Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul modernizator al natiunii
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Mai 2016 20:22

ROLUL MODERNIZATOR AL NAŢIUNII

Profesor Petcu Camelia

Liceul Tehnologic Măneciu, Judeţul Prahova

Herder era de părere că adevăratele culturi se nasc nu pentru a se îneca în oceanele cosmopolite, ci ca să înflorească pe un sol autohton, din propriile rădăcini.

“Plus claire la lumière, plus sombre l'obscurité... Il est impossible d'apprécier correctement la lumière sans connaître les ténèbres.” De Jean-Paul Sartre

Cuvinte cheie: cultură, naţionalism/ naţionalism german, mentalitate romantică, înclinaţii revoluţionare, autodeterminare, gândire occidentală, ideal comun, modernizare.

Exista convingerea că naţionalismul era produsul efemer al frustrării aspiraţiilor oamenilor către autodeterminare, iar teoreticienii presupuneau că fenomenul naţionalismului dispare odată cu cauzele lui. Concepţia vieţii politice a naţiunii ca expresie a vieţii colective este esenţa romantismului politic - adică naţionalismul.

Conversia, transformarea mentalităţii romantice într-una naţionalistă a fost bruscă şi neprevăzută. Există o serie de teorii care susţin rolul modernizator al naţiunii în secolul al XIX-lea. Naţionalismul german este naţionalismul romantic. Filosofia naţională germană este o filozofie romantică, iar caracterul naţional german este un caracter romantic.

În timp ce romantismul a lăsat o amprentă permanentă asupra caracterului naţionalismului german, la rândul său, naţionalismul a reacţionat în raport cu romantismul. El a rupt cercul îngust al vieții personale și agitației pur expresive, care au constrâns expresiile şi înclinaţiile revoluţionare ale spiritului romantic spre inutila furie îndreptată către sine, acesta fiind lăsat liber. Ultima treime a secolului al XX-lea va fi dominată de o creştere mondială a naţionalismului, de întronarea voinţei indivizilor sau claselor şi de respingerea raţiunii şi ordinii, considerate ca „închisori ale spiritului”.

Naţionalismul promovează ideologia organismului, loialităţii, Volk-ului, ca adevăratul purtător al valorilor naţionale, integralismului, rădăcinilor istorice, la terre et les morts, a voinţei naţionale. Pornind de la ideea că fiecare naţiune are ”geniul” ei specific exprimat într-o formă de gândire şi comunicare proprie şi limbajul este expresia autentică a spiritului unui popor (Volk), Herder a creat un foarte influent şi original naţionalism cultural. Limba, spunea Herder, este mai mult decât un simplu instrument de reprezentare a lumii exterioare, ea este creatoare de realitate, este elementul esenţial în construcţia (Bildung) personalităţii umane, sursa construcţiei fiecărei naţiuni. Indivizii îşi exercitau libertatea şi îşi realizau misiunea în desăvârşirea idealului comun, umanitatea.

Acest gen de naţionalism, denumit şi romantic-colectivist, era compatibil cu universalismul şi cosmopolitismul liberal. Credinţele culturii liberale moderne îşi au rădăcina într-o profundă şi radicală revoltă împotriva tradiţiei centrale a gândirii occidentale, care a căpătat o expresie clară în anii din urmă ai secolului al XVIII-lea, mai ales în Germania, când vom afla un dispreţ violent pentru reguli.

Mişcarea Sturm und Drang, furtună şi imbold, este considerată a fi precursorul Romantismului în Germania, iar Lenz, glasul cel mai autentic al Sturm und Drang-ului. Apărarea libertăţii morale, susţinută de Kant, şi pledoaria lui Herder pentru unicitatea culturilor au zguduit stâlpii principalei tradiţii a Occidentului. Fichte este adevăratul părinte al romantismului, conceptul sinelui al lui Fichte este un spirit etern, divin, în afara timpului şi spaţiului, ale cărui euri empirice sunt doar nişte emanaţii tranzitorii.

Ca primi naţionalişti adevăraţi, germanii constituie un exemplu de mândrie culturală rănită. Nici una dintre ideologiile secolului al XIX-lea nu a anticipat creşterea sentimentului naţional. Naţionalismul modern s-a născut pe pământ german, dar s-a dezvoltat oriunde condiţiile s-au asemănat suficient cu efectul modernizării asupra societăţii tradiţionale germane.

Sentimentul naţional izvora din ambele părţi ale diviziunii dintre lumină şi întuneric: pe de o parte, puterile întunericului: Biserica, tradiţia, capitalismul, autoritatea, ierarhia, exploatarea, privilegiul; pe de alta, les lumieres, lupta pentru raţiune, pentru cunoaşterea şi distrugerea barierelor dintre oameni, drepturile omului la libertate socială şi individuală, reducerea mizeriei, a opresiunii, a brutalităţii.

Bibliografie:

Isaiah Berlin, Adevăratul studiu al omenirii, Editura Meridiane, Bucureşti, 2001

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Fisa psihopedagogica a elevului acte de …

Fişă psihopedagogică   Vă prezentăm un model de fişă psiho-pedagogică, însă acest model va fi completat doar pentru elevii care au fost implicaţi in acte de violenţă si are valoare numai în...

Read more

Studiu de specialitate educatia parintil…

Studiu de specialitate Educaţia părinţilor – o necesitate               Profesor Pătrașcu Elena Crenguța             Liceul Tehnologic I. C. Petrescu Stîlpeni – GPP Stîlpeni, jud. Argeș     Conceptul educației permanente este "în mod...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

11. Solvenţi   În anii 50, inhalarea de cleiuri a fost larg răspândită în rândul adolescenţilor americani şi suedezi. Adezivii care conţin toluol şi solvenţi volatili erau picuraţi pe batiste (care...

Read more

Structura anului scolar 2014-2015 in dez…

Structura anului scolar 2014-2015 in dezbatere publica Ministerul Educatiei a pus in dezbatere publica - pana la 17 iunie - structura viitorului an scolar. Anul scolar 2014-2015 va avea 36 de...

Read more

Civilizatie si cultura în arhitectura Ro…

CIVILIZAŢIE ŞI CULTURĂ ÎN ARHITECTURA ROMEI ANTICE      Prof. Dimitriu Astrid-Alina Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman       Civilizaţia şi cultura romană, cu asimilările vechilor civilizaţii mediteraneene, ale experienţelor ingineriei etrusce în construcţii, tehnici şi...

Read more

Metodologia de evaluare externa a calita…

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 Axa prioritară 1 : "Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării...

Read more

Fisa inscriere probe de aptitudini 2014

Fisa inscriere probe de aptitudini 2014   Descarca anexa la fisa de inscriere admitere in clasa a IX-a, an scolar 2014-2015, pentru participarea la probele de aptitudini sau la probele de verificare...

Read more

Instrumentul connect fours utilizat in a…

INSTRUMENTUL CONNECT FOURS UTILIZAT ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Acest articol prezintă modul în care pot fi utilizate în activitatea didactică resursele educaționale interactive...

Read more