Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea scrisa
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:47

EVALUAREA SCRISĂ

 

Prof. Marian Mihaela,

Colegiul Tehnic “Constantin Brâncuşi”

 

Rezumat: Evaluarea scrisă reprezintă o modalitate economică de verificare,  deoarece permite ca într-un timp relativ scurt să se verifice randamentul unui număr mare de elevi.

În învăţământul preuniversitar evaluarea poate fi realizată prin: probe curente cu durată scurtă, probe de evaluare periodică (arie de cuprindere mai mare, de obicei, după parcurgerea unor unităţi de învăţare), teze semestriale. Evaluarea scrisă nu este desprinsă de activitatea de predare/învăţare, ci constituie un moment al acesteia, având o certă valoare formativă, contribuind la reglarea şi perfecţionarea procesului de învăţământ.

Are următoarele avantaje: asigură verificarea modului în care a fost însuşit un anumit conţinut de către toţi elevii  (acoperirea unitară ca volum şi profunzime); permite verificarea unor capacităţi (de analiză, sinteză, rezolvarea problemelor), competenţe specifice ale învăţării (exprimarea în scris); oferă posibilitatea evaluatorului de a emite judecăţi de valoare mult mai obiective, întemeiate pe existenţa unor criterii de evaluare clar specificate şi prestabilite; permite verificarea unui număr mare de elevi într-un timp dat; face posibilă verificarea tuturor subiecţilor referitor la însuşirea unui anumit conţinut, favorizând compararea rezultatelor; oferă posibilitatea elevilor de a-şi elabora răspunsul în mod independent şi în ritm propriu; diminuează stresul, stările tensionale care influenţează negativ performanţa elevilor timizi sau cu alte probleme emoţionale;

Dintre dezavantaje pot fi amintite: întărirea (pozitivă/negativă) a răspunsului nu se produce imediat, întârziindu-se corectarea unor greşeli sau completarea unor lacune identificate; nu permite dirijarea elevilor în formularea răspunsurilor şi corectarea exprimărilor echivoce, şablon.  

            Propun un model de test pentru clasa a XII-a, disciplina Geografie, Unitatea de învăţare Europa şi România – elemente geografice de bază. Am eleborat itemii testului în concordanță cu competenţele specifice vizate. Conţinuturile vizate sunt: Spaţiul românesc şi spaţiul European, Elemente fizico–geografice definitorii ale Europei şi ale României: 

            -relieful major (trepte, tipuri şi unităţi majore de relief); clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea climatică); harta sinoptică a Europei şi a României; hidrografia – aspecte generale; Dunărea şi Marea Neagră;  învelişul biopedogeografic; resursele naturale.    

Competenţe specifice: 

1.1. Prezentarea, în scris şi oral, a aspectelor definitorii ale spaţiului european şi naţional, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului

1.4. Identificarea, prin documentare, a informaţiilor specifice problematicii geografice a Europei şi a României, valorificând adecvat semnificaţiile termenilor-cheie de specialitate

2.1. Explicarea proceselor naturale din mediul înconjurător (geografic), la nivelul continentului, prin conexiuni sugerate de analiza modelelor grafice, cartografice şi a imaginilor

TEST SECVENŢIAL: EUROPA ŞI ROMÂNIA – ELEMENTE FIZICO-GEOGRAFICE

Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinţțelor se acordă 90 de puncte. Se acordă 10 puncte din oficiu. Timpul efectiv de lucru este de 50 minute.

Subiectul I (45 p.)

