|
|
|
|
|
Invatarea in ora de filosofie |
|
Scris de mihaiela lazar
|
|
Vineri, 08 Aprilie 2016 16:43 |
|
ÎNVĂȚAREA ÎN ORA DE FILOSOFIE
Prof. Ioana-Maria Judele
Colegiul de Știinte ale Naturii « Emil Racoviță » Brașov
Articolul analizează învăţarea şcolară din perspectiva a două modele: modelul amprentei, în care activitatea profesorului constă în a emite un mesaj care se imprimă în spiritul celui format şi modelul constructivist, pentru care a învăţa înseamnă a cerceta şi a rezolva. În ora de filosofie pot fi aplicate ambele modele, dar modelul constructivist conduce la predarea nedogmatică a filosofiei, la crearea in clasă a unei atmosfere propice dezbaterilor, elevii urmând sa fie conduşi să descopere singuri răspunsurile.
Cuvinte cheie: învăţare, filosofie, modelul amprentei, modelul constructivist
În accepţiunea sa cea mai largă, învăţarea reprezintă orice schimbare relativ stabilă produsă în comportament, care rezultă din contactul cu mediul natural şi social.
În sens restrâns, învăţarea şcolară se referă la orice achiziţie de comportament nou (cunoştinţe, priceperi, deprinderi, atitudini), obţinută prin exerciţiu, care are rolul de a optimiza adaptarea omului la mediu.
Pentru a vorbi despre învăţare, trebuie îndeplinite trei condiţii:
-
să existe o schimbare în comportament;
-
schimbarea trebuie sǎ fie un rezultat al experienţei;
-
schimbarea trebuie sǎ fie durabilă.
Modele ale învăţării din perspectivă pedagogică
-
Modelul amprentei
Este cel mai vechi model şi cel mai frecvent utilizat în discursul şi practica profesorilor. Activitatea profesorului constă în a emite un mesaj care se imprimă în spiritul celui format. Rolul elevului este pasiv, memorarea fiind activitatea intelectuala cea mai solicitată.
Profesorul abordează predarea ca pe o acţiune care se derulează în sens unic; el comunică în cadrul unor expuneri „ex cathedra” un anumit volum de cunoştinţe elevilor, care nu au altceva de fǎcut decât sa le reţină aşa cum le-au fost transmise.
Recursul la comunicarea şi însuşirea cunostinţelor este adeseori necesar în predarea şi învăţarea filosofiei. Există conţinuturi care nu pot fi supuse unei investigaţii directe a elevilor pentru că sunt prea complicate sau reprezintă ceva cu totul nou pentru ei. Sprijinite, atunci când este posibil, pe un suport intuitiv-demonstrativ, expunerile fac posibilă comunicarea unui volum mare de cunoştinţe într-o perioadă scurtă de timp. Mai mult, elevii apreciază în general travaliul retoric, argumentarea, metaforele şi figurile de stil atât de rǎspândite în câmpul filosofiei.
Problema care se pune însă este cea a eficienţei învăţării. Limitele modelului amprentei sunt cel puţin urmatoarele: confuzia între a învăţa şi a memora, între a se informa şi a stăpâni (informaţia este nefuncţională dacă nu este folosită); informaţia nu se converteşte automat în operaţie.
-
Modelul constructivist al învăţării: a învăţa înseamnă a cerceta şi a rezolva
Acest model se bazeazǎ pe lucrările filosofice ale lui G. Bachelard şi pe cercetările
psihologice ale lui J. Piaget, L. Vâgotski şi J. Bruner. Potrivit acestui model al învăţării, cunostinţele se construiesc de cel care învaţă ca urmare a relaţiei între datele furnizate de experienţa anterioară şi noile cunoştinţe. A învăţa înseamnă a trece de la o stare de dezechilibru (datorată unui obstacol) la o stare de echilibru superior, în măsura in care el înseamnă o mai bună înţelegere şi posibilităţi de acţiune superioare.
J. Piaget a analizat acest proces pornind de la douǎ premise. În primul rând, omul nu învaţă decât dacă resimte o trebuinţă. În al doilea rând, această trebuinţă derivă dintr-un dezechilibru între ceea ce ştie individul şi situaţia nouă cu care se confruntă. Restabilirea echilibrului se poate face în două moduri. Mai întâi, prin asimilare, care este un proces mental prin care un individ încorporează noile experienţe în schemele operatorii şi în experienţa de care dispune deja. Apoi, prin acomodare, care este procesul mental prin care individul îşi modifică schemele existente în funcţie de caracteristicile noii situaţii, adaptând astfel modurile anterioare de gândire la informaţia nouă.
