Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Situatiile de criza educationala din clasa de elevi
Scris de administrator   
Joi, 08 Iunie 2017 16:14

SITUAȚIILE DE CRIZĂ EDUCAȚIONALĂ DIN CLASA DE ELEVI

Prof. Surlaru Daniela

Colegial Agricol ”Dr. C. Angelescu” Buzau

Definirea unei situații de criză împune un apel justificat la elemente ale managementului teoretic. Acesta ar fi definite ca: un eveniment sau un complex de evenimente inopinante, neașteptate, dar și neplanificate generatoare de periculozitate pentru climatul, sănătatea ori siguranța clasei respective și a membrilor acesteia.

Mecanismele de a prevedea, delimita, defini, controla și a soluționa o situație de criză predispun un efort mare, strategii de intervenție ferme, dar prudente, un consum sporit de energie nervoasă și fizică, cu șanse de a determina consecințe greu de evaluat în planul echilibrului psihic al persoanelor implicate. Traumele pot fi semnificative întrucât ,,tentaculele,, crizei tind să pună stapânire și pe elemente conexe, aparent neimplicate în situația generatoare.

Extensia crizei este favorizată și de intervențiile stângace ori chiar de nonintervențiile cadrului didactic nepregătit și neabilitat din punct de vedere managerial pentru o asemenea derulare a evenimentelor. De obicei situația de criză este recunoscută numai în momentele limită, limitând la maximum șansele de soluționare promtă.

Sintetizând caracteristicile unei crize, să observăm ca aceasta:

-beneficiază de o izbucnire instantanee, de o declanșare fără avertizare;

- îngreunează comunicarea prin obstacole permanente, prin destructurarea canalelor;

-urmărește inastaurarea stării de confuzie;

-facilitează instalarea climatului de insecuritate, generează stări disonante și panică și eleminarea reperelor de orientare valorică;

-în planul strategic abordarea managerială a crizei evidențiază, ineditul stărilor declanșante, faptul că nu poate fi amânată de vreun element stabil din starea de normalitate și impresia de insolvvabilitate, ca imposibilitate a identificării vreunei soluții de intervenție eficientă pe termen scurt.

Ca elemente cu gradul cel mai mare de nocivitate le reprezintă ,,traumatismele,, psihice și organizaționale, crizele paralizând și uneori chiar stăpând activitățile curente, destructurând echilibrul organizatiei școlare atat în interior, prin confuzimea și insecuritatea create, dar și în exterior, prin discreditarea imaginii colectivului și al cadrului didactic respectiv.

În majoritatea situațiilor cadrele didactice își centrează eforturile și atenția, controlul și concentrarea asupra situațiilor didactice, asupra activității de predare ignorând, de multe ori diversitatea situațiilor educaționale și structuri complexe, atitudinal-relaționale. Involuntar, asemenea atitudini educaționale creaează un teren propice apariției și dezvoltării fenomenelor de criză. În căutarea indentificării multitudinii de atitudini favorizante apariției evoluției fenomenelor discutate, au mai fost identificate urmatoarele:

-intervenții tardive lipsite de promtitudine și rapiditate;

-reacții singulare, incoerente și absența unor strategii clare pe termen lung;

-absența fermității și inconsecvenței prin neasumarea responsabilității intervențiilor;

-reprezentarea eronată a situației care generează sentimentul incompetenței și al neîncrederii în sine;

-teama de represalii din partea superiorilor ierarhici în cazul intervențiilor personale și declanșarea unei stări de așteptare pentru oferta unui portofoliu de soluții din partea noastra.

Încercând o identificare a principalelor tipuri de crize, a fost alcatuită următoarea tipilogie:

a. după gradul de dezvoltare în timp:

-instantanee (apar brusc, fără putința anticipării și predicții);

-intermitente (apar în urma măsurilor de intervenție însă reapar după o anumită perioadă

de timp;

b. după gradul de relevanță:

-critice (pot conduce la destructurarea organizației în care au apărut);

-majore (prezintă efecte importante fără însă a impiedica redresarea organizațională);

c. după nuăarul subiecților implicați:

- crize individuale;

-crize de grup;

-crize colective, globale.

Ce fenomene școlare în interiorul clasei de elevi pot constituii adevărate crize: conflicte și situații raționale greu controlabile între:

- elevi: certuri injurioase, bătăi soldate cu traume fizice și psihice (rănirea elevilor) care au implicat mai mulți elevi ai clasei și au condus la divizarea grupului; prezența și infiltrarea unor grupări delincvente, implicarea mai multor elevi ai clasei în asemenea acțiuni: furturi, consum de droguri, abuzuri sexuale, tentative de sinucidere, omor;

- profesori- părinți: conflictele care pot împieta incomensurabil coeziunea organizației clasei și a echilibrului atitudinal al cadrului didactic; denigrări, mituri etc;

- inter-clase: prin exacerbarea stărilor de emulație în diverse împrejurări prin conflicte deschise între membri marcanți ai celor doua colective, toate însă cu proiecții ample în planul reacțiilor ori a stabilității organizației clasei și identificabile prin scăderea eficienței activităților educaționale.