Competența specifică 2.1. Explicarea proceselor naturale din mediul înconjurător (geografic), la nivelul continentului, prin conexiuni sugerate de analiza modelelor grafice, cartografice şi a imaginilor -Itemtem semiobiectiv cu suport cartografic

I .    A Urmăriți harta Europei și precizați denumirea elementelor marcate cu cifre și litere:

1.      Munții……………………….                       6.Câmpia……………………………..

2.      Munții……………………….                      A. Marea………………………………

3.      Munții……………………….                      B. Insula………………………………

4.      Fluviul………………………                      C.Peninsula……………………………

5.      Fluviul………………………                     D.Peninsula……………………………

20p

Competența specifică 1.1. Prezentarea, în scris şi oral, a aspectelor definitorii ale spaţiului european şi naţional, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului-Itemtem semiobiectiv cu răspuns scurt

B.Completați spațiile libere cu răspunsul corect:

 1.Munţii Apenini se desfăşoară pe teritoriul peninsulei………………….

2.Munții Ural s-au format în orogeneza………………………..

3.Țărmul cu fiorduri caracterizează peninsula…………………………

4.Podişul interior de tip Mesetă este specific peninsulei marcate pe hartă, cu litera………….

5. 1 stat care extrage  zăcăminte de petrol şi gaze naturale din Marea Nordului este………………………

15 p

Competența specifică 1.4. Identificarea, prin documentare, a informaţiilor specifice problematicii geografice a Europei şi a României, valorificând adecvat semnificaţiile termenilor-cheie de specialitate- Item semiubiectiv de tip întebări structurate

C. Caracterizați  climatul temperat-oceanic, precizând oricare trei dintre următoarele elemente: localizare în cadrul continentului,  temperaturi medii anuale, precipitaţii medii anuale, vânturi, amplitudine termică.

.6 p.

Competența specifică 1.4. Identificarea, prin documentare, a informaţiilor specifice problematicii geografice a Europei şi a României, valorificând adecvat semnificaţiile termenilor-cheie de specialitate- Item subiectiv de tip rezolvare de probleme

D. Explicați:

1. O cauză care determină formarea estuarelor la fluviile care se varsă în Oceanul

Atlantic.

4 p

 

Subiectul II (45 p.)

 

 

 

 

Competența specifică 2.1. Explicarea proceselor naturale din mediul înconjurător (geografic), la nivelul continentului, prin conexiuni sugerate de analiza modelelor grafice, cartografice şi a imaginilor -Itemtem semiobiectiv cu suport cartografic

A. Urmăriți harta României și precizaţi:

1. numele subunităţilor de relief marcate, pe hartă, cu literele A și E ;

2. numele râurilor marcate, pe hartă, cu numerele 7, 8 şi 10.

10 puncte

Competența specifică 1.1. Prezentarea, în scris şi oral, a aspectelor definitorii ale spaţiului european şi naţional, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului- Itemtem semiobiectiv cu răspuns scurt

B. Completați spațiile libere cu răspunsul corect:

1. Cele mai vechi roci din ţară se găsesc în unitatea de relief marcată, pe hartă, cu litera……………………..

2. Circuri şi văi glaciare se găsesc în unitatea de relief marcată, pe hartă, cu litera..........................................

3.Depresiunea Braşov se află în unitatea de relief marcată, pe hartă, cu litera………………………………

4. În unitatea de relief marcată, pe hartă, cu litera F bate un vânt rece şi uscat, numit ……………………

5.Domurile gazeifere se găsesc în unitatea de relief numită ………………………………………              

15 puncte

Competența specifică 1.1. Prezentarea, în scris şi oral, a aspectelor definitorii ale spaţiului european şi naţional, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului-item obiectiv cu alegere multiplă

 