De aici rezultă următoarele consecinţe pedagogice:
-
A învăţa înseamnă a acţiona. În aceste condiţii, rolul profesorului constă în a organiza „situatii-problemă” care generează învăţarea.
-
A învăţa înseamnă a rezolva probleme. În aceste condiţii, rolul profesorului este acela de a impulsiona elevul în rezolvarea problemelor. Acestea pot lua diferite forme: studiul de caz, conversaţia euristică, problematizarea etc.
De aici s-a nǎscut unul dintre principiile de bază dupǎ care se conduc astăzi activităţile didactice concrete: principiul instruirii prin acţiune („learning by doing”). Noile teorii ale învăţǎrii au pus în evidenţă faptul cǎ formarea conceptelor se realizează pe baza interiorizării unor acţiuni, adică pe baza trecerii de la acţiuni externe cu obiectele la acţiuni interne, care se desfăşoară pe plan mintal, cu ajutorul limbajului. Conform psihologiei genetice, gândirea este un joc de operaţii şi nu o simplă asimilare de imagini şi noţiuni. În aceste condiţii, a forma gândirea înseamnă a forma operaţii, iar a forma operaţii înseamnă a le construi în şi prin acţiune.
Strategiile bazate prioritar pe acţiunea de cercetare a elevilor care pot fi utilizate în cadrul orelor de filosofie sunt problematizarea şi învăţarea prin descoperire. Problematizarea este o metodă didactică cu un potenţial euristic deosebit, în cadrul căreia se generează deliberat o dificultate cu scopul ca elevul, prin depăşirea acesteia, să înveţe ceva nou. În ora de filosofie pot fi create situaţii-problemă cum ar fi : „Omul este scop sau mijloc?”, „Ne naştem sau devenim oameni?”, „Natura omului şi practicarea dreptăţii sunt în conflict?”, „Dacǎ menirea statului este de a impune o anumită ordine socială, mai putem vorbi de libertăţi individuale?”.
Strategia rezolvării de probleme are multiple valenţe didactice: captează cu uşurinţǎ atenţia, mobilizează la efort; asigură o motivare intrinsecă a învăţǎrii; antrenează aptitudinile creatoare. Mai mult, această strategie dezvoltă schemele operatorii ale gândirii şi contribuie la formarea unui stil activ de învăţare. Totodată, cunoştinţele dobândite prin efort propriu sunt reţinute un timp mai îndelungat.
O altă strategie bazată prioritar pe acţiunea de cercetare a elevilor care poate fi utilizată în predarea filosofiei este învăţarea prin descoperire. Aplicarea cu succes a acestei strategii presupune lectura critică a unor texte oferite de diverse surse de informare (manual, bibliografii suplimentare, surse electronice), analiza şi comentariul.
Analiza şi comentariul de text nu înseamnă simplǎ receptare pasivă şi mecanică a materialelor, ci o prelucrare activă a acestora, însoţită de reflecţia personală. În cadrul analizei de text, elevii urmează: să recurgă la gândirea critic-reflexivă; să utilizeze corect şi flexibil conceptele şi informaţia factualǎ; să se raporteze critic la argumentele folosite în sprijinul unei susţineri; să-şi formeze şi să-şi exprime părerile personale.
Alte strategii activ-participative bazate pe principiul instruirii prin acţiune, care au ca obiectiv prioritar exprimarea personalităţii elevului şi care pot fi folosite în predarea filosofiei, sunt: eseul, tema de cercetare şi studiul de caz, brainstorming-ul, metoda”6-3-5”, metoda „Phillips 6-6”, reuniunea- panel etc.
Noţiunile învăţate prin acţiunea proprie a elevilor şi nu prin receptare pasivă devin operaţionale şi se fixează în memoria de lungă durată. Mai mult, utilizarea unor strategii activ-participative cum sunt cele menţionate mai sus permite profesorului predarea nedogmatică a filosofiei şi crearea în clasă a unei atmosfere propice dezbaterilor. Pe parcursul activităţilor elevilor li se oferă astfel posibilitatea să pună întrebări, să-şi manifeste curiozitatea, nedumerirea, interesul, urmând să fie conduşi, în măsura în care acest lucru este posibil, să descopere singuri răspunsurile.
