara, care propun modificari ale anumitor aspecte legate de formele oficiale de organizare a activitatii instructiv-educative.
Proiectarea si realizarea alternativelor educationale reprezinta actiuni care…
Planificare model pentru limba italiana invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata…
THE DEVELOPMENT OF PERSONAL AND PROFESSIONAL LITERACY
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reșița, Caraș-Severin
Self-knowledge helps you develop your own potential. It helps to identify obstacles, and resources and… Clubul Nouă ne pasă! şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
organizează a 10-a ediţie a
Festivalului Naţional de Arte pentru Liceeni
LicArt 2011
-secţiunile poezie, fotografie şi teatru-
Regulament LicArt
La concurs pot participa…
IMPORTANŢA PREDĂRII ISTORIEI LOCALE
Prof. Vasile Cătălina
Liceul Teoretic”Paul Georgescu„ Țăndărei
Plecând de la afirmaţia lui N.Iorga: ”un popor care nu îşi cunoaşte istoria e ca un copil care nu… EVALUAREA ÎN CONTEXTUL ÎNVĂȚĂRII INTEGRATE
Prof. Macarie Cristina,
Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș
Evaluarea este un proces didactic complex, integrat structural şi funcţional în activitatea desfășurată în cadrul…
ALTE MODALITĂȚI DE PROMOVARE A SCRIERII
Ramona Cristina Oltean, prof. înv. primar,
Școala Gimnazială „Andrei Șaguna“ Deva
Ştiri zilnice
Punem la dispoziţie o tablǎ… STRATEGIES FOR SELF ASSESSMENT
Anca Lăptucă,
Colegiul Naţional "Mihai Viteazul", Ploieşti
Teacher and student self-assessment as a good educational tool
Self-assessment is probably an activity every thinking individual engages…
|
|