|
|
Evaluarea formala si evaluarea informala |
Scris de mihaiela lazar
|
Duminică, 08 Februarie 2015 12:47 |
EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ
Prof. Nuți Gălețeanu
Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București
Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum educația este de mai multe tipuri și evaluarea poate fi clasificată. Iar fiecare tip de evaluare are trăsăturile ei specifice.
“Evaluarea conduce la menținerea unui feedback funcțional între profesori și elevi” (Cucoș 2008).
La modul general, evaluarea presupune trei operații (Potolea, 2005): măsurare → apreciere → decizie
Dar după cum se știe, există mai multe tipuri de evaluare, clasificate după anumite criterii.
Astfel, după caracterul standardizat al instrumentelor, evaluarea poate fi clasificată ca fiind de două tipuri :
1. Evaluare formală
2. Evaluare informală
Din punct de vedere etimologic, termenul “formal” își are originea în latinescul “formalis” care înseamnă “organizat”, “oficial” deci, putem spune că evaluarea formală “verifică” rezultatele unei educații “oficiale”.
Referitor la termenul “informal”, etimologic vorbind, acesta provine tot din latină- “informis”/ “informalis” de unde a fost preluat cu sensul de “spontan”.
Așadar, evaluarea informală este una spontană.
Între aceste două tipuri de evaluări există unele diferențe pe care le redăm mai jos:
Evaluarea formală -se realizează prin instrumente standardizate asociate sau nu cu teste psihologice. Această evaluare se face în mod organizat și presupune existența unei metodologii oficiale și în același timp presupune urmărirea unor obiective riguroase.
De exemplu, în evaluarea proiectelor este utilizată evaluarea formală.
Evaluarea informală -este realizată prin instrumente nestandardizate, alternative proiectate de către profesor. Acest tip de evaluare are loc zilnic. Ea se materializează prin aprecieri spontane ale profesorului privitoare la o anumită sarcină dată elevilor.
Evaluarea are o situație specială în cazul educației informale, deoarece aceasta se realizează la nivelul opiniilor și reușitelor personale și sociale ale oamenilor, pe baza unor analize comportamentale și factuale.
Deci, între aceste două tipuri de evaluare există unele diferențe pe care le prezentăm în tabelul de mai jos:
Evaluare formală (sau sistemică)
|
Evaluare informală (neconvențională)
|
- presupune anumite criterii bine determinate
- este asociată cu evaluarea prin teste standardizate
- presupune un anumit nivel de expertiză a celui care o realizează
|
- se bazează pe criterii intuitive
- este asociată cu evaluarea prin teste proiectate de către formator, îndeosebi cu utilizarea metodelor alternative de evaluare
|
AVANTAJE:
- este obiectivă
|
AVANTAJE:
- este mai puțin costisitoare
|
LIMITE:
- este mai costisitoare
|
LIMITE:
- este mai subiectivă
|
Tabelul 1. Diferențe între evaluarea formală și evaluarea informală
Bibliografie:
1. Cucoș, C-tin, Teoria și metodologia evaluării, Polirom, București, 2008
2. Potolea, Dan. & Manolescu, Marin, Teoria și practica evaluării naționale, P.I.R. Ministerul Educației și Cercetării (2005)
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
APTITUDINILE ŞI SUCCESUL PROFESIONAL
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin
Aptitudinile se constituie într-un ansamblu de însuşiri de ordin instrumental- operaţional care diferenţiază oamenii între ei în ceea ce priveşte maniera de... Read more
EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – O ŞANSĂ PENTRU VIITOR!
Profesor: Miron Steluţa Otilia
Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Educaţia ecologică este o componentă a educaţiei aflată la confluenţa dintre ştiinţele... Read more
PRINCIPIUL LUI DIRICHLET (PRINCIPIUL CUTIEI)
Prof. Hahui Maria
Şcoala nr. 25, Galaţi
Principiul cutiei: ,,dacă repartizăm n+1 obiecte în n cutii atunci cel puţin doua obiecte vor fi în aceeaşi cutie”. Justificare:... Read more
ONOMASTICA – AUXILIAR PREŢIOS PENTRU RECONSTITUIREA TRECUTULUI
Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română
Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara
Studiul îşi propune să descifreze mesajul istoriei ţinutului „zona Făgetului”, zonă păstrătoare a unor... Read more
Planificare model pentru matematica invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model... Read more
IMPORTANŢA STUDIERII ORTOGRAFIEI ŞI PUNCTUAŢIEI ÎN ŞCOALĂ
înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
A învăța elevii să vorbească corect și să scrie corect în limba română este o datorie de onoare... Read more
PERTURBĂRI ÎN COMUNICAREA DIDACTICĂ
Prof.Pavel-Surlaru Adriana-Cristina
Colegiul Economic Buzău
Comunicarea didactică, ca şi comunicarea generală interumană, este supusă unor perturbări numeroase şi... Read more
Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ
Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de învăţământ... Read more
ABANDONUL ŞCOLAR
CAUZE ŞI MODALITĂŢI DE PREVENIRE
Andone Crenguţa - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov
O educaţie adevărată, reală se fundamentează în familie, apoi ea se continuă în grădiniţă şi şcoală prin…
DESPRE ÎNVĂŢAREA UMANĂ
Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana
Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională “Speranţa” Timişoara
Argument. Materialul cuprinde noţiuni despre învăţare şi teorii cunoscute ale învăţării promovate de savanţi în diferite perioade ale… Materiale educationale gratuite disponibile prin
programele internationale Junior Achievement 2011-2012
Junior Achievement Romania va invita sa beneficiati de oportunitatile participarii in programele JA 2011 - 2012, care ofera profesorilor participanti noi… TRADIŢII ÎN ŞINCA NOUĂ DE LĂSATUL SECULUI
Profesor Geografie. Constanin Mădălina
Şcoala Generala Nr. 1 /Liceul Grigore Moisil Braşov
"Roata de foc" se înscrie în rândul tradiţiilor populare legate de fertilitate şi… Dantura impecabila, un lux accesibil
Cand ne gandim la o dantura fara cusur, deja avem in plan multi bani, multa durere si multe hopuri peste care trebuie sa trecem. Nu este… PARTEA III
Trecere în revistă a textelor semnificative SF pentru copii şi adolescenţi
Introducere
Toţi partenerii în proiect au fost rugaţi să selecteze 10-20 de texte SF pentru copii şi adolescenţi care au…
ROLUL EDUCAȚIEI ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITĂȚII
Prof. Nadia Breazu
Colegiul Tehnic Motru
Cuvinte cheie: educabilitate, ineism, ambientalism, interacţionism, repere psiho-genetice
Rezumat. Numai omul poate învăţa. Puterea educaţiei…
TEHNICI DE PREDAREA COMUNICĂRII ORALE ÎN LIMBA ENGLEZĂ
Prof. Manda Simona-Cristina
Liceul Constantin Brancoveanu, Horezu
Articolul este adresat cadrelor didactice care predau limbi moderne, mai exact limba engleză și are… MODALITĂŢI DE GESTIONARE A SITUAŢIILOR
DE AGRESIVITATE LA VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ
Prof. înv. primar DINESCU LAURA MAGDALENA
Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 31, Constanţa, jud. Constanţa
Cuvinte – cheie: stadii de dezvoltare- perioada şcolară…
|
|