Am încercat să identific numai câteva din posibilele situații de criză intervenite în derularea activităților școlare zilnice. Nu trebuie să se creadă însă că doar stările conflictuale constituie exemple ale situațiilor de criză.

Există, de asemenea și situații școlare cotidiene în care absența sau utilizarea incorectă a unor resurse educaționale se pot transforma în veritabile situații de criză: resurse materiale (mobilier inadecvat, rechizite), resurse financiare, resurse psihologice (capacitatea de muncă a elevilor, starea de pregătire a elevilor etc.),.

În fața tuturor provocărilor instituția școlară poate fi pregătită sau, din contră, poate deveni cu rapiditate o victimă ușoară. Centrate pe analiza managementului în situații de criză la nivelul global al instituției, aserțiunile teoretice sunt interesante pentru formarea și pregătirea managerilor școlii. Din punctul de vedere al structurii interne a crizei, ea se prezintă sub forma unei stări complexe, multidimensionale. În concordanță cu complexitatea structurală trebuie să fie situate și dimensiunile de soluționare. Operația de gestionare a crizelor, din câte s-au putut observa până acum, este o inițiativă managerială prin execelența care se organizează, se conduce și de desfățoară după legități, principii și funcțiuni cu o solidă superficitate managerială.

BIBLIOGRAFIE

1. Iacob, L., Comunicarea didactică , în Psihologie şcolară (coordonator A.Cosmovici, L. Iacob), Editura Polirom, Iaşi, 1998.

2. Liliana Ezechil, Comunicarea educaţională în context şcolar, Editura Didactică şi

Pedagogică, Bucureşti, 2002

3. Romita B. Iucu- Managementul clasei de elevi- Ed. Polirom 2006.

4. Romita B. Iucu- Managementul clasei – gestionarea situatiilor de criza. Ed. Bolintineanu , Bucuresti 1999.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

PERSONALITATEA MANAGERULUI SCOLAR

PERSONALITATEA MANAGERULUI ŞCOLAR prof. Ciucã Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu În ultimii ani, se fac din ce...

Read more

Raport scris final al inspectiei scolare…

  ANEXA Nr. 3   la regulament   RAPORT SCRIS FINAL AL INSPECTIEI SCOLARE GENERALE   - model -      1. Denumirea unitatii de invatamant preuniversitar ......................................................................................................    2. Perioada inspectiei ....................................................................................................................................................    3. Echipa de inspectie:...

Read more

Fisa de evaluare proiecte educative extr…

FIŞĂ DE EVALUARE A PROIECTELOR EDUCATIVE  EXTRAŞCOLARE PENTRU CALENDARUL ACTIVITĂŢILOR EDUCATIVE, NAȚIONALE ȘI INTERNAȚIONALE 2012     Proiect: Instituţia: Buget (total şi solicitat): Punctaj final:   Evaluator 1 (nume şi semnătură): Evaluator 2 (nume şi semnătură): Evaluator 3 (nume...

Read more

Spiritul continua existenta nefiinda a u…

SPIRITUL CONTINUĂ EXISTENŢA NEFIINDĂ A UMBREI OMULUI VIU                                                      Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Cu cât oamenii îmbătrânesc cu atât spiritual lor devine mai suplu, mai cald, dobândind o înfăţişare mai organic. S-ar...

Read more

Planificare model pentru limba si comuni…

Planificare model pentru limba si comunicare invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Programa pentru limba slovaca materna la…

Programa pentru limba slovacă maternă la Evaluarea Naţională 2014   Vezi programa pentru disciplina limba şi literatura slovacă maternă pentru Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII-a în 2014, anexa nr.2 la OMEN...

Read more

Cum descopera parintii talentul copilulu…

Cum descopera parintii talentul copilului?     Sa cresti un copil e o provocare dura dar incitanta. Din nefericire acesti omuleti nu ajung la noi cu manuale de instructiuni. Noile definitii ale talentului...

Read more

Bildungsroman ratat in Femeie iata fiul …

BILDUNGSROMAN RATAT ÎN FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL   Prof. Drd. Ramona Nedea Colegiul Tehnic Buzău   Bildungsromanul este o temă predilectă a literaturii universale; ratarea devenirii face ca această temă să fie...

Read more