C. Identificați litera corespunzătoare răspunsului corect pentru fiecare dintre afirmaţiile de mai jos:

1. Silvostepa este prezentă în unitatea de relief marcată, pe hartă, cu litera:

            a. A     b. D     c. E     d. G

2. Influenţe climatice continentale pătrund în unitatea de relief notată pe hartă cu litera:

            a. A     b. B     c. D     d. F

3. Este străbătută de râul Bistriţa unitatea de relief marcată, pe hartă, cu litera:

            a. A      b. C     c. D     d. H

4. Altitudinile cele mai mari se întalnesc  în unitatea de relief marcată, pe hartă, cu litera:

            a.B       b. D      c. E     d. H

5. Soluri din clasa molisoluri (tip cernoziom) caracterizează unitatea de relief marcată, pe hartă,

cu litera:

            a. A      b. D      c. E     d. G

10 p

Competența specifică 1.4. Identificarea, prin documentare, a informaţiilor specifice problematicii geografice a Europei şi a României, valorificând adecvat semnificaţiile termenilor-cheie de specialitate- Item subiectiv de tip comparație

D. Precizaţi trei deosebiri între relieful Munţilor Apuseni şi relieful Grupei Parâng.

Nota 1: Deosebirile se pot referi la oricare dintre următoarele aspecte ale reliefului: mod de

formare, tipuri de roci, distribuţia spaţială a altitudinilor, gradul de fragmentare, orientarea culmilor

şi văilor principale, tipuri genetice de relief, alte aspecte specifice ale reliefului.

Nota 2: Punctajul complet va fi acordat numai dacă cele trei deosebiri vor fi prezentate comparativ

şi nu separat.

 6 p.

 

Competența specifică 1.4. Identificarea, prin documentare, a informaţiilor specifice problematicii geografice a Europei şi a României, valorificând adecvat semnificaţiile termenilor-cheie de specialitate- Item subiectiv de tiprezolvare de probleme

E. Precizați o cauză care determină cantităţile de precipitaţii mai mari în partea vestică a ţării faţă de partea

estică a ţării.

4p.

BAREM DE CORECTARE ȘI NOTARE

Subiectul I(45 p.)

A.     Se acordă 20 p. ( 10 x 2 p.) pentru fiecare completare corectă a spațiilor libere

1.Munții Scandinaviei;        2. Munții Alpi;       3. Munții Carpați;      4.Fluviul Tamisa;

5. Fluviul Volga;    A. Marea Nordului;       B. Insula Islanda;       C.Peninsula Iberică

  D. Peninsula Balcanică.

B.     Se acordă 15 p. ( 5 x 3 p.) pentru fiecare completare corectă a spațiilor libere

1.Italică;    2. Hercinică     3. Scandinavică       4.  Iberică      5. Norvegia/ Marea Britanie/Germania,

  C. Se acordă 6 p. (3 x 2 p.) pentru fiecare element corect precizat

climat temperat oceanic :N Spaniei, Ins. Britanice, V Franţei, N Norvegiei ; caracteristici: temperaturile medii anuale  cuprinse între 10 şi 15ºC, temperaturile medii ale lunilor extreme scad de la sud la nord, ianuarie, de la 8˚C la -1˚C, iulie de la 22˚C la 15˚C, precipitaţiile medii anuale scad de la 1.000 mm/an la 800-900 mm/an, Vânturile de Vest

  D.  Se acordă 4p.  pentru explicația corect formulată .

Estuarele fluviilor Ia vãrsarea In Oceanul Atlantic s-au format datorită existenței mareelor cu amplitudine mare, care au favorizat formarea acestora.

Subiectul II(45 p.)

A.     Se acordă 10 p. ( 5 x 2 p.) pentru fiecare element recunoscut corect

A – Carpații Curburii ,  E- Podișul Someșan ;  7-Mureș ,   8-Motru    10-Siret .

B.  Se acordă 15 p. ( 5 x 3 p.) pentru fiecare completare corectă a spațiilor libere

1. C;     2.B;       3.A;    4. Crivăț;   5.Depresiunea Colinară a Transilvaniei

C. Se acordă 10 p. ( 5 x 2 p.) pentru fiecare răspuns corect

1. d. ;    2. d.   3.c;    4.a;   5.d

D.se acordă 6p. (3x2p.) pentru fiecare deosebire corect prezentată. Punctajul complet va fi acordat numai dacă cele trei deosebiri vor fi prezentate comparativ  şi nu separat.

