Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Parteneriatul educational
Sâmbătă, 08 Decembrie 2012 00:00

PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL

 

                                                               Profesor, Ivan Daniela

                                                                 Liceul Tehnologic

                                                                Virgil Madgearu, Constanța

 

 

Articolul de față își propune o anliză a unor aspecte ale managementului proiectelor în învățământ, factorii care asigură succesul unui parteneriat educațional: promotorul/ coordonatorul proiectului, partenerii, experții și/ sau prestatorii de servicii.

Cuvinte-cheie: parteneriat, rezultate, activități.

 

Managementul proiectelor este un proces evolutiv, derulat în mod științific, care organizează și folosește resurse corespunzătoare pentru a realiza obiectivele stabilite, având ca scop generic reducerea deficiențelor la zero prin creșterea eficienței activităților, organizarea echipelor de management și implementarea proiectului.

            Managementul proiectelor are caracteristici proprii, care asigură succesul acestora. Una dintre trăsăturile principale este multilateralitatea, deoarce implică, pe lângă cunoștințe de specialitate, din domeniul specific fiecărui proeict, o gamă largă de cunoștințe și aptitudini organizatorice, astfel încât să realizeze în paralel organizarea optimă a timpului, conducerea echipei, precum și administrarea resurselor.

         Un proiect poate face parte dintr-o structură de program/ proiecte mai amplă. Activitățile se grupează în mulțimi logice "subprograme sau pachete de lucru” cu subdiviziunea fiecăruia în „activități sau faze”. Fiecare activitate are următoarele caracteristici principale: rol bine determinat; consumă resurse fizice și umane într-un timp bine determinat; un moment de început și un moment de încheiere.

     Proiectul  se desfășoară în cadrul unei forme de organizare care se creează doar pe durata existenței proiectului. Structura de organizare nou-creată se numște „consorțiu” sau „parteneriat”. Performanța parteneriatului se măsoară în funcție de capacitatea de realizare a obiectivelor proiectului. Finalizarea proiectului conduce la desființarea parteneriatului proiectului respectiv.

      Partenerii pot fi selectați din rândul unor instituții sau entități care prin activitățile desfășurate pot completa și extinde serviciile și activitățile propuse prin proiect. În cadrul unui parteneriat sau consorțiu de proiect pot fi distinse câteva roluri:

1. promotorul/ coordonatorul proiectului este acea entitate care are inițiativa scrierii și implementării proiectului și îndeplinește următoarele roluri: realizează coordonarea și supervizarea științifică, financiară, administrativă a proiectului; menține legătura cu instituția finanțatoare, realizează și înaintează raportările periodice și finale presupuse de derularea proiectului; are drepturi depline asupra rezultatelor proiectului.

2. partenerii sunt entități selectate de către promotor în scopul unei cât mai judicioase derulări a proiectului, situație în care joacă următoarele roluri: semnează proiectul, dar, din punct de vedere tehnic, se află în relație directă cu promotorul proiectului, și nu cu finanțatorul; răspund numai de partea de proiect care le-a fost încredințată în mod specific sau numai de anumite faze ale proiectului; au drepturi limitate asupra rezultatelor generale ale proiectului.

3. experții și/ sau prestatorii de servicii pot fi persoane sau entități ofertante de servicii necesare pentru derularea proiectului, limitate ca volum sau timp; se mai numesc subcontractanți și îndeplinesc următoarele roluri: oferă servicii care nu pot asigurate de membrii parteneriatului; răspunde direct față de contractantul principal.

Astfel, în anul școlar 2011-2012, între elevii Liceului Tehnologic „Virgil Madgearuși elevii Colegiului Național „Mihai Eminescu”, Constanța, s-a încheiat un parteneriat educațional, Parte de carte, în cadrul căruia s-a urmărit atingerea principalelor obiective, fiecare dintre factorii implicați cunoscându-și bine rolul în cadrul proiectului. Acest parteneriat și-a propus să îi familiarizeze pe elevi cu valori autentice ale literaturii naționale și universale, oferindu-le posibilitatea ca, prin metode alternative, să își cultive propria creativitate și sensibilitate. Elevii au fost invitați să își petreacă o parte din timpul liber în afara mediului viciat pe care îl promovează diversele mijloace mass-media.

            În cadrul activităţilor desfăşurate sub titlul Parte de carte,  elevii au avut posibilitatea de a socializa, de a comunica şi de a se comunica, realizându-se astfel o punte de legătură între  cele două licee, atât la nivelul relației elev-elev cât și între profesorii liceelor implicate în parteneriat. Dintre activitățile pe care le-am desfașurat enumerăm: Invitație  la lectură, Hai să ne-ntâlnim în bibiliotecă!, Cărți celebre- ecranizări celebre, Concurs literar, Donează o carte, Lansare de carte.