Bibliografie
1. Usaci, D. – Învăţarea în Pregatirea iniţială, psihologică, pedagogică şi metodică a profesorilor, Editura Universităţii Transilvania, Braşov, 2003
2. Cucoş, C. (c.) – Psihopedagogie, Editura Polirom, Iaşi, 1998
3. Albulescu I., Albulescu M.- Predarea şi învăţarea disciplinelor socio-umane, Editura Polirom, Iaşi, 2000
Articole asemanatoare relatate:
|
|
Calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi
în management educaţional, sesiunea 2012, seria a 2-a
CALENDARUL
desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru... Read more
Planificare model pentru pregatire sportive practica invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice.... Read more
BOLILE APARATULUI RESPIRATOR
Cosma Camelia
Liceul de Artă ”Ioan Sima” și Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu”, Zalău
Aceste boli pot fi grupate în... Read more
DEMERSUL ANALOGIC ÎN PREDAREA CAUZALEI
Prof. drd. Florina Țermure,
Școala Gimnazială, localitatea Dobric. Jud. Bistrița-Năsăud
Rezumat: Prezenta lucrare își propune să abordeze unul din cele patru demersuri didactice, demersul analogic, care constă... Read more
Corpul National de Experti in Management Educational 2013 seria 1
In Monitorul Oficial nr. 98 din 19 februarie 2013 a fost publicat Ordinul nr. 3179/2013 al ministrului Educatiei Nationale privind aprobarea... Read more
FREINET: PEDAGOGIE NOUVELLE OU NOUVELLE PEDAGOGIE?
Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI TIMIS
La pédagogie nouvelle n'est pas un courant homogène puisque s'y côtoient des approches relevant de divers courants en... Read more
OPINIILE MARILOR OAMENI DE CULTURĂ DESPRE TRADUCERE
Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII, Sanandrei, Timis
Traducerile au jucat şi continuă să joace un mare rol, fiind un important mijloc de comunicare în... Read more
NOILE EDUCATII
Dupa cum apreciaza specialistii, noile tipuri de continuturi sau „noile educatii” reprezinta cel mai pertinent si mai util raspuns al sistemelor educative la imperativele generate de problematica lumii contemporane.… ROLUL DISCIPLINELOR DE SPECIALITATE
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL LICEAL TEHNIC
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin
Formarea competenței profesionale a unui absolvent este asigurată prin instruirea sa complexă și progresivă, pornind de la problemele…
Planificare model pentru abilitati practice invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata… PLANIFICARE ANUALA
Clasa ....
An şcolar .......
Clasa ...............
Curriculum aplicat: ...... (ex.: T.C. 3 ore + C.D. 1 ore)
Profesor .....................
Semestrul.
Unitatea de învăţare (denumire)
Nr. ore
Săptămâna
Observaţii
FOCUL LUI SUMETRU
Profesor Şerban Andreea
Focul lui Sumetru (Sâmedru) reprezintă un obicei aparent simplu, ce incorporează însă o multitudine de interpretări. Acesta are loc… INTEGRAREA COPIILOR CU CES ÎN ŞCOALA DE MASĂ
Profesor învăţământ primar Marşeu Rodica Lavinia
Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, Judeţul Timiş
Problematica educaţiei copiilor cu CES a… MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI
CONCEPT
Managementul educatiei/pedagogic reprezinta acea stiinta pedagogica, elaborata interdisciplinar, pentru studierea evenimentelor care intervin activitate pedagogica: decizie, organizare, gestiune.
Este si o metodologie de abordare globala-strategica-optima a educatiei, a…
MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT FOLOSITE ÎN PROCESUL DIDACTIC AL PREDĂRII BIOLOGIEI
Prof. Dobrin Valentina
Colegiul Naţional “ Calistrat Hogaş “ Tecuci
Rezumat: Mijloacele de învăţământ ajută la transmiterea unor cunoştinţe, la formarea…
- Revistă naţională de educaţie -
ISSN 2065 - 3239
Preşedinte APR: Şumãlan Dan
Redactor şef: Lazar Mihaiela
Adresa:
Strada Constantin Daicoviciu Nr. 15, Etaj 4, Birou 405
Cluj-Napoca, cod 400020, România
Fax: 0364-11.90.80
E-mail:…
|
|