Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea derivatelor pentru maximizarea profitului
Vineri, 08 Februarie 2013 20:50

UTILIZAREA DERIVATELOR PENTRU

MAXIMIZAREA PROFITULUI

 

Profesor Bucurenciu Simona

Liceul Tehnologic „Ghoerghe Miron Costin”, Constanța

 

Producția unei firme poate fi privită ca o funcție, iar dacă realizăm această abstractizare, putem aplica diverse operații acestei funcții, obținând informații despre  profit, folosind factorii de producție în mod eficient și întregul buget.

Cuvinte cheie: matematica, derivate, profit.

 

 

Activitatea de producție poate fi privită ca un ansamblu de operații de transformare a factorilor de producție pentru atingerea obiectivului producătorului, și anume maximizarea profitului. Întreprinzătorul, prin abilitatea sa, va combina factorii de producție (va folosi persoane calificate, va folosi un anumit capital) astfel încât să se poată adapta cerințelor pieței și să obțină maximul de profit. Pe baza calculelor economice, acesta va alege alternativa de combinare la care se așteaptă cea mai mare eficiență, cea mai mare productivitate.

Productivitatea marginală a fiecărui factor de producție reprezintă sporul de producție care se obține prin utilizarea unei unități suplimentare din factorul de producție respectiv, cantitatea folosită din celălalt factor rămânând neschimbată. De exemplu, productivitatea marginală a factorului muncă reprezintă cu cât crește producția dacă este angajată încă o persoană în procesul de producție. Din punct de vedere matematic, productivitatea marginală a unui factor de producție este chiar derivata parțială de ordin întâi a funcției de producție în raport cu factorul considerat.

 

Vezi mai multe despre derivate …

 

Aceasta este situația optimă a producătorului, situația în care factorii de producție sunt utilizați cel mai eficient, pentru a produce maximul de producție, cu un buget dat.

Considerând munca și capitalul ca parametri, am putut transforma producția și bugetul firmei în funcții. Productivitatea marginală a muncii, respectiv capitalului, respectă însăși definiția derivatei unei funcții într-un punct. Teorema lui Fermat a fost folosită pentru a obține derivata funcției producție. Regulile de derivare și regulile de calcul au fost folosite pentru a rezolva sistemul de ecuații și a obține o lege din economie, lege ce orientează orice întreprinzător în activitatea de producție pentru a își maximiza profitul. Se observă astfel, utilitatea matematicii în economie. Folosind notații și simboluri, interpretând graficele funcțiilor, folosind regulile de calcul din matematică, putem trata probleme interesante.

 

Bibliografie:

1.      Matematică,  manual pentru clasa a XI-a, M. Ganga, Ed. Mathpress 2009

2.      Curs de microeconomie avansată, V. Popovici, Univ. Ovidius

3.      http://www.capital.ro/definitie/termen/vezi/maximizarea-profitului.html

4.      http://www.e-referate.ro/referate/Maximizarea_profitului2009-04-18.html

Ultima actualizare în Sâmbătă, 09 Februarie 2013 21:00
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Planificare model pentru terapia educati…

Planificare model pentru terapia educationala complexa si integrata invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de...

Read more

Cresterea gradului de adaptabilitate sco…

CREȘTEREA GRADULUI DE ADAPTABILITATE ȘCOLARĂ A ELEVILOR CU DIZABILITĂȚI COGNITIVE PRIN TERAPIE MODULARĂ Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată,...

Read more

Educatia intelectuala

EDUCATIA INTELECTUALA     Conceptul si importanta educatiei intelectuale Termenul vine din latinescul intellectus - minte, gandire, ratiune, capacitate de a gandi, rationa, cunoaste, de a opera cu notiuni, concepte. Transmiterea experientei sociale de...

Read more

Tipologii ale elevilor cu cerinte educat…

TIPOLOGII ALE ELEVILOR CU CERINŢE EDUCAŢIONALE SPECIALE ŞI SOLUŢII DE INTEGRARE ÎN ŞCOALĂ   Prof. Pavel Adriana-Cristina Colegiul Economic Buzău   Sintagma „şcoala pentru diversitate” este echivalentă sintagmei “şcoala pentru toţi” şi reprezintă dezideratul maximei...

Read more

Stafiizarea egoului si demitizarea nefii…

STAFIIZAREA EGOULUI ŞI DEMITIZAREA NEFIINDULUI de Ştefan Lucian MUREŞANU   Moto: Povara acestei lumi este prea grea pentru ca vreun om să o poată purta, iar suferinţa Universului prea crudă pentru o...

Read more

Obiceiuri ale meglenoromanilor

OBICEIURI ALE MEGLENOROMÂNILOR   Prof.  Ida Iuliana Şcoala Generală Nr. 3 Zărneşti, Braşov   Articolul prezintă câteva obiceiuri ale comunității meglenoromâne din comuna Cerna, județul Tulcea. Acestea sunt aduse în atenția noastră de un grup...

Read more

dezvoltarea creativitatii in invatamant

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT Prof. drd. Herţa Diana Elena - SAM Istria, judeţ Constanţa Prof. drd. Ciocănel Cristina - Şc. „George Enescu” Năvodari, judeţ Constanţa   Rezumat Creativitatea pedagogică defineşte modelul...

Read more

Mecanismele naratiunii in romanele lui C…

MECANISMELE NARAŢIUNII ÎN ROMANELE LUI CAMIL PETRESCU prof. Ghiţă Valentin-Viorel Şcoala Gimnazială Nr. 200, Bucureşti Prin prezenta lucrare încercăm să ilustrăm instanţele comunicării narative, având ca text suport două...

Read more