EDUCAŢIA GLOBALĂ
- REPERE METODOLOGICE -
CUNOŞTINŢE, ABILITĂŢI, ATITUDINI ŞI VALORI
2.1. CURRICULUM, CUNOŞTINŢE ŞI ABILITĂŢI
Specificitatea curriculumului educaţiei globale constă, în principal, în importanţa pe care educatorii şi şcolile care implementează acest proiect o acordă subiectelor care:
· determină cooperarea internaţională şi sensul responsabilităţii globale;
· oferă oportunităţi de învăţare diverse referitoare la dimensiunile viitorului;
· stimulează gândirea critică şi implicarea elevilor în forme neconcondiţionate;
· conduc la rezultate ce reflectă conexiunea între „CE” şi „CUM” să predai şi să înveţi, dincolo de simpla abordare şi inserare a temelor referitoare la problemele contemporane şi rezolvare a lor în cadrul unor obiecte de studiu.
Cunoştinţele
frecvent asociate educaţiei globale se subsumează următoarelor concepte:
· Conflictul (investigarea unei varietăţi de conflicte: istorice, contemporane, personale, globale; modalităţi de socluţionare a acestora în maniere non-violente etc.);
· Pacea ( investigarea păcii atât ca stare, cât şi ca proces; studii de caz: persoane, instituţii, organizaţii care militează pentru promovarea şi instaurarea păcii etc.);
· Justiţia (respectarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale; statutul de militant şi observator al acestor realităţi);
· Puterea (puterea, efectele ei, democraţia şi participarea democratică etc);
· Schimbarea socială şi continuitatea ( investigare proceselor de schimbarea socială, valoarea şi efectele lor la diverse niveluiri: micro şi macro contextuale);
· Genul ( investigarea discriminării din perspectivă istorică şi în contex contemporan, evoluţia viitoare a acestui fenomen, micro şi macro perspective);
· Grupul etnic (discriminarea bazată pe etnicitate; înţelegerea fundamentului istoric, rasismul, xenofobia, violenţa, dimensiuni mricro şi macro contextuale);
· Ecologia (investigarea problemelor ecologice la nivel local, regional, global; provocări, oportunităţi şi provocări contemporane);
· Interdependenţa (investigarea impactului deciziilor şi acţiunilor unor grupuri la diferite niveluri; interdependenţa populaţiei bazată pe comunicare şi mediu);
· Viitorul (investigarea alternativelor viitorului, a implicaţiilor diverselor opţiuni, a posibilităţilor de conturarea a unei lumi mai sigure).
În general, cunoştinţele trebuie prezentate într-o manieră care să întărească legătura cu realitatea:
· de la nivelul local la cel global;
· de la cazul/perspectiva personală la cea colectivă;
· de la emoţional la raţional.
Se recomandă ca alegerea subiectelor de dezbatere:
· să permită analizarea perspectivei temporale tridimensionale a problemei: trecut, prezent, viitor,
· să determine procesul dezbaterii (să conţină elemente controversate);
· să determine procese comparative (situaţia problemei în discuţiei aşa cum apare şi în alte ţări);
· să conţină elemente mutabile capabile de devenire;
· să determine implicarea necondiţionată.
Abordarea acestor concepte presupune formarea următoarelor abilităţi:
· Gândirea critică (abordarea problemelor în mod critic entru recunoaşterea şi respingerea îndoctrinării şi manipulării);
· Empatia
· Cooperarea
· Asertivitatea (capacitatea de comunicare clară într-o manieră non-agresivă);
· Abilitatea socială (abilitatea de a influenţa procesul de luare a deciziei în baza unor cunoştinţe unanim cunoscute, înmod constructiv şi non-discriminatoriu).
2.2. ATITUDINI ŞI VALORI
Educaţia globală urmăreşte promovarea şi interiorizarea valorilor, ca: respect, libertate, drept, pace, egalitate, solidaritate, prin formarea şi externalizarea unor atitudini de auto-respect, respect pentru ceilalţi, interes pentru probleme globale, abordare critică, implicare şi acţiune constructivă, reponsabilitate socială.
Articole asemanatoare mai vechi:
|