Grupa Parâng are altitudine mai mare (2519 m In Vf. Parângul Mare) decât M-tii Apuseni (1849 m in Vf. Bihor). Grupa Parâng s-a format prin încretire, in timp ce M-ții Apuseni s-au format și prin vulcanism. În grupa Parãng este prezent relieful glaciar, acesta lipsind in M-ții Apuseni, fragmentarea mai mare a M-ților Apuseni comparativ cu Grupa Parâng.

  E.  Se acordă 4p.  pentru explicația corect formulată .

Precipitațiile sunt însemnate cantitativ în vestul țării, ca urmare a influenței vânturilor de vest , pe când în est, datorită acțiunii maselor continentale estice, cantitatea de precipitații este mai redusă.

 

Bibliografie:

1.Dulamă, M. E, Didactică axată pe competenţe, Editura Presa Universitară Clujeană, 2010

2.Ionescu, M; Radu, I, Didactica modernă, Ed. Dacia, Cluj –Napoca, 1995

3.Nicola, I., Tratat de pedagogie, EDP, Bucureşti, 1966

4.Radu, I.T., Evaluarea în procesul didactic, EDP,Bucureşti, 2000

5.Roșu E. , Vașadi A., Ghid metodic de pregătire, Editura Didactica Militans, Oradea, 2003.

Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:31
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Eseul scolar între intentie si realizare

ESEUL ŞCOLAR ÎNTRE INTENŢIE ŞI REALIZARE   Prof. Cristina Lorincz Colegiul Tehnic Iosif Şilimon, Braşov     Articolul de faţă are în centru problematica eseului şi după un scurt istoric aduce în prim plan confuziile care...

Read more

De la metode traditionala la metode mode…

DE LA METODE TRADIŢIONALE LA METODE MODERNE ÎN PREDAREA ŞI ÎNVĂŢAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR Profesor învăţământ primar Buda Lenuţa Şcoala Gimnazială ,,Ion Ghica”...

Read more

Metodologie conducator de doctorat in Ro…

Ordin pentru aprobarea Metodologiei privind dobandirea automata a calitatii de conducator de doctorat in Romania pentru persoanele care au obtinut aceasta calitate in statele membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului...

Read more

Negrul si palidul in poezia bacoviana

NEGRUL ŞI PALIDUL ÎN POEZIA BACOVIANĂ   Ştefan Lucian MUREŞANU, PhD   Motto: "În poezie m-a obsedat întotdeauna un subiect de culoare. Pictura cuvintelor sau audiţie colorată.[...] Îmi place mult vioara. Melodiile au avut...

Read more

Aplicarea teoriei grafurilor pentru a ga…

APLICAREA TEORIEI GRAFURILOR PENTRU A GĂSI DRUMURI/CĂI OPTIME PENTRU PROBLEMA DE TRANSPORT   Prof. Diana Bărbat C.N.I. “Gr. Moisil” Brașov               Articolul a apărut în Intenational Journal of Current Engineering and Technology în...

Read more

Le discours rapporte un usage moderne

LE « DISCOURS RAPPORTE » (DR) – UN USAGE MODERNE   Lector ILIE MINESCU Universitatea de Vest TIMIŞOARA                 Parler de discours rapporté, de discours direct et indirect est un usage moderne pour désigner des faits grammaticaux...

Read more

Grupuri de lucru evaluari clasele II-IV-…

Grupuri de lucru evaluari clasele II-IV-VI in anul scolar 2015-2016 Vezi APEL PENTRU SELECTIA CADRELOR DIDACTICE in grupurile de lucru pentru evaluarile nationale de la finalul claselor...

Read more

Ordin privind organizarea si desfasurare…

ORDIN privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2012-2013     În conformitate cu prevederile Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011, În conformitate cu prevederile ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului...

Read more