Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Stimularea gustului pentru lectura la scolarul mic
Scris de administrator   
Joi, 08 Februarie 2018 21:49

STIMULAREA gustului pentru lecturǎ lA ŞCOLARUL MIC

prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia

Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara

Cu toatǎ amploarea pe care au luat-o mijloacele audio-vizuale în difuzarea culturii, cartea şi lectura ei rǎmân calea cea mai sigurǎ pentru formarea culturii generale, pentru formarea personalitǎţii cititorului.

Ỉn urmǎ cu sute de ani, Miron Costin spunea: „cǎ nu iaşte mai frumoasǎ şi mai de folos în toatǎ viaţa omului zǎbavǎ decât cetitul cǎrţilor”, realizând o caracterizare metaforicǎ atât de izbutitǎ a lecturii în viaţa omului.

Lectura este un instrument care dezvoltǎ posibilitǎţile de comunicare între oameni, fǎcându-se ecoul capacitǎţilor de gândire şi limbaj; un instrument dintre cele mai preţioase ale activitǎţii intelectuale şi de petrecere minunatǎ a timpului liber; de cantitatea şi calitatea lecturii depinzând armonizarea personalitǎţii umane.

Importanţa lecturii constǎ în faptul cǎ ea contribuie la îmbogǎţirea şi dezvoltarea cunoştinţelor elevilor, la formarea gustului pentru citire independentǎ, la dezvoltarea vocabularului elevilor, la formarea unei atitudini pozitive.

Perioada de formare a gustului pentru lecturǎ coincide cu cea în care se pun bazele citirii, clasele I-IV. De aceea, învǎţǎtorul trebuie sǎ aplice şi sǎ cunoascǎ modalitǎţile cele mai eficiente de formare a gustului pentru lecturǎ, încǎ din clasa I.

Ỉn primul rând, el trebuie sǎ asigure tuturor copiilor posibilitatea de a-şi însuşi tehnica citirii corecte, rapide, conştiente şi fluente. De asemenea, sǎ-i obişnuiascǎ pe elevi sǎ lucreze cu cartea, sǎ se orienteze în textul citit, sǎ utilizeze dicţionarele, fişele de lecturǎ, fişele cu citate etc.

Lecturile selectate pentru şcolarii mici sunt cele create de marea literaturǎ clasicǎ şi popularǎ care, chiar dacǎ nu au fost destinate copiilor, sunt accesibile acestora sau lecturile care se adreseazǎ direct copiilor, cum ar fi: „Poveşti” de Ion Creangǎ, „Basme” de P. Ispirescu, unele poveşti ale lui M. Sadoveanu („Dumbrava minunatǎ”, „Fǎt Frumos”) şi ale lui E. Gârleanu („Din lumea celor care nu cuvântǎ”) . Din cǎrţi elevii aflǎ lucruri interesante despre mediul înconjurǎtor, despre viaţa oamneilor şi a animalelor, despre trecutul istoric al poporului, despre muncǎ şi profesiuni, educaţie cultural – artisticǎ şi moral religioasǎ.

La aceastǎ vârstǎ, lectura lasǎ impresii deosebit de vii care pot determina atitudinea şi comportamentul viitor al copilului. De aceea, încǎ din clasele primare, este necesar sǎ cunoaştem ce şi cât citesc copiii, respectând particularitǎţile lor de vârstǎ.

Recomandarea lecturii o fac învǎţǎtorul, pǎrinţii şi bibliotecarul şcolii, ţinând seama de gusturile şi interesul elevilor la aceastǎ vârstǎ. Lectura recomandatǎ nu trebuie sǎ fie perceputǎ de şcolari ca o obligaţie obositoare, deoarece va fi privitǎ şi tratatǎ ca atare.

La clasa a doua, elevul trebuie învǎţat sǎ reţinǎ titlul cǎrţii, sǎ poatǎ rǎspundǎ mai mult sau mai puţin dezvoltat la întrebǎrile învǎţǎtorului, sǎ recunoascǎ o lecturǎ dupǎ un fragment din ea sau dupǎ ilustraţii, sǎ ordoneze ilustraţii în legǎturǎ de o lecturǎ, sǎ participe la concursuri, sǎ adopte o atitudine şi un comportament adecvat. Ỉnvǎţǎtorul trebuie sǎ transforme elevul din ascultǎtor pasiv în cititor activ care sǎ-şi procure singur bucuria lecturii.

Ỉn practica şcolarǎ se pot folosi o multitudine de forme care sǎ trezeascǎ interesul pentru lecturǎ, sǎ-l dezvolte şi sǎ-l menţinǎ.

Una dintre cele mai utilizate tehnici în scopul dezvoltǎrii la elevi a gustului pentru citit – lecturǎ este citirea expresivǎ de cǎtre învǎţǎtor a unor texte accesibile vârstei, dar neapǎrat interesante.

Se pot face audiţii ale unor casete, CD-uri cu poveşti sau poezii citite (recitate) de actori consacraţi, vizionarea unor spectacole de pǎpuşi, teatru, film.

Un alt mijloc ar putea fi povestirea realizatǎ de învǎţǎtor sau în cazul unei lecturi citite de elevi începutǎ de acesta şi terminatǎ de ei. Povestirea realizatǎ de copii îi îndeamnǎ pe ceilalţi colegi sǎ citeascǎ şi ei lecturile ascultate.

O metodǎ care asigurǎ creşterea interesului este citirea fragmentatǎ sau întreruptǎ în momentul cel mai interesant şi solicitarea copiilor sǎ continue ei lectura.

Alte metode pentru trezirea gustului pentru citit şi lecturǎ ar putea fi notiţele cu privire la cǎrţile citite, mai întâi doar titlul şi autorul, însoţite de desen care sǎ sintetizeze conţinutul, mai târziu cu notarea pe scurt a conţinutului, a unor fragmente, expresii sau cuvinte care le-au plǎcut mai mult.

Pot fi folosite şi fişele cu citate, dar în cadrul claselor a III-a, a IV-a, acestea putând fi utilizate în orele de limbǎ şi literaturǎ românǎ în special la compuneri.

Se poate recurge, de asemenea, la citirea selectivǎ din operele unor scriitori de valoare, accesibile vârstei copiilor sau la expoziţiile carte, lansare de carte.

O metodǎ extrem de interesantǎ şi atractivǎ poate fi şezǎtoarea literarǎ unde copiii pot povesti, spune ghicitori, prezintǎ dramatizǎri, întrecându-se în interpretare frumoasǎ. Dramatizǎrile sunt mult agreate de copii deoarece se pot identifica cu eroii poveştilor pe care le citesc.

Uneori chiar elevii pot recomanda anumite lecturi. Aceastǎ formǎ de stimulare a celor mai buni cititori prin prezentarea lor în faţa clasei trezeşte şi în ceilalţi elevi dorinţa de a citi mai bine printre a fi ales ca prezentator.

De o mare importanţǎ în educarea gustului pentru lecturǎ este colaborarea învǎţǎtorului cu familiile elevilor pentru a realiza o îndrumare corectǎ şi în afara şcolii, cu bibliotecile şcolare pentru a oferi elevilor cǎrţi potrivite vârstei, atractive, valoroase din punct de vedere literar.

Cu cât vor citi mai mult, cu atât vor înţelege copiii cǎ mare e puterea cǎrţii, cǎ acest minunat ospǎţ al gândurilor la care este invitat în timpul liber, este un prieten în compania cǎruia niciodatǎ nu este sigur.

Cartea – nu face zgomot, nu se supǎrǎ cǎ o ţii prea mult sub ochii tăi, nici nervi nu face dacǎ o pǎrǎseşti.Ea te face sǎ vibrezi la ceea ce nu-ţi oferă viaţa, îţi lasǎ rǎgaz sǎ meditezi, te urmǎreşte cu stǎruinţǎ în gând, te recheamǎ insistent sǎ o iei dacǎ a fost bine, dacǎ ţi-a plǎcut.

Cartea e darnicǎ pentru oricine.

BIBLIOGRAFIE

  • Nuţǎ, S.,Metodica predǎrii limbii române în clasele primare, Ed. Aramis, Bucureşti, 2000;
  • Şincan, E., Ỉndrumǎtor pentru învǎţǎtori, pǎrinţi şi copii, Ed. Gh. Alexandrescu, Craiova, 1993.

 

 

Revista cu ISSN

Redactarea unui eseu in liimba engleza

REDACTAREA UNUI ESEU ÎN LIMBA ENGLEZĂ Studiu de specialitate Profesor limba engleză Bold Corina C.N. Zinca Golescu Pitești Această sarcină pare a fi una destul dificilă în rândul elevilor. Indiferent dacă eseul...

Read more

Noptile lui Alexandru Macedonski in spir…

 NOPȚILE LUI ALEXANDRU MACEDONSKI ÎN SPIRIT EUROPEAN   Drd. Miron Costina Violeta Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj   Nopțile lui Macedonski sunt deschise mereu interpretării, poetica sa beneficiază de o interpretare vastă...

Read more

dezvoltarea creativitatii in invatamant

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT Prof. drd. Herţa Diana Elena - SAM Istria, judeţ Constanţa Prof. drd. Ciocănel Cristina - Şc. „George Enescu” Năvodari, judeţ Constanţa   Rezumat Creativitatea pedagogică defineşte modelul...

Read more

Model de fisa de lectura pentru opera ep…

FIŞĂ  DE  LECTURĂ Opera epică (model)   Am început lectura (data) __________                      Am terminat lectura (data) ___________ Titlul operei literare: ___________________ Autorul:______________________________ Opera face parte din volumul: _____________________________________ Editura:______________________________ Anul apariţiei volumului: _______________ Date importante din viaţa şi activitatea criitorului:...

Read more

Imaginea scolii in societate

IMAGINEA ȘCOLII ÎN COMUNITATE   Prof. STAN CRISTINA Școala Gimnazială „C.Giurescu” Chiojdu, jud. Buzău     Comunitatea locală a fost învestită cu dreptul și responsabilitatea de a se autoadministra sub aspectul resurselor locale și al priorităților,...

Read more

Sub semnul creativitatii

SUB SEMNUL CREATIVITĂŢII Prof. înv. primar Gligor Dana Şcoala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba Scopul esenţial pe care îl urmăreşte învăţământul este dezvoltarea gândirii. Prin urmare...

Read more

Personalitati reprezentative ale literat…

PERSONALITĂŢI REPREZENTATIVE ALE LITERATURII FRANCEZE prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea Romantismul francez este marcat prin sciitori precum Chateaubriand, Lamartine, Musset, Vigny, dar cel mai mare...

Read more

Valorificarea documentelor autentice in …

VALORIFICAREA DOCUMENTELOR AUTENTICE ÎN LIMBA FRANCEZĂ   Prof. Mihaela COCU Liceul Tehnologic de Marină, Galaţi     Documentele autentice reprezintă pentru elevi şi profesori o poartã deschisã spre actualitate, spre tot ce e nou în limba...

Read more