Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Trupa de teatru ca metoda de intarire a relatiei profesor elev
Scris de administrator   
Duminică, 08 Ianuarie 2017 20:03

Trupa de teatru ca metodă de întărire a relaţiei profesor-elev

Profesor Sultan Cristina

Colegiul „Anghel Saligny” Tulcea

Rezumat: Articolul propune o modalitate sporire a încrederii elevilor şi a părinţilor în profesori şi în oferta educaţională a şcolii. Proiectul „Trupa de teatru” oferă elevilor oportunităţi de autocunoaştere şi posibilitatea de a participa la viaţa comunitară, întrajutorarea semenilor, rezolvarea problemelor acestora.

Cuvinte-cheie: proiect, teatru educativ, teambuilding

Ideea înființării unei trupe de teatru a școlii mi-a venit când am fost numită coordonator pentru programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare. M-am gândit să formez un grup de elevi din clase diferite care să participe activ la ameliorarea unor probleme specifice activității din școală într-un mod cât mai atractiv pentru ei. Scenetele jucate în cadrul unor întâlniri cu elevii, profesorii, părinții au un puternic mesaj educativ și constituie o introducere în tema discutată: dezinteresul pentru studiu, absenteismul, violența în școală, violența domestică, slaba relație școală-familie etc.

Pe lângă dezvoltarea unui comportament participativ, responsabil față de activitățile întreprinse, teatrul oferă un mijloc de a percepe literatura accesibil și atractiv în echipă și organizează în mod plăcut timpul liber al elevilor. Cei 15 elevi care formează trupa de teatru se întâlnesc după ore și colaborează pe Facebook unde am creat un grup numit Teatru.

La prima întâlnire au ales numele trupei, Magic și le-am propus câteva obiective de atins prin activitatea lor. Am încurajat elevii să participe la activitățile dedicate zilelor festive – Ziua Educației, Ziua Națională a României, etc, la acțiuni caritabile care să aducă momente de relaxare și bună dispoziție unor persoane ce au nevoie de atenția și ajutorul nostru și să militeze prin interpretarea lor pentru combaterea violenței, stimularea interesului pentru învățare, sensibilizarea părinților spre a asculta nevoile copiilor și a păstra o relație strânsă și armonioasă cu școala.

Lucrăm împreună în fiecare moment al pregătirii unei reprezentații - alegem repertoriul, confecționăm costumele, decorul, implicând și părinții în acest proces, împărtășim idei, păreri, sentimente. Improvizăm, greșim, o luăm de la capăt, repetăm până iese bine fără teama de a fi judecați. Orice inițiativă personală este apreciată, astfel că și cei mai timizi devin siguri pe ei iar mândria unei interpretări apreciate îi face încrezători în forțele proprii. Astfel, repetițiile pentru spectacole devin adevărate ateliere de dezvoltare personală.

Uneori, datorită oboselii sau a tristeţii unei zile mai puţin plăcute sunt copii care nu pot intra în rol. Atunci sunt de folos jocurile de echipă destinate comunicării pozitive, distracţiei, energizării, de exemplu „Maşina de spălat” sau „Pizza”:

Maşina de spălat
Se formează două şiruri de copii, faţă în faţă. Un voluntar (care, de regulă, are o stare negativă) sau sărbătoritul zilei (e un bun prilej de a face o bucurie copiilor care-şi serbează aniversarea sau onomastică) trece printre cele două şiruri (în „maşina de spălat”). Când ajunge în dreptul primei perechi din şir se opreşte şi aşteaptă să fie „spălat”: fiecare participant la joc îi pune mâna pe umăr şi îi spune o caracteristică, o calitate personală pe care o admiră sau o vorbă bună. Cel „spălat” mulţumeşte şi trece mai departe. Atenţie: se va insista de la început pe caracterul pozitiv al comunicării! Neapărat trebuie să treacă prin „maşina de spălat” copiii trişti, timizi, negativişti, pentru a le ridica moralul, pentru a le dezvolta încrederea în sine sau pentru a-i determina să gândească pozitiv.

Pizza
Participanţii stau în cerc, unul în spatele celuilalt şi cu mâinile pe umerii celui din faţă. Profesorul le povesteşte că au de făcut o pizza. 
Etape : 
a. se frământă aluatul 
b. se taie salamul 
c. se taie legumele 
d. se pune ketchup-ul 
e. se întinde caşcavalul 
Toate etapele presupun masarea persoanei din faţă, masare care descrie cât mai bine fiecare etapă din realizarea pizzei. Jocul se desfăşoară în ritm alert.

