Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Optional istorie locala intre actualitate si necesitate
Marţi, 08 Mai 2012 21:08

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ

ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE

                                                                                            

                                                                            Prof. Delescu Claudia

Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi

 

Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi o necesitate. Este cea de lângă noi, din imediata vecinătate, este cea căreia îi aparţinem, este cea care aşteaptă să fie descoperită şi valorificată.

 

Orice localitate îşi are istoria ei, are o vechime, o întindere în timp şi spaţiu, are personalităţile ei, are OAMENI, LOCURI, FAPTE cu care se poate mândri. Este rolul profesorului de istorie să le descopere, să încerce să le pună în valoare, să-i facă pe elevi să le conştientizeze însemnătatea, să fie interesaţi şi mândri de comunitatea locală. Numai cunoscând istoria locală ne cunoaştem mai bine, învăţăm să fim mai buni, să apreciem valorile neamului, ne dezvoltăm spiritul patriotic.

Curriculum la decizia şcolii se constituie din pachete disciplinare opţionale aprobate la nivel central, cât şi din pachete disciplinare opţionale constituite la nivelul unităţii de învăţământ. Curriculum la decizia şcolii este stabilit de către Consiliul de Administraţie al unităţii şcolare în urma consultării elevilor şi a părinţilor, şi ţinând cont de resursele umane şi materiale disponibile.

Istoria locală este o disciplină nouă, i se aloca ore de opţional. Este un opţional întocmit în şcoală pentru care se realizează programă proprie şi suport de curs. 

Istoria locală trebuie raportată permanent la istoria naţională, la cea universală, evenimentele trebuiesc corelate, stabilite conexiuni. Este cea care îl duce pe elev de la apropiat la depărtat, de la abstract la concret. În cadrul opţionalului de istorie locală elevii se transformă din receptori în emiţători, aduc imformatii, uneori direct de la sursă, îi face să fie mai activi, mai implicaţi în procesul de învăţământ.

În zilele noastre oferta educaţionala are rolul de a pune în valoare instituţiile şcolare, de a veni în întâmpinarea elevului, de a aduce un element de noutate, de a face şcolile să se diferenţieze între ele, de a fi mai atractive, de ai face pe copii şi părinţi să înţeleagă că ele reprezintă cea mai bună variantă. Toate acestea se pot realiza în special cu ajutorul Curriculumului la decizia şcolii. Scoala românească actuală crează particularităţi de învăţare propriilor elevi, oferă şi alternative pe lângă trunchiul comun.

Prin intermediul opţionalului, elevii nu numai că studiază istoria, ci se afla chiar în mijlocul ei. Opţionalul corespunde foarte mult cerinţelor actuale ale educaţiei în sensul că învăţământul este centrat pe elev, metodele folosite sunt active şi interactive, mijloacele de învăţământ sunt diverse, formele de evaluare sunt multiple, locaţiile pot fi variate. Sursele de documentare acoperă o gamă largă, elevii au ocazia să vină în întâmpinarea imformaţiei. Formează competente civice şi sociale, promovează valori şi atitudini democratice.

Curriculumul la decizia şcolii este o actualitate, o realitate a şcolii contemporane. Conform Legii 1/2011, Legea Educaţiei Naţionale, în cadrul Curriculumului naţional, disciplinele opţionale au o pondere de 20 % în planurile cadru pentru învăţământul obligatoriu şi de 30 % în cele pentru liceu. Curriculumul la decizia şcolii este şi o necesitate, o oportunitate pentru elevi şi părinţi de a  studia discipline noi, de a afla mai multe informaţii despre anumite domenii de interes. În speţă, studierea istoriei  locale  este benefică pentru a ne cunoaşte trecutul, plaiurile natale, acţiunile strabunilor- OAMENI, LOCURI, FAPTE.

Numai cunoscând trecutul oamenii pot înţelege prezentul şi pot anticipa viitorul.

 

BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ:

1.    Consiliul Naţional pentru Curriculum, Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de istorie, clasele a IV-a – a VIII-a, Editura Aramis Print, Bucureşti, 2011;

2.    Manea Mihail, Popescu Mirela şi alţii, Elemente de didactică a istoriei, Editura Nomina, Bucureşti, 2010;

3.    Monitorul Oficial al României nr. 18 din 10 ianuarie 2011, Legea Educaţiei Naţionale;

4.    Păun Ştefan, Didactica istoriei, Editura Corint, Bucureşti, 2007.

 

 

Revista cu ISSN

Alba Iulia capitala educatiei intercultu…

ALBA IULIA – CAPITALA EDUCAŢIEI INTERCULTURALE  Prof. Dan Stroe Între 13 şi 17 octombrie la Alba Iulia, județul Alba, sub egida Consiliului Europei, a Ministerului Educaţiei şi Cercetării din România, a Inspectoratului...

Read more

Bauturi racoritoare consumate

  CE BĂUTURI RĂCORITOARE CONSUMĂM?     Autor: Mihail Robert - Theodoru Profesor coordonator: Mînză Lidia Instituţia: Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri”   Termenul de băutură răcoritoare (popular „suc”) se referă în special la băuturile carbogazoase sau necarbogazoase obţinute...

Read more

Transferul elevilor de la o scoala la al…

Transferul elevilor de la o scoala la alta modificat   Au aparut modificari in ceea ce priveste transferul elevilor de la o scoala la alta. Aceste modificari se regasesc in Ordinul privind...

Read more

A study in small talk in class

A STUDY IN SMALL TALK IN CLASS Prof. Adriana- Maria Ştefănescu Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I”, Timişoara When it comes to studentsof all ages, they do have something to say;...

Read more

Fisa cadru pentru post cadru didactic in…

FIŞA CADRU A POSTULUI - CADRU DIDACTIC ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR (educatoare, învăţători, profesori pentru învăţământ preşcolar/primar, profesor)     În temeiul Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul contractului individual...

Read more

Planificare model pentru stiinte invatam…

Planificare model pentru stiinte invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Proiect de programa curriculum la decizi…

PROIECT DE PROGRAMĂ CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII: STILISTICĂ Prof. Simona Crainic, Şcoala Gimnazială Sarmizegetusa Articolul de faţă este rezultatul nevoii de modele în alcătuirea unui proiect de...

Read more

Art_Game - Embedded Class of English

 GAME - EMBEDDED CLASSES OF ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE   Prof. Simona Pisoi Colegiu Naţional Carol I, Craiova      In the last few years, there has been an emphasis on the development of...

Read more