Dintre activitățile pe care le-am desfășurat enumerăm: Invitație  la lectură, Hai să ne-ntâlnim în bibiliotecă, Cărți celebre- ecranizări celebre, Iubirea în literatură, Concurs literar, Lansare de carte (Cristina Tamaș), Donează o carte!, Medalion literar.

Proiectul a avut ecouri pozitive, de aceea în acest anul şcolar am propus spre desfăşurare Proiectul educaţional interdisciplinar Lectura şi provocările TIC. O caracteristică a proiectului rezidă în  faptul că   acesta reprezintă o metodă  didactică modernă, prin care elevii sunt îndemnaţi într-o manieră plăcută, atractivă să valorizeze lectura şi procesul redactării de texte. Astfel, elevii vor utiliza calculatorul pentru a-şi redacta în formă finală textul, dezvoltându-şi competenţe, comportamentele subordonate disciplinei informatică, contribuind astfel la asigurarea coerenţei acţiunilor educative între diversele discipline şcolare. Scopul proiectului este acela de a descoperi că lectura trebuie să fie o activitate relaxantă şi atunci când un elev îşi petrece timpul  lucrând pe calculator, nu va mai simți nimic deosebit atunci când va citi o carte bună tot pe calculator. Toate cărţile au un miros special şi sunt mulţi oamenii cărora le place să simtă parfumul lor, să inspire profund și să intuiască  ce se ascunde  în paginile lor.

 

Bibliografie:

Alois Gherguț, Ciprian Ceobanu, „Elaborarea și managementul proiectelor în serviciile educaționale”, Editura Polirom, 2009

 

Ultima actualizare în Duminică, 09 Decembrie 2012 20:42
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Jocul activitate fundamentala in gradini…

JOCUL, ACTIVITATE FUNDAMENTALĂ ÎN GRĂDINIŢĂ   Prof. Fătu Mihaela Corina G.P.P Nr. 10 Buzău   Cerinţele mereu crescânde ale societăţii contemporane impun învăţământului actual sarcini importante care să determine creşterea calităţii lui. Este necesar, pentru aceasta,...

Read more

Planificare model pentru educatie fizica…

Planificare model pentru educatie fizica si sport invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari...

Read more

Tratarea diferentiată a elevilor in cadr…

TRATAREA DIFERENŢIATĂ A ELEVILOR ÎN CADRUL LECȚIILOR LA CICLUL PRIMAR   Prof. înv. primar Olariu Marineta Școala Gimnazială "Prof. Gheorghe Dumitreasa", Girov   Rezumat: Învăţământul diferenţiat vizează adaptarea activităţii de învăţare îndeosebi sub raportul conţinutului,...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - plante etnobotanice

13. Plantele etnobotanice     Plantele psihogene sau plantele psihotrope sunt acele plante care produc schimbări în ceea ce priveşte modul de gândire, de a percepe lucrurile din jur sau dispoziţia persoanelor care...

Read more

Situatia implementarii clasei pregatitoa…

Situaţia implementării clasei pregătitoare pentru anul şcolar 2012-2013   Pentru anul şcolar 2012 - 2013 s-au înscris 127.665 de elevi pentru clasa pregătitoare şi 171.885 de elevi pentru clasa I.  Prin hotărârea de...

Read more

Educatia informala

EDUCATIA INFORMALA    Educatia informala se refera la experientele zilnice ce nu sunt planificate sau organizate si conduc catre o invatare informala. Cand aceste ”experinte sunt interpretate de catre cei mai in...

Read more

Matematica obiect de studiu si competent…

MATEMATICA – OBIECT DE STUDIU ŞI COMPETENŢĂ CHEIE Prof. Badea Brigitte, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara, jud. Timiş Competenţa matematică este una dintre cele opt competenţe-cheie stabilite de Parlamentul European...

Read more

John maxwell-o autoritate in domeniul ma…

JOHN MAXWELL-O AUTORITATE ÎN DOMENIUL MANAGEMENTULUI ȘCOLAR PERFORMANT Numele: FILDAN MIHAELA Calitatea: PROFESOR LIMBA ROMÂNĂ Instituția: LICEUL TEOLOGIC BAPTIST EMANUEL ORADEA “Pentru a câştiga încrederea oamenilor, un lider trebuie sa aibă următoarele...

Read more