La sfârşitul repetiţiilor elevii se despart tot printr-un joc de încredere, ca o adevărată trupă de campioni, „Îmbrăţişarea în grup”: Participanţii se aşează în cerc cu feţele spre centru. La comanda profesorului toată lumea se apleacă înainte, până se ating capetele şi se apucă cu mâinile de talia vecinilor, îmbrăţişând astfel grupul.

Elevii învață să comunice asertiv, își descoperă calităţi, devin conștienți, în același timp, de resursele celorlalți, se ajută reciproc. Învață să relaționeze eficient în cadrul grupului, își depășesc emoțiile, devin mai puternici și își descoperă aptitudini actoricești, interpretative dar și înclinații artistice colaterale - desen, pictură, dans, abilități practice. Acestea deschid calea pentru descoperirea propriilor mijloace de exprimare și valorificarea optimă a potențialului lor. Spiritul de echipă, sentimentul participării la un produs colectiv, satisfacţia lucrului bine făcut sunt tot atâtea aspecte pozitive pe care această activitate le poate genera.

Toate aceste achiziții au dus la o schimbare a atitudinii acestor copii și la disciplina pe care o predau, matematică. Nu am prevăzut asta, nu era printre obiectivele propuse dar m-a bucurat să văd cum principiile aplicate în orele de repetiție pentru diverse piese au fost transferate de ei la matematică. Teatrul i-a ajutat să se exprime clar, să-și facă înțelese ideile, dorințele, le-a oferit un spațiu de socializare unde au descoperit cum să fie parte dintr-o echipă și cum să aibă încredere în ceilalți. I-a învățat să abordeze constructiv o situație sau o problemă, să nu se teamă de a greși dar să repete până reușesc. Comunicăm mai bine și ce e mai important- elevii mei zâmbesc indiferent de dificultatea noțiunilor predate sau a exercițiilor rezolvate.

Bibliografie:

Irina Maciuc, Vali Ilie, Ecaterina Sarah Frăsineanu, Mihaela Alexandruna Popescu, Mihaela Aurelia Ştefan, Forentina Mogonea, Florentin Remus Mogonea, Claudiu Marian Bunăiaşu (2009), Proiecte şi programe educaţionale pentru adolescenţi, tineri şi adulţi, Editura Universitaria, Craiova

http://aleg-romania.eu/wp-content/uploads/2013/09/Jocuri-de-echipa_Cutia-Magica.pdf

 

Revista cu ISSN

Subiecte simulari Evaluarea Nationala 20…

Subiecte simulari Evaluarea Nationala 2014   Elevii claselor a VIII-a au sustinut in 18 februarie 2014 simulare la proba scrisa de limba si literatura romana, in 19 martie 2014 simulare la proba...

Read more

Romanii de peste hotare

ROMÂNII DE PESTE HOTARE - studiu de caz -   Prof. Dimitriu Alina Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman     Câti români stiu cã alfabetul latin a fost folosit mai întâi într-o lucrare în aromânã?...

Read more

STUDIU DE SPECIALITATE: CUNOASTEREA COP…

STUDIU DE SPECIALITATE: CUNOAŞTEREA COPILULUI PRIN DESEN   Institutor Onel Maria-Antoaneta Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Sãbãoani, Neamt   Limbajul plastic are misiunea de a echilibra si armoniza relatiile copilului cu natura, cu ceilalti, cu sine....

Read more

Adaptarea curriculara pentru integrarea …

ADAPTAREA CURRICULARĂ PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU CERINȚE EDUCATIVE Prof.Brătilă Cristina-Zonica C.S.E.I. ,,Elena Doamna, Focșani”, județul Vrancea Adaptarea curriculară pentru elevii cu...

Read more

Recuperarea ramanerii in urma la matemat…

RECUPERAREA  RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA MATEMATICĂ   Profesor Copaciu Georgeta Cătălina Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov                   Cum putem proceda cu elevii care manifestă dificultăţi în învăţare la matematică şi au...

Read more

Discursul explicativ

DISCURSUL EXPLICATIV                                                                             Octavian Horia MINDA                                                                     Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, jud. Timiş     Discursul explicativ (DE) răspunde unei întrebări pe care şi-ar pune-o atât locutorul cât şi interlocutorul: cum? (mijloace, modalităţi) şi...

Read more

EUGEN LOVINESCU Relativismul si subiecti…

EUGEN LOVINESCU – Relativismul şi subiectivismul judecăţilor de valoare. Mutaţia valorilor estetice. STUDIU   Prof. Dr. Elena Nadia Vesa Şcoala cu clasele I-VIII, Vidra     Personalitatea contradictorie a lui E. Lovinescu a fost străbătută permanent...

Read more

Comunicare si feed-back in invatamantul …

COMUNICARE ŞI FEED-BACK ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR   Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2 Vorniceni, Jud. Botoşani Comunicarea reprezintă un sistem de transmitere a unor mesaje care pot...

Read more