Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea derivatelor pentru maximizarea profitului
Vineri, 08 Februarie 2013 20:50

UTILIZAREA DERIVATELOR PENTRU

MAXIMIZAREA PROFITULUI

 

Profesor Bucurenciu Simona

Liceul Tehnologic „Ghoerghe Miron Costin”, Constanța

 

Producția unei firme poate fi privită ca o funcție, iar dacă realizăm această abstractizare, putem aplica diverse operații acestei funcții, obținând informații despre  profit, folosind factorii de producție în mod eficient și întregul buget.

Cuvinte cheie: matematica, derivate, profit.

 

 

Activitatea de producție poate fi privită ca un ansamblu de operații de transformare a factorilor de producție pentru atingerea obiectivului producătorului, și anume maximizarea profitului. Întreprinzătorul, prin abilitatea sa, va combina factorii de producție (va folosi persoane calificate, va folosi un anumit capital) astfel încât să se poată adapta cerințelor pieței și să obțină maximul de profit. Pe baza calculelor economice, acesta va alege alternativa de combinare la care se așteaptă cea mai mare eficiență, cea mai mare productivitate.

Productivitatea marginală a fiecărui factor de producție reprezintă sporul de producție care se obține prin utilizarea unei unități suplimentare din factorul de producție respectiv, cantitatea folosită din celălalt factor rămânând neschimbată. De exemplu, productivitatea marginală a factorului muncă reprezintă cu cât crește producția dacă este angajată încă o persoană în procesul de producție. Din punct de vedere matematic, productivitatea marginală a unui factor de producție este chiar derivata parțială de ordin întâi a funcției de producție în raport cu factorul considerat.

 

Vezi mai multe despre derivate …

 

Aceasta este situația optimă a producătorului, situația în care factorii de producție sunt utilizați cel mai eficient, pentru a produce maximul de producție, cu un buget dat.

Considerând munca și capitalul ca parametri, am putut transforma producția și bugetul firmei în funcții. Productivitatea marginală a muncii, respectiv capitalului, respectă însăși definiția derivatei unei funcții într-un punct. Teorema lui Fermat a fost folosită pentru a obține derivata funcției producție. Regulile de derivare și regulile de calcul au fost folosite pentru a rezolva sistemul de ecuații și a obține o lege din economie, lege ce orientează orice întreprinzător în activitatea de producție pentru a își maximiza profitul. Se observă astfel, utilitatea matematicii în economie. Folosind notații și simboluri, interpretând graficele funcțiilor, folosind regulile de calcul din matematică, putem trata probleme interesante.

 

Bibliografie:

1.      Matematică,  manual pentru clasa a XI-a, M. Ganga, Ed. Mathpress 2009

2.      Curs de microeconomie avansată, V. Popovici, Univ. Ovidius

3.      http://www.capital.ro/definitie/termen/vezi/maximizarea-profitului.html

4.      http://www.e-referate.ro/referate/Maximizarea_profitului2009-04-18.html

Ultima actualizare în Sâmbătă, 09 Februarie 2013 21:00
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Invatatorul managerul institutiei de inv…

Învățătorul - managerul instituției de învățământ primar Prof. înv. primar Petcu Cristina-Georgiana Școala Gimnazială Ocnița ,,Sarcina conducătorului este aceea de a fi din ce în ce mai eficient" (P. F. Druker) Summary: This...

Read more

Satisfactia fata de viata a elevilor la …

SATISFACȚIA FAȚA DE VIAȚĂ A ELEVILOR DE LA ȘCOALA SANITARĂ POSTLICEALĂ ”CAROL DAVILA” PETROȘANI   Prof. Bălan Anca Școala Sanitară Postliceală ”Carol Davila ” Petroșani   În lumina cercetărilor efectuate pe tema calității vieții în...

Read more

Genuri literare si evolutia genurilor

GENURILE LITERARE. EVOLUȚIA GENURILOR. Ștefan Maximiliana, profesor Limba și literatura română, Școala Gimnazială „Ion Buteanu” Buceș, jud. Hunedoara Disciplina Limba ...

Read more

Junimea si criticismul junimist

JUNIMEA ŞI CRITICISMUL JUNIMIST   Prof. Gabriela Ionescu Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu   Rezumat: Societatea Junimea a fost cea mai importantă grupare ide­ologică şi culturală din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, având rolul...

Read more

Metode de predare interactive

METODE DE PREDARE INTERACTIVE     Prof. înv. preşcolar LUCACI IOANA Grădiniţa cu program prelungit nr. 24, Botoşani, jud. Botoşani   Metodele noi de predare – învătare prezintă un potenţial semnificativ pentru stimularea inovaţiei şi schimbării...

Read more

Participarea ca responsabilitate a elevi…

PARTICIPAREA CA RESPONSABILITATE A ELEVILOR Profesor lb. engleză Simedre Daniela Ana Liceul Teoretic “Tudor Vianu”, Giurgiu Rezumat: Prin participare ne referim la implicare în adoptarea deciziilor care vizează individul sau comunitatea...

Read more

Impreuna prin arta

ÎMPREUNĂ PRIN ARTĂ   Iosim Daniela Cristina, Profesor învăţământ primar Şcoala Gimnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea” Săcele   Arta este în esență cea mai profundă expresie a creativității umane. Pe cât de dificil de definit, pe atât...

Read more

Campul lexical semantic concepte operato…

CÂMPUL LEXICAL SEMANTIC - CONCEPTE OPERATORII Profesor Andra Elena Diaconu Profesor de limba și literatura română, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea În concepția lui Eugen Coșeriu conceptele operaționale cu care trebuie să